EA Sports UFC 5

Robot
EA Sports UFC 5

FZ:s Johan Lorentzon berättar om njutningen i ett rejält kok strykt.

#ea-sports-ufc-5


Medlem

Trodde först du skulle ge det en 4:a efter jag läst rubriker och bildrubriker.

Vilket spel är roligast då?
Tekken 7 eller UFC 5


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Trodde först du skulle ge det en 4:a efter jag läst rubriker och bildrubriker.

Vilket spel är roligast då?
Tekken 7 eller UFC 5

Det är nog en stark 3a. Men det behövs mer förändringar mellan släppen. Speciellt då de inte ens släpps varje år. Jag har roligt med spelet, men ser jag till en novis så tror jag inte alls de kommer ha lika roligt. Försökte spela lite med mina MMA-fantaster till kompisar innan förra UFC-galan. De som inte spelat något tidigare har ingen chans och det är svårt att lära sig spelet dessutom. I Fifa eller NHL kan en novis ändå ha kul, här blev det inte alls lika bra.

Så för att svara på din fråga. Om du är MMA-fan och har spelat de förra spelen kommet du gilla UFC 5. Vill man bara sätta sig ned och spöa polarna en kväll med lite chips och öl. Då är Tekken att föredra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sådana här spel har alltid känts ha komplicerade knappkombinationer för att utföra vissa moves. Som du skrev är det nog svårt att översätta verkligenheten till kontrollschema på en handkontroll. Ingen lätt uppgift, visst det går ju göra nerdummat med få olika moves men det känns ju inte bra det heller.

Skribent
Skrivet av Gaara:

Sådana här spel har alltid känts ha komplicerade knappkombinationer för att utföra vissa moves. Som du skrev är det nog svårt att översätta verkligenheten till kontrollschema på en handkontroll. Ingen lätt uppgift, visst det går ju göra nerdummat med få olika moves men det känns ju inte bra det heller.

Stående biten är rätt enkla kombinationer och bygger mer på att kedja ihop attacker. Jab, cross, uppercut, sparkar etc, sen modifikationsknappen som bestämmer om man går högt eller lågt. Det är mer när man ska gå på nedtagningar och sådana saker som blir komplicerat.

Men det är svårt att översätta en sport som MMA till ett spel. Jag önskar de kunde använda lite mer funktionerna i handkontrollerna. Tänker att HD-rumble hade kunna funka skitbra för att emulera den här "känsla" jag pratar om när man grapplas...att känna av åt vilket håll motståndaren går och försöker passera etc. Jag tror det är något sånt här som måste in för att man på riktigt ska få en känsla för grapplingen. Hos en bättre grappler skulle rumblen kunna kännas mer och är du rent dålig så känns den knappt. Tror det hade kunna tillföra rejält.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hoppas det släpps till PC!

Medlem

Gör dom inte precis som med Fifa och NHL-serien typ? Lite upphottat men med få nyheter till det ringa priset av 699 riksdaler.


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Skribent
Skrivet av 4skin:

Gör dom inte precis som med Fifa och NHL-serien typ? Lite upphottat men med få nyheter till det ringa priset av 699 riksdaler.

Skulle ändå säga det är mer nyheter i UFC-spelen, men då har de bara släppts 5 st. I början av NHL och Fifa så hände det ju betydligt mer också varje spel. Plus då att de inte släpper ett UFC-spel varje år.

De är också duktiga på att lägga till nya fighters under åren som signar med UFC, men även ändra statsen på fighters baserat på hur de går för dem i verkliga livet. Jag har för mig det är den före detta UFC-mästaren Daniel Cormier som sitter efter varje gala och petar om i statsen som sen skickas till EA som uppdaterar. Dessa uppdateringar är dessutom gratis. Så spelet har lite av ett live-service-tänk, men på ett bra vis skulle jag säga.

Dock så verkar de köra med att göra en större uppdatera på boxningen i ett spel och sen grapplingen i nästa upplaga. När det går 3 år mellan varje spel så ser jag ingen anledning till att de inte ska kunna göra större uppdateringar på båda fronter i varje spel.

En fördel är i alla fall att varje spel blir lite bättre än det förra. I NHL känns det ju som vissa upplagor är sämre än året innan tex.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Men det behövs mer förändringar mellan släppen.

Det är ju lite av ett tveedgad svärd det där. Man vill se förändringar och nyheter, men samtidigt inte för stora förändringar. Spelade ettan eller tvåan svinmycket och älskade det. Sen kom nästa och de hade helt gjort om kontrollerna för grappling. Vanan är svår att ändra så slutade med att jag inte spelade det alls och inte köpt någon av uppföljarna.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De är också duktiga på att lägga till nya fighters under åren som signar med UFC, men även ändra statsen på fighters baserat på hur de går för dem i verkliga livet. Jag har för mig det är den före detta UFC-mästaren Daniel Cormier som sitter efter varje gala och petar om i statsen som sen skickas till EA som uppdaterar. Dessa uppdateringar är dessutom gratis. Så spelet har lite av ett live-service-tänk, men på ett bra vis skulle jag säga.

Tack för utförligt svar! Det här visste jag inte.


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skulle ändå säga det är mer nyheter i UFC-spelen, men då har de bara släppts 5 st. I början av NHL och Fifa så hände det ju betydligt mer också varje spel. Plus då att de inte släpper ett UFC-spel varje år.

De är också duktiga på att lägga till nya fighters under åren som signar med UFC, men även ändra statsen på fighters baserat på hur de går för dem i verkliga livet. Jag har för mig det är den före detta UFC-mästaren Daniel Cormier som sitter efter varje gala och petar om i statsen som sen skickas till EA som uppdaterar. Dessa uppdateringar är dessutom gratis. Så spelet har lite av ett live-service-tänk, men på ett bra vis skulle jag säga.

Dock så verkar de köra med att göra en större uppdatera på boxningen i ett spel och sen grapplingen i nästa upplaga. När det går 3 år mellan varje spel så ser jag ingen anledning till att de inte ska kunna göra större uppdateringar på båda fronter i varje spel.

En fördel är i alla fall att varje spel blir lite bättre än det förra. I NHL känns det ju som vissa upplagor är sämre än året innan tex.

Absolut håller med men 5:an har väldigt få nyheter karriär läget är copy paste rakt av, den som är förbättrat är skade system och visual för detta som är betydligt förbättrat.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skribent
Skrivet av Kalliban:

Det är ju lite av ett tveedgad svärd det där. Man vill se förändringar och nyheter, men samtidigt inte för stora förändringar. Spelade ettan eller tvåan svinmycket och älskade det. Sen kom nästa och de hade helt gjort om kontrollerna för grappling. Vanan är svår att ändra så slutade med att jag inte spelade det alls och inte köpt någon av uppföljarna.

Jag håller delvis med, samtidigt är UFC-spelen lite i utvecklingsfas där de inte hittat riktigt vad som är bäst än utan de provar sig fram. Grapplingen är sådant de verkligen måste testa och förändra beroende på hur det tas emot. Däremot vidhåller jag också att spelet inte är speciellt bra på att lära en systemen. Man får en liten genomgång i karriärsläget och det finns filmklipp man kan kolla. Dock hade jag gärna haft en mer ingående upplärningssession där spelet lär en och där du kan prova samtidigt.

Upptäckte nu tex. att de ändrat hur man gör snurrsparkar. Istället för att det är ett speciellt knapptryck för snurrspark och snurrande armbågar. Så trycker man nu in X och Fyrkant, då snurrar gubben och sen trycker man bara på spark eller slag beroende på vad du vil slänga iväg. Detta gör att du kan finta och bara snurra utan att attackera, eller avbryta om du ser att motståndaren är på väg att kontra. Faktiskt jättebra system, men inget som spelet berättat....

Skrivet av JerkerRaner:

Absolut håller med men 5:an har väldigt få nyheter karriär läget är copy paste rakt av, den som är förbättrat är skade system och visual för detta som är betydligt förbättrat.

Det finns lite småsaker i karriärläget som är förbättrat. Möjligheten att kunna köra "automat-träning" när man redan klarat en trainings-session och fått A på den är en stor förbättring. Det går så mycket snabbare att komma till matcherna i stället för att måsta göra om alla träningssessioner om och om igen. Tycker även de förbättrat att när du väl fått bältet så möter du olika motståndare, i förra spelen så roterade det mest runt på samma contender. Fick typ möta Khabib 4 ggr på rad när jag hade bältet i lättvikten, liksom hur många chanser ska du få? Jag har knockat dig 4 ggr. XD

Men jag hade gärna sett en re-vamp av hela läget faktiskt. Tänker att de kunde göra det mer som storyläget FIFA hade ett tag? Eller så har de både ett storyläge och karriärsläge.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag håller delvis med, samtidigt är UFC-spelen lite i utvecklingsfas där de inte hittat riktigt vad som är bäst än utan de provar sig fram. Grapplingen är sådant de verkligen måste testa och förändra beroende på hur det tas emot. Däremot vidhåller jag också att spelet inte är speciellt bra på att lära en systemen. Man får en liten genomgång i karriärsläget och det finns filmklipp man kan kolla. Dock hade jag gärna haft en mer ingående upplärningssession där spelet lär en och där du kan prova samtidigt.

Upptäckte nu tex. att de ändrat hur man gör snurrsparkar. Istället för att det är ett speciellt knapptryck för snurrspark och snurrande armbågar. Så trycker man nu in X och Fyrkant, då snurrar gubben och sen trycker man bara på spark eller slag beroende på vad du vil slänga iväg. Detta gör att du kan finta och bara snurra utan att attackera, eller avbryta om du ser att motståndaren är på väg att kontra. Faktiskt jättebra system, men inget som spelet berättat....

Det finns lite småsaker i karriärläget som är förbättrat. Möjligheten att kunna köra "automat-träning" när man redan klarat en trainings-session och fått A på den är en stor förbättring. Det går så mycket snabbare att komma till matcherna i stället för att måsta göra om alla träningssessioner om och om igen. Tycker även de förbättrat att när du väl fått bältet så möter du olika motståndare, i förra spelen så roterade det mest runt på samma contender. Fick typ möta Khabib 4 ggr på rad när jag hade bältet i lättvikten, liksom hur många chanser ska du få? Jag har knockat dig 4 ggr. XD

Men jag hade gärna sett en re-vamp av hela läget faktiskt. Tänker att de kunde göra det mer som storyläget FIFA hade ett tag? Eller så har de både ett storyläge och karriärsläge.

Sant, läst en del att grappling läget är mycket förbättrat, men blir för min del avakta tills det verkligen kommer ett wow spel i ufc, gillar spela spelet men justnu för min del avvaktar jag


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

5/5!


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

1
Skriv svar