Diskutera – Vilka storspel har levt upp till hypen?

Medlem

Trodde inte jag skulle ha så roligt med Red Dead Redemption 2 men det var ett av dom bästa spelen jag lirat.

Bara för att ingen har nämnt det föut här så vill jag slå ett slag för Baldurs Gate III, förmodligen det bästa spelet jag lirat på över 23 år sedan Baldurs Gate I, Baldurs Gate II Shadows of Amn samt min personliga favorit Planscape Torment.

Jag kan se mig plöja ner 100 tals timmar i Baldurs Gate III och med modar... vem vet 1000 tals?

NuZ
Testpilot

BF3, BG3, Uncharted 2, The binding of Isaac, Doom 2016, Starfield och en rätt kontroversiell bubblare, Postal 2 som det var ”rätt mycket” hype runt i Postal communityt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent

Uncharted 2
Metal Gear Solid 3
Red Dead Redemption 2
DOOM, 2016
Final Fantasy IX
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Resident Evil 4


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Medlem

Dishonored, quake 3, ocarina of time


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Avstängd

GTA V/Online.

Megahype, kröntes till världens bästa spel, inne på sin tredje konsolgeneration och spelas än idag av tiotusentals spelare.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

Hogwarts Legacy
Battlefield 3
Red Dead Redemption 2
Metal Gear Solid 2
(MGS1 är minst lika bra men jag för liten för att uppleva någon hype, men spelade det på en OG Playstation! som liten).
Half-Life 2

Half-Life: Alyx
(herregud. hela livet har man skojat, pratat och allt mer spekulerat kring VR. Fick låna storebrors Quest 2 en dag, och det var min debut. Helt fantastiskt!)

Sekiro är också något jag tycker landade jämt med min förväntan, Elden Ring kan vi nämna också.

Alla verkar ha glömt Baldurs Gate 3 också!

Finns såklart fler men jag har rätt dåligt minne. Detta är dock några som jag personligen red på hype-vågen och de blev bra. Sen finns det såklart flera som majoriteten också finner levde upp till förväntan, men jag inte tala för de då jag kan liksom inte rida på andras våg, så att säga.

Nog om det. Det har aldrig funnits en bättre tid att spela spel!

Medlem

Read Dead Redemption 2
Ori and the blind Forest <-- Kanske ingen hype runt spelet, jag bara älskar det hehe
Zelda and the Ocarina of Time

It's not a lake, it's an ocean

Vems hype, är väl första frågan. Om vi menar något slags allmän hypetrain så är det egentligen få spel som lyckas just därför att förväntningarna till slut lever sitt eget lilla liv och blir omöjliga att leva upp till.

Jag skulle säga att Shenmue verkligen levererade. Uncharted 2 är ett annat spel som var den där formidabla uppföljaren som var bättre än originalet på precis varje punkt. I övrigt... Resident Evil 2? Resident Evil 4, definitivt, men jag minns inte riktigt hur hypat det var åren innan.

Personligen skulle jag också lägga till BioShock Infinite. Många menar att det inte alls var vad de hade trott att det skulle bli, men jag fullkomligt älskade upplevelsen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Starfield, kanske den största, tyngsta hypen någonsin. Levde inte upp till den kanske, med allt nytt som aldrig skulle gjorts förut och utlovades men är ändå ett av Bethesdas bästa spel någonsin. Helt enkelt ett förfinat skyrim i rymden. Oerhört massivt. Något som de jobbat på ända sedan Morrowind.

Cyberpunk 2077 - kontroversiellt och lika hypat som Starfield om inte ännu mer. För mig var det allt jag velat ha, älskade det redan vid släpp. Spelade igenom det ett antal gånger och njöt varje gång. Var initialt lite misstänksam då jag aldrig var någon som fastnade för the Witcher trots alla hyllningar. Ser fram emot 2.0 och Phantom Liberty.

RDR2 - Vilket spel helt enkelt. Levde upp till all "hype" och mer..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Svårt när det kommer till gamla spel, då man inte minns eller hade lika bra koll på vad folk egentligen förväntade sig.
Men några gamla rävar kanske kan rätta mig om jag är helt ute och cyklar...

Doom
Warcraft 2
Duke Nukem 3D
Diablo
C&C Red Alert
Half Life
Starcraft
System Shock 2
Thief: The Dark Project
Heroes of Might and Magic 3
Unreal Tournament
Deus Ex
Operation Flashpoint
Max Payne
GTA 3
Mafia
Jedi Knight Outcast 2
Battlefield 1942
Dark Messiha of Might and Magic
F.E.A.R

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Svårt när det kommer till gamla spel, då man inte minns eller hade lika bra koll på vad folk egentligen förväntade sig.
Men några gamla rävar kanske kan rätta mig om jag är helt ute och cyklar...

Doom
Warcraft 2
Duke Nukem 3D
Diablo
C&C Red Alert
Half Life
Starcraft
System Shock 2
Thief: The Dark Project
Heroes of Might and Magic 3
Unreal Tournament
Deus Ex
Operation Flashpoint
Max Payne
GTA 3
Mafia
Jedi Knight Outcast 2
Battlefield 1942
Dark Messiha of Might and Magic
F.E.A.R

Hmm, var verkligen t.e.x Half Life hypat? slog det inte mer ner som en blixt från klar himmel? Med flera av spelen på din lista.
Kan sakna att det sällan kommer fantastiska spel bara så där utan förväntningar nu förtiden. Utan hype. Annars en underbar lista med underbara spel


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Hmm, var verkligen t.e.x Half Life hypat? slog det inte mer ner som en blixt från klar himmel? Med flera av spelen på din lista.
Kan sakna att det sällan kommer fantastiska spel bara så där utan förväntningar nu förtiden. Utan hype. Annars en underbar lista med underbara spel

Ooo ja, det var det. Under LAN-dagarna var mitt lösenord H4lflifefeber till typ allt

Skulle också vilja passa på att bidra med Kingdom Come: Deliverance. Spelet var ingen mainstream hype, men från communityt fanns det hype. Att det sen blev såpass bra (trots buggar) att det nästan blev mainstream, men ändå togs emot positivt tycker jag är sjukt bra gjort.


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem

På senare tid Elden Ring, Red Dead 2, RE2 Remake, RE4 Remake och Street Fighter 6.

Medlem

Baldur's Gate 3 - Överträffar förväntningar.

Starfield - Under förväntan.

Jag tror däremot att The Elder Scrolls VI kommer överträffa mina förväntningar. För dom är helt körda i botten....


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av 4skin:

Ooo ja, det var det. Under LAN-dagarna var mitt lösenord H4lflifefeber till typ allt

Menar du att Half Life var "hypat" att det talades jättemycket om det innan release och förväntningarna slog i taket? Kanske det var så men minns inte det.. Hur som helst när det väl släpptes var det bättre än skivat bröd. Så dålig liknelse så jag älskar att använda den Förmodligen mitt spel #1 på världens bästa spel någonsin i kontexten när det släpptes.
Byggdes ju på motorn från Quake så kan ju varit en viss hype därifrån.
Även om det fanns hype på den tiden så var ju allt i så mycket mindre skala. Fanns ju inte möjligheter att nå ut som det gör nu.
Det här var innan alla hade mobiltelefoner.. Svårt att ens tänka sig nu.
Apropå, Quake hypen minns jag, köpte min första quake CD-rom i SAS huvudkontor ute i Solna 1996 eller 97.. Där kom hypen från DOOM.. Så gammal är jag.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Doom 2016 ser jag nämnt ett par gånger.
Hade inte ens tänkt tanken men med så många år latent efter det rätt negativt mottagna Doom 3 (som jag personligen tycker var riktigt bra) så slog Doom 2016 ned som en bomb och levererade nästan exakt vad folk önskade sig!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem

Minns nu, spelade Pong på sjuttiotalet, hypen var faktiskt enorm för att vara på den tiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pong#/media/File:Pong_Game_Test...


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Menar du att Half Life var "hypat" att det talades jättemycket om det innan release och förväntningarna slog i taket? Kanske det var så men minns inte det.. Hur som helst när det väl släpptes var det bättre än skivat bröd. Så dålig liknelse så jag älskar att använda den
Byggdes ju på motorn från Quake så kan ju varit en viss hype därifrån.
Även om det fanns hype på den tiden så var ju allt i så mycket mindre skala. Fanns ju inte möjligheter att nå ut som det gör nu.

Jag var ganska ung och kommer ihåg att PC Gamer skerv mycket om spelet. Jag gick i högstadiet och kommer ihåg att alla vi nördar va taggade som fan på release.


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem

Sonic 2, Street Fighter 2, Gta: Vice City, Morrowind, Oblivion, Skyrim, Fallout 3, New Vegas, Mass Effect 1.

Finns säkert fler.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av 4skin:

Jag var ganska ung och kommer ihåg att PC Gamer skerv mycket om spelet. Jag gick i högstadiet och kommer ihåg att alla vi nördar va taggade som fan på release.

Ok, men då var det så klart så. Att det blev så revolutionerande och levde upp till hypen var något alldeles extra.
Hur som kul att diskutera "antika spel och inte endast de senate årens mastodonter där allt blir sönderhypat.
Förresten, "Hype" borde tas med i nästa upplaga av SAOL. Vad säger man på Svenska? "Uppprat" "jätteförväntan" antar att "förväntansfull" fungerar eller "oerhört förväntansfull".. Vill ha ett snabbt, enkelt, utan "commitments" (ytterligare ett ord vi kan disskutera) ord att använda. Hype är perfekt och snälla stava det inte hajp i SAOL...


signatur

7900XTX
7800X3D

FM-guru
F.d. Sisyr

edit: felpost!

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

edit: felpost!

Säkert men för mig var Prey (2006) riktigt bra. skulle troligen sett alla dess brister nu men 2006 så översåg man sådant, troligen var det bra gameplay+story. Så länge sedan.. Ändå ett spel som stannat i mitt minne.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Tråden handlar om hypade spel, allt relativt men känns som om alla bara listar sina favoritspel, Frågan kunde varit skarpare för att bli intressant. Ge oss ett antal spel i en lista som vi kan delge er våra åsikter om till exempel. Det här blir ju ingenting.. Sånt man postar för att gå på semester eller på en fredag. Lathet, trots hur många som helst vill ha erat jobb. Eller ickeintresse.
Trådskaparen ska inte ta åt sig, Tvätom. Menar generellt.
Bli vassare, bli relevanta, våga kritisera, våga såga, våga hylla.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Tråden handlar om hypade spel, allt relativt men känns som om alla bara listar sina favoritspel, Frågan kunde varit skarpare för att bli intressant. Ge oss ett antal spel i en lista som vi kan delge er våra åsikter om till exempel. Det här blir ju ingenting.. Sånt man postar för att gå på semester eller på en fredag. Lathet, trots hur många som helst vill ha erat jobb. Eller ickeintresse.
Trådskaparen ska inte ta åt sig, Tvätom. Menar generellt.
Bli vassare, bli relevanta, våga kritisera, våga såga, våga hylla.

Du kan ju skapa en tråd där man gör just det du önskar, forumet är fritt för alla

Med det sagt måste jag nog nämna dessa som jag först kom att tänka på...

Baldur's Gate 3, som det senaste exemplet. Det överträffade ju till och med sin hype. Med råge.
Red Dead 2, såklart.
GTA 5 måste man nog inkludera, även om det var tråkigt att det var det spelet som satte punkt för single player DLC.
Ass Creed 2
Elden Ring, om jag ska tro på den allmänna åsikten.
The Last of Us 2, påhittade kontroverser och kulturkrigare med mordhot till trots.
Starf--, nej, jag bara skojar. Starfield levde absolut inte upp till den hypen alla byggt upp.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Du kan ju skapa en tråd där man gör just det du önskar, forumet är fritt för alla

Med det sagt måste jag nog nämna dessa som jag först kom att tänka på...

Baldur's Gate 3, som det senaste exemplet. Det överträffade ju till och med sin hype. Med råge.
Red Dead 2, såklart.
GTA 5 måste man nog inkludera, även om det var tråkigt att det var det spelet som satte punkt för single player DLC.
Ass Creed 2
Elden Ring, om jag ska tro på den allmänna åsikten.
The Last of Us 2, påhittade kontroverser och kulturkrigare med mordhot till trots.
Starf--, nej, jag bara skojar. Starfield levde absolut inte upp till den hypen alla byggt upp.

Visst men alla har nog inte förståt vad "hype" betyder i detta sammanhang, alltså det betyder inte vilket som är ditt favoritspel det är nog bra dessutom ett ganska löjligt överanvänt låneord. Hype=höga förväntningar. Hyped=förväntansfull


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

När jag var yngre hypeade jag inte spel direkt konstigt nog, hade dålig koll på kommande saker utan bara gick och köpte det som såg kul ut eller något som kompisar tipsade om, hype kom inte förens i senare ålder

God of War (2018) - Var helt emot idén först när man dom teasade loggan. Är ett stort fan av ursprungliga trilogin, även PSP spelen. Men när väl Ascension kom ut kände jag direkt att serien var toktrött. så när första teaserloggan kom ut på GoW 4 tänkte jag bara "vafan, låt Kratos vila. Han har ju redan förstört världen, vad nu? Ut i Elysium och spöa själar?" och sen vid första gameplay försvann all tvivel totalt och hypen var ett faktum! När jag väl fick sätta tänderna i det var jag fanimej golvad!

Bloodborne - Först fick jag lite lite känsla av tvivel, pga Dark Souls 2(jäkla travesti till spel, enda av From Softwares soulsborne jag ogillar) men tokändrades snabbt till überhype och vilket spel alltså, återkommer till det varje år och njuter lika mycket varje gång! Bloodborne 2 plllsss Sony plllllssssssssss!!!11!!1!

Dark Souls 3 - Klart man va hyped! All abooard the chuuchuuu traaaain

Sekiro: Shadows Die Twice - From software, Ninja, Nytt form av gameplay, gadgets och Feodala Japan? SIGN ME THE FUUUK UP! Var hype samma sekund jag såg loggan haha! Vilket underbart spel!

Elden Ring - Fromsoftware fan som man är, klart man var hyped, igen!

Portal 2 - Fantastiskt spel som jag såg fram emot stort!

Doom Eternal
- Var ganska hypad men började småtvivla när man fick höra lite om förändringar gentemot första(2016). Visade sig vara ett sjukt polerat och kul spel!

Finns säkert mer spel jag hypa och som visade sig vara *chefs kiss* men kommer inte på dom just nu dock! Dags å sussa!

Medlem

Starcraft 2: Wings of Liberty.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Diablo 2 expansionen: Lord of destruction levererade mer än jag önskade.
Med det sagt måste jag erkänna att Diablo 2 resurrected fick mig imponerad.

Skriv svar