Den stora tråden om Starfield

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jonathan Ferguson (brittisk vapenexpert på Royal Armouries Museum) kikar närmare på några av vapnen i Starfield, och mer kommer i del två nästa vecka:

https://www.youtube.com/watch?v=pbGT1xfeeoo

Varför. Såg thumbnailen men den verka så dum så kollade inte. Kan inte se hur vapnen skulle va särdeles realistiska. Meningslöst i rpg med levelsystem

Medlem
Skrivet av Shodan:

Varför. Såg thumbnailen men den verka så dum så kollade inte. Kan inte se hur vapnen skulle va särdeles realistiska. Meningslöst i rpg med levelsystem

Hans analyser handlar sällan bara om huruvida vapnen är realistiska eller inte (även om det finns sådana videor med honom också, där de kikar på spel som utger sig för att ha med vapen som existerar i verkligheten) - utan vad utvecklarna hämtat inspiration och/eller design ifrån, vilka detaljer som kan återfinnas på/i vapen som faktiskt finns IRL och varför dessa detaljer/funktioner existerar o.s.v. o.s.v..

Sen har han hyfsad koll på spel också, så han brukar vara intressant i videorna han är med i.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Hans analyser handlar sällan bara om huruvida vapnen är realistiska eller inte (även om det finns sådana videor med honom också, där de kikar på spel som utger sig för att ha med vapen som existerar i verkligheten) - utan vad utvecklarna hämtat inspiration och/eller design ifrån, vilka detaljer som kan återfinnas på/i vapen som faktiskt finns IRL och varför dessa detaljer/funktioner existerar o.s.v. o.s.v..

Sen har han hyfsad koll på spel också, så han brukar vara intressant i videorna han är med i.

Inte här. Svär på att det är ett försök att göra pengar på hypen kring starfield... Vad fan alltså jag är ingen vapenexpert men det går ju direkt att se att det är phantasy. Störande :p.

stött på första questbuggen nu. Ska bli hedersmedborgare genom UC uppdragen. Sergeant Yumi ska vilja mig något men inget händer när jag snackar med honom. misc uppdrag så förhoppningsvis inget större men ändå jobbigt med trasiga quests.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Inte här. Svär på att det är ett försök att göra pengar på hypen kring starfield... Vad fan alltså jag är ingen vapenexpert men det går ju direkt att se att det är phantasy. Störande :p.

Han (tillsammans med teamet på Gamespot) har gjort många videor (ett fåtal andra experter som går igenom lite spelgrejer i den playlisten) som går igenom skjutvapen (och även lite annat, riktade energivapen ex.) av olika slag som används i spel. Alltifrån scifi med varierande grad av realistiska inslag så som Fallout, Half-Life, Gears of War, Bioshock och Cyberpunk 2077, till åtminstone något mer verklighetsförankrade Call of Duty och Battlefield. Det finns väldigt mycket intressanta designdetaljer kring vapen i spel, som många som inte är insatta kanske missar. Jonathan lyfter fram en hel del sådana bitar på ett bra sätt. För det finns faktiskt en hel del grejer som även ur vapendesignsynpunkt är rätt logiska på vapnen de skapar. Även om det inte är "realistiskt" kan det ändå vara någorlunda trovärdigt baserat på vad vi vet och kan idag.

Jag tycker det är intressant att se vad speldesigners som ska försöka bygga saker som inte finns lånar inspiration och idéer ifrån. Vissa grejer blir väldigt trogna saker som existerar idag, medan andra blir rejält urflippade - säkert både avsiktligt och inte. Inte så många speldesigners som kanske har erfarenhet av att designa vapen också, exempelvis.

Självklart är aktuella spel mer... aktuella, av olika anledningar. Både för att de är nya och det inte gjorts några genomgångar av dem innan, men också för att intresset är störst just då.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Var väldigt negativ till Starfield och ville inte betala 1200 spänn för ett spel i den kvalitén. Refundade på Steam.
Men så satt man här och hade tråkigt. Tjejen var iväg och allt för dagen var avklarat.
Så gav mig ut på internet och hittade en.. annan kopia.
Gav spelet en andra chans, utan att känna att jag betalar alldeles för mycket för ett spel som känns som det är 7 år gammalt.
...och nu har det gått 4h och jag undrar vad fan det var för fel på Steams kopia. Denna kopian jag har nu flyter inte bara på bättre (har ungefär 15fps mer), den laddar fortare och den har också mycket färre buggar. Det hänger inte längre kroppar halvt inne i taket efter varje strid. NPC'erna går inte halvvägs nere i golvet. Fysiska objekt ligger still och beter sig som de ska. Skepp clippar inte genom stationer. NPC'erna står inte bara och springer in i väggen i oändlighet.
Spelet ser ju fortfarande ut som skit i jämförelse med andra nya spel (enligt mig, tyck va ni vill), NPC'er ser helt FUBAR ut i ansiktet, och det känns fortfarande som en uråldrig spelmotor.. men nu går det ju faktiskt spela. Nu är det ju till och med bra! Gick från 3/10 till 6/10. Fortfarande inte värt 1200 spänn, men kanske 400 åtminstone.

eld
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Var väldigt negativ till Starfield och ville inte betala 1200 spänn för ett spel i den kvalitén. Refundade på Steam.
Men så satt man här och hade tråkigt. Tjejen var iväg och allt för dagen var avklarat.
Så gav mig ut på internet och hittade en.. annan kopia.
Gav spelet en andra chans, utan att känna att jag betalar alldeles för mycket för ett spel som känns som det är 7 år gammalt.
...och nu har det gått 4h och jag undrar vad fan det var för fel på Steams kopia. Denna kopian jag har nu flyter inte bara på bättre (har ungefär 15fps mer), den laddar fortare och den har också mycket färre buggar. Det hänger inte längre kroppar halvt inne i taket efter varje strid. NPC'erna går inte halvvägs nere i golvet. Fysiska objekt ligger still och beter sig som de ska. Skepp clippar inte genom stationer. NPC'erna står inte bara och springer in i väggen i oändlighet.
Spelet ser ju fortfarande ut som skit i jämförelse med andra nya spel (enligt mig, tyck va ni vill), NPC'er ser helt FUBAR ut i ansiktet, och det känns fortfarande som en uråldrig spelmotor.. men nu går det ju faktiskt spela. Nu är det ju till och med bra! Gick från 3/10 till 6/10. Fortfarande inte värt 1200 spänn, men kanske 400 åtminstone.

Min vilda gissning är att första installationen hamnade på en långsam hårddisk, och den senare hamnade på en snabbare disk.

Du råkar inte sitta med en både en ssd och en hdd i datorn?

Medlem

Jag älskar spelet. Herregud det ger mig typ morrowind-känslor mer än skyrim/fallout av någon anledning. Tycker skjutandet känns överraskande bra med.

Däremot är beslutsångesten fortfarande stor. Är enbart lvl 11 och har inte lagt något i combat-skills än. Funderar på gunslinger, både stealth och utan. Samtidigt gillar jag smg och hagel med. Gud så svårt. Är inte lika inne på stealth-archer som i alla andra bethesda spel den här gången i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Min vilda gissning är att första installationen hamnade på en långsam hårddisk, och den senare hamnade på en snabbare disk.

Du råkar inte sitta med en både en ssd och en hdd i datorn?

Bara NVME diskar i min burk. Har en som är döpt Games som jag installerar alla spel på.

eld
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Bara NVME diskar i min burk. Har en som är döpt Games som jag installerar alla spel på.

Ah ok! Kanske var någon issue med disk-access, det lät som alla symptom av när spelet inte kan streama snabbt nog från disken.

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Jag älskar spelet. Herregud det ger mig typ morrowind-känslor mer än skyrim/fallout av någon anledning. Tycker skjutandet känns överraskande bra med.

Däremot är beslutsångesten fortfarande stor. Är enbart lvl 11 och har inte lagt något i combat-skills än. Funderar på gunslinger, både stealth och utan. Samtidigt gillar jag smg och hagel med. Gud så svårt. Är inte lika inne på stealth-archer som i alla andra bethesda spel den här gången i alla fall.

Jag kör bara på vad som för stunden känns viktigt!
Såvitt jag förstått kan man, med tid och om man vill, låsa upp samtliga färdigheter så du behöver aldrig oroa dig för att måla in dig i ett hörn.

Dock måste jag säga att de verkligen lyckats bra med progressionen, för första gången känns det som de erbjuder en stor och varierad lista färdigheter varav de flesta har en viktig och praktisk användning beroende på vad du vill ägna dig åt. Tycker de lyckats riktigt bra här.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Var väldigt negativ till Starfield och ville inte betala 1200 spänn för ett spel i den kvalitén. Refundade på Steam.
Men så satt man här och hade tråkigt. Tjejen var iväg och allt för dagen var avklarat.
Så gav mig ut på internet och hittade en.. annan kopia.
Gav spelet en andra chans, utan att känna att jag betalar alldeles för mycket för ett spel som känns som det är 7 år gammalt.
...och nu har det gått 4h och jag undrar vad fan det var för fel på Steams kopia. Denna kopian jag har nu flyter inte bara på bättre (har ungefär 15fps mer), den laddar fortare och den har också mycket färre buggar. Det hänger inte längre kroppar halvt inne i taket efter varje strid. NPC'erna går inte halvvägs nere i golvet. Fysiska objekt ligger still och beter sig som de ska. Skepp clippar inte genom stationer. NPC'erna står inte bara och springer in i väggen i oändlighet.
Spelet ser ju fortfarande ut som skit i jämförelse med andra nya spel (enligt mig, tyck va ni vill), NPC'er ser helt FUBAR ut i ansiktet, och det känns fortfarande som en uråldrig spelmotor.. men nu går det ju faktiskt spela. Nu är det ju till och med bra! Gick från 3/10 till 6/10. Fortfarande inte värt 1200 spänn, men kanske 400 åtminstone.

Jag tyckte det var tvärs om efter att först ha provat min internetkompis kopia.
Sen kostar väl spelet inte 1200kr? 830kr på Steam eller 600+ om kan köper nyckel på typ Kinguin.
Alternativt 100-150kr för en månad Xbox Gamepass.

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Jag tyckte det var tvärs om efter att först ha provat min internetkompis kopia.
Sen kostar väl spelet inte 1200kr? 830kr på Steam eller 600+ om kan köper nyckel på typ Kinguin.
Alternativt 100-150kr för en månad Xbox Gamepass.

Jag köpte det för 1200kr (99.99€) på Steam för att får spela tidigare.
Inte värt det på långa vägar. Inte 800kr heller. Så bad om refund (efter 10h också! prisa steams refundpolicy!) och det gick igenom.
Men jag köper det nog igen när jag kan hitta det för runt 400kr.

Kanske tröttnade jag och refundade precis när man kom till delen i spelet de lagt arbete på. Vem vet lol

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jag köpte det för 1200kr (99.99€) på Steam för att får spela tidigare.
Inte värt det på långa vägar. Inte 800kr heller. Så bad om refund (efter 10h också! prisa steams refundpolicy!) och det gick igenom.
Men jag köper det nog igen när jag kan hitta det för runt 400kr.

Har spelat cirka 25h nu och tycker inte heller spelet är värt 800kr för standardutgåvan på Steam. Har mest gjort huvudstoryn och byggt skepp.

Medlem

Själv betalade jag för expansionerna med mer, men tycker klart att det hade varit värt fullpris och någon slags collectors edition. Spelar så mycket jag kan nu. Mest baser för tillfället.

Medlem
Skrivet av eld:

Uppskattar när motorns global illumination kickar igång

https://i.imgur.com/2yxJNLO.jpg

Hmm, vet inte om just det var så bra på att demostrera GI, ser mer ut som ett rött ljus, filter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_illumination
https://www.gamersdirector.com/guides/what-is-global-illumina...


signatur

7900XTX
7800X3D

eld
Medlem
Skrivet av alias:

Hmm, vet inte om just det var så bra på att demostrera GI, ser mer ut som ett rött ljus, filter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_illumination
https://www.gamersdirector.com/guides/what-is-global-illumina...

Det är ju såklart probes, inte raytracing, men det fungerar bra för vad det är, om jag drar ner det röda så ser man fortfarande vart karaktärerna plockar upp det röda från marken:

.

Och om vi jämför med tex fallout 4 (som inte har någon GI):

Medlem
Skrivet av eld:

Det är ju såklart probes, inte raytracing, men det fungerar bra för vad det är, om jag drar ner det röda så ser man fortfarande vart karaktärerna plockar upp det röda från marken:

https://i.imgur.com/zx0Ym3X.png
.

https://i.imgur.com/olr7Two.png

Och om vi jämför med tex fallout 4:

https://i.imgur.com/jZiSeNk.png

Ja där ser man ju tydligare att färgerna reflekterar. Snyggt spel ofta. Men sen ibland inte.. Viktigast är trots allt att det är ett bra spel och det tycker jag det är trots alla skavanker. Men suget att utforska vidare finns där.


signatur

7900XTX
7800X3D

eld
Medlem
Skrivet av alias:

Ja där ser man ju tydligare att färgerna reflekterar. Snyggt spel ofta. Men sen ibland inte.. Viktigast är trots allt att det är ett bra spel och det tycker jag det är trots alla skavanker. Men suget att utforska vidare finns där.

Yep, håller med helt där, hade tex önskat mer från ställen som new Atlantis, många områden i skuggorna där GI lösningen inte riktigt gör sitt, men på andra ställen fungerar det fantastiskt!

Medlem

Vill inte gnälla men..

Spoiler

Hur jävla många artefakter ska man åka och hämta? Har inte gjort någon annat i huvudstoryn än och har ändå spelat ett tag. Det enda intressanta var något litet tomt tempel och sedan blev man attackerad av Starborns.

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, håller med helt där, hade tex önskat mer från ställen som new Atlantis, många områden i skuggorna där GI lösningen inte riktigt gör sitt, men på andra ställen fungerar det fantastiskt!

Visst är det ändå konstigt att de inte la mer krut på New Atlantis, är ju den första staden man kommer till och den tråkigaste rent visuellt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

[quote postid="4419624" userid="32232" name="Ronzem"]
Vill inte gnälla men..
Spoiler

Även om jag inte är klar med huvudstoryn så visst känner lite så också. Kan ju ändra karaktär även om jag inte vill ha spoilers,..
Kör så många sidospår jag kan och de flesta uppdragen för "factions" är mer varierade och underhållande. Hitills.. Inte ett spel som går på räls, det blir vad man själv gör det till, det som gör det så bra.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Vill inte gnälla men..

Spoiler

Hur jävla många artefakter ska man åka och hämta? Har inte gjort någon annat i huvudstoryn än och har ändå spelat ett tag. Det enda intressanta var något litet tomt tempel och sedan blev man attackerad av Starborns.

De där templen är väl lite som

dragon shout-väggristningarna i skyrim, dvs man lär inte behöva ta alla. Eller? Har inte kört klart Mainstoryn, men den branchar ju till flera olika quests.

annars är det väl som vanligt i BGS-spel, dvs sidospåren och factions osv som är det roliga 😁

Medlem
Skrivet av Kalliban:

De där templen är väl lite som

dragon shout-väggristningarna i skyrim, dvs man lär inte behöva ta alla. Eller? Har inte kört klart Mainstoryn, men den branchar ju till flera olika quests.

annars är det väl som vanligt i BGS-spel, dvs sidospåren och factions osv som är det roliga 😁

Jo jag ser fram emot att göra massa annat än mainstoryn

Medlem

Har nog kört ca 30 timmar in nu med min första karaktär och älskar spelet. Men jag är som vanligt nu lite sugen på att skapa en till karaktär och köra lite mer "bad-guy" och vara lite "piratig" 😆

Hur är det med kompanjoner om man kör en bad-guy, finns det någon som passar och gillar det man gör? Vasco verkar inte bry sig så man kan antagligen alltid köra med honom oavsett hur man beter sig men vill ju ha någon mänsklig också.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Har nog kört ca 30 timmar in nu med min första karaktär och älskar spelet. Men jag är som vanligt nu lite sugen på att skapa en till karaktär och köra lite mer "bad-guy" och vara lite "piratig" 😆

Hur är det med kompanjoner om man kör en bad-guy, finns det någon som passar och gillar det man gör? Vasco verkar inte bry sig så man kan antagligen alltid köra med honom oavsett hur man beter sig men vill ju ha någon mänsklig också.

Om du joinar Crimson Fleet finns det några som kan joina dig då


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Om du joinar Crimson Fleet finns det några som kan joina dig då

Just det ja, glömde total dem. Tackar!

Medlem

Har inte läst så mkt om spelet efter release och testade för första gången igår kväll fram till att man kom fram till första staden. Första reaktionen var att det var galet mkt loading screens på den första timmen som förstörde inlevelsen lite för mig iaf. Får hoppas det lättar lite efter introt, annars tyckte jag gameplay var rätt skönt och grafiken helt ok!

Flöt på väldigt bra på min burk med på high så inget att klaga på prestanda väg

Får se hur det känns några fler timmar in

Inaktiv

Nån som vet om man kan sno ett skepp och "dismantle" det skeppet för att sedan använda delarna till ens main-skepp?

Medlem
Skrivet av Pizzapie:

Jag älskar spelet.

Herregud det ger mig typ morrowind-känslor mer än skyrim/fallout av någon anledning

. Tycker skjutandet känns överraskande bra med.

Själv väntar jag fortfarande på någon typ av Bethesda-känsla överhuvudtaget, så här 10-11 timmar in. Just nu känns det mest som att jag boostpackar mig fram över kilometervis av terräng för att skanna ett par träd och se någon stenformation. Sen får man boostpacka lika långt till för att komma till en grotta som är tom. Det är ballt att kika upp mot stjärnhimlen, med planeter och månar, på natten - då kan det svindla till lite grann. Problemet blir lite att det är ungefär fyra laddningsskärmar mellan mig och den där månen, som sannolikt inte har så mycket mer än ytterligare en tom grotta och ett par stenformationer.

Jag känner mig inte riktigt som den där interstellära utforskaren som jag hade hoppats.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Nån som vet om man kan sno ett skepp och "dismantle" det skeppet för att sedan använda delarna till ens main-skepp?

Du kan sno/kommendera skepp, men du kan inte ta en del från ett skepp och sätta den på ett annat. Samma sak med vapenmoddar.


signatur

Submission is for the weak

Skriv svar