Forza Motorsport

Medlem

Har kikat mycket recensioner nu och ja, lite lätt besviken är man nog. Men kommer testa själv såklart på gamepass.

Kan rekommendera: https://www.youtube.com/watch?v=ycQvnFPbcyo


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

2:40 i gameplay-videon, ska man ta fram skämskudden? 🙈
Trodde bilkraschen i filmen In Time var den sämsta i mannaminne, men Forzas var nog steget sämre.
https://youtu.be/Fbg42qTWqas?si=7Dx4UoamzKPxi0Pj

Medlem

Synd man inte har en ratt till Xbox också

Medlem
Skrivet av snubben:

Tur att inte alla tycker om samma saker, eller hur

Ja en väldans tur är det!

Medlem
Skrivet av Håkan:

2:40 i gameplay-videon, ska man ta fram skämskudden? 🙈
Trodde bilkraschen i filmen In Time var den sämsta i mannaminne, men Forzas var nog steget sämre.
https://youtu.be/Fbg42qTWqas?si=7Dx4UoamzKPxi0Pj

Men fyfan, kikade nu. Snacka om flygande tefat, fysiken tappade ju greppet totalt. Och jag står vid att spelet fortfarande har någon "plastfilm" över grafiken. Faen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Håkan:

2:40 i gameplay-videon, ska man ta fram skämskudden? 🙈
Trodde bilkraschen i filmen In Time var den sämsta i mannaminne, men Forzas var nog steget sämre.
https://youtu.be/Fbg42qTWqas?si=7Dx4UoamzKPxi0Pj

Ser ut exakt som Forza 4, kollisionsfysiken verkar inte ha förändrats sedan dess.

Dock spelar ju detta inte någon som helst roll om man är en seriös simmer. Åker du av banan och kraschar är det game over och du startar om.

Medlem

Är det bättre än DiRT 5?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, jag tycker nog detta är bäst i serien. Körkänslan är det definitivt, och jag uppskattar verkligen att alla kringgrejer skalats bort. Men snittbetyget från andra är betydligt lägre, och en del klagar just på att det är för enformigt och har för lite innehåll. Smaksak, så kan vara läge att testa med Game Pass om man har andra preferenser än mina.

Låter lovande! I mina ögon är det lite märkligt att klaga på att ett banracingspel är enformigt... men folk är ju olika. Själv kan jag lägga timmar på att försöka få till ett bredställ i en enda kurva (efter att innan detta spenderat en halv dag med att välja fälgar), så om körkänslan är bättre än FM4 så är jag rånöjd även om det inte är lika stort utbud av banor.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av floke:

Låter lovande! I mina ögon är det lite märkligt att klaga på att ett banracingspel är enformigt... men folk är ju olika. Själv kan jag lägga timmar på att försöka få till ett bredställ i en enda kurva (efter att innan detta spenderat en halv dag med att välja fälgar), så om körkänslan är bättre än FM4 så är jag rånöjd även om det inte är lika stort utbud av banor.

Sedan kommer banor att läggas till kostnadsfritt eftersom så det kommer att finnas innehåll under lång tid framöver.

Medlem
Skrivet av Sunny:

Är det bättre än DiRT 5?

Lite svårt att jämföra ett arkadrallyspel med en semi-arkad banracing simulator. Lite som att jämföra Warzone med ARMA 3.

Medlem

Älskar spelets körkänsla, det tar ett tag att få fram bekväma inställningar när man använder ratt, men goddamn vilken ljuvlig känsla det är när det blir rätt.

Medlem
Skrivet av vhsdog:

Älskar spelets körkänsla, det tar ett tag att få fram bekväma inställningar när man använder ratt, men goddamn vilken ljuvlig känsla det är när det blir rätt.

Vilken ratt?
Håller med att körkänslan är fantastisk. Att bara se gameplay på YT gör inte spelet rättvisa. När man väl racar med ratt och pedaler är det sjukt kul! Ljudet är också så himla bra med vindsuset och allt som ger den där fartkänslan. Nöjd med köpet hittils!

Medlem

Nice! 5/5 Väntar på 10 Oktober kommer bli skoj. 👍

Medlem

Ledig idag så hunnit lira en del! Vad bra dom har lyckats med vädereffekterna verkligen, köra i regn har aldrig varit roligare.
Vart först aningen besviken på skärpan i grafiken jämfört med FH5 men efter att ha dragit upp resolution scale till 150% blev det betydligt bättre så har datorn kraft till övers är det klart värt dra upp den så mycket man kan. Tycker allting blev klarare och skarpare (som sig bör iof).

Min favoritbil hittills, Mercedes AMG C-63 S Coupé
Ska lacka om den dock, bara testa lite färdiga designer.

Medlem

Tja, har kört en hel del nu och märkte en viktig grej som är värt att notera för er som kör med rigg och sekundär skärm

Startar jag spelet på primary-skärmen och drar över den till riggens skärm så får jag fps-drops. 60 ner till 30 varje sekund (stutter). Men drar jag igång spelet på main-skärmen så har jag stabila 60 fps hela tiden. Så ett hett tips. Välj den skärm ni har riggen på som primary å starta spelet så slipper man detta irriterande problem. Tack för ordet och ha en trevlig spelhelg

Skribent

Härlig recension, nu blir man ju riktigt sugen! Får lov att hålla mig till 10:e och köra på Gamepass. Hoppas verkligen "avskummet" som inte kört cleant sorteras bort i onlineracen. Nu är frågan bara om man ska lira på PC (ultrawide) eller Series X (55-tums skärm)...

Medlem

Så taggad till den 10:e! Grym recension Tomas! 🏎️


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Spelkänslan finns där men jävlar vad bantat det är känns som 1/3 av ett ”riktigt” forza motorsport riktigt besviken sedan att customization är taget direkt ur sjuan utan förändringar är inte försvarbart.

Nej hoppas det blir bättre med uppdatering. Vill man bara ha multiplayer racing simulationer finns det bättre spel och det är aldrig vad FM varit innan.

Medlem

Hur är körkänslan med ratt? Gamereactors chefredaktör skrev att spelet är gjort för handkontroll och att känslan med ratt är okej som bäst.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Hur är körkänslan med ratt? Gamereactors chefredaktör skrev att spelet är gjort för handkontroll och att känslan med ratt är okej som bäst.

Ingen av streamnissarna jag sett har vart lyriska om man säger som så.

Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Hur är körkänslan med ratt? Gamereactors chefredaktör skrev att spelet är gjort för handkontroll och att känslan med ratt är okej som bäst.

Jag tycker det är riktigt, riktigt bra med ratt också. Bilarnas tyngd förmedlas, och man har (förstås) bättre precision än med gamepad. Men force feedbacken är inte så detaljerad som i Assetto Corza Competizione och Automobilista 2, man kan behöva justera inställningar. De två spelen är å andra sidan mer av simulatorer, Forza mer casual - möjligt att det gör skillnad. Nämnda chefred har väl för övrigt en racing-setup för en halv miljon eller så (vill jag minnas att han sagt), så alla spel kanske inte är helt kompatibla med varje pryl i den? Jag vet inte, spekulerar bara.


signatur
Medlem

Jag kan nog kalla mig entusiast på simfronten med min rigg men hittills så föredrar jag ändå handkontroll trots att precisionen är klart bättre så klart med ratt så är det väldigt smidigt och faktiskt väldigt välgjord kontroll med just handkontroll och bristen på bra FFB gör väl att jag föredrar att spela med handkontroll då det är enklare än att rigga upp med simriggen (rullbar, kör normalt i VR men kan så klart rulla fram den till datorbordet) så föredrar jag att köra med handkontroll. Vinsten känns inte JÄTTESTOR men på vissa banor blir ju kurvtagningar mycket bättre med ratt, men är inte så mycket långsammare med handkontrollen.

Medlem
Skrivet av Doed:

Jag kan nog kalla mig entusiast på simfronten med min rigg men hittills så föredrar jag ändå handkontroll trots att precisionen är klart bättre så klart med ratt så är det väldigt smidigt och faktiskt väldigt välgjord kontroll med just handkontroll och bristen på bra FFB gör väl att jag föredrar att spela med handkontroll då det är enklare än att rigga upp med simriggen (rullbar, kör normalt i VR men kan så klart rulla fram den till datorbordet) så föredrar jag att köra med handkontroll. Vinsten känns inte JÄTTESTOR men på vissa banor blir ju kurvtagningar mycket bättre med ratt, men är inte så mycket långsammare med handkontrollen.

Kändes på nå vis om att om man har en sjuk rigg, och skall spela ett nytt bilspel och föredrar dosan, så är det något galet.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Kändes på nå vis om att om man har en sjuk rigg, och skall spela ett nytt bilspel och föredrar dosan, så är det något galet.

Det beror väl på till vilken grad. Jag spelar gärna spel som GT7 och Forza Motorsport med ratt och tycker personligen att GT7 än så länge har bättre känsla just i FFBn på den fronten. Man ska ju ha i åtanke dock att båda dessa spel är gjorda för att spelas med handkontroll främst vilket är väldigt tydligt, men med fokus kring en hyfsat realistisk fysik kring bilen i sig. Men jag har gott om spel som är utvecklade för ratt specifikt, det är skönt att ha lite skön racing man kan slänga sig ner i soffan framför TVn utan problem att köra ändå.

Skulle jag köra multiplayer och mer seriöst hade jag antagligen kört med ratten där, men har inga såna planer alls.

Medlem
Skrivet av Doed:

Det beror väl på till vilken grad. Jag spelar gärna spel som GT7 och Forza Motorsport med ratt och tycker personligen att GT7 än så länge har bättre känsla just i FFBn på den fronten. Man ska ju ha i åtanke dock att båda dessa spel är gjorda för att spelas med handkontroll främst vilket är väldigt tydligt, men med fokus kring en hyfsat realistisk fysik kring bilen i sig. Men jag har gott om spel som är utvecklade för ratt specifikt, det är skönt att ha lite skön racing man kan slänga sig ner i soffan framför TVn utan problem att köra ändå.

Skulle jag köra multiplayer och mer seriöst hade jag antagligen kört med ratten där, men har inga såna planer alls.

Förstår, har man en dedikerad simrigg drar man nog inte fram den bara för att slölira direkt.

FM kör jag med en Logitech G923 som jag har bredvid skrivbordet inkopplad och klar, bara ta upp och skruva fast så lite lättare att att komma igång men är nöjd med hur den känns i spelet för en så plastig ratt. Betydligt bättre än i FM7. Skulle dock vilja ha en bättre ratt helt klart, nån gång så!

Är förövrigt fortfarande väldigt nöjd med Motorsport. Har lika skoj efter hyfsat många timmar körande nu

Medlem

Är gamma buggen åtgärdat? En del videos har ju haft en bugg.

Redaktör
Skrivet av theBoosing:

Kändes på nå vis om att om man har en sjuk rigg, och skall spela ett nytt bilspel och föredrar dosan, så är det något galet.

Å andra sidan har FM alltid haft tidernas bästa gamepad-stöd. Tycker det är en av storheterna, att kunna lira det både med gamepad och ratt. Här är det väl snarare rattstödet som det går att putsa på.


signatur
Medlem

Jag kollade denna videon (https://youtu.be/D-vGQZ2_1fs?feature=shared) innan jag började köra och följde förslagen. Fick en mycket angenäm introduktion till spelet i alla fall med de inställningsförslagen.
Har ju precis nötat 6an för jag har en del kvar där upptäckte jag. Tycker körkänslan är väldigt förbättrad i 8an, även mot 7an där bilarna har mer märkliga kast för sig trots lite finlir i inställningarna.

Logitech g920 kör jag med.

Annars, skönt stt de j-vla moddarna är borta och lotterihjulen!
Men urdumt att låsa uppgraderingarna till car level. De lär de behöva patcha bort.

Medlem

Kört idag, otrolig körkänsla och då har jag inte ens en ratt ... Men det kanske är dags nu...

Medlem

Kört lite (8 race om jag har räknat rätt, dvs introduction och sen Track Day). Gillar spelet hittills, enda jag har att klaga på är att AI kört fortfarande som om det vore bumpercars. När jag kör om en motståndare, även om jag inte kör i racing line och ger lite utrymme så svänger dem in i mig, varpå en gång så fick jag t.o.m. penalty för det.

Sen så har jag också en gång missat att bromsa i tid för en sväng och körde rätt hårt in i en bakifrån, var säker på att jag skulle få penalty, men icke. Så penalty systemet är väldigt wonky skulle jag säga.

Men men, ska bli kul att fortsätta nöta spelet, förhoppningsvis så håller det mitt intresse tills EA Sports WRC släpps

Skriv svar