Fiendeskeppen i Starfield var för smarta, behövde göras "riktigt dumma"

Robot
Fiendeskeppen i Starfield var för smarta, behövde göras "riktigt dumma"

Todd Howard om varför smart AI inte alltid är bättre.

#starfield


Medlem

Hörde han säga samma sak på Lex Fridman's podcast. Tror det är en massa skitsnack, hade de kunnat göra AI'n smartare och sluta använda sig utav hp och dmg fusk på svårighetsgrader hade de gjort det.

Inaktiv
Skrivet av Hartassen:

Hörde han säga samma sak på Lex Fridman's podcast. Tror det är en massa skitsnack, hade de kunnat göra AI'n smartare och sluta använda sig utav hp och dmg fusk på svårighetsgrader hade de gjort det.

Ja det låter som en liten ursäkt.
Har han varit på Lex? Det har jag missat tack för tipset

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Ja det låter som en liten ursäkt.
Har han varit på Lex? Det har jag missat tack för tipset

Ja det var väl ett par månader sen nu, tyvärr är Lex lite av en fanboy och ställer inga kritiska frågor.

Medlem

Alltså, att ha rymdstrider och ta inspiration från FTL och Mechwarrior känns som en konstig mix. Jag hade önskat att dom istället tog inspiration från Freelancer, helst helt och hållet stulit det mesta från det spelet gällande rymden.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Tror det här förklara ganska mycket om hur lite krut dom egentligen la ner på AIn


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Skulle gärna vilja veta spel som har bra AI. Hör alltid folk klaga på AI:n men har aldrig sett exempel på vad de jämför med.

Medlem

Kommer inte i håg vart det var, troligtvis gamla Eurogamer.se som lades ner för 10 år sedan, så läste jag en rätt så intressant intervju med någon hos Massive Entertainment som programmerade fiendeAIn och han snackade om att spelare vanligtvis inte vill ha så smarta fiendeAIn som dom tror dom vill ha för då får dom huvud bortblåst inom sekunder. Istället vill dom ha AIn som inte tycker det är konstigt att det plötsligt ligger en kartong som inte fanns där för 15 sekunder sedan som spelaren gömmer sig i, som får dom att känna sig starka osv. Det är en väldigt fin balansgång att få en AI som ger en skoj spelupplevelse, den ska inte vara för korkad, men den ska inte vara för smart heller. Det var en väldigt intressant intervju.

phi
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Hörde han säga samma sak på Lex Fridman's podcast. Tror det är en massa skitsnack, hade de kunnat göra AI'n smartare och sluta använda sig utav hp och dmg fusk på svårighetsgrader hade de gjort det.

Varför anstränga sig och skapa smarta och svåra fiender att överlista när man bara kan vara lat och göra dem till hjärndöda bullet sponges istället?

Medlem

vissa strider i rymden var lite väl hårda, förutsatt att man inte hade byggt ett fett rymdskepp. men jag tyckte bas och rymdskepp-byggandet var på tok för segt och tråkigt jämfört med tex fallout 4 så var inget fan av rymdstriderna. på marken var det dock jävligt skoj, en jävla massa roliga vapen och mkt bra gunplay.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Kommer inte i håg vart det var, troligtvis gamla Eurogamer.se som lades ner för 10 år sedan, så läste jag en rätt så intressant intervju med någon hos Massive Entertainment som programmerade fiendeAIn och han snackade om att spelare vanligtvis inte vill ha så smarta fiendeAIn som dom tror dom vill ha för då får dom huvud bortblåst inom sekunder. Istället vill dom ha AIn som inte tycker det är konstigt att det plötsligt ligger en kartong som inte fanns där för 15 sekunder sedan som spelaren gömmer sig i, som får dom att känna sig starka osv. Det är en väldigt fin balansgång att få en AI som ger en skoj spelupplevelse, den ska inte vara för korkad, men den ska inte vara för smart heller. Det var en väldigt intressant intervju.

Tror det mer har med dålig spel design eller i bästa fall svårt att få till bra spel design med bra AI. Det är inte ovanligt att man spelar mot 10 NPC's och skulle dom flanka från höger till vänster, några suppressar och en annan sular granater är det inte så konstigt att man skulle bli manglad av AI'n.

Skrivet av Maysay:

Skulle gärna vilja veta spel som har bra AI. Hör alltid folk klaga på AI:n men har aldrig sett exempel på vad de jämför med.

Ja, kunde de inte bara haft ett "intellektuellt funktionsnedsatt" -läge för att dumma ned AI och sen lämna den tuffbesegrade för dem som uppskattar en utmaning. Men gud förbjude att något i det här spelet är utmanande. Dog typ 1 gång på 50 timmar och det var kanske 2 timmar in.

Avstängd
Skrivet av Svampbob Trekant:

Ja, kunde de inte bara haft ett "intellektuellt funktionsnedsatt" -läge för att dumma ned AI och sen lämna den tuffbesegrade för dem som uppskattar en utmaning. Men gud förbjude att något i det här spelet är utmanande. Dog typ 1 gång på 50 timmar och det var kanske 2 timmar in.

Jag är intellektuellt funktionsnedsatt och inte ens jag dog i Starfield.

Medlem

Todd snackar så mycket skit ,, tyvärr sväljer alltför många dyngan. Det här bara mer ursäker för deras värdelösa AI

Medlem

Fattar det ändå, mitt största hatobjekt när det kommer till Starfield är rymdstriderna. Skulle gärna sluppit dem alla.


signatur

7900XTX
7800X3D

eld
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tror det mer har med dålig spel design eller i bästa fall svårt att få till bra spel design med bra AI. Det är inte ovanligt att man spelar mot 10 NPC's och skulle dom flanka från höger till vänster, några suppressar och en annan sular granater är det inte så konstigt att man skulle bli manglad av AI'n.

Yep! Att göra en AI som kan vinna över spelaren är inte det svåra, det svåra är att designa en rolig AI.

Alla vill använda ai I half-life eller fear, men fallet där var att de var designade för att vara roliga att strida mot, inte för att de var intelligenta.

Tänker även på riddick där de implementerade ett snäll-system där fiender turades om att slåss mot spelaren när de var flera.

Medlem

Jasså, det säger han. Går det att verifiera det här¨, ex om andra anställda kan styrka att så här var faktiskt fallet under utvecklingen, eller är det bara ännu ett i raden av hans kvalificerade struntsaker han hävt ur sig?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Todd snackar så mycket skit ,, tyvärr sväljer alltför många dyngan. Det här bara mer ursäker för deras värdelösa AI

Nej, han talar absolut sanning, en smart AI som är omöjlig att besegra är inte kul. Tricket är att designa en fiende-AI som är kul att strida mot snarare än att den är smartare än dig. Du får inte glömma bort att det är en dator du spelar emot, det är hur enkelt som helst att göra att den har perfekt sikte, perfekt tajmar sina rörelser etc.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Skulle gärna vilja veta spel som har bra AI. Hör alltid folk klaga på AI:n men har aldrig sett exempel på vad de jämför med.

FEAR kommer ofta på tal. Vet inte riktigt varför dock.

Men jag jämför ofta AI med den i The Division 2. Där rör fienden sig relativt taktiskt, flankerar, pushar om man har lite HP eller om de märker att man laddar om, använder gear rätt osv. På en bra nivå med. Det är utan att det känns orättvist och frustrerande.

Medlem

Bra AI kan ju vara roligt i spel där man av berättelsemässiga skäl har en fördel mot fienderna, t.ex. Doom eller Halo. Däremot har jag svårt att se hur realistisk AI skulle göra smygspel som Hitman, MGS eller Sniper Elite speciellt roligt. Inte heller shooters där man bara är en vanlig människa eller soldat, som CoD, Battlefield, Max Payne m.fl. torde bli speciellt mycket roligare med bättre AI. Ofta vill man ändå känna sig någorlunda mäktig i spel med stridssystem av någon form.

Som någon varit inne på tidigare i tråden tror jag inte att de flesta egentligen vill ha en mer intelligent AI, de vill mest ha roligare beteendemönster på fienderna och hade med stor sannolikhet blivit besvikna och upprörda om de fått det som de önskat sig.

Det påminner lite om en studie jag hörde talas om för ett antal år sedan gällande kaffepreferenser. En övervägande majoritet i en testgrupp sade sig föredra en sofistikerad och fyllig mörkrost när det kommer till kaffe, men vid ett blindtest uppskattade nästan samtliga deltagare mellanrost mer. Ibland vet vi nog helt enkelt inte riktigt vad vi vill ha och det är väl helt okej.

eld
Medlem
Skrivet av Idono:

Tror det här förklara ganska mycket om hur lite krut dom egentligen la ner på AIn

https://youtu.be/Yjm3kQveNQI

Ungefär alla AI i spel kommer sikta på mitten av ett objekt, men starfield är ett av de få spelen som låter dig gröpa ett hål i mitten av detta objekt.

Medlem

Är det någon som tar Todd på allvar? Bara massa floskler och skitsnack.

Medlem
Skrivet av Hartassen:

Hörde han säga samma sak på Lex Fridman's podcast. Tror det är en massa skitsnack, hade de kunnat göra AI'n smartare och sluta använda sig utav hp och dmg fusk på svårighetsgrader hade de gjort det.

Det hade väl iof vart ganska enkelt att programmera flankningsmanövrar för ain. Se till att de alltid flyger med rätt power settings och håller sig bakom dig etc.

Det här är ju inget unikt. Vilket fps bortsett möjligen vissa militärsimulatorer har realistisk ai som inte låter spelaren dominera och vinna

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Alltså, att ha rymdstrider och ta inspiration från FTL och Mechwarrior känns som en konstig mix. Jag hade önskat att dom istället tog inspiration från Freelancer, helst helt och hållet stulit det mesta från det spelet gällande rymden.

Tycker ändå att just striderna påminner rätt mycket om Freelancer, vapen mot sköldar eller skrov, raketer, boosts.. Det enda som fattas är väl minorna (som jag saknar), men Freelancer gjorde det såklart bättre. Spelade igenom det för första gången på många många år i våras och det var riktigt mysigt fortfarande.

Medlem

Känns ju så där att dom har dummat ner ai:n och här sitter jag och får konstant stryck ute o rymden #noob

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Känns ju så där att dom har dummat ner ai:n och här sitter jag och får konstant stryck ute o rymden #noob

Det är lite dumt att du kastas rakt in med random konfigurerade skepp. Sen beror ju mycket på vilka skills du har förutom hur du konfigurerar skeppen.

Som det mesta med starfield så är det inte skill baserat direkt. Tror inte jag kört något lir som har sämre och mindre dynamiska rymdstrider än starfield. Men det beror inte så mycket på ai:n

Medlem
Varför blandar folk ihop smart AI med en aimbot ?

Tror de flesta som vill ha en smartare AI eller "bättre" AI. Vill ha motståndare som gör mer taktiska val, men ända kritiken jag hör är folk inte tycker om aimbots.
Sen när blev perfekt sikte o reaktionsförmåga synonymt för intelligens ?
10x mer hp på fienden än nödvändigt är inte samma sak som att göra den svår för den delen heller. Utan bara ett sätt att göra en strid drygare i dubbel bemärkelse på enklaste vis.

Medlem

Verkar ha spillt över lite till NPC-AIn också:

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Verkar ha spillt över lite till NPC-AIn också:

https://www.youtube.com/watch?v=XfMIjyFHtnw

Är det här ett problem med AI eller hitzones som ger fel information?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Skulle gärna vilja veta spel som har bra AI. Hör alltid folk klaga på AI:n men har aldrig sett exempel på vad de jämför med.

När det begav sig så hade F. E. A. R jäkligt bra AI. Kanske något år gammalt vid det här laget😅


signatur

It´s a me

12
Skriv svar