Phil Spencer säger något om Elder Scrolls VI-exklusivitet (säger samtidigt inte mycket alls)

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så Sony är inte seriösa när större delen av marknaden tycker dom gör fenomenala spel.
Trodde i slutändan att bra spel är det viktigaste inte att pc spelare känner sig kränkta att inte få spela vissa spel dag 1.

Tror du att det är spelutvecklarna som bestämmer var spelen ska släppas? Du missade min poäng. Min poäng var att så länge Sony envisas med att enbart släppa sina spel på Playstation så har de ingen rätt att höja pekfingret om att Microsoft stoppar PS+ på Xbox.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har väldigt svårt att se att Playstation skulle tjäna mer pengar på det, de är primärt ett mjukvarufötetag och marginalerna på hårdvara bör vara en väldigt liten del av deras förtjänst.
Sedan så kan man ju undra varför Xbox skulle vara sugna på att ge minst 30% av vad de tjänar på GP till Sony(samma procent som Sony brukar få från utvecklare). De bör vara betydligt mer motiverade att få hela kakan som med Windows eller Xbox. De vill ju inte ens släppa sina spel till Linux där de ändå skulle sluppit Playstation taxan.

Som sagt de kan ha en special variant för playstation som de har med Xbox konsol och en för Windows pc och en för båda. Då kan playstation varianten kosta 130kr och då går 30 kr till Sony typ. Men tror inte de kommer ske.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du menar Windows? Varken Sony eller Xbox släpper spel till PC.

Eller menar du också att man inte kan ta Xbox Seriöst innan de släpper sina exklusiva spel på Playstation?

Det kom ju fram till skillnad från vad Xbox sagt innan att Gamepass sänker övrig spelförsäljning markant. GP gör även att spelare är mindre intresserade av att köpa spel överhuvudtaget som inte finns GP.

Har väldigt svårt att se att Playstation skulle tjäna mer pengar på det, de är primärt ett mjukvarufötetag och marginalerna på hårdvara bör vara en väldigt liten del av deras förtjänst.
Sedan så kan man ju undra varför Xbox skulle vara sugna på att ge minst 30% av vad de tjänar på GP till Sony(samma procent som Sony brukar få från utvecklare). De bör vara betydligt mer motiverade att få hela kakan som med Windows eller Xbox. De vill ju inte ens släppa sina spel till Linux där de ändå skulle sluppit Playstation taxan.

Jag vet inte vilken sten du lever under men det är underförstått att spel som kommer till pc är byggda för windows.

Den senaste undersökningen på steam har lite intressanta siffror

  • Windows 96.61%

  • OSX 1.57%

  • Linux 1.82%

Varför skulle microsoft få för sig att göra portningar till linux?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Som sagt de kan ha en special variant för playstation som de har med Xbox konsol och en för Windows pc och en för båda. Då kan playstation varianten kosta 130kr och då går 30 kr till Sony typ. Men tror inte de kommer ske.

Så 130kr i månaden för bara Xbox spel är väldigt dyrt.

Skulle ju mer vara typ 40kr som EA play.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så 130kr i månaden för bara Xbox spel är väldigt dyrt.

Skulle ju mer vara typ 40kr som EA play.

Är mer än bara microsofts egna spel på gamepass. Men visst om det bara är dom som ingår på playstation så får de ju självklart sänka priset. Min poäng är att det inte är omöjligt att de gör en egen prenumerationsnivå om de nu släpper på playstation och då tar de självklart höjd för Sonys %.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Är mer än bara microsofts egna spel på gamepass. Men visst om det bara är dom som ingår på playstation så får de ju självklart sänka priset. Min poäng är att det inte är omöjligt att de gör en egen prenumerationsnivå om de nu släpper på playstation och då tar de självklart höjd för Sonys %.

Fast finns ju ingen chans att tredjeparts spel kommer ingå då Sony har egen tjänst som gamepass.
Tror inte Microsoft skulle vara villiga att betala tredjeparts studios kostnaden för det heller.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast finns ju ingen chans att tredjeparts spel kommer ingå då Sony har egen tjänst som gamepass.
Tror inte Microsoft skulle vara villiga att betala tredjeparts studios kostnaden för det heller.

Ja och då får de som sagt hitta en lämplig nivå...
130kr var bara ett exempel för att det typ var vad "konsol" varianten kostar idag + 30% som då skulle gå till sony.

Jag gissar på att det inte kommer ske. Men det hade kunnat fungera om båda parter hade velat.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Ursäkta mig jag citerade fel
DarkSvenn1002 det blev fel ifrån min sida, var inte dig jag skulle svara/citera

👍

Medlem

This is about delivering great exclusives on platforms where Game Pass exists.

Testpilot
Skrivet av Proximately:

"Vi vill säkerställa att spelen är tillgängliga på många plattformar. På Xbox-konsoler. På pc. Även via molnet."

Ja, just det. Det var de plattformarna som fanns idag ja. Fan. De släpper ju verkligen spelen överallt. Det finns ju inte en människa som har en plattform de inte släpper spelen till. Verkligen. Ja men, jag räknar nu på fingararna vilka plattformar som finns: Xbox, PC och molnet. Japp. Allting.

Det är mer eller mindre överallt:
så länge inte Nintendo eller Sony äger plattformen i fråga

Starfield är tekniskt sett spelbart även utanför Microsoft/Xbox-sfären, detta genom Geforce Now och strömning (som han nämner, molnet). Även ägare av Playstation eller Switch kan därmed rent tekniskt sett spela också, även om det inte är just direkt på konsolen.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är mer eller mindre överallt:
så länge inte Nintendo eller Sony äger plattformen i fråga

Starfield är tekniskt sett spelbart även utanför Microsoft/Xbox-sfären, detta genom Geforce Now och strömning (som han nämner, molnet). Även ägare av Playstation eller Switch kan därmed rent tekniskt sett spela också, även om det inte är just direkt på konsolen.

Fast då kan dom ju inte spela om dom just bara äger nån av dom konsolerna.

Så konstigt uttalande av dig.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är mer eller mindre överallt:
så länge inte Nintendo eller Sony äger plattformen i fråga

Starfield är tekniskt sett spelbart även utanför Microsoft/Xbox-sfären, detta genom Geforce Now och strömning (som han nämner, molnet). Även ägare av Playstation eller Switch kan därmed rent tekniskt sett spela också, även om det inte är just direkt på konsolen.

Jag förstår verkligen inte hur du accepterar det där som en acceptabel counter. "Så länge inte konkurrenterna äger plattformen i fråga." Like... jooo... är det inte det som är problemet..? Eller är "överallt" acceptabelt som en synonym till "allt Microsoft äger"? Eller Apple, eller Google, eller andra företag helt enkelt.

När det gäller GeForce Now har jag två saker jag tänker på. Det första är att du måste ha tillgång till spelen utanför GeForce Now för att kunna spela dem, har du inte Game Pass eller köpt spelen som finns tillgängliga på GeForce Now så kan du inte spela dem. Det andra är att jag har GeForce Now och Starfield finns inte tillgängligt där ännu, det gör inte heller några av Fallout eller Elder Scrolls-spelen. Tiden får utvisa ifall spelen kommer dit så småningom, men det är ju tydligt att Microsoft inte är heta på gröten när det kommer till att göra sina spel tillgängliga på andra plattformar. De har släppt en del spel på GeForce Now, men större delen av Bethesdas utbud (med undantag för Quake och Doom) finns inte där.

Microsoft har ju också sin egen molnplattform, så frågan är ju ifall de kommer fortsätta med sin deal efter att nuvarande deal med Nvidia har löpt ut. Jag utgår ifrån att de kommer göra allt de kan för att förbättra sin molntjänst tills den ligger i samma kvalitetsnivå som GeForce Now, eller tillräckligt nära. I detta fallet vet vi ju också utgå ifrån att det handlade om att de ville ha Nvidias stöd i dealen med Activision Blizzard, ett strategiskt beslut och absolut inte någon filiosofi om att de vill bjuda andra gamers på tillgång till spelen.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Fast då kan dom ju inte spela om dom just bara äger nån av dom konsolerna.

Så konstigt uttalande av dig.

Skrivet av Proximately:

Jag förstår verkligen inte hur du accepterar det där som en acceptabel counter. "Så länge inte konkurrenterna äger plattformen i fråga." Like... jooo... är det inte det som är problemet..? Eller är "överallt" acceptabelt som en synonym till "allt Microsoft äger"? Eller Apple, eller Google, eller andra företag helt enkelt [...]

Min ställning i sakfrågan om exklusivitet:
För egen del bryr jag mig bara om ett spel finns på PC eller inte. Finns det inte på PC, då finns det inte i min värld över huvud taget.

Och i förlängning:
Visst, är väl jättetråkigt att Playstation-ägare inte får ta del av Starfield eller mycket annat av Bethesda direkt på sina konsoler. Men det är inte som så att Sony saknar exklusiva titlar för sina kunder att spela. Det finns ingen sympati att hämta från mig när det kommer till att Microsoft låser ned sina spel, synnerligen inte när andra plattformsägare som Sony och Nintendo gör precis samma sak (och har gjort i årtionden)

Då till uttalandet av Phil:
Spelet är tillgängligt för alla som då äger en PC (Windows/Linux) eller Xbox. Detta skulle jag anse vara överallt i kontext - d.v.s. överallt där Microsoft är verksam med sina egna speltitlar. Huruvida GFN faktiskt får just Starfield, det är något som tiden lär utvisa (skulle absolut inte utesluta GFN, speciellt efter de kontrakt som skrivits inför ActiBlizz-uppköpet), däremot är det en lågoddsare att XCS får det inom snar framtid - och här finns då en potentiell öppning för de som är utanför Microsoft-sfären.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Qrush:

Jag vet inte vilken sten du lever under men det är underförstått att spel som kommer till pc är byggda för windows.

Den senaste undersökningen på steam har lite intressanta siffror

  • Windows 96.61%

  • OSX 1.57%

  • Linux 1.82%

Varför skulle microsoft få för sig att göra portningar till linux?

Tror du missförstått vad en portning är, det är stöd för DX utanför Windows som är problemet och gatekeeper.
Hade DX varit tillåtet i OSX och Linux så hade garanterat siffrorna sätt annorlunda ut. Jag och många andra hade övergett Windows för länge sedan i så fall. Om du primärt spelar på din dator så hade väldigt många klarat sig utan Windows om DX vore öppet för konkurrenterna eller ifall Microsoft hade egen butik/erbjöd GP i Linux. Då hade man sparat 500-1500Kr samt sluppit köpa om Windows vid uppgraderingar.

Det är här Xbox/Microsoft hyckleri kommer in i bilden, de har alltid låst ut andra och gjort allt vad de kan för att låsa in användare till deras ekosystem. Nu på sistone försöker de förvränga detta genom att ge tillgång genom streaming, men det ger såklart en betydligt sämre upplevelse än att köra på deras hårdvara eller i deras operativsystem. Utöver kvalitetsproblemen så är det också vanligt att inte fungerar beroende på vart du bor.

Eftersom att Windows och Linux har precis samma hårdvara så blir det bisarrt när Microsoft fans tycker att det Xbox spel ska finnas på Playstation.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tror du missförstått vad en portning är, det är stöd för DX utanför Windows som är problemet och gatekeeper.
Hade DX varit tillåtet i OSX och Linux så hade garanterat siffrorna sätt annorlunda ut. Jag och många andra hade övergett Windows för länge sedan i så fall. Om du primärt spelar på din dator så hade väldigt många klarat sig utan Windows om DX vore öppet för konkurrenterna eller ifall Microsoft hade egen butik/erbjöd GP i Linux. Då hade man sparat 500-1500Kr samt sluppit köpa om Windows vid uppgraderingar.

Det är här Xbox/Microsoft hyckleri kommer in i bilden, de har alltid låst ut andra och gjort allt vad de kan för att låsa in användare till deras ekosystem. Nu på sistone försöker de förvränga detta genom att ge tillgång genom streaming, men det ger såklart en betydligt sämre upplevelse än att köra på deras hårdvara eller i deras operativsystem. Utöver kvalitetsproblemen så är det också vanligt att inte fungerar beroende på vart du bor.

Eftersom att Windows och Linux har precis samma hårdvara så blir det bisarrt när Microsoft fans tycker att det Xbox spel ska finnas på Playstation.

Nej jag har inte missförstått vad en port är, sjävla definitionen av port när det gäller mjukvara är just att anpassa ett spel eller program för att fungera utan emulering på ett annat operativsystem eller hårdvara utan några översättningslager som protondb eller moltenvk.

Det finns och har funnits apier med öppen källkod som funkar till windows, linux och osx i åratal trots det så är det väldigt få spel som går att installera och köra direkt på något annat än windows.

Medlem

Fick i alla fall läsa idag att Starfield är bekräftat komma till GeForce Now. Det går att se via Steam, så då lär det ju garanterat även gälla Game Pass. Hoppas bara det kör i gång imorgon.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

UPPDATERING: Starfield finns nu att köra på GeForce Now! Glad att mina tankar stämde med dealen de gjorde med Microsoft och att mina rädslor när det inte dök upp förra veckan blev bekräftade.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar