Diskutera – Ska spel vara kortare eller längre?

Robot
Diskutera – Ska spel vara kortare eller längre?
Geeks Gaming

Ojojoj, why not both?

Generellt kan jag tycka att den optimala längden ligger runt 15-20h

Däremot så finns det spel som witcher 3, Baldurs gate 3 där resan är målet som motvikt.
Dessa är ju lite av enhörningar och undantag som faktiskt fungerar.

Men 15-20h är nog sweetspot generellt

Inaktiv

Djup, kvalité och humör tror jag är de parametrar jag spontant tänker mig. Kort+hög kvalité är en bra kombo. Långt+djupt kan funka även fast man tummar på kvalitén.

Medlem

Längden spelar mindre roll för mig, men jag skulle föredra om hela fokusen låg på storyn. Inga sidouppdrag, inga collectibles osv. För mig personligen stör det bara upplevelsen då det slutar med att jag springer runt till varje hörn för att se om jag hittar något hemligt. Och ja, jag vet att jag kan skippa det men det blir som något slags ofrivilligt begär när det finns där.


signatur

I want to play a game.

Medlem

Korta spel. Persona 5 ville jag spy på, fyfan vad onödigt långt.

10 timmar för ett spel är lagom

Medlem

Jag har råkat ut för en förbannelse av en elak häxa, så jag spelar allra helst riktigt långa maratonspel men orkar sällan spela ut dem.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Beror lite på typ av spel. Tekniskt simpla indiespel får gärna vara korta, mer kostsamma produktioner kan bli längre. Baldur's Gate 3 kändes lagom för sin prislapp medan exempelvis Ratchet & Clank: Rift Apart var fantastiskt men på tok för kort.

Medlem

Jag vill ha mängd men också kvalitativt innehåll efter 50timmar ish börjar dock ofta mitt tålamod att tryta om saker och ting inte lirar. Men i vissa fall har jag inga problem att lägga 100h plus om jag gillar spelmekaniken även om det inte finns massor kvar att göra.

Mechwarrior 5 är ett bra exempel (men inte det bästa spelet) finns ett sätt att klara spelet men även massor att göra även om det alltid är ”samma”. Forza Horizon spelen lika så går att ta sig igenom ok, men vill man göra eller samla allt tar det tid.

Medlem

Mellan 15-60 timmar är nice.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Spel ska vara så långa som det är meningen att dom ska vara.
Menigslös utfyllnad är däremot inget man vill uppleva eller tvång att klippa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Beror helt på spelet. Avskyr spel som är långa bara för längdens skull, men om de fyller spelet så det faktiskt är roligt hela vägen i mål så är det ju bara positivt. Linjära storydrivna spel tycker jag brukar vara lagom typ 10-20 timmar, däremot spel som open world rpgs vill jag kunna få ut hundratals timmar från.

Medlem

Spelar mest arkadspel nuförtiden, så det blir mest 2D action och Beat 'em ups. Har absolut inte tid men långa spel.

Medlem

Spel ska vara precis så långa de behöver vara. Ett kort men konkret spel kan vara svinbra. Ett långt konkret spel kan vara svinbra. Så det vitala är inte längden på spelet, utan hur mycket utfyllnad/filler det är enbart för att det ska ta mer tid. Det kan man i många spel klippa ner en väldans massa för att göra spelet bättre.

Medlem

När spel kostar mellan 500-700 kr då förväntar man gärna sig att spel är längre än kortare. Men då ska storyn i spel va väldigt bra vilket kan ju va rätt svårt för varje individ har sin smaksak. Samtidigt alla spel passar liksom inte va långa heller.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

som vanligt tycker jag kvaliteten och längden på rdr2 totalt äger alla andra spel väldigt prisvärt. det är vad jag förväntar mig om jag pröjsar 7-800 spänn


signatur

//monster

Medlem

Gärna långa men en lång main story då... inte massa meningslöst som i Assassins Creed Valhalla

Medlem
Skrivet av Molotov:

Spel ska vara så långa som det är meningen att dom ska vara.
Menigslös utfyllnad är däremot inget man vill uppleva eller tvång att klippa.

Det här är ungefär vad jag tänkte skriva också. Bryr mig inte så mycket om ett spel är 10 eller 100 timmar långt så länge det är underhållande och inte fyllt med en massa dynga som spelet hade klarat sig utan.


signatur

PSN: OAKTHYR

Gnällkuk

Beror helt på spel. Hur långt ska ett snöre vara? Tillräckligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Backloggens befriare
Skrivet av trickeh2k:

Beror helt på spel. Hur långt ska ett snöre vara? Tillräckligt.

Exakt.
Samma som för film, böcker, låtar och allt annat kreativt. De ska vara så långa som de ska vara.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Det beror ju på vad jag har tid för. Givetvis vill man ju aldrig att ett spel skall vara för kort, men finns det något mer störigt när man inte spelat klart ett spel pga tidsbrist, å sen hamnar spelet i glömska? Just nu när jag har småbarn, pluggar+jobbar 100% så tycker jag singleplayer-spel på 3 h är good enough.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Längden är mindre viktig än hur bred den är och hur den är formad.

Vänta, vad pratar vi om nu igen.

Medlem

Jag spelar både långa och korta spel. Så jag vill ha både och.

Medlem

Spel är nästan alltid för långa, oavsett spellängd. Borde inte finnas sån fixering vid det för det påverkar kvaliteten.

Medlem

Inget av dem, jag vill ha lagom långa spel.


signatur

Styret upp och däcken ner

Börjar oftast tröttna på gameplay efter ca. 30+ timmar.

Troligen för att så väldigt många spel faktiskt inte har fruktansvärt roligt gameplay och för mycket repetition.

Tog mig säkert 4 försök under en 8 årsperiod innan jag slutligen tog mig genom main storyn i Skyrim, fanns för mycket annat att göra tills jag blev leds. Grill chips är underbart goda men efter för många vill man bara kräkas.

Medlem

The Witcher 3, RDR2, Persona 5, AC Origins/Odyssey/ Valhalla, Diablo 4, Fallout 4, Pillars of Eternity 1/2, Divinity: OS 1/2, Civ VI, FF XV, Tales of Berseria (?), Age of Wonders: Planetfall, Stellaris, Yakuza: Like A Dragon med många flera - alla spel som jag påbörjat men inte orkat spela klart trots att jag haft roligt under tiden jag spelade eftersom någonting annat nyare och mer skinande kommit och pockat på min uppmärksamhet. Nej, ge mig spel som är 8-15 timmar långa tack!

Så länge utvecklaren lyckas att göra så längden känns naturlig kan spelet i princip vara hur långt som helst. Om vi pratar just AC så kändes Valhalla och Odyssey för långa medan Origins var bra. Så mellan 70-100 timmar verkar vara lagom för mig personligen.

Medlem

Beror helt på vad det är för spel. Är det högkvalitativa spel som RDR2, Witcher 3 eller Baldurs gate 3 så hade de gärna fått vara dubbelt så långa som de är nu. Detta mest eftersom de håller så hög kvalite och är intressanta genom hela spelet.

Men kommer det till spel som AC: Valhalla som mest är långt pga utfyllnader där man bara springer efter olika markeringar på en karta. Där sido uppdragen är bara samma sak om och om igen. Då tycker jag spelet är helt för långt och de borde dra ner på alla sido uppdrag och fokusera mer på storyn.

När det kommer till linjära spel tycker jag dom ska vara kortare än openworld spel där perfekt speltid ligger runt 20-30 timmar.

Medlem

Zelda Breath of the Wild var lagom med 100 timmar, metroid prime var för långt med 25 timmar, dragon age 1 kunde gärna varit längre och det spelade jag i 30 timmar 😊 så helt beroende på spel, som så många säger👍🏻

Medlem

Ett spel är för långt när det börjar kännas för upprepande. Spel som är 3-4 timmar kan lämna ett lika gott intryck som spel som är 50-150 timmar. I slutändan så handlar det om vad utvecklarna gör med den speltid som krävs för att klara ut spelet. Byte av miljöer, införa nya element/hinder och ge spelarna nya färdigheter och verktyg gör mycket för att man ska klara av riktiga långkörare till spel. Men är det bara fyllt av onödig grinding så tappar jag intresset ganska snabbt.

Skriv svar