Steam nedladdning och patching långsam?

Medlem
Steam nedladdning och patching långsam?

Hej alla.

Jag har under en tid haft problem med att Steam är väldigt långsamt och instabilt i sin nedladdning och när det ska patcha saker.
Nedladdningen hoppar från typ 100 mb/sek till några kb i sekunden. sedan hoppar den upp till kanske 5-10 mb/s i någon sekund, tills den heldör igen i några sekunder. Studsar sedan mellan 10 mb/s till 0 mb/s, i korta intervaller (typ någon enstaka sekund som den faktiskt laddar ner). Disk usage är detsamma.

Har försökt:
Starta om steam
Starta om datorn
sätta en limit på download speed
rensa download cache
byta download region
Repair download folder

har en ny dator, med ssd, och snabbt nätverk. Upplever bara det här i Steam.
Har någon annan haft samma problem och löst det?

Tack på förhand!

Medlem

Det kan vara ett problem från Steams sida med Det ser ut som att du har provat typ allt man kan testa på egen hand.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Skulle jag gissa så tror jag på nätverksproblem hos dig. Får du bättre fart om du laddar ner saker från andra ställen?

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Skulle jag gissa så tror jag på nätverksproblem hos dig. Får du bättre fart om du laddar ner saker från andra ställen?

Har 500 mb/s. Har prövat med olika download region. Upplever inte något problem med andra nedladdning, typ netflix eller epic.
Verkar inte vara konstant heller, men tidigare idag gick det segt, nu när jag kollar går det fort.

Medlem

enda lösningen är att vänta. Har alltid dessa problem med total war spel både moddar och patchar. lycka till


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Har 500 mb/s. Har prövat med olika download region. Upplever inte något problem med andra nedladdning, typ netflix eller epic.
Verkar inte vara konstant heller, men tidigare idag gick det segt, nu när jag kollar går det fort.

Kan inte vara som så att det är din CPU eller lagring som flaskar? olika spel på steam är komprimerade på olika sätt och vet att vissa spel så packas allt upp i realtid vilket kan sänka även dom dyrare cpuerna som finns idag.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Har 500 mb/s. Har prövat med olika download region. Upplever inte något problem med andra nedladdning, typ netflix eller epic.
Verkar inte vara konstant heller, men tidigare idag gick det segt, nu när jag kollar går det fort.

Låter som om du borde ställa frågan till Steam Supporten. Har aldrig haft linkande problem med intermittent prestanda, enda gången download hastigheten går ner är vid spelsläpp av något tripple A spel när hela planeten samtidigt försöker ladda ner spelet.

Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan inte vara som så att det är din CPU eller lagring som flaskar? olika spel på steam är komprimerade på olika sätt och vet att vissa spel så packas allt upp i realtid vilket kan sänka även dom dyrare cpuerna som finns idag.

Har kollat och cpu-användning är knappt märkbar.
Hur ser jag hur mycket hårddisken används? Det är ett M2 ssd.
Känns definitivt att det något som flaskar. Just att det börjar så fasligt fort men sedan segar känns ju som att något säger stopp.

Geeks Gaming
Skrivet av AdamMK:

Har 500 mb/s. Har prövat med olika download region. Upplever inte något problem med andra nedladdning, typ netflix eller epic.
Verkar inte vara konstant heller, men tidigare idag gick det segt, nu när jag kollar går det fort.

Om du kollar på nedladdningssidan i steam så har du två grafer, en för nedladdning och en för diskaktivitet.

Dippar nedladdningen medans disk-grafen hoppar upp så har du anledningen.

Sen är frågan om steam indikerar Megabit/s eller Megabyte/s
100 Megabyte/s låter högt på en 500/500 uppkoppling, bör ligga runt 60 om jag inte räknat fel.

Då bör du kolla hur routern är inställd. Det vanligaste är att QOS ställer till det så det hade jag stängt av.

Vad kör du för router?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du kollar på nedladdningssidan i steam så har du två grafer, en för nedladdning och en för diskaktivitet.

Dippar nedladdningen medans disk-grafen hoppar upp så har du anledningen.

Sen är frågan om steam indikerar Megabit/s eller Megabyte/s
100 Megabyte/s låter högt på en 500/500 uppkoppling, bör ligga runt 60 om jag inte räknat fel.

Då bör du kolla hur routern är inställd. Det vanligaste är att QOS ställer till det så det hade jag stängt av.

Vad kör du för router?

Steam kanske överdriver lite i början av nedladdingen vad den anger. Iaf. Den skulle patcha ett TW-spel igår, nedladdningen låg som klar, men disk usage hoppade mellan några kb i sekunden (i 10 sekunder) sedan upp på 10 i någon sekund, och så ner igen. Tog typ 3 h att installera en 50 gb patch. Undrar om den höll på att ladda ner hela spelet igen och inte hade rätt data visad, för då borde ju även nedladdningen vara enorm och inte bara installationen.
Oavsett känns det lite länge för även en sån stor fil. Installerade ett annat spel senare på kvällen på 74 gb som bara tog 45 minuter.

Hur stänger man av QOS och vad innebär det?

Medlem

Du skulle avinstallera steam+spel sen installera steam+spel på en separat hårddisk för att se om det är samma bugg som fanns för ett tag sen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Geeks Gaming
Skrivet av AdamMK:

Steam kanske överdriver lite i början av nedladdingen vad den anger. Iaf. Den skulle patcha ett TW-spel igår, nedladdningen låg som klar, men disk usage hoppade mellan några kb i sekunden (i 10 sekunder) sedan upp på 10 i någon sekund, och så ner igen. Tog typ 3 h att installera en 50 gb patch. Undrar om den höll på att ladda ner hela spelet igen och inte hade rätt data visad, för då borde ju även nedladdningen vara enorm och inte bara installationen.
Oavsett känns det lite länge för även en sån stor fil. Installerade ett annat spel senare på kvällen på 74 gb som bara tog 45 minuter.

Hur stänger man av QOS och vad innebär det?

QOS eller quality of service är en funktion du kan sätta av/på i routerns inställningar.

Du skriver att du har en ny dator. Har du byggt den själv och var är där för komponenter i den?

Olika spel installeras olika snabbt. Det beror på strukturen och antalet filer. Vissa bulkar omkring på kanske 30 filer på totalt 50Gb medans andra spel är uppbyggt att tusentals filer som tillsammans utgör 50Gb. Det senare exemplet kan ta längre tid att installera

Medlem

Som andra nämner, olika spel är strukturerade på olika sätt och installeras av steam på olika sätt. Vissa kör decompression / uppackning medans man laddar ner spelet, andra gör det efter nedladdning, andra när man klickar play och vissa gör det inte alls. Ibland består spelet av 10-tusentals filer, ibland består det av några få "paket" med massor av data i sig. Alla dessa + din hårdvara och uppkoppling är variabler som påverkar hur Steam beter sig när du laddar ner ett spel.

Ett bra test hade varit att ladda ner spel som är från olika serier och utvecklare och se om alla beter sig likadant eller om endast några få specifika gör det, samtidigt kan man även checka task manager för att se vilka delar av datorn som påfrestas och hur mycket.

Medlem

Hej AdamMK!
Lyckades du någonsin lösa ditt problem?
Jag har länge haft precis samma problem utan att lyckas lösa det. I mitt fall tror jag inte att det är routern då mina bröder använder samma men har inte några problem.
Om du har lyckats lösa det hade det varit suveränt att få höra vad som funkade för dig.

Medlem

Min går upp o ner hela tiden. Steam suger hårt.

1
Skriv svar