LTTP: Min recension av Final Fantasy XVI

Medlem
LTTP: Min recension av Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI (Playstation 5)

This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper

- T. S. Eliot, 1925

Magin är borta

Final Fantasy XVI är utvecklat av Creative Business Unit 3 med Naoki Yoshida, även känd som Yoshi P, vid rodret. Yoshi P har främst gjort sig berömd som regissören bakom den hyllade MMO-satsningen Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, och det är väldigt tydligt i FFXVI var arvet kommer ifrån. Världen i FFXVI är indelad i zoner som påminner om de vi kan se i online-spelet FFXIV. Sido-uppdragens struktur påminner även de om ett MMO. “QUEST ACCEPTED” och “QUEST COMPLETED” med stora guldiga bokstäver får jag uppkört i nyllet fem gånger i kvarten. Sido-uppdragen i sig är helt menlösa strapatser av MMO-artat stuk, dvs. gå dit och hämta 3 grejer av det, springa och döda 5 stycken av det monstret, gå och prata med 10 olika personer som så klart är utspridda på helt motsatta sidor av stan. Ganska snabbt börjar jag trycka bort alla cut-scenes i sido-uppdragen för jag bryr mig verkligen inte, men jag vill ha det gjort eftersom jag är pedant. Och så fortsätter det ad nauseam.

Storyn i Final Fantasy XVI kretsar kring magins beskaffenhet i världen och hur den påverkar människorna som lever i den. Magi i FFXVI’s värld - som heter Valisthea - framställs som ett verktyg som kan göra gott men också ett ok som delar in folkslag i samhällsklasser, försätter människor i livslångt slaveri och drar ner Valisthea’s nationer i krig. Spelets protagonist, Clive Rosfield (vilket jävla namn! Jag tänker inte analysera det mer än så), och hans följeslagare ger sig därför ut på en resa (vem i helvete hade kunnat ana det) för att frigöra Valisthea från magins bojor.

Jag tänker inte gå in djupt på handlingen, men premissen känns intressant och oanvänd och världsbygget är genomarbetat. Abret är utförandet. Det finns mycket bakgrundsfakta att läsa i spelets lorebibliotek för den som orkar, men vem gör det? Om det krävs ett expansivt uppslagsverk in-game för att förmedla spelets lore så har man misslyckats. Detta fenomen såg vi redan i Final Fantasy XIII, och tog sig fullt uttryck i Final Fantasy XV som krävde att man tittade på en animeserie och en långfilm innan man påbörjade själva spelet för att man skulle förstå bakgrunden till spelets händelser.

Själva utförandet av spelets handling, och tillika manus, är ambitiöst men utdraget med perioder av ren filler. Intresset för hur det ska gå för karaktärerna svalnar och jag slutar bry mig efter en tid och vill bara komma till nästa boss. Det för mig vidare till min nästa stötesten jag har med Final Fantasy XVI. Det finns inte mycket att utforska i de olika zonerna på världskartan, utan allt spelande mellan bossarna blir transportsträckor till nästa boss. Jag har ingen anledning att hoppa av min chocobo och ta mig an fiender, så jag springer oftast igenom en ny zon fram till nästa boss eller dungeon. Ibland känns det som att jag spelar A Realm Reborn eller någon av dess expansioner när jag i disträ lunk och monoton takt färdas på kartan till nästa gröna quest-markör eller nästa dungeon. Begreppet “theme park mmo” gör sig påmint: en räls-liknande spelstruktur som moderligt för spelaren vidare från höjdpunkt till höjdpunkt, där allt däremellan mest är en nödvändighet. Som potatisen på julbordet, eller vaselinet i herrbastun.

Miljöerna ute i världen och i dungeons är stundtals vackra men känns sterila och livlösa, ofta i nyanser av brunt. Det är väldigt sällan det glimmar till, men när det gör det är det otroligt vackra och storslagna omgivningar jag befinner mig i. Byar och städer (spoiler: det finns inga större städer, bara mer eller mindre stora byar) figurerar mest som kulisser där endast utvalda byggnader går att gå in i. Likt föregående stycke går ‘en nödvändighet’ att använda även i detta sammanhang - vi förväntar oss byar och städer i ett Final Fantasy så de gav oss det. Men vart är Midgar’s rökiga gränder från FFVII? Vart är Lindblum’s slingrande gator och livfulla byggnader från FFIX? Vart är Rabanastre’s färgsprakande bazaarer och torg från FFXII? Atmosfär, stämning och utforskarlusta finns nog inte i Valisthea’s ordböcker, i alla fall inte i Yoshi P’s ordbok.

(Apropå ordbok så finns tydligen ordet “fuck” i spelvärldens kollektiva vokabulär, för det används i tid och otid av olika karaktärer. Jag vet inte om CBU3 var inspirerade av Game of Thrones och The Witcher, men det blir löjligt och påklistrad i sammanhanget. Som att de vill verka coola och rikta sig till en västerländsk marknad. En försumbar invändning kan tyckas, men det bidrar till att dra ner helhetsintrycket och gör att jag inte tror lika mycket på världen jag ser målas upp.)

Borta är också finessen och finliret i striderna som vi är vana vid i FF-sammanhang. Det finns inga status-påverkande attribut i spelet alls (poison, blind, silence, etc.) och sten-sax-påse-mekaniken med elementära styrkor och svagheter är helt frånvarande. Jag kan till exempel spöa en Bomb-fiende med eld-attacker, helt absurt kanske du tycker! Istället handlar striderna om att växla mellan olika Eikons och använda dess förmågor för att ta ner fiendens stagger-mätare och på så sätt tillfälligt inkapacitera fienden och öppna ett fönster för att dela ut extra mycket skada. Tankarna förs direkt till Final Fantasy XIII som också hade en form av stagger-system, med skillnaden att det var mycket bättre utfört och med större finess. Här blir det snabbt repetitivt och slentrian.

Jag tänkte även behandla ämnet FF-party och karismatiska party-medlemmar, ett signum som varit med sedan seriens begynnelse, men jag tänker hålla mig kortfattad för det finns inte mycket att behandla. Spelet innehåller party-medlemmar - ja - men dessa kommer och går under handlingens gång och går inte på något sätt att styras av spelaren, utan är helt datorstyrda. De kunde lika gärna inte varit där, för jag har ingen som helst koll på vad de gör under stridens hetta bland alla partikel-effekter och hetsig action. En nödvändighet. Punkt.

Valet att göra striderna mer avskalade och rent action-orienterade gör att vanliga strider och till och med de flesta bossar är tämligen banala företag att ta sig an. Det som ska vara spelets svåraste boss i DLC’t Echoes of the Fallen (för övrigt en av FF-varumärkets mest ikoniska hemliga bossar, låst bakom DLC - det är en annan debatt och tillika kamp som vi som konsumenter redan har förlorat för länge sedan) klarar jag på första försöket bakfull utan att anstränga mig. I övrigt är striderna roliga att spela och det är roligt att växla mellan Eikons och snabbt avverka olika specialattacker. Spelets höjdpunkt och drivkraft är striderna, men det känns olustigt att säga det för att som actionspel är Final Fantasy XVI mediokert sådant.

I form av övriga sido-grejer att ta sig an finns i stort sett bara spelets version av Hunts som vi sett tidigare i bland annat FFXII och FFXV, dvs. en uppsättning mer utmanande fiender som man måste söka upp och besegra för en belöning. Belöningarna är i form av material som jag kan crafta starkare vapen och utrustningar av. Jag har alltid uppskattat Hunts och det är också den sidoaktivitet jag har roligast med i FFXVI. Dock blir aldrig heller Hunts särskilt utmanande, förutom en enda boss som jag fick lägga åt sidan och komma tillbaka till långt senare när jag var mycket högre level och hade starkare gear. Annars gick det mesta av min troféjägar-karriär som på rutin.

Några andra punkter som jag har att gnälla på: det mesta av utrustningen är helt meningslös; fiender har överdrivet mycket HP; de episka och påkostade Eikon-bossfighterna är utdragna cut-scenes förklädda till buttonmash-fester som är omöjliga att förlora så länge man inte har uppmärksamhetsförmågan hos en vedklabbe.

Vi har så nått en paradox. Ett vägs ände. För Final Fantasy är inte jrpg längre. Final Fantasy XVI är ett actionspel med inslag av rpg. Så kallat “rpg-light” eller låtsas-rpg på svenska. En modern företeelse som vi har sett gång på gång i moderna spel som t ex God of War, Horizon, Ghost of Tsushima och Assassin’s Creed. Elementet tillför föga mycket för den spelmekaniska upplevelsen men finns där för att ge spelaren en illusion av progression, för att det är det marknaden vill ha. Hela kalaset blir till en cynisk kompromiss för den moderna spelmarknaden som resulterar i ett flashigt men button-mashigt spektakel som spelas utan insats och utmaning och är till enbart för presentationens skull och att få spelaren att känna sig cool. En travesti på modern designfilosofi. När eftertexterna rullar efter prick 60 timmars speltid är det men en bitter eftersmak jag stänger av konsolen. Inte bitterljuv, inte ‘bitter sweet’, bara bitter. Som en vidrig penicillin eller Gammel Dansk smakar. Men när smolken har lagt sig fem minuter senare medan jag slötittar på West Ham - Freiburg i Europa League känner jag bara likgiltighet inför det jag har upplevt. Final Fantasy har alltid varit ett “household name” för mig, en institution som jag slaviskt har köpt varje ny iteration av i decennier. Institutionens grundvalar håller på att krackelera i betongen och jag är inte längre så säker på att jag kommer sitta där med mössan i hand när väl Final Fantasy XVII rullas ut på röda mattan.

Om magin är på väg att försvinna i världen som Final Fantasy XVI utspelar sig i, så är den tyvärr redan borta för den som håller i handkontrollen.

FINAL FANTASY XVI
2
Tveksamt
+
Det är Final Fantasy
-
Det är Final Fantasy
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Klockren. Tack för en väldigt välskriven recension. Håller med om allt.

Medlem

Mycket rolig och välskriven recension! Blev en del skratt, även om avslutningen var vemodig :')

Jag har inte spelat spelet själv, men det är precis den här hemska bilden jag har av spelet.

Medlem

Så glad att Final Fantasy som serie gör en bra comeback 29e februari än magplasket som 16 var.

Medlem
Skrivet av erson:

Så glad att Final Fantasy som serie gör en bra comeback 29e februari än magplasket som 16 var.

Huh, vad släpps då?

Medlem
Skrivet av Purjolök:

Huh, vad släpps då?

FF7 Rebirth

Medlem

Mycket bra skrivet. Jag är orolig för hur framtiden blir när det kommer till Final Fantasy.

Medlem

Anledningen till att God of War, Horizon, Ghost of Tsushima och Assassin’s Creed är så kallade låtsas-rpg är väl för att dom inte är rpg spel? Det är ju handlingsdrivna actionspel.

För övrigt väl skriven recension Tror jag skippar FF XVI.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Anledningen till att God of War, Horizon, Ghost of Tsushima och Assassin’s Creed är så kallade låtsas-rpg är väl för att dom inte är rpg spel? Det är ju handlingsdrivna actionspel.

För övrigt väl skriven recension Tror jag skippar FF XVI.

Min poäng var att rpg-inslag skohornas in i spel som inte behöver det nuförtiden. Men i fallet med FFXVI så blir det lite den omvända situationen, där rpg-elemeten istället har skalats bort och kvar blir ett handlingsdrivet actionspel. Lite otydligt av mig kanske.

Men tack för feedbacken, och skippar gör du helt rätt i. 🙂

Medlem

Det är så tråkigt hur en spelserie som man tyckte var så fantastiskt bäst i mitten av 90-talet nu för tiden bara får en att sucka och skaka på huvudet. Jag spelade igenom FF6 på min kusins Super Nintendo när det begav sig och det var då utan tvekan den bästa spelupplevelse jag någonsin haft.

Medlem

Väl skrivet! Håller med om nästan allt. Tyckte storyn och cutscenes var intressant, det var enda anledningen till att jag lirade igenom spelet. Sket i nästan alla sidouppdrag till slut.

Medlem

Håller med till fullo. Det grämer mig, för som inbiten FFXIV-spelare har jag stort förtroende för Yoshi-P men det verkar som att man blandade i för mycket MMO i grytan här, samt att världen inte bara är trist att utforska men även rent tematiskt är ovänlig och fylld av lidande och hat.
Inte direkt en plats jag såg fram emot att förflytta mig till på fritiden. Jag hade mycket kritik att ge FFXV också men där var i alla fall världskartan i sig vacker, inbjudande och någorlunda fylld med prylar att hitta.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Nu går jag mot din recension och alla som kommenterar för jag tycker spelet är fantastiskt.
Från mitt sätt att se på det gillar du inte viss riktning serien går emot, medans jag uppskattar den. Den starka vattendelaren

Sen har du tagit upp en del förbättringspotential, t ex side quest, och gör en jättestor grej av det. Eftersom du skriver om sidequesten under rubriken "magin är bort" så undrar jag om side-questen och sidomaterialet verkligen bättre förr? Från mitt sätt att se det så tyckte jag stridsystemet var relativt trist i de gamla spelen och så jag orkade aldrig bry mig så mycket om sidomaterialet. Förutom att man såg till att gå på dejt med alla i FF7 förstås och låsa upp extra karaktärerna.
Side questen tyckte jag var riktigt bra klass på i slutet då jag gjorde alla (jag tog platinum)

Fantastiskt röstskådespeleri, musik, story.
Stridssystemet kan inte mäta sig (men nästan) med de största och bästa actionspelen men tycker det nog står sig riktigt bra bland storydrivna JRPG-actionspel. Är t ex lika bra (enligt mig bättre än) tales of- spelen, Nier automata och mer actionfokuserat än FFVIIR

Nåväl. Det var kul (och intressant) att läsa din text. Välmotiverad och jag förstår vad du menar på precis varenda punkt. Jag drar ju en fullkomligt annan slutsats än vad du gör, men respekterar ändå fullt ut din åsikt. På så sätt tycker jag du skrivit en riktigt bra recension!

Medlem

personligen tycker jag att det är ju verkligen inte en 2:a. det kanske inte känns som FF längre men det är ju fortfarande ett bra spel i sig själv. typ 3/5 i allafall

Medlem

Tack för en snygg och välgjord recension, håller med om allt! Final Fantasy finns inte längre. Håller tummarna inför FF7 Remake del2.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Ingen(läste fel den här handlar om FFXV)borde missa Conans recension(hittar ni clueless gamer så är n rätt) av spelet. Finns på youtube men man borde redan ha spelat spelet om man bryr sig om spoilers.

Medlem

Håller med i stort sett allt här. Spelat det från början till slut och gjort all sido content. Det är ett button mashing action spel med tveksamma RPG element. Närmare Devil may cry än vilket riktigt RPG du än vill använda som exempel. Storyn är även väldigt grund likaså världsbygget.

Spelet är oerhört neddummat. Det finns ingen character progression att tala om och itemisation är katastrofalt. Allt det har är action stritdssystemet där man ska spamma olika knappkombinationer. Vill man inte det så kan man spela igenom hela spelet genom att mata på endast två knappar efter att ha offrat en accessory slot för en ring som automatiserar combos. Dvs man kan spela igenom det på normalsvårighetsgraden med en hand. En riktig besvikelse.

Som tur är så finns det vettiga utvecklare som fortfarande ger ut RPG upplevelser med djup som vi kan säkra våra upplevelser från och slippa avskräde som detta. Det är bara synd att när spel som detta hyllas så likriktar det framtida spelutveckling och vi får mer av detta.

Medlem

Mycket bra.
Tack för att du lyfter det som känns så fel med det här spelet.
Jag var positivt inställd till spelet förändringen till trots. Men det var verkligen ett magplask. Otroligt repetitivt utan att engagera. Man orkar inte ens sätta sig in i storyn för att spelmomenten känns så trista.
Det känns som att serien nu lever upp till sitt namn
När Final Fantasy xv framstår som briljant i jämförelse så vet man att man är på fel spår

Medlem

Håller med det mesta, tyckte det va skoj till o från ändå, visst bossarna va lätta men de kändes fräna många av dem trots allt. Bästa med spelet va bossarna ja, alla sidequest skulle man kunna klarat sig utan

Medlem

Håller inte med alls. Spelet är fantastiskt bra. Min enda kritik är att bossfighterna tenderar att bli för utdragna och att byarna har för lite att interagera med, man kan knappt gå in i ett enda hus.

1
Skriv svar