Embracers vd utpekad som säkerhetsrisk

Medlem
Skrivet av Keneay:

Jag vet inte om det är en så bra ide att säga vad folk ska göra med sina pengar på börsen, Finansinspektionen brukar ogilla det. Bara ett litet tips.

Skrivet av Keneay:

Om du har egen vinning i att en aktie går upp eller ner och du hetsar folk till köp eller sälj så är det kursmanipulation vilket är olagligt och du kan hamna under Finansinspektionens lupp.

Så är det.

Som tur är så äger jag inga aktier inom något..

Så tror det blir svårt för finansinspektionen att sätta dit mig för det.

På grund av detta så kan jag utan att bryta några lagar säga till folk som jag tror kommer förlora pengar om dom inte säljer - NUUUUUUUU.
Att jag tycker dom borde göra det.

Ganska tidigt in i deras utredning kring mig som kommer dom typ:
"Hmm.. Det verkar som han inte har några aktietillgångar alls - eller ens tillgångar över huvud taget..
I mean goddam - grabben har inte ens pengar."

Så känner mig rätt safe i att finansinspektionen inte kredibilt skulle kunna påstå att jag gjort detta för att påverka värdet på min egen aktieportfölj.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

RE: Ovan

Samtidigt finns det folk som straight betalar för adspace till TV och YouTube för att hetsa folk att investera i typ konstverk, eller bitcoin osv..

Och så vitt jag vet har det inte blivit några efterföljder på det...

Det finns iaf ingen anledning jag kan komma på att en privat aktör skulle ha en ett intresse av att marknadsföra vilken marknad folk borde investera i med ads och sponsorships utöver att just påverka värdet/kursen på den marknaden.

Så vet inte hur vassa dom här finansinspektionerna skulle kunna vara.

Är det så att eftersom det inte är traditionella aktiebolag som dom vill att folk ska investera i... Så kan dom komma undan?

Seriously. Jag vill veta.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Keneay:

Om du har egen vinning i att en aktie går upp eller ner och du hetsar folk till köp eller sälj så är det kursmanipulation vilket är olagligt och du kan hamna under Finansinspektionens lupp.

Finns även många andra sätt att åka dit så detta är bara ett av dem men att sitta och säga att folk verkligen gör bäst i att sälja och hetsa genom att säga att ända vägen framåt är neråt och man kommer förlora alla sina pengar annars är inte bara en lögn (eftersom det extremt sällan går spikrakt åt ena eller andra hållet oavsett hur bra eller dåligt företaget går) men även förmodligen över gränsen för att just anses som ett försök till att manipulera aktiekursen så därför nämnde jag bara att man bör tänka sig för vad man säger.

Tack för informativa inlägg. Personligen tycker jag personens inlägg bör tas bort - oavsett om han hade uppmanat till köp eller sälj som i det här fallet, det hör inte hemma här.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Invasion* 😬

Medlem
Skrivet av Keneay:

Om du har egen vinning i att en aktie går upp eller ner och du hetsar folk till köp eller sälj så är det kursmanipulation vilket är olagligt och du kan hamna under Finansinspektionens lupp.

Finns även många andra sätt att åka dit så detta är bara ett av dem men att sitta och säga att folk verkligen gör bäst i att sälja och hetsa genom att säga att ända vägen framåt är neråt och man kommer förlora alla sina pengar annars är inte bara en lögn (eftersom det extremt sällan går spikrakt åt ena eller andra hållet oavsett hur bra eller dåligt företaget går) men även förmodligen över gränsen för att just anses som ett försök till att manipulera aktiekursen så därför nämnde jag bara att man bör tänka sig för vad man säger.

Du verkar inte ha en aning om vad kursmanipulation är (man säger egentligen marknadsmanipulation) så jag råder istället dig att vara tyst och inte fara med osanning.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Du verkar inte ha en aning om vad kursmanipulation är (man säger egentligen marknadsmanipulation) så jag råder istället dig att vara tyst och inte fara med osanning.

Okej så om det jag säger inte är sant, varför tog du inte ditt tillfälle i akt genom att förklara hur det fungerar och vad jag sa som var felaktigt istället för att bara peka ut mig som en lögnare? Som jag nämnde finns det flera sätt att utföra detta brott.

Benämningen kursmanipulation är för övrigt inte fel att säga då den benämningen finns i juristhandboken.

Marknadsmissbruk : insiderbrott och kursmanipulation(PDF)

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-...

Marknadsmanipulation innebär att man på något sätt försöker manipulera eller vilseleda marknaden, t.ex. genom ett visst handelsbeteende eller genom att sprida vilseledande information.

Medlem

När jag läser sådant här funderar jag på om SÄPO aktivt håller koll på samtliga svensk-ryssar i Sverige.
Försvarar inte Putin på något sätt men tycker det är illa att många demoniserar allt som har med Ryssland att göra.
Några av de finaste människor jag mött är födda i Ryssland.

Medlem

Ja du. Att skriva negativt om embracer i en tråd på FZ kommer verkligen få deras aktie att rasa!

/s

Medlem
Skrivet av Keneay:

Jag vet inte om det är en så bra ide att säga vad folk ska göra med sina pengar på börsen, Finansinspektionen brukar ogilla det. Bara ett litet tips.

Nja.
Du får påverka värdet på börsen hur mycket du vill, med saker du säger.

Du får inte säga något för att påverka värdet på börsen med avsikt att öka värdet på dina tillgångar inom samma börs.
Jag har inga, så jag får försöka påverka det bäst jag vill.

Tips:
Ge inte folk tips om du inte är så värst kompetent inom det du tipsar kring.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nja.
Du får påverka värdet på börsen hur mycket du vill, med saker du säger.

Du får inte säga något för att påverka värdet på börsen med avsikt att öka värdet på dina tillgångar inom samma börs.
Jag har inga, så jag får försöka påverka det bäst jag vill.

Tips:
Ge inte folk tips om du inte är så värst kompetent inom det du tipsar kring.

Annars skulle typ en forskare som hittat väldigt starka bevis för att havsnivån kommer höjas med 10 meter inom dom närmsta åren inte kunna berätta det.

För att börsen kring hotell på beachen och bostadbranchen kring standvillor skulle krasha fullständigt.

Om han skulle göra någon sån skit - då skulle finansinspektionen komma och knacka på och så är han rökt.
Så håll käften.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nja.
Du får påverka värdet på börsen hur mycket du vill, med saker du säger.

Du får inte säga något för att påverka värdet på börsen med avsikt att öka värdet på dina tillgångar inom samma börs.
Jag har inga, så jag får försöka påverka det bäst jag vill.

Tips:
Ge inte folk tips om du inte är så värst kompetent inom det du tipsar kring.

Innan du tror att du är så kompetent kanske du ska läsa de andra inlägg jag skrivit en gång till som du dessutom har svarat på, kanske tagga ner lite med biran?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nåväl, förklarade i alla fall min mening så ingen tar illa upp.

Javisst.

Det är bra att dom som läste det och tog illa upp kanske inte gör det efter att ha läst det du skrev nu.

Tror det hade varit än bättre ändå om du fixade det som gjorde att någon skulle kunnat ta illa upp till att börja med också.
För det jag skrev att pga hur du formatterade texten så uppfattas den på ett visst vis.. Det är inget som bara gäller mig och min rätt löst ihopskruvade hjärna... Utan är rätt säker på att det uppfattas liknande av vanliga hjärnor.

Men you do you, man.


signatur

subterranean homesick alien

Skrivet av jeppe109:

När jag läser sådant här funderar jag på om SÄPO aktivt håller koll på samtliga svensk-ryssar i Sverige.
Försvarar inte Putin på något sätt men tycker det är illa att många demoniserar allt som har med Ryssland att göra.
Några av de finaste människor jag mött är födda i Ryssland.

Vad har det med regimen att göra menar du? Okej, ryssar kan vara sjyssta. Nice. Men det gör varken putins krig okej eller ryska intressen en mindre säkerhetsrisk.

Skrivet av Ender:

Spontant känner jag att det är en säkerhetsrisk i sig att vapentillverkaren Bofors inte äger sina egna fastigheter själva, utan överlåter det ansvaret till privata ägare eller bolag som per se drivs av ett vinstintresse.

Jag tänker att SÄPO inte är dumma i huvudet och att det finns all anledning att ge främmande makt lite honung. Honung som inte nödvändigtvis är äkta honung.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Annars skulle typ en forskare som hittat väldigt starka bevis för att havsnivån kommer höjas med 10 meter inom dom närmsta åren inte kunna berätta det.

För att börsen kring hotell på beachen och bostadbranchen kring standvillor skulle krasha fullständigt.

Om han skulle göra någon sån skit - då skulle finansinspektionen komma och knacka på och så är han rökt.
Så håll käften.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar