Baldur's Gate 3 vann Game of the Year – se alla vinnare

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Fel spel vann om man frågar mig och sambon vi var super hype på BG3 efter alla lovord men tröttnade tyvärr väldigt fort det var alldeles för snackigt och tråkigt för oss 😅. Hon har Hogwarts Legacy som årets spel och jag har Starfield 💪

Även om BG3 är bra, känns det lite överhypat nu. Jag tröttnade också på spelet innan jag hann spela klart. Jag hade dock kul innan jag tröttnade. Mitt problem var de långa och sega striderna som tog över efter ett tag. Samt att det inte var mycket frihet kartmässigt utan lite av en snitslad bana med små avstickare.

Men konkurrensen har inte varit jättestark heller så det är väl ok om det vann.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Att Alan Wake 2 vann nåt överhuvud taget måste vara riggat. Ett spel som man spenderar 70% av tiden att inte spela som Alan Wake.

Varför ens kalla spelet Alan Wake 2 när man inte ens spelar majoriteten av spelet som spelets namn är baserat på? Trist.

Bara sett gameplay, men måste vara årets mörkaste spel?

Medlem

"Most anticipated game Final Fantasy 7: Rebirth" oh really??

Jag vågar påstå att GTA VI är det mest efterlängtade spelet

Medlem
Skrivet av Gaara:

"Most anticipated game Final Fantasy 7: Rebirth" oh really??

Jag vågar påstå att GTA VI är det mest efterlängtade spelet

Fast när trailern släpptes var omröstningen redan avslutad.. so next year..

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Att Alan Wake 2 vann nåt överhuvud taget måste vara riggat. Ett spel som man spenderar 70% av tiden att inte spela som Alan Wake.

Varför ens kalla spelet Alan Wake 2 när man inte ens spelar majoriteten av spelet som spelets namn är baserat på? Trist.

Du bör nog undvika Zelda spelen.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Eller två tredjedelar av Baldur's Gate 3 utanför staden..

Eller nästan alla Zelda-spel där man spelar som Link.

Edit:

Skrivet av Lasrod:

Du bör nog undvika Zelda spelen.

Hah, bra tajming!

Medlem
Skrivet av Gaara:

"Most anticipated game Final Fantasy 7: Rebirth" oh really??

Jag vågar påstå att GTA VI är det mest efterlängtade spelet

Half Life 3 vore kul också. Och så vill jag se mer Shenmue.

Medlem

Inte ett enda pris till Spider-Man 2 😢

Medlem

Var det Evil som vann Esport Team????

Gjorde inte JD Gaming det?

Medlem

Kul att både Baldurs Gate 3 och Alan Wake 2 lyfts. Tycker att det var längesen vi fick AAA titlar som så tydligt följt en kreativ vision trots att det finns kommersiella risker bakom. Sen har vi ju andra bra titlar som tex Spider man 2 som är ett kul spel men som inte har det där lilla extra.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Nu har jag inte spelat Alan Wake 2 men har väldigt svårt att se att något spel kan ha bättre game direction än baldur's gate 3 av det som släppts i år.

Håller helt med. BG3 skulle haft en till!
Att hålla ihop alla alternativa trådar är ett otroligt jobb.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

ont om riktiga utmanare

Skojar du?
Man kan tycka vad man vill om de nominerade spelen men nya Zelda, Mario och Spider-Man är både publik- och kritiker-favoriter.
2023 var ett starkt år. Grymt att BG3 vann med det motståndet!

Medlem
Skrivet av multijuice:

Kul att både Baldurs Gate 3 och Alan Wake 2 lyfts. Tycker att det var längesen vi fick AAA titlar som så tydligt följt en kreativ vision trots att det finns kommersiella risker bakom. Sen har vi ju andra bra titlar som tex Spider man 2 som är ett kul spel men som inte har det där lilla extra.

Ändå hade de 2 spindlar samtidigt. Zelda är både kul och de gjorde nåt väldigt kreativt med uppföljaren till Breath of the Wild.
Tears of the Kingdom är årets spel.

Medlem

BG3 värdig vinnare.. utöver det jävligt besviken.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Testpilot

Mycket välförtjänt. För min egen del så det enda som ens var i närheten var Alan Wake 2 och då bara på stämningen och den tekniska biten.
Story och det mesta andra ägdes av Baldurs Gate 3 i år. Totalt sett ett riktigt riktigt bra år på spelfronten trots många släpp som förstördes av tekniska problem.

Medlem

BG3 var sannerligen en välförtjänt vinnare! Jag trodde dock att Alan Wake skulle ta hem det där ett tag när de drog in några av de tyngre priserna så som narrative och game direction. De hade sitt släpp närmare omröstningen vilket alltid ger en fördel i popularitetstävlingar.

Tydligt att det varit svårt för Larian på senare tid då de tillägnade priset till sin lead animation director som tydligen gått bort för en månad sedan, vilket hade resten av teamet gråtandes på läktaren.

Sven Wincke som just före släpp var orolig att ingen skulle köpa spelet efter släpp då alla nördar köpt det i early access The rest is history.

Medlem
Skrivet av Einstein:

Håller helt med. BG3 skulle haft en till!
Att hålla ihop alla alternativa trådar är ett otroligt jobb.

Precis så jag tänkte också. Det jobb de gjort är galet bra just på den delen. Tror det är den award de skulle uppskattat mest av alla. Men med det sagt så kanske jag måste prova Alan Wake 2 för att förstå vad de gör så bra där.

Medlem
Skrivet av Einstein:

Skojar du?
Man kan tycka vad man vill om de nominerade spelen men nya Zelda, Mario och Spider-Man är både publik- och kritiker-favoriter.
2023 var ett starkt år. Grymt att BG3 vann med det motståndet!

Nej jag skojar inte.
Spelen du nämner är säkert väldigt bra spel men BG är i mitt tycke i en liga för sig själv (nu har jag naturligtvis inte spelat allt).
Att 2023 är ett starkt år råder det inget tvivel om.

Medlem

"Games of impact: Tchia". Aldrig hört talas om spelet och då hänger jag i spelforum nästan varje vecka jäklar vilket avtryck det måste ha gjort 😅

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

Nej jag skojar inte.
Spelen du nämner är säkert väldigt bra spel men BG är i mitt tycke i en liga för sig själv (nu har jag naturligtvis inte spelat allt).
Att 2023 är ett starkt år råder det inget tvivel om.

Vi är överens om att BG3 är i en klass för sig!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ändå hade de 2 spindlar samtidigt. Zelda är både kul och de gjorde nåt väldigt kreativt med uppföljaren till Breath of the Wild.
Tears of the Kingdom är årets spel.

Tears of the kingdom är enda spelet jag spelat av alla men kan inte se det som GOTY.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Best score and music borde blivit Alan Wake 2 i mitt tycke. De har ju egna låtar till spelet som är relaterade till handlingen, samt att de är riktigt bra dessutom! Det borde uppmärksammas mer och ges mer cred för. Sjukt givande och imponerande när man spelar o sitter där efter ett kapitel o lyssnar igenom låtarna och får gåshud som fan!

Medlem

"Best Ongoing" var ju ett skämt. CDPR släpper en trasig röra, ställer in planerade expansioner och lägger två år på att göra spelet halvt spelbart och trycka ut en halvkass expansion, inte direkt jämförbart med övriga "Ongoing games" i kategorin.

Medlem

Enda jag känner som var ”kul att det uppmärksammades” var Sea of Stars. I övrigt känns det väl mest som en mässa sponsrad av stora utgivare.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

"Games of impact: Tchia". Aldrig hört talas om spelet och då hänger jag i spelforum nästan varje vecka jäklar vilket avtryck det måste ha gjort 😅

FZ tyckte att det var värt att recensera:

https://www.fz.se/recension/293418-tchia

Då det släpptes direkt till PS Plus var det nog ganska många som spelade det.

Medlem

Tiderna förändras. Förr såg man alltid nördarna i filmer spela D&D i källaren. Nu är det årets spel och de drar in många sköna slantar.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Att Alan Wake 2 vann nåt överhuvud taget måste vara riggat. Ett spel som man spenderar 70% av tiden att inte spela som Alan Wake.

Varför ens kalla spelet Alan Wake 2 när man inte ens spelar majoriteten av spelet som spelets namn är baserat på? Trist.

Lol, knappast riggat om inte Remedy har så mycket cash så de kan muta hela spelvärlden. Ett spel som tänjde gränserna och gjorde något nytt inom sin genre. Eller kanske snarare skapade en genre.. Välförtjänt. Spel som AW2 får i bästa fall andra utvecklare att tänka utanför sina fyrkantiga ramar. Tänk om till exempel UBIsoft skulle inspireras det minsta av AW2.. Skulle kunna föra spelvärlden framåt och mogna en liten bit åtminstonde. Förmodligen önsketänkande dock.:)


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Att Alan Wake 2 vann nåt överhuvud taget måste vara riggat. Ett spel som man spenderar 70% av tiden att inte spela som Alan Wake.

Varför ens kalla spelet Alan Wake 2 när man inte ens spelar majoriteten av spelet som spelets namn är baserat på? Trist.

Man spelar inte som Zelda i The Legend of Zelda, som en metroid i Metroid eller som en stad i Baldurs Gate 3.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skulle snarare säga att om inte AW2 tog hem ett antal priser för vad de gjort så vore det riggat. Inte ett spel som jag längtar efter att spela om, men nyskapande var det, tog mediumet på allvar. Visade alternativa vägar för hur spel kan göras narrativt..
Älskar de "motströms" finnarna för det.


signatur

7900XTX
7800X3D

It's not a lake, it's an ocean

Jag såg galan i efterhand nu på kvällen. Blev lite tagen faktiskt av att se Sam Lake kliva upp, synbart berörd, för att ta emot priset för Best narrative för Alan Wake II samtidigt som Wide Awake spelades i bakgrunden. Jag har älskat Alan Wake sedan det första spelet släpptes våren 2010. Jag har hoppats på en uppföljare, trott och trott men sedan gett upp hoppet. Att det sedan plötsligt blir verklighet och när vi väl får lägga vantarna på den visar sig vara Remedys bästa spel, en ny nivå, det är en fantastisk känsla. Och att de sedan får sju nomineringar och vinner tre är så häftigt och så välförtjänt.

För att sedan kröna detta får Old Gods of Asgard spela upp hela We Sing-spektaklet tillsammans med Matthew Porretta, Ilkka Villi och David Harewood (jag föreslog lite på skämt att de borde vara med på showen i en tråd på ett annat forum men trodde aldrig det skulle bli verklighet). Gåshud och glädje samtidigt.

Vid sådana här ögonblick är det så förbaskat fint att få vara en del av denna fantastiska bransch och hobby. Ibland handlar spelbranschen om att fira. Ibland är den riktigt fin.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

123
Skriv svar