Nästa generations Steam Deck lär inte komma förrän tidigast 2025

Robot
Nästa generations Steam Deck lär inte komma förrän tidigast 2025

Batteritid och att ha ett tydligt prestandamål för utvecklarna är anledningarna.

#Steam-deck, #Valve


Medlem

Skulle gissa på att när RDNA4 finns till ok pris så är det nog värt det. AMD kommer ju bara köra mellansegmentet och neråt med nästa serie och det passar ju konsoler och bärbart ganska bra. Hoppas även att PS5 Pro får RDNA 4, men den kanske får RDNA3,5 istället(RDNA3 med några features från RDNA4).

2025 är nog ganska lagom dock tidsmässigt, men den nuvarande kommer förmodligen att ha svårt att palla med ett par titlar som släpps 2024, men det gör nog inte jättemycket.
Nästa Deck bör dock orka med ganska länge då den förmodligen ligger ganska nära Series S(fast med några features som inte Series S har) och den ska ju orka med några år in i nästa generation, alltså typ till 2031(tänker minst 3 år in i nästa generation).

Blir häftigt att bland annat kunna spela ett fullskaligt nytt GTA bärbart framöver.

Medlem

Helt rätt att nästa steam deck dröjer.

Medlem

Jag skulle gärna se en Steam Deck Slim med utökad batteri tid.
Men jag är rätt nöjd med mina game and watch så länge

Medlem

Mycket nöjd med steam deck.
Att man lyckats skapa en näst intill konsol-upplevelse av en "linux dator" är imponerande.
Helt kalrt den bösta och mångsidiga Handheld idag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Med oled skärm blir det köp direkt

Medlem

Bra att man inte köpte första gen Steam Deck.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Bra att man inte köpte första gen Steam Deck.

Vadå bra ?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Vadå bra ?

Nästa gen verkar vara mycket bättre och den kommer om mindre än 2 år. Antagligen tidigt 2025, någon gång i januari.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

eld
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nästa gen verkar vara mycket bättre och den kommer om mindre än 2 år. Antagligen tidigt 2025, någon gång i januari.

Jo fast efter det kommer något bättre, då missar man det istället!

Medlem
Skrivet av eld:

Jo fast efter det kommer något bättre, då missar man det istället!

Två genrationer fram kan mycket ha hänt.
Förhoppningsvis kliver vi in i spelvärdar då istället för att titta igenom ett fönster.
-I framtiden…

Medlem

Släpps det en Oled Steam deck med hdr support så köper jag den också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Släpps det en Oled Steam deck med hdr support så köper jag den också.

HDR är nytt för Linux, så det kan ju förklara varför dem inte valt att släppa detta innan.

Hur mycket extra är det värt att betala för OLED? Tror att det skulle kosta $50 på Switch att tillföra detta, men sedan så kommer ju säkert andra saker in i bilden som kan driva upp det lite till. Det kan vara rätt mycket på en prispressad enhet och dem kanske inte vill att värdet för de billigare varianterna ska nervärderas jämfört med premium variant.

Men jag skulle tippa på att det släpps OLED variant med nodkrympning som ger lite batteritid typ i slutet av nästa år, tänker då som en mid-gen refresh för enheten. Ersätt basic modellen med mellan modellen och ha bara premium och nya basic istället. Premium får antingen samtidigt eller först med nodkrympning, OLED och Hall effect sensor styrspakar med en prisskillnad på typ $200. Alltså ca $400 för standard och $600 för Pro/OLED.

Nu är ju detta redan prispressade enheter, men priset på m.2 enheter har ju sjunkigt ganska rejält så jag tror nog att dem kan inkludera detta om dem verkligen vill i en billigare modell.

Ska bli intressant att se hur den står sig mot kommande Switch. Deck äter ju upp nuvarande switch när det kommer till 3rd party vilket kan locka mainstream, men om kommande Switch kan få bra prestanda som duger till 3rd party så kan ju den typ av försäljning försvagas emot mainstream.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ska bli intressant att se hur den står sig mot kommande Switch. Deck äter ju upp nuvarande switch när det kommer till 3rd party vilket kan locka mainstream, men om kommande Switch kan få bra prestanda som duger till 3rd party så kan ju den typ av försäljning försvagas emot mainstream.

Även om Switch 2 blir teoretiskt bättre än Steam deck så tror jag Steam deck kommer att sälja.
Steams bibliotek och priser plus alla spel som går lätt att emulera.
Jag kommer hur som inte gå och köpa 3e pats titlar på nästa nintendokonsol, men för en som bara väljer en konsolupplevelse så är det ju jättebra med mer stöd av spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Även om Switch 2 blir teoretiskt bättre än Steam deck så tror jag Steam deck kommer att sälja.
Steams bibliotek och priser plus alla spel som går lätt att emulera.
Jag kommer hur som inte gå och köpa 3e pats titlar på nästa nintendokonsol, men för en som bara väljer en konsolupplevelse så är det ju jättebra med mer stöd av spel.

Jag tänker mer mainstream. Innan så kunde man med prestandan locka spelare som föredrar konsol.
Skillnaden innan Switch 2 var ju väldigt stor när det kom till 3rd party(vågar nästan säga extremt), nu bör de ligga ganska nära varandra.

Svårt att säga något annars när det kommer till prestanda, Deck borde egentligen vara kraftigare med tanke på priset. Dock så kan ju optimeringar ha skett på nästa switch tillsammans med att det är ett ARM system. Nintendo har ju som vana att sälja med vinst redan från början också när det kommer till hårdvara och det sägs ju att Deck är väldigt prispressad.

Jag tänker att dem kanske presterar ganska likvärdigt, men att Nintendos egna titlar lyckas krama ur rätt mycket mer i specifika titlar.

Medlem

Jag tror inte det kommer komma nån ny steam deck baserat på den gamla.
Det kommer en ny deck som Valve säger när det sker en markant skillnad i prestanda.

Valve har väll även sagt att man gjort Steam Deck som en referensmodell. Andra är fria att kopiera och förbättra med egna modeller.
Hitils känns det väll som Asus och Lenovo bara velat "uppfinna hjulet på nytt".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det får gärna dröja, har precis skaffat mig en Rog Ally

1
Skriv svar