Epic skänker bort ett spel om dagen i två veckor

Robot
Epic skänker bort ett spel om dagen i två veckor

Och börjar med ett fightingspel.

#Dnf-duel, #Epic-games


Medlem

Nice tradition av Epic att skänka bort en drös spel så här i juletid. De verkar dock inte följa traditionen att omslagspappret till spelet som ska avslöjas ger en hint av vilket spel det är. Men det spelar mindre roll när de ändå är så generösa.

Medlem

Dom ger bort skräp, till sin skräp store, som är låsta till deras skräp launcher, nej tack.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av Gobberson:

Nice tradition av Epic att skänka bort en drös spel så här i juletid. De verkar dock inte följa traditionen att omslagspappret till spelet som ska avslöjas ger en hint av vilket spel det är. Men det spelar mindre roll när de ändå är så generösa.

Meh, var ju lite kul med julpapperet. ;/

Men ja, alltid trevligt med lite gratisspel från Epic(som förmodligen aldrig kommer spelas hähä). Har väl 100 spel jag fått från dom, många väldigt trevliga spel, men har bara lirat en handfull av dom.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Dom ger bort skräp, till sin skräp store, som är låsta till deras skräp launcher, nej tack.

Tycka vad man vill om deras launcher men, dom har väl gett bort hur mycket bra spel som helst? Visst, "bra" är självklart subjektivt.

Några exempel:

  • The Evil Within

  • The Evil Within 2

  • Fallout: New Vegas - Ultimate Edition

  • Dying Light: Enhanced Edition

  • Dishonored: Definitive Edition

  • Death Stranding

  • Metro 2033 Redux

  • Metro: Last Light Redux

  • Darkwood

  • Wolfenstein: The New Order

  • Prey

  • Brothers – A Tale of Two Sons

  • Tomb Raider Trilogy

  • BioShock: The Collection

  • XCOM 2

  • Batman: Arkham Collection

  • Celeste

  • The Witness

  • SOMA

Kan tyckas att det är en gnutta larvigt att klaga på att dom ger ut gratisspel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av Fezk:

Tycka vad man vill om deras launcher men, dom har väl gett bort hur mycket bra spel som helst? Visst, "bra" är självklart subjektivt.

Några exempel:

  • The Evil Within

  • The Evil Within 2

  • Fallout: New Vegas - Ultimate Edition

  • Dying Light: Enhanced Edition

  • Dishonored: Definitive Edition

  • Death Stranding

  • Metro 2033 Redux

  • Metro: Last Light Redux

  • Darkwood

  • Wolfenstein: The New Order

  • Prey

  • Brothers – A Tale of Two Sons

  • Tomb Raider Trilogy

  • BioShock: The Collection

  • XCOM 2

  • Batman: Arkham Collection

  • Celeste

  • The Witness

  • SOMA

Kan tyckas att det är en gnutta larvigt att klaga på att dom ger ut gratisspel.

Hur kunde du glömma GTA V?

Medlem
Skrivet av Niklas Eriksson:

Hur kunde du glömma GTA V?

Du ser, så pass mycket bra att man glömmer bort en del,


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Tycka vad man vill om deras launcher men, dom har väl gett bort hur mycket bra spel som helst? Visst, "bra" är självklart subjektivt.

Några exempel:

  • The Evil Within

  • The Evil Within 2

  • Fallout: New Vegas - Ultimate Edition

  • Dying Light: Enhanced Edition

  • Dishonored: Definitive Edition

  • Death Stranding

  • Metro 2033 Redux

  • Metro: Last Light Redux

  • Darkwood

  • Wolfenstein: The New Order

  • Prey

  • Brothers – A Tale of Two Sons

  • Tomb Raider Trilogy

  • BioShock: The Collection

  • XCOM 2

  • Batman: Arkham Collection

  • Celeste

  • The Witness

  • SOMA

Kan tyckas att det är en gnutta larvigt att klaga på att dom ger ut gratisspel.

Det som det kan klagas på är vad det gör för branschen och för folk allmänt. Tankeverksamheten att indoktrineras till att få saker gratis. Tror det kan vara svårt att förstå värdet av något när det bara kommer till en.

(Såg en rolig annons där någon ville byta sin PS5a mot en "gaming"dator; vad får du för gaming PC för motsvarande pris av en PS5a idag? Och varför vill man byta bort världens bästa konsol?)

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det som det kan klagas på är vad det gör för branschen och för folk allmänt. Tankeverksamheten att indoktrineras till att få saker gratis. Tror det kan vara svårt att förstå värdet av något när det bara kommer till en.

Du menar så som steam gjort med reorna och alla förvänta sig spel billigt nu? Så steam är också dåligt som fick folk att tro spel ska vara billigt?

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Dom ger bort skräp, till sin skräp store, som är låsta till deras skräp launcher, nej tack.

Herregud, så jävla löjligt att vara bitter över gratis spel. Prova äta en pepparkaka eller två.

Gen
Medlem
Skrivet av Fezk:

Tycka vad man vill om deras launcher men, dom har väl gett bort hur mycket bra spel som helst? Visst, "bra" är självklart subjektivt.

Några exempel:

  • The Evil Within

  • The Evil Within 2

  • Fallout: New Vegas - Ultimate Edition

  • Dying Light: Enhanced Edition

  • Dishonored: Definitive Edition

  • Death Stranding

  • Metro 2033 Redux

  • Metro: Last Light Redux

  • Darkwood

  • Wolfenstein: The New Order

  • Prey

  • Brothers – A Tale of Two Sons

  • Tomb Raider Trilogy

  • BioShock: The Collection

  • XCOM 2

  • Batman: Arkham Collection

  • Celeste

  • The Witness

  • SOMA

Kan tyckas att det är en gnutta larvigt att klaga på att dom ger ut gratisspel.

Det är väl trevliga spel men i mitt fall köpte jag dem vid launch så det ger mig ingenting. Men visst är det väl trevligt för folk som antingen inte köper spel alls eller väntar flera år med att köpa spel vilket då kan tjäna på att vänta på att Epic ska ge bort spelet.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Du menar så som steam gjort med reorna och alla förvänta sig spel billigt nu? Så steam är också dåligt som fick folk att tro spel ska vara billigt?

Jag menar ingenting.
Det är en av de saker man lagt upp som negativt. Och ja Steams reor är definitivt en sådant parameter; tror tom Rockstar uttalat sig om att PC-spelare är snåla så man vill inte släppa till PC i början; många väntat på reor medan de rika konsolägare köper på dag 1.

Det är också skillnad med att faktiskt betala, om än mindre, för något än att få det gratis. Dessutom brukar spelen som kommer på reor vara äldre och om de inte sänker priset (som man kanske borde göra på ett äldre spel) så gör det driver där aktiva steam-användare får möjlighet att plocka upp titlar något billigare.

Epics spel, som de ger bort, är kanske också äldre (generellt)? Men då är det kanske inte så jäkla spännande ändå. Att ge något som inte kostar en något, samt inte kommer till nytta; generöst?
(Många menar att det är så generöst, men om det bara är släng och slit-nivå för de titlarna, så förringar det kanske titeln mer än hjälper/hyllar den? Många plockar upp bara för gratis och sedan ligger den där till ingen nytta; ie spelet hade aldrig blivit sålt till den individen till att börja med så tynger inga servrar och nycklarna tar aldrig slut).

Jag har själv hejdat mig nu med att köpa spel som jag tänkt "det ser kul ut; bra pris; jag passar på", eftersom jag inte kommit ikapp med att spela dem.

Men klart man skall nyttja det om man vill, kan och behöver. Skall inte förringa det och menade att det finns aspekter som KAN vara negativa i alla typer av kampanjer.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag menar ingenting.
Det är en av de saker man lagt upp som negativt. Och ja Steams resor är definitivt en sådant parameter; tror tom Rockstar uttalat sig om att PC-spelare är snåla så man vill inte släppa till PC i början; många väntat på reor medan de rika konsolägare köper på dag 1.

Det är också skillnad med att faktiskt betala, om än mindre, för något än att få det gratis. Dessutom brukar spelen som kommer på reor vara äldre och om de inte sänker priset (som man kanske borde göra på ett äldre spel) så gör det driver där aktiva steam-användare får möjlighet att plocka upp titlar något billigare.

Epics spel, som de ger bort, är kanske också äldre (generellt)? Men då är det kanske inte så jäkla spännande ändå. Att ge något som inte kostar en något, samt inte kommer till nytta; generöst?
(Många menar att det är så generöst, men om det bara är släng och slit-nivå för de titlarna, så förringar det kanske titeln mer än hjälper/hyllar den? Många plockar upp bara för gratis och sedan ligger den där till ingen nytta; ie spelet hade aldrig blivit sålt till den individen till att börja med så tynger inga servrar och nycklarna tar aldrig slut).

Jag har själv hejdat mig nu med att köpa spel som jag tänkt "det ser kul ut; bra pris; jag passar på", eftersom jag inte kommit ikapp med att spela dem.

Men klart man skall nyttja det om man vill, kan och behöver. Skall inte förringa det och menade att det finns aspekter som KAN vara negativa i alla typer av kampanjer.

Det är jo bara gamla spel de ger ut gratis och utvecklarna av spelen är de som aktivt valt att vara med på det av en eller annan anledning.
Kanske för pengarna de får eller för att få exponering för sitt spel. Därför är det många indiespel där och de flesta är inte kända eller stora för de säljs nästan inget och är bara bra från utvecklarens håll att få in pengar från epic och samtidigt få lite exponering.

Och t ex destiny paketet som kom gratis förra veckan var för de har förlorat massa spelare och det går dåligt för dom och nu vill få tillbaka några gamla via detta erbjudandet

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det som det kan klagas på är vad det gör för branschen och för folk allmänt. Tankeverksamheten att indoktrineras till att få saker gratis. Tror det kan vara svårt att förstå värdet av något när det bara kommer till en.

(Såg en rolig annons där någon ville byta sin PS5a mot en "gaming"dator; vad får du för gaming PC för motsvarande pris av en PS5a idag? Och varför vill man byta bort världens bästa konsol?)

Mja, nåt kanske det ligger i det du säger. Men jag tror nog dom flesta förstår att det är ett sätt att försöka få in fler folk att använda Epic-launchern och köpa mer från deras store.

Det är inte så att folk slutar köpa spel för det släpps en del gratis och man kan ju hoppas att folk är vettiga nog att förstå att det är mycket i livet som inte kommer gratis(och lärt sina barn det).

Sen är det ju även oftast spel som säkert har stagnerat en del i försäljning som släpps. Studiorna får säkerligen en generös pengasäck, så dom går ju inte lottlösa direkt. Sen får dom även kanske upp ögonen från folk som kanske aldrig skulle köpt deras spel, vilket kan betyda ökad försäljningen på deras kommande titlar eller andra spel dom släppt.

Så jag tror inte det är något direkt negativt för spelbranschen i sin helhet(får vi hoppas).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag menar ingenting.
Det är en av de saker man lagt upp som negativt.

Jag undrar lite vem "man" är som har lagt upp det här som något negativt? Är det Steam? Konsolspelare? Rockstar? Och om inte du menar det du säger, vem menar det då? Du får dra i handbromsen om jag tolkar dig fel, men jag läser ditt inlägg så här: Att ge bort äldre spel gratis, det är både att förringa deras betydelse och att urholka värdet av spel. Spelen som ges bort borde kosta någonting för att inte PC-spelare ska förvänta sig gratis spel. Samtidigt, i och med att spelen ofta är äldre, så är det ingen som egentligen är intresserad av dem och det kostar inte Epic någonting att ge bort nycklar och serverutrymme till dem, så egentligen är det inte generöst.

Jag är med på hur du menar i grova drag, men jag vet inte om jag tycker att det håller. Epic ger givetvis inte bort spel för att vara ett generöst företag. De vill värva folk till sin butik. Att ge bort ett indiespel som ingen ändå spelar, det tycker inte jag är att göra spelet och branschen en björntjänst. Om tio personer laddar ner spelet, fem spelar det och två tycker om det, då är det ändå två personer fler än innan som kan marknadsföra spelet till sitt umgänge. Om en av dem berättar för tio personer om spelet, fem är intresserade, två köper det och en av dem gör det via Epics butik eftersom de missade gratiserbjudandet men spelet låter roligt ändå, då har Epic värvat en kund som de inte hade innan. Sen varvar Epic de här indietitlarna med en smäll som GTA V eller Death Stranding. Då täcks det av nyhetssajter, det strömmar in folk till deras launcher. Om hundra personer går in där, då kanske tio av dem ser ett annat spel de är intresserade av och så kör vi igen.

Och så länge Epic ger bort äldre spel, då är jag inte riktigt med på hur det slår mot den aktuella fullprisspelförsäljningen. Jag tror att det är försvinnande få människor som tejpar igen sin plånbok i väntan på att Baldur's Gate 3 ska släppas gratis här om tre veckor eller så.

Medlem

Nice, har fått mycket nöje genom gratisspelen från Epic.
Control, Frostpunk, Borderlands, Gladus och Dishonored bara för att nämna några


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag undrar lite vem "man" är som har lagt upp det här som något negativt? Är det Steam? Konsolspelare? Rockstar? Och om inte du menar det du säger, vem menar det då? Du får dra i handbromsen om jag tolkar dig fel, men jag läser ditt inlägg så här: Att ge bort äldre spel gratis, det är både att förringa deras betydelse och att urholka värdet av spel. Spelen som ges bort borde kosta någonting för att inte PC-spelare ska förvänta sig gratis spel. Samtidigt, i och med att spelen ofta är äldre, så är det ingen som egentligen är intresserad av dem och det kostar inte Epic någonting att ge bort nycklar och serverutrymme till dem, så egentligen är det inte generöst.

Jag är med på hur du menar i grova drag, men jag vet inte om jag tycker att det håller. Epic ger givetvis inte bort spel för att vara ett generöst företag. De vill värva folk till sin butik. Att ge bort ett indiespel som ingen ändå spelar, det tycker inte jag är att göra spelet och branschen en björntjänst. Om tio personer laddar ner spelet, fem spelar det och två tycker om det, då är det ändå två personer fler än innan som kan marknadsföra spelet till sitt umgänge. Om en av dem berättar för tio personer om spelet, fem är intresserade, två köper det och en av dem gör det via Epics butik eftersom de missade gratiserbjudandet men spelet låter roligt ändå, då har Epic värvat en kund som de inte hade innan. Sen varvar Epic de här indietitlarna med en smäll som GTA V eller Death Stranding. Då täcks det av nyhetssajter, det strömmar in folk till deras launcher. Om hundra personer går in där, då kanske tio av dem ser ett annat spel de är intresserade av och så kör vi igen.

Och så länge Epic ger bort äldre spel, då är jag inte riktigt med på hur det slår mot den aktuella fullprisspelförsäljningen. Jag tror att det är försvinnande få människor som tejpar igen sin plånbok i väntan på att Baldur's Gate 3 ska släppas gratis här om tre veckor eller så.

Tänkte på tidigare inlägg i tråden och andra trådar. Tror inte någon annan "platform" slängt med kritik mot Epic (eller så missar jag det). Får främst höra Epics klagan över Steam (och det är i regel från 3rd part, som här på FZ; man behöver inte söka upp den negativiteten).

Du fångade upp huvud-meningen i det jag skrev. Din kommentar på det låter lite som samma resonemang som många som försvarar att pirata spelen (menar inte att samma sak eller att du förespråkar det). Många man varit i kontakt med menar att de "köper om de gillar spelet" samt "gör reklam för sina polare". Köper den iden också i viss mån ("jag piratar och min rekommendation till polare gör att det säljs 3-4 kopior som annars skulle missats"), dock inget jag förespråkar.

Jag är ju en sådan som inte köper några stortitlar just nu just för jag köpt på mig massa fina spel från Steam och humblebundle. Det skadar högsta grad försäljningen av nyare spel till mig, då jag inte kommer köpa dem i närtid.

Medlem

Trevligt att de ger bort spel. Finns säkert någon som uppskattar det.


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Herregud, så jävla löjligt att vara bitter över gratis spel. Prova äta en pepparkaka eller två.

Han har troligtvis ätit Nyåkers pepparkaksdeg.

https://sverigesradio.se/artikel/pepparkaksdegen-smakar-spya-...

Medlem
Skrivet av Fezk:

Mja, nåt kanske det ligger i det du säger. Men jag tror nog dom flesta förstår att det är ett sätt att försöka få in fler folk att använda Epic-launchern och köpa mer från deras store.

Det är inte så att folk slutar köpa spel för det släpps en del gratis och man kan ju hoppas att folk är vettiga nog att förstå att det är mycket i livet som inte kommer gratis(och lärt sina barn det).

Sen är det ju även oftast spel som säkert har stagnerat en del i försäljning som släpps. Studiorna får säkerligen en generös pengasäck, så dom går ju inte lottlösa direkt. Sen får dom även kanske upp ögonen från folk som kanske aldrig skulle köpt deras spel, vilket kan betyda ökad försäljningen på deras kommande titlar eller andra spel dom släppts.

Så jag tror inte det är något direkt negativt för spelbranschen i sin helhet(får vi hoppas).

Är definitivt ett sätt att få in folk på plattformen. Det kan man knappt ifrågasätta, iom de själva säger att det är så ("bräcka Steams monopol").

Lär man sina barn något hemifrån idag? ☺️
Citerar kollegan; "lära dem saker? Det skall väl skolan göra!"

Pengasäcken vet jag inget om. Man får inte inblick i det men mycket tyder väl på att spelen säljs som smör efter exklusivitet upphör, så hur mycket de säljs framöver pga sin "reklam via gratis version", vågar jag inte spekulera i. Det är sällan storföretag gör "deals" för att hjälp småföretag. Själv köper jag sällan ett spel pga ett företagets historik; snarare recension. Jag kan sträcka mig till köpa en "medioker" uppföljare/ny produkt från ett företag som verkar "vilja" ge något bra. Som exempel köpte jag INTE CP2077 på release, inte heller något från Blizzard det senare tiden. De har båda rätt gedigna resuméer, men varje produkt är sin egen.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Tycka vad man vill om deras launcher men, dom har väl gett bort hur mycket bra spel som helst? Visst, "bra" är självklart subjektivt.

Några exempel:

  • The Evil Within

  • The Evil Within 2

  • Fallout: New Vegas - Ultimate Edition

  • Dying Light: Enhanced Edition

  • Dishonored: Definitive Edition

  • Death Stranding

  • Metro 2033 Redux

  • Metro: Last Light Redux

  • Darkwood

  • Wolfenstein: The New Order

  • Prey

  • Brothers – A Tale of Two Sons

  • Tomb Raider Trilogy

  • BioShock: The Collection

  • XCOM 2

  • Batman: Arkham Collection

  • Celeste

  • The Witness

  • SOMA

Kan tyckas att det är en gnutta larvigt att klaga på att dom ger ut gratisspel.

I dagens debattklimat spelar det tydligen ingen roll ifall spelen fått bra betyg eller inte. Det är känslan de går på.

Medlem

Typ enda anledningen att ha Epic. Kolla vad dom har för gratis spel. Oftast är det inte bra spel. Men ibland kan det vara något väldigt bra. Man loggar in ca 1gång per vecka för att kolla gratis spel. Oftast blir det att man loggar ut på engång och spelar på Steam

Medlem

Gött! Hade inte gett Death Stranding en chans om det inte var för att det gavs bort tidigare. Varit en hel del bra spel! Lagt in notifikation i kalendern varje dag 17:10 i två veckor nu så jag inte missar nåt


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Dom ger bort skräp, till sin skräp store, som är låsta till deras skräp launcher, nej tack.

Ghostwire: Tokyo idag. Knappast skräp. Men ja de kan inte bara skänka bort storspel. Steam skänker bort digitala klistermärken istället...

1
Skriv svar