Zeldas-producent förstår inte varför vi vill tillbaka till "begränsade" Zelda-spel

Robot
Zeldas-producent förstår inte varför vi vill tillbaka till "begränsade" Zelda-spel

Eiji Aonuma vet dock att nostalgins kraft är stark.

#the-legend-of-zelda, #zelda


Medlem

Aldrig fastnat för ett Zelda innan Breath of the wild så jag håller med honom! De får gärna fortsätta på samma spår även om de inte tänker göra en direkt uppföljare

Medlem

Håller Breath of the Wild och Tears of the Kingdom som två av de bästa spelen någonsin, och jag vill verkligen inte gå tillbaka till uppläggen innan de. Zelda från början har ju handlat om fritt utforskande och äventyrande så att låsa in upplevelsen för mycket förstör bara imo.

Medlem

Fritt utforskande kan ibland kännas spretigt och inte ha en lika tydlig fokuserad vision som mer linjära spel har. Båda har såklart sina för- och nackdelar. Spel som Half-Life och Bioshock är ju extremt linjära men otroligt effektiva i sitt berättande och världsbygge tack vare att dom är så linjära, och kan fokusera på att maximera effekten av allt som spelaren kommer i kontakt med.

Sen blir det ju såklart inga 100 timmars-spel men jag tar hellre 15 timmar fantastisk spelupplevelse än att ränna runt och springa samma ärenden den kvarstående halvan av de 100-timmarna. Men jag förstår också att det är precis det många vill ha, så att säga att den ena typen är bättre än den andra känns lite konstigt, när det är helt olika typer av upplevelser.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Aldrig fastnat för ett Zelda innan Breath of the wild så jag håller med honom! De får gärna fortsätta på samma spår även om de inte tänker göra en direkt uppföljare

Same, har aldrig spelat (har testat hos kompisar) några Zelda spel innan breath of the wild. Det var då jag blev intresserad.

Medlem

Vi vet ju alla att folk slutade läsa böcker med linjär story när chose your own adventure böckerna kom. /s

Klart olika typer av spel lockar olika människor, att påstå att man inte förstår detta är ganska konstigt. Att också på något sätt mena att BotW inte är begränsande när exempelvis vapen går sönder som om dom vore gjorda av glas är ironiskt. Men det var ju uppenbarligen ok att begränsa hur man spelar spelet på det sättet för det matchade deras "vision" av hur spelet skulle spelas.

Medlem

Breatj of the Wild och Tears of the Kingdom är möjligtvis dom bästa zeldaspelen. Jag har inget emot varken open world eller ett linjärt starkt storydrivet spel dock. Kommer garanterat inte att klaga oavsett vad dom väljer.

Medlem

Han låter inte särskilt kreativ trots att han jobbar med Zelda på Nintendo. Ett linjärt spel är inte synonymt med begränsningar. Dom får väl vara lite innovativa! Dags att pensionerna gubben och släppa fram ungdomarna på Nintendo? Zelda behöver nödvändigtvis inte gå old school men det behöver inte heller vara open world på samma sätt som idag. Som någon skrev i en tidigare tråd hade The Legend of Zelda Bloodborne varit fett 👹

Medlem

Skulle vara konstigt om de gick tillbaka till linjära zeldaspel efter att openworld zelda blivit en sådan succe.
Så länge de fortsätter experimentera med open world och inte bara gör exakt samma stuk som i breath och tears men i en annan version av Hyrule så är jag nöjd.

Det närmaste ett nytt linjärt Zeldaspel tror jag kommer vara ifall Nintendo ger ett annat bolag tillåtelse att göra zeldaspel som när Capcom gjorde Oracle spelen.

Medlem

"Spel där du behöver följa specifika steg för steg eller slutföra uppgifter i en väldigt bestämd ordning är typ en grej från det förgångna. "

Tack och lov finns Metroidania spel som i sin helhet kan se begränsade ut men att det finns flera val att göra samtidigt att det inte känns linjärt. Titta på Darksouls eller Hollow knight. Spel bör även ha ett omspelningsvärde. Tänk om Zelda kunde gå new game plus och levla upp mer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag vill nog gärna kategorisera mig en den gruppen som gärna ser en återgång till den lite mer styrda Zelda formulan som vi varit vana vid innan BotW. Då har jag både spelat och gillat BotW (2ggr dessutom, samtliga shrines båda genomspelningarna) och TotK men jag skulle inte placera något av dessa spel på min top lista för Zelda spel.

Både BotW och TotK är jätte bra spel, men som gammal Zeldaräv saknar jag några pusselbitar.

Karaktärsutveckling
Den tidigare Zelda formulan hade en tydlig karaktärsutveckling igenom spelet, man hittar i varje dungeon ett nytt föremål och med det nya föremålet blir Link starkare. Det har då också banat väg för intressanta dungeons- och boss designer samt en förändring av spelmekaniken igenom hela resan. Med viss förkärlek för RPG spel saknar jag också utvecklingen av vapnen/rustningen som finns i flera av de tidigare spelen.

Dagens formula ger dig egentligen alla verktyg inom första timmen av spelet och det är sedan din uppgift att använda dessa för att klara spelet, men det finns egentligen ingen riktig utveckling av speelmekaniken. Link blir starkare med tiden i både hälsa och uthållighet, men det är inget som förändrar hur spelets mekanik.

Story
Med en ostyrd ordning på templen blir ofrånkomligt storyn lite lidande. Nu är inte story Zeldas paradgren men jag har ett betydligt starkare minne av de olika eventen i OoT tillexempel, när Ganon kidnappar Zelda, när du första gången rycker upp Master Sword i Tempel of Time och reser i tiden.

Pussel
Kanske inte nödvändigtvis den nya formulans fel, men flera av pusslen, framförallt i TotK går att lösa på mängder av olika sätt.
I min genomspelning undrade jag flera gånger som att jag fuskade mig igenom en shrine då min byggda lösningar var väldigt märkliga och inte kändes rätt.

Typiskt Nintendo dock, att röra sig i den kreativa riktningen där den uppenbara lösningen inte alltid är den ända.
Personligen gillar jag dock krispigheten i tidigare spel. Bekräftelsen av att man löste pusslet rätt.

Design
Oaktat om nästa spel blir open world eller inte hoppas jag personligen att Nintendo återgår till mystiken och mörkret som återfinns i designen för OoT, MM eller TP.

Medlem

Att spela linjärt och steg för steg låsa upp och få upptäcka nya tidigare ej tillgängliga områden har sin charm det med, löjligt att börja älta nostalgi.

Medlem

Själv tycker jag begränsningarna är det som gör många spel intressanta. A Link to the Past hade lagom mycket frihet för min gamla gubbhjärna.

Medlem

För att mindre är mer. Dom äldre spelen hade tightare gameplay, dom nya känns helt bloated och trendjagande.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Jag har aldrig känt att det är spelets öppenhet som är begränsande i Zeldaspelen. Det brukar nästan alltid vara konsolen som spelet körs på som är felet. Släpp spelen på PC eller gör en snabbare konsol så har vi löst det problemet.


signatur

Jätteintressant information.

Avstängd

Tycker inte man kan gå tillbaka till gamla Zelda. Alla Zelda efter Ocarina of Time och fram till BotW har varit(enligt mig) blekare kopior som inte kommit med något riktigt nytt.

Vissa grejer i BotW är mycket bättre än resten av Zeldaspelen, t.ex. striderna, animationer, fysik, känsla i gameplay o.s.v.
Och världen är fantastisk och vacker på många sätt, gillar speciellt de centrala delarna av Hyrule. Att röra sig runt i open world-världen är bäst i genren.

Men det fanns en viss tomhetskänsla i byarna och de andra platserna man besökte, det var som att man förväntade sig mer liv i dem än vad som sedan fanns. Hade gärna sett att man utvecklade den delen av spelet. Typ Kakariko var supermysig men det fanns inte så mycket att göra där. Goron City var coolt med all räls och gruvvagnar men där känns det också som att man kunde gjort mer av det.

Det spelet saknade enligt mig är de pussel som vanligtvis finns i overworlden. Där man går runt och pratar med karaktärer och löser mysterium för att komma vidare, fanns inget sådant i BotW. Alla pussel fanns i stället i shrines.
Bästa var ju Robinson Crusoe-ön.

Så jag skulle vilja se någon slags blandning av gamla och nya Zelda. En mer fokuserad levande värld där man löser pussel och lär känna skojiga karaktärer för att ta sig vidare i storyn och att allt känns meningsfullt istället för samla x för att låsa upp en större ryggsäck eller uppgradera din armor.

Medlem

älskar alla zelda spel men BotW och TotK är var zelda alltid skulle varit. man kan just see i alla mainline zelda spel att dom har försökt gjort det så öppet som möjligt men kunda bara nu med Switch äntligen göra det

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

älskar alla zelda spel men BotW och TotK är var zelda alltid skulle varit. man kan just see i alla mainline zelda spel att dom har försökt gjort det så öppet som möjligt men kunda bara nu med Switch äntligen göra det

Skojar du eller? Det allra första Zelda till NES är open world, så hur skulle det vara Switch förtjänst att de gick den vägen nu? Det är bara ett designval, inget annat. Har inte med hårdvaran att göra. Om något så visar Switch att deras designval inte riktigt håller eftersom hårdvaran är för klen.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Varför inte båda? De kan väl göra som med Mario-spelen, producera både 3D och 2D spel. Skulle älska ett nytt spel i stil med A Link to the Past; de gjorde ju A Link Between Worlds och det blev ju rätt så framgångsrikt, även fast det bara kom på 3DS; visar på att folk även gillar 2D-Zelda/mer linjära Zelda-spel.

BotW och TotK var väldigt bra, men det led också av vad alla Open World spel lider av; för mycket död yta, för mycket copy-paste områden och uppdrag. Plus, själva storyn kom rätt långt bak i prio, man brydde sig inte mycket efter ett tag, medan historien i ett mer linjärt spel kan komma i första eller andra rummet. Så, satsa på en variation på spel; både öppna och mer linjära, både 3D och 2D. Eller något helt nytt Överraskningar är bäst!

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

älskar alla zelda spel men BotW och TotK är var zelda alltid skulle varit. man kan just see i alla mainline zelda spel att dom har försökt gjort det så öppet som möjligt men kunda bara nu med Switch äntligen göra det

BotW var ju ett Wii U-spel som bara portades till Switch. Och GTA: San Andreas t.ex. fanns ju redan på PS2 och är minst lika stort.

Medlem

Mitt största problem är den begränsande prestandan Switch medför. Hade hellre sett ett mindre Zelda som var lite mer levande. Har svårt för dom stora öppna miljöerna för jag tycker dom känns så döda och kala. Kan ju vara att jag inte gillar den estetiska väg Nintendo valde med botw.

Medlem

Det behövs inga nya Zeldaspel. Originalet var perfekt och går att spela om hur många gånger som helst. Efter det har det bara gått utför mer och mer.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Man behöver inte överge open world bara för att man går tillbaka och gör linjära spel.
Man arbeta på stora Zelda projekt (open world) och mellan detta så kan man släppa nya linjära spel också istället för att göra som idag när de typ bara återsläpper äldre spel mellan de stora spelen

Medlem

Jag tillhör skaran som anser att Ocarina of Time är ett av världens bästa spel och anser att BoTW är otroligt överskattat.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Föredrar dom äldre spelen, hade vilja ha ett nytt isometrisk Zelda.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Har inget att kritisera riktigt när det kommer till Zelda. Litar på alla som arbetar med spelen. De producerar det absolut bästa möjliga nöjet 🙂

Qus
Medlem

Jag föredrar helt klart de äldre Zelda spelen. Man jag är konservativ och emot förändringar i allmänhet också.

Medlem

Om de fortsätter med Zelda open world vilket är mest troligt så tycker jag dom kan blanda banor med open world, typ dungeons eller hela fort/städer, gångar i grottor som är mer som äldre Zelda banor.

Sen vill jag inte slåss med trädgrenar eller liknande. Ge oss svärd som inte går sönder, som går att uppgradera, som finns på platser som gör det värt att utforska och hitta. Varför inte ta tillbaka gamla favoriter som grappleHook.

Musik! Underbara Zelda toner när man går in i grottor eller rider på fälten, såna som är minnesvärda och inte små piano klink.

Ge möjlighet att uppgradera allt. Health, stamina, styrka, utrustning, magi och mer där till.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hur svårt kan det vara att ha en öppen värld med ordentliga tempel/dungeons?
Man kan tillochmed ge spelare en linjär väg att gå för den som vill det eller bara säga att spelaren får gå vart den vill och ta sig an utmaningarna.
Väljer spelaren att inte följa mallen kanske spelaren får det lite svårare för att spelaren saknar något som gör det enklare men det är ändå möjligt.
Eller så är det inte möjligt och spelaren inser att den måste ta sig någon annanstans istället.

Linjäritet behöver inte vara likställt med dåligt.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

[…] när exempelvis vapen går sönder som om dom vore gjorda av glas är ironiskt. Men det var ju uppenbarligen ok att begränsa hur man spelar spelet på det sättet för det matchade deras "vision" av hur spelet skulle spelas.

Det är faktiskt realistiskt att vapnen går sönder så fort. I synnerhet svärd. Testa att slå kökskniven allt du kan mot diskhon 10-15 gånger. Kniven eggas, trubbas av och blir skev till jävlarns fort. Får du blod på klingan så blir den slö och kan fastna.

Såvida du inte träffar mjuka delar, kommer ditt svärd bli dåligt och otjänligt snabbt. Inte efter 5 minuter men efter 5 olyckliga slag. Därav måste du byta vapen titt som tätt. Det är annat med hammare och släggor. De bör inte gå sönder efter ens efter 10-15 slag.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

12
Skriv svar