The Day Before-studion lägger ner p.g.a. "Slut på pengar"

Medlem

Så jävla roligt allt detta. Det bästa är ändå alla som förlorat sina hårt förvärvade veckopengar på att köpa spelet day1 i stället för att se vad det är för någon produkt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag hoppas ingen köpte spelet

Medlem

Ni som köpt spelet: Se till att kräva tillbaka pengarna från Steam snarast möjligt så de inte brinner inne.

Medlem

Är det ingen som ser ironin att inte en enda person har nämnt Star Citizen ännu? Jag undrar under vilken sten alla som skrek att spelet var också en scam gömmer sig under just nu...

Medlem

Hoppas många förbokade så de fick sig en läxa i att man inte ska förboka spel.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Redaktör
Skrivet av Kimpur:

Hoppas många förbokade så de fick sig en läxa i att man inte ska förboka spel.

Det här gick inte att förboka.


signatur
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Förstår inte folket som resonerar kring att det inte är en scam.

Spelet är, på allvar, byggt med enbart assets från UE Storen och kartan är tagen från Epic som dem använde för att demonstrera UE5. Så det tog dem 5 år för att klippa och klistra in lite assets (värde upp till 300 dollares enligt reddit tråden) och ni ser det som ÄKTA game development?

Även trailersarna för spelet var copy+paste från andra spel och deras trailers. Det finns på riktigt inget genuint med detta spelet, ingenting.

Ni kan inte på allvar mena att det inte var en scam utan finansiellt dåliga beslut?

Vissa av er förtjänar att falla för fler sådana här fällor så ni lär er.

Till Fntastic, get rekt kid

Precis dom har fuskat och mygglat medvetet 100% och låtsas att få det se ut som ett riktigt spel från grunden ,så är ju uppenbarligen inte fallet... så jäkla pinsamt gjort av dom trodde dom det skulle gå igenom ???

Medlem
Skrivet av Katana:

The Division fick väl också mycket skit för att spelet saknade mycket från E3 gameplay-trailern, så visst går de i The Divisions fotspår minsann

Mjo glömde det helt, nu var det väl bara grafiska delen eller? Typ som när gubben gick in i en dörr på polisbilen, men dom lyckades väl rätta till det mesta? Hade iaf kul i både ettan och tvåan.

Medlem

På svar till kritiken så säger utvecklaren så här:

”This was our first big experience. Shit happens.”

https://x.com/fntastichq/status/1734425910055678275?s=46&t=mk...

🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Två namn att hålla koll på iallafall om de skulle hamna i en annan studio eller skapa ny studio.
<Uppladdad bildlänk>

Dom har redan bytt namn på sin Steam utvecklarsida från Fntastic till Eight Points. Håll i er nu, nästa scam är nog bara 6-12månader bort.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Då ska jag göra dig besviken enligt flertalet användare på reddit så är Steam väldigt tillmötesgående med refunds på detta debaklet.

Vissa användare säger sig ha fått refund godkänd med 10h loggade.

Tillägg: en som lyckats få refund med 47h spelade https://www.reddit.com/r/TheDayBefore/s/mSf5kOnX3Z

Att man kan logga 47h och få refund är ju jävligt vrickat alldelse oavsett spelets skick. Som att gå och köpa en stor godispåse äta upp allt och sen vilja ha tillbaka pengarna för att det var så äckligt. Många jättebäbisar finns det..

Detta spel luktade scam/asset flip sedan de första uttalandena, men klockar man så mycket tid blir det hyckleri delux.

Medlem
Skrivet av gizm0:

Mjo glömde det helt, nu var det väl bara grafiska delen eller? Typ som när gubben gick in i en dörr på polisbilen, men dom lyckades väl rätta till det mesta? Hade iaf kul i både ettan och tvåan.

Fast det med dörrar funkade?

Medlem

Det här måste ju vara den värsta stinkbomben i år - Forspoken och Redfall ser inte längre så dåliga ut i backspegeln.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Vilket fiaskoår med dåliga släpp. Man börjar undra verkligen om det här framtiden.
Det blir att man blir mer misstänksam inför varje släpp och köper färre spel.

Medlem

” This was our first big experience. Shit happens” är också ett svar man kan ge till folk som kommenterar senaste inlägget på X. 😅

https://x.com/fntastichq/status/1734425910055678275?s=46&t=mF...

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Vilket fiaskoår med dåliga släpp. Man börjar undra verkligen om det här framtiden.
Det blir att man blir mer misstänksam inför varje släpp och köper färre spel.

Dead Space Remake
Hogwarts Legacy
Dredge
Everspace 2
Wartales
Diablo 4
Dave the Diver
Aliens: Dark Descent
Jagged Alliance 3
Baldurs Gate 3
Starfield
CP2077 Phantom Liberty (får en egen rad)

Och detta är "bara" spel som jag testat och tyckt om, detta spelåret har varit SJUKT bra. Enligt mig bästa året någonsin.

Medlem
Skrivet av heady89:

Att man kan logga 47h och få refund är ju jävligt vrickat alldelse oavsett spelets skick. Som att gå och köpa en stor godispåse äta upp allt och sen vilja ha tillbaka pengarna för att det var så äckligt. Många jättebäbisar finns det..

Detta spel luktade scam/asset flip sedan de första uttalandena, men klockar man så mycket tid blir det hyckleri delux.

Inte om spelet visade sig vara en stor scam, helt rätt att valve ser mellan fingrarna på total speltid i detta fall..

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det här måste ju vara den värsta stinkbomben i år - Forspoken och Redfall ser inte längre så dåliga ut i backspegeln.

För alla fel Forspoken har, att vara en scam är inte en av de.
Day before är mer i stil av Golum och King Kong spelet, fast de två var inte hellre scams.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det här gick inte att förboka.

Fast köpa "early access" är ju någon form av förbokning kan man säga

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Vilket fiaskoår med dåliga släpp. Man börjar undra verkligen om det här framtiden.
Det blir att man blir mer misstänksam inför varje släpp och köper färre spel.

Sådana här spel får ju de bra spelen som Baldurs Gate 3, Alan wake 2 etc att framstå lite extra bra

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Fast det med dörrar funkade?

Jag har ingen aning då detta var år sen jag såg dessa jämförelse och kommer knappt inte ihåg nåt förutom den grafiska delen precis som det var med Watch Dogs 1

Medlem

Skumt, dom har ju även gjort t.ex. Radiant One som har bra betyg. Och Propnight... som ändå verkar vara lite småkul.
Så jag får inte riktigt ihop varför dom myglat och haft sig med The day before... Måste ju finnas en anledning, folk som slutat?

Medlem
Skrivet av gizm0:

Jag har ingen aning då detta var år sen jag såg dessa jämförelse och kommer knappt inte ihåg nåt förutom den grafiska delen precis som det var med Watch Dogs 1

Jo, det var förändringar grafiskt och vad gäller UI som inte fungerade som i trailer. Men ändå ett väldigt snyggt och välgjort spel i slutändan, inget de ska skämmas över.

Medlem
Skrivet av gizm0:

Mjo glömde det helt, nu var det väl bara grafiska delen eller? Typ som när gubben gick in i en dörr på polisbilen, men dom lyckades väl rätta till det mesta? Hade iaf kul i både ettan och tvåan.

Ja det var väl absolut inte lika farligt som det här spelet, men minns att det pratades en del om nedgraderingarna post-E3.

Medlem
Skrivet av shelter:

Skumt, dom har ju även gjort t.ex. Radiant One som har bra betyg. Och Propnight... som ändå verkar vara lite småkul.
Så jag får inte riktigt ihop varför dom myglat och haft sig med The day before... Måste ju finnas en anledning, folk som slutat?

Ja, jag tror inte de är onda varelser ur grunden. De scoutade och såg att AAA-bolag släppte trailers som inte motsvarade slutprodukten och tänkte; "det här är normen, bra för oss", utan att reflektera över resultaten riktigt.. Sedan följde ett rus av all fame, de blev irrationella som fan och seglade bland molnen, levde i fantasier... Satte skyhöga visioner etc... Sedan föll de tillbaka till jorden igen för några veckor sedan och försökte rädda situationen genom att släppa som EA.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Gnällkuk
Skrivet av Vileoxe:

Fast du kan fortfarande köpa det på steam, antar att dom försöker lura så många som möjligt.
Var inte direkt oväntat att det skulle gå den här vägen.

Nedplockat från Steam nu också.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det här gick inte att förboka.

Det enda i det här som var oväntat, resten blev precis som man trodde.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Ja, jag tror inte de är onda varelser ur grunden. De scoutade och såg att AAA-bolag släppte trailers som inte motsvarade slutprodukten och tänkte; "det här är normen, bra för oss", utan att reflektera över resultaten riktigt.. Sedan följde ett rus av all fame, de blev irrationella som fan och seglade bland molnen, levde i fantasier... Satte skyhöga visioner etc... Sedan föll de tillbaka till jorden igen för några veckor sedan och försökte rädda situationen genom att släppa som EA.

Nej...

Deras historik talar för sig självt. Dom har bara släppt shovelware dynga som dom sedan droppar efter några veckor. Det finns absolut inte ett enda AAA-bolag som släppt ett spel med så ENORM skillnad från första trailer till launchnivå som denna studio.

Dom gick dessutom själva och sa att det skulle vara ett Open-World MMO, vilket va en ren lögn bara.

Du kan inte med handen på hjärtat jämföra denna hustle med något annat, speciellt inte AAA-releaser. Att det också skulle få dom att tänka "det här är normen" är bara absurt. Ja det släpps mycket spel som är crap jämfört med det som lovats men inte i närheten av en nivå som detta.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Nej...

Deras historik talar för sig självt. Dom har bara släppt shovelware dynga som dom sedan droppar efter några veckor. Det finns absolut inte ett enda AAA-bolag som släppt ett spel med så ENORM skillnad från första trailer till launchnivå som denna studio.

Dom gick dessutom själva och sa att det skulle vara ett Open-World MMO, vilket va en ren lögn bara.

Du kan inte med handen på hjärtat jämföra denna hustle med något annat, speciellt inte AAA-releaser. Att det också skulle få dom att tänka "det här är normen" är bara absurt. Ja det släpps mycket spel som är crap jämfört med det som lovats men inte i närheten av en nivå som detta.

Du missade min poäng. Om man befinner sig i en irrationell fantasivärld så tenderar man att sätta högre mål än vad man förmår att leverera. De här killarna har väl suttit och knarkat och trott att de är Messias. Det hade lätt kunnat hända mig med. De fick en alldeles för stor uppmärksamhet än de förtjänade och förmodligen hade räknat med, men när den väl var där försökte man ändå sätta ihop en produkt lite pusslande sådär. Det är knappast en fråga om scam i klassisk bemärkelse.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Du missade min poäng. Om man befinner sig i en irrationell fantasivärld så tenderar man att sätta högre mål än vad man förmår att leverera. De här killarna har väl suttit och knarkat och trott att de är Messias. Det hade lätt kunnat hända mig med. De fick en alldeles för stor uppmärksamhet än de förtjänade och förmodligen hade räknat med, men när den väl var där försökte man ändå sätta ihop en produkt lite pusslande sådär. Det är knappast en fråga om scam i klassisk bemärkelse.

De ville casha ut, varken mer eller mindre. Det fanns aldrig någon ambition att göra klart spelet efter att hypen blev så stor. Steam bör se sig i spegeln och sluta släppa igenom all möjlig dynga via EA. Det här är varken första eller sista gången.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Steam bör se sig i spegeln och sluta släppa igenom all möjlig dynga via EA. Det här är varken första eller sista gången.

Det håller jag med dig om. Ett basic-test för att säkerställa att produkten levererar vad teamet bakom utlovar att den skall från dag 1 vore bra att införa.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Skriv svar