Star Citizen visar upp vad spelmotorn Starengine är kapabel till

Medlem
Skrivet av Bojkott:

StarEngine bygger Lumberyard, som i sin tur är en modifierad version av CryEngine. Starfield drivs av Creation Engine.

Var det inte något bråk om detta för några år sedan? Mellan CryTech och de som gör SC? Om motorn?


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Tror dom kommer sälja licensen. Ubisoft skulle nog säkert va sugna på den motorn, för många av deras spel kör på en modifierad version av cryengine. Beyond good and Evil 2 skulle nog behöva en spel motor som denna. Det spelet är 15 år in i sin utveckling och dom har knappt visat något från spelet.

Är Beyond Good and Evil 2 nya måttstocken när folk klagar över hur lång tid det tagit för Star Citizen?

Medlem
Skrivet av kallandes:

Var det inte något bråk om detta för några år sedan? Mellan CryTech och de som gör SC? Om motorn?

Det var en rättegång mellan båda parterna, CIG vann i slutänden på alla punkter. Men crytek skulle försöka igen senare då CIG var färdiga med squadron 42. Men efter det så köpte CIG upp hela cryengine så dom äger i stort sett motorn nu, precis som lumberyard eller motorn som används på far cry spelen. Så nu kan dom sälja sin motor om dom vill.

Tror också Crytek var sura på CIG för dom snodde nästan alla deras utvecklare efter när crytek inte betalade lönena på 3 månader.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av filbunke:

Är Beyond Good and Evil 2 nya måttstocken när folk klagar över hur lång tid det tagit för Star Citizen?

Finns många spel som man kan använda som exempel. Det dyker upp fler och fler efter dom utannoseras.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Hade detta varit Starfield, så hade det vart minst 50 loading screens. Antagligen mer

Medlem

I rymden kan ingen höra dig tråna efter Star Citizen. Lyckligtvis har jag aldrig tagit åt mig hypen, för då hade jag säkert blivit smått galen av "vill ha!", men skulle det en dag släppas och faktiskt leverera vad det lovar, ja då jävlar.

Medlem
Skrivet av Moltoy:

Hade detta varit Starfield, så hade det vart minst 50 loading screens. Antagligen mer

Med tanke på att 32 bit precition float är begränsat till 21km som bethesda och 99% av alla andra spelutvecklare kör med sin motor. Efter det så buggar allt ur efter när koden börjar använda sig av mer än sex decimaler.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag är för fast i Elite Dangerous träsket med mina 3k timmar. Brukar dock gå in i SC titt som tätt när det släppts uppdateringar.

Medlem

imponerande nästan så att man få en tår i ögat så vackert kombinerat med musiken.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Thane:

Fast starter pack är att du köper spelet och får tillgång till det skeppet man har i början.

Vi pratar om helt två olika saker tror jag ^^

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Riktigt häftigt! Det enda jag reagerade på var att jag tyckte det kändes som att ytorna på planeterna låg lite väl långt upp, lite för nära rymden. Småsak absolut men ändå.

Hur mycket av det som visades upp bockar Star Citizen in ni som testat det?

Viktigt att notera är att videon är en demo för StarEngine och vad motorn är kapabel till, alltså inte att förväxla med vad Star Citizen innehåller just idag.

Däremot, grunden och den sömlösa upplevelsen är där. Mycket är fortfarande på gång i närtid, såsom att ta sig genom maskhål till nästa system. (Innehållet är där och back-end tekniken finns men det behöver testas för LIVE miljö innan det släpps skarpt).

Under 2024 kommer den här videon i stort att sätt spegla spelet fullt ut.

Medlem

Planen är väl att allt i videon ska va i spelet om ett år. Mycket kan inte läggas in förrän dom har lagt till replication layer och server meshing. Tiden när det blir färdigt är okänt i nuläget.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är väll en del i finasieringen av spelet.
Inte tänkt gemene man kommer köpa sådana skepp

Så är det ju!

Skrivet av rmpyro:

Skeppet i squadron 42 trailern där man får se Scully, kostar så mycket. Men dom säljs bara 50 åt gången vid vissa tillfällen och säljs slut på några sekunder. Man måste typ va 50 spelare för att kunna använda skeppet effektivt. Går också få skeppet om man har gett ut 2017 referal codes, så det är många större youtubers som har dom skeppen.

En stor org kan nog samla in ingame cash för skeppet ganska lätt skulle jag tro, när dom börjar säljas inne i spelet.

Ah okay. Antar också att det inte ger en spelare något slags övertag?
Det är ju positivt att det ska börja säljas i spelet.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag blir imponerad av det som visas men jag får ändå inget riktigt sug att testa själv. Vet inte vad jag ska göra i spelet. Vad går det ut på?

Om man ser till själva spelmotorns möjligheter, så är finns det en uppsjö av ideer man kan använda den till. Om man tex spelat sea of thieves och tycker att banan är lite liten; tänk om man gjort sea of thieves i star engine istället med tillhörande servermeching. Otaliga motatåndare i ett levande mmo. Jag är tämligen säker på att CIG kommer sälja licenser på mororn till diverse företag då motorn är klar. De skulle troligen utan problem kunna leva på royaltyn ifrån det då det inte finns nån annan motor där ute som är i närheten av vad starengine kan och kommer kunna göra. Jag skulle kunna gå så långt som att säga att Star engine är next gen när den är klar 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Viktigt att notera är att videon är en demo för StarEngine och vad motorn är kapabel till, alltså inte att förväxla med vad Star Citizen innehåller just idag.

Däremot, grunden och den sömlösa upplevelsen är där. Mycket är fortfarande på gång i närtid, såsom att ta sig genom maskhål till nästa system. (Innehållet är där och back-end tekniken finns men det behöver testas för LIVE miljö innan det släpps skarpt).

Under 2024 kommer den här videon i stort att sätt spegla spelet fullt ut.

Det låter redigt fett. Man kan ju alltid hålla tummarna för konsol, eller?🥴

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det låter redigt fett. Man kan ju alltid hålla tummarna för konsol, eller?🥴

Tror det kan bli svårt sett till spelets komplexitet, men vi kan alltid hålla tummarna!

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Finns många spel som man kan använda som exempel. Det dyker upp fler och fler efter dom utannoseras.

Jag menar att det brukade ju vara andra som det jämfördes med, men när Star Citizen och SQ42 seglade förbi i utvecklingstid så slutade man ju, av någon oklar anledning, att jämföra med dessa och hittade istället nya spel att jämföra med.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Tror det kan bli svårt sett till spelets komplexitet, men vi kan alltid hålla tummarna!

Ja jo, tyvärr är det nog så. Håller tummar och tår ändå😄🤞🤞.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag menar att det brukade ju vara andra som det jämfördes med, men när Star Citizen och SQ42 seglade förbi i utvecklingstid så slutade man ju, av någon oklar anledning, att jämföra med dessa och hittade istället nya spel att jämföra med.

Eller så skiter man i att jämföra, och slutar bry sig sen när dom är färdiga med spelet. Har inte hört någon klaga på att det tog 8 år att göra cyberpunk eller red dead redemption 2.

Någon gång i framtiden kommer spelet bli färdigt. Även om det kanske tar 20 år. Viktiga nu är att dom får mmo tekniken att funka så dom fokusera mer på framtiden för spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av zevile:

Så är det ju!

Ah okay. Antar också att det inte ger en spelare något slags övertag?
Det är ju positivt att det ska börja säljas i spelet.

Ett sånt skepp kan du inte riktigt "köra" själv. Visst du kan sitta som pilot men du kan inte kontrollera alla turrets, shield, engineering och allt vad som kan finnas på de större skeppen.

Så nej jag skulle inte säga att det ger något slags övertag. Visst kan du köpa halvstora skepp nu som ger dig möjlighet att börja med ett sånt skepp när spelet släpps. Men större behöver inte betyda bättre. En större hauler kommer fortfarande bli piskat av en mindre fighter då de är specialiserade på olika saker. Sen skulle jag inte säga att spelet går ut på att köpa största skeppet. Det går ju ut på att ha kul :).

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är väll en del i finasieringen av spelet.
Inte tänkt gemene man kommer köpa sådana skepp

Snittbetalningen är $128 för nästan fem miljoner som betalat. Ja, det finns valar som betalat enorma belopp men det är väl förhoppningsvis ändå en väldigt liten del. Det pekar på att gemene man betalat väldigt mycket för spelet, långt över $50 i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Snittbetalningen är $128 för nästan fem miljoner som betalat. Ja, det finns valar som betalat enorma belopp men det är väl förhoppningsvis ändå en väldigt liten del. Det pekar på att gemene man betalat väldigt mycket för spelet, långt över $50 i alla fall.

Sc lever iaf om man jämför med t.ex ea's anthem.. ellr elite som inte sett ett nytt skepp i spelet på flera år.
Crowd funding känns helt rätt för sc.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Tror det kan bli svårt sett till spelets komplexitet, men vi kan alltid hålla tummarna!

På nästa konsol generation Xbox series x2 och Ps6 som släpps 2028 kommer det vara lätt som en plätt att kunna spela star citizen helt utan problem.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Snittbetalningen är $128 för nästan fem miljoner som betalat. Ja, det finns valar som betalat enorma belopp men det är väl förhoppningsvis ändå en väldigt liten del. Det pekar på att gemene man betalat väldigt mycket för spelet, långt över $50 i alla fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle

Paretos princip brukar ofta passa väldigt bra in.

Dvs att 20% står för 80%.

eld
Medlem
Skrivet av rmpyro:

Med tanke på att 32 bit precition float är begränsat till 21km som bethesda och 99% av alla andra spelutvecklare kör med sin motor. Efter det så buggar allt ur efter när koden börjar använda sig av mer än sex decimaler.

Relativa koordinater.

Om star citizen hade satt galaxens mitt som 0,0 så hade 64 bits koordinater inte räckt till.

Ett knep är att ha olika lager av x,y. Så att när du passerat gränsen för en chunk så är du tillbaka på 0,0 fast i en ny chunk.

Medlem
Skrivet av eld:

Relativa koordinater.

Om star citizen hade satt galaxens mitt som 0,0 så hade 64 bits koordinater inte räckt till.

Ett knep är att ha olika lager av x,y. Så att när du passerat gränsen för en chunk så är du tillbaka på 0,0 fast i en ny chunk.

De har dock inte galaxens mitt som 0.0 utan kör på solsystemnivå. Ska man till ett annat solsystem (ny grid) så måste man ta sig via en jump point av något slag. Det skulle ta på tok för lång tid att flyga utan detta.

Det finns dock inga väggar som man kan flyga in i, som i Starfield, om man fortsätter i samma riktning tillräckligt länge. Så förmodligen kör de med nämnda trick för att komma runt det förr eller senare. Men avstånden mellan stjärnsystem är så offantligt mycket större än avstånden mellan planeter i ett solsystem så en spelare skulle nog inte hitta annat än öppen rymd i en evighet om de flyger i samma riktning hela tiden på max quantum.

Här är en urgammal intervju från 2016 där CIG svarar på frågor om detta. https://gamersnexus.net/gg/2622-star-citizen-sean-tracy-64bit...

Då så tog det 45 minuter av real time att flyga på max quantum (0,2 av ljushastigheten) från ena sidan av ett solsystem till det andra. Man nämnder då också att teoretiskt så kan en grid vara 18 quadzillion kilometer stor till skillnad från 8km som var cryengines storlek då. Det är 18 nollor. Vårt solsystem vi lever i nu i verkligheten är 287 miljarder kilometer i diameter. Det ryms mer än väl inom en enda grid således utan att ha behov av trick.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Var det inte något bråk om detta för några år sedan? Mellan CryTech och de som gör SC? Om motorn?

Ja, det uppstod en rättstvist mellan dem när CIG gick över till Lumberyard. Minns inte exakt vad det handlade om, men de enades till slut och Crytek drog tillbaka stämningsansökan.

Medlem

Kunskapen som detta projekt bidrar till är värt all tid och alla investeringar.

Om spelet i sig verkligen blir bra i slutändan vettifan, men vi alla kommer att gynnas av utvecklingen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar