Office är dyrt!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ahhh, så ~600 spänn per år för Office 365 är "oskäligt" alltså? Vem bestämmer det, förresten? Måste ha missat det där mötet där det bestämdes, alltså.

Men det är ju tur att det är lagligt att privatkopiera här i Sverige, så man kan snylta gratis på närståendes kopior av all mjukvara "lagligt". (Poängen jag försöker få fram är att bara för att något de jure må vara lagligt just här och/eller i just det specifika fallet så kanske det inte är särskilt lämpligt eller rimligt. Däremot får du så klart *tycka* att Office är för dyrt, eller att du har rätt att kringgå lagar/regler/bestämmelser/rekommendationer precis som du vill.)

Behöver inte kringgå någonting, köpte Office 2007 för ett par hundralappar i butik för 15 år sedan och använder samma licens än idag. Inga bad om att den mjukvaran skulle bli något prenumerationstjafs och efterfrågan på billigare nycklar till engångsköp-licensen tyder på att de lagt sig för högt i pris.

”Lämpligt” eller ”rimligt” är fullständigt irrelevant så länge det är lagligt. Vill Microsoft stoppa gråhandeln är det bara att komma med bevis på att nycklarna är stulna och stänga ned verksamheten.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Microsoft kanske skulle ta skäligt pris för produkten istället så hade inte ”problemet” med att folk köpte legitima nycklar helt lagligt på annat håll varit en grej.

Finns ju gratis version? Antagligen tillräckligt bra för 99,9% av hemanvändare.

Medlem

Office är väl i princip prenumerationstjänst nunera. Finns nån hemvariant om man inte har 365 där man betalar nån summa i månaden för att få det. Brukar också ingå i studierna om man behöver de.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Vad har ni för legala Office kranar, det här känns lite som en skum typ på plattan?
Någon som testat?

Vet inget om just dem, men...en kompis beställde från PremiumGaming utan några problem.

Medlem

För övrigt är en prenumerationstjänst helt bisarrt för en hemma användare som gör någon kalkyl på sin höjd en gång om året, och mest vill ha tillgång till skiten just för det där speciella tillfället då det faktiskt behövs.

Medlem

Google docs alltid privat, samma sak med Sheets, fungerar hur bra som helst.

Använde förr Libre och Open office, men båda programmen är skräp.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av kebbe:

Behöver inte kringgå någonting, köpte Office 2007 för ett par hundralappar i butik för 15 år sedan och använder samma licens än idag. Inga bad om att den mjukvaran skulle bli något prenumerationstjafs och efterfrågan på billigare nycklar till engångsköp-licensen tyder på att de lagt sig för högt i pris.

”Lämpligt” eller ”rimligt” är fullständigt irrelevant så länge det är lagligt. Vill Microsoft stoppa gråhandeln är det bara att komma med bevis på att nycklarna är stulna och stänga ned verksamheten.

Om det är inställningen du står så stenhårt fast vid kommer vi med största sannolikhet inte komma längre. Att du jämför branschen så väl som ekonomin med något för över 15 år sedan känns inte särskilt relevant överhuvudtaget, och det var för övrigt du själv som började prata om "skäligt" pris, vilket inte heller är relevant, inte minst i juridisk mening.

Det är fullt lagligt att privatkopiera och få tillgång till programvara gratis också, eller ta del av spel gratis på ex. Epic. Det betyder inte att det är att anse som den "skäliga" prisnivån i produktkategorin. Det finns *många* problem i världen trots att lagen inte uttryckligen förbjuder dessa. Och återigen, jag tänker inte tvinga dig att se det på något specifikt sätt eller tycka något specifikt, men som du svarade så känner jag inte att det är någon idé att diskutera vidare. Om du har lagen som enda måttstock (oavsett generellt eller i det här specifika fallet) så får vi helt enkelt landa i att vi inte ser på saker och ting på samma sätt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

"Du tycker inte som jag, därför är det ingen idé att diskutera vidare"

Well...

*hämtar popcorn för kommande novell*


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Köpte Office 2019 för 100kr och är nöjd

Medlem

Openoffice finns ju annars. Säkert någon som nämnt det innan, men ändå. openoffice är stabilt


signatur

Allätare

Medlem

Summering:

Är det rätt eller fel att köpa licenskoder billigare på den gråa marknaden? Eller ska man köpa från officiella leverantörer, dyrare. När det gäller Microsofts Office-paket.

Alternativt se efter andra lösningar som är "gratis":

OpenOffice
LibreOffice
Googles "Office-paket"

Medlem

Office-paketet är praktiskt, men det är mer än någonsin styrt till en företagsmiljö än till en hemma användare som mig som kanske vill göra någon budget kalkyl. Därav det höga priset för prenumerationstjänsten och den skarpa utgåvan. Det är inte riktat till mig eller dig som har samma behov, och det finns säkert andra alternativ som fungerar lika bra för våra behov.
För min del så skäms jag inte för att köpa en billig nyckel då jag inte är målgruppen för produkten, och inte heller förväntas betala för den. Ingen skada skedd här för någon, moving on.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Office är väl i princip prenumerationstjänst nunera. Finns nån hemvariant om man inte har 365 där man betalar nån summa i månaden för att få det. Brukar också ingå i studierna om man behöver de.

Det finns en hemvariant som är gratis, använt den själv i flera år.

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/free-productivi...

Kräver ett Microsoft konto givetvis men det gör ju google för sheets också. 🤷‍♂️

12
Skriv svar