Jag har noll intresse av Starfield – går jag miste om nåt?

Jag har noll intresse av Starfield – går jag miste om nåt?

Jag älskar Elder Scrolls-serien och borde vara intresserad av Starfield eftersom det ändå är Bethesda, men allt jag sett av spelet så verkar det ganska... mediokert? Planlöst? Anonymt och sterilt? Nog för att jag föredrar fantasy före sci-fi alla dar i veckan, men finns det någonting i Starfield som jag missat som gör att en Elder Scrolls-älskare ändå borde spela det? Vilka likheter/olikheter mot t ex Skyrim finns det, är spelen jämförbara eller helt olika? Finns det bra moddar som i Skyrim?

Bör jag fortsätta vara murder hobo i Skyrim i väntan på Elder Scrolls 6, eller borde jag ge Starfield en chans? Help me FZ, you're my only hope

It's not a lake, it's an ocean

Omöjligt att säga. Du kan väl testa och se efter vad du tycker? Finns ju på Game Pass. Det har en långsam start så man behöver hänga i kanske 15-20 timmar innan det börjar hända lite.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag har inte tid för ett spel att ta 15-20h innan det blir ok att spela..
Prövade i 1½ timme men fick be om en återbetalning.. det är helt enkelt inte jättekul i början, tyvärr.

Blir sådant där rea köp i framtiden för runt 200ingen. Och det är väl rådet jag kan ge också, vänta ett tag, speciellt till moddare kan "fixa" spelet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kerrai:

Jag har inte tid för ett spel att ta 15-20h innan det blir ok att spela..
Prövade i 1½ timme men fick be om en återbetalning.. det är helt enkelt inte jättekul i början, tyvärr.

Blir sådant där rea köp i framtiden för runt 200ingen. Och det är väl rådet jag kan ge också, vänta ett tag, speciellt till moddare kan "fixa" spelet.

Så kan det vara och då är Starfield inte rätt spel för just dig. Men för tydlighets skull: jag säger inte att Starfield inte är OK förrän efter 15-20 timmar utan att det tar fart då. Det har en långsam start, vilken kan se lite olika ut beroende på ens spelstil.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Är du inte intresserad så missar du väl inget? Det är inte så att det är ett mästerverk eller en blivande klassiker som Skyrim.

Medlem

Då jag inte började som fängslad som vanligt i Bethesda spel så valde jag bort detta….

Nä, inte därför. Håller med om startsträckan. Jag lade det till det i min backlog. Kom aldrig in i något sug alls. Kändes väldigt ospännande.

Medlem

Hur kan man gå miste om något om man har noll intresse av? Kanske om man är en masochist och gillar att spela spel man inte gillar? Edit: Vad jag menar med att spela något man inte gillar är att på Steam kan man hitta många som verkar spela spel 200-500 timmar och sen ge ett negativt betyg. Sluta spela istället, och spela något annat.

Geeks Gaming
Skrivet av Ruffles:

Det har en långsam start så man behöver hänga i kanske 15-20 timmar innan det börjar hända lite.

Witcher 3 var lite samma sak att det tog lite tid innan det blev en drog men på något vis lyckades man ändå bättre än starfield för mig.
Men kommer ge det några chanser till i #framtiden

Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur kan man gå miste om något om man har noll intresse av? Kanske om man är en masochist och gillar att spela spel man inte gillar?

Om du läste hans inlägg kanske du förstod

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Om du läste hans inlägg kanske du förstod

Ser inget som ändrar något, eller har du tolkat på eget sätt?

Medlem

Jag har också gillat deras tidigare spel. Speciellt Skyrim men även Fallout 4.
Även om man känner igen sig och mycket är likt i Starfield så är det ändå något som saknas.
Som du skriver så känns det verkligen sterilt och anonymt.
Det bara är.. och vågar inget.
Det finns inte ens i närheten av lika många och bra mods som för Skyrim. Så välj inte att spela Starfield på grund av mods.
Kanske om 2 år.

Spelet är OK men jag tappade intresset fortare än något annat Bethesda spel.

Som någon annan nämnt. Det tar ett par timmar innan "spelet blir bra"
Men den bra biten håller sig sen inte speciellt länge.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Ser inget som ändrar något, eller har du tolkat på eget sätt?

Han skriver att han gillat deras tidigare spel.
Spelen är väldigt lika på många sätt och vis.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Han skriver att han gillat deras tidigare spel.
Spelen är väldigt lika på många sätt och vis.

Ok, jag kanske var lite petig, men ämnesrubriken kanske inte var den bästa.

Mitt tips för de som inte är speciellt intresserade är att strunta i spelet nu och se om det tagit sig om ett par år med lite expansioner och patchar.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur kan man gå miste om något om man har noll intresse av? Kanske om man är en masochist och gillar att spela spel man inte gillar?

Definitionsmässigt behöver man väl inte var intresserad av spelet för att gå miste om det, eller menar du att det automatiskt inte kommer uppskatta det om man inte känner någon hype? Jag har spelat och uppskattat många titlar som jag på förhand inte var intresserad av.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Definitionsmässigt behöver man väl inte var intresserad av spelet för att gå miste om det, eller menar du att det automatiskt inte kommer uppskatta det om man inte känner någon hype? Jag har spelat och uppskattat många titlar som jag på förhand inte var intresserad av.

Det finns massor av spel, media och annat. Jag brukar välja att använda min tid till det jag har ett intresse av. Jag ströspelar inte och strötittar inte på media bara för att. Speciellt inte när det kan innebära kostnader. Men andra har redan nämnt att det finns ett rätt billigt alternativ att testa spelet. Det om man nu verkligen vill känna av det själv istället för att lita på andras åsikter, som nu verkar generellt negativa och därför kanske påverkar åt fel håll ifall det är så att spelet verkligen var något för en.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det finns massor av spel, media och annat. Jag brukar välja att använda min tid till det jag har ett intresse av. Jag ströspelar inte och strötittar inte på media bara för att. Speciellt inte när det kan innebära kostnader. Men andra har redan nämnt att det finns ett rätt billigt alternativ att testa spelet. Det om man nu verkligen vill känna av det själv istället för att lita på andras åsikter, som nu verkar generellt negativa och därför kanske påverkar åt fel håll ifall det är så att spelet verkligen var något för en.

Jo, det är ju ett val man kan göra, det säger jag inget om. Men det har inget att göra med ditt lite märkliga resonemang som jag svarade på.

Medlem

Kommer ockås vänta med spelet till rea eller inte spela alls.
känns som Bethesda går ner sig lite med varje titel som släpps.
Fallout 4 tycker jag var bra men hade inte alls lika kul som tidigare spel. Fallout 76 har jag inte ens provat och har inget intresse heller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Korta svaret är nej. Tio timmar räckte gör mig för att inse hur mediokert det är. Finns inge bra att säga om spelet så lämnar det så.

Medlem

Det är inte ett dåligt spel i mina ögon, men det är inte banbrytande på något sätt. Det är ett av de bättre spelen som jag spelat som släppts relativt nyligen (2022-2023).

Det är som andra säger ganska mediokert. Men jag kan utan problem avnjuta det. Jag har fått ut ca 240h ur det hittils och har funnit det prisvärt. Har väntat på DLSS patchen som nu kommit så jag tänker börja med det igen till helgen.

Kan du få tag på det billigt så kan jag påstå att det är värt att testa, Men om inte intresse så finns det ingen anledning att betala "mycket" för det, vad den summan är kan jag inte säga.

Medlem

Finns egentligen inget annat svar än att du måste prova själv. Kan dra en parallell till upplevelsen jag hade med Witcher 3. Tittade på diverse videos av spelet och köpte sedan ett ex. till PS4. Spelare c:a 2h, därefter stängde jag av det och sålde det. Klarade inte av att fortsätta för jag tyckte det vart så tråkigt. Efter ett par år ville jag ge det en ny chans för det innehöll verkligen mycket av den varan jag uppskattar i spel. Tvingade mig själv att trampa på och efter c:a 7h lossnade det och det blev ett av de där spelen man inte ville stänga av på kvällen.

Medlem

Personligen gillar jag inte alls Skyrim, Oblivion och det möget. Första, och sista, i den serien som var "bra" var Arena. Starfield var mediokert och en spelförstörande bug satte stop för min lust att spela (min huvudbas "försvann" från kartan. Får se om jag orkar kolla in det igen. Var väl ganska nöjd efter en genomspelning, precis som med No Mans Sky.

Medlem

Det är inte ett dåligt spel, men inte det bästa heller. Känner du dig osäker, vänta till rea eller testa en månad gamepass.
Jag var själv inte helt jättetaggad på det före release, har aldrig varit riktigt intresserad av rymdspel. Men tack varav att jag höll förväntningarna nere så blev jag positivt överraskad. Det är inte det bästa Bethesda spelet men är fortfarande det som greppat mig mest vid release. Vad jag minns så hade jag inte 350-400 timmar klockade i Skyrim eller Fallout 4 3 månader efter release som jag har med Starfield.

Men som många säger, dem första 15-20 timmarna kan vara lite "meh", men när man lärt sig alla system osv och börjar kika på sido questsen så blir det bättre. Skulle säga att alla större Faction quests är mycket bättre än main questen.

Tack för all respons! Ja, jag tror att jag landar i att jag väntar 2-3 år på en framtida Ultra Legendary-version som packar in alla framtida DLC mm och hoppas på att det kommit ett gäng rejäla moddar vid det laget. Har inte direkt brist på spelalternativ just nu ändå, men ska ge det en chans.

Skrivet av deezel:

Personligen gillar jag inte alls Skyrim, Oblivion och det möget. Första, och sista, i den serien som var "bra" var Arena. Starfield var mediokert och en spelförstörande bug satte stop för min lust att spela (min huvudbas "försvann" från kartan. Får se om jag orkar kolla in det igen. Var väl ganska nöjd efter en genomspelning, precis som med No Mans Sky.

Haha, fast Arena är ju i princip en glorifierad beta build av Daggerfall...

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, fast Arena är ju i princip en glorifierad beta build av Daggerfall...

Nyhetens behag. Det var sjukt stort för sin tid (och även en lång tid efter det). Men redan då satte de ribban med spelförstörande buggar

Medlem
Skrivet av fanbot:

Jo, det är ju ett val man kan göra, det säger jag inget om. Men det har inget att göra med ditt lite märkliga resonemang som jag svarade på.

Vad är det som är märkligt? Jag tycker att det är konstigt att fråga främlingar på ett forum att övertyga en att spela ett spel (eller inte) man har noll intresse av.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad är det som är märkligt? Jag tycker att det är konstigt att fråga främlingar på ett forum att övertyga en att spela ett spel (eller inte) man har noll intresse av.

Det är ett diskussionforum. TS har varit intresserad av tidigare Bethesda spel men är skeptisk till Starfield på grund av allt som sägs om spelet samt att det är sci fi. Men han är ändå fundersom på om det är ett spel han faktiskt skulle gilla att spela.
Så om vi diskuterar detta med honom så kanske det hjälper honom att avgöra.
Ibland hjälper det faktiskt att prata med andra människor för att komma fram till ett beslut.

Tror du lägger lite för mycket vikt på just orden "noll intresse"
Han förklarade lite mer i sin post.

Om mitt favoritband släpper ett nytt album som får mixade recensioner och rent allmänt inte verkar vara bra så vill jag ju ändå faktiskt ge det en chans. Eftersom jag gillat deras tidigare album.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det är ett diskussionforum. TS har varit intresserad av tidigare Bethesda spel men är skeptisk till Starfield på grund av allt som sägs om spelet samt att det är sci fi. Men han är ändå fundersom på om det är ett spel han faktiskt skulle gilla att spela.
Så om vi diskuterar detta med honom så kanske det hjälper honom att avgöra.
Ibland hjälper det faktiskt att prata med andra människor för att komma fram till ett beslut.

Tror du lägger lite för mycket vikt på just orden "noll intresse"
Han förklarade lite mer i sin post.

Om mitt favoritband släpper ett nytt album som får mixade recensioner och rent allmänt inte verkar vara bra så vill jag ju ändå faktiskt ge det en chans. Eftersom jag gillat deras tidigare album.

Men det finns redan massivt med åsikter om spelet i form av resensioner, videos och diskussionstrådar. varför ska man då lita på ett fåtal åsikter just i denna tråd?

Känns som att svaret redan finns därute om man orkar engagera sig lite.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Men det finns redan massivt med åsikter om spelet i form av resensioner, videos och diskussionstrådar. varför ska man då lita på ett fåtal åsikter just i denna tråd?

Känns som att svaret redan finns därute om man orkar engagera sig lite.

Visst. Men jag tycker det är trevligt med rörelse i FZ forumet. Tänker inte sitta och gnälla på onödiga trådar. Gör vi det lär det inte finnas någon kvar här snart

Skrivet av deezel:

Nyhetens behag. Det var sjukt stort för sin tid (och även en lång tid efter det). Men redan då satte de ribban med spelförstörande buggar

Well, can't argue with that Daggerfall Unity är dock riktigt stabilt!

Skrivet av Fulci:

Men det finns redan massivt med åsikter om spelet i form av resensioner, videos och diskussionstrådar. varför ska man då lita på ett fåtal åsikter just i denna tråd?

Känns som att svaret redan finns därute om man orkar engagera sig lite.

Ja, jo, fast även om jag går på andra recensioner, videos och diskussionstrådar så är det ju också "råd från främlingar"? Eller gör du skillnad på främlingar och FZ-främlingar?!

Nej men skämt åsido, mitt inlägg var inte så himla allvarligt menat och mest i syfte att skapa lite diskussion om det kan vara värt att spela för en person som är i min sits. Ska man hårdra ditt resonemang kan man ju annars lägga ner alla forum, självklart finns det alltid andra källor att bilda sig en uppfattning ifrån på nätet.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Visst. Men jag tycker det är trevligt med rörelse i FZ forumet. Tänker inte sitta och gnälla på onödiga trådar. Gör vi det lär det inte finnas någon kvar här snart

Det är väl ok, och jag kanske haka upp mig lite på detaljer. Men han har fått lite svar och jag tycker han kan vänta och köpa längre fram när det är billigare eller köra en månad Gamepass för att testa.

12
Skriv svar