Blizzard bekräftar att Diablo IV ska få årliga expansioner

Robot
Blizzard bekräftar att Diablo IV ska få årliga expansioner

"Vi har åratal av berättelser."

#Blizzard, #Diablo-4


Medlem

Fullpris spel, med fullpris expansioner varje år med 4 st battle passes därimellan + ingame store.

Av ren princip skulle jag aldrig lägga ett öre på sån skit oavsett hur bra spelet påstås vara.

Medlem

Bra ändå. Det kan ju resultera i ett endgame värt min tid efter ett tag. Hoppas de är lika bra på att fixa spelen med expansioner som de varit tidigare.

Medlem

I ett år.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

De kanske ska göra klart spelet först.

Medlem

Har dom optimerat det än? Var inte roligt vid release även med ok hårdvara

Medlem
Skrivet av noreason:

Fullpris spel, med fullpris expansioner varje år med 4 st battle passes därimellan + ingame store.

Av ren princip skulle jag aldrig lägga ett öre på sån skit oavsett hur bra spelet påstås vara.

Du talar mitt språk. Det är såhär dagens spelindustri blivit, ofärdiga spel från stora IPn, som allt eftersom ska ”byggas klart” under ett pågående flöde av säkra pengar. Vilken sunkig utveckling. Man kan undra hur det blev såhär🤔

Bra att det finns indie-spel iaf som lanserar färdiga upplevelser.

Medlem

Herregud.....


signatur

Spela spel är kul ibland.

Jag tycker att det här, på ett generellt plan, vore en bra riktning för spelbranschen i stort. En affärsmodell som premierar spel som håller över tid och ger oss spelare mer content. Kanske kan expansion-intäkter hålla mikrotransaktioner borta från content-delen?

I just Blizzards fall har de en tradition av bra expansion-hantverk. Man får bara hoppas att snacket om årliga releaser inte sinkar kvaliteten...

Medlem

Säger inte nej till mer innehåll.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Blizzards storhetstid är tyvärr sedan långt över och hela spelet är inte designat för spelarna längre utan det är designat för att vara en cash cow. Battlepass, cosmetics där vissa kostar flera hundra kronor styck och nu årliga expansioner gör detta övertydligt.

Jag hatade det faktum att man även dragit in mainstoryn i sin girighet. Storyn börjar bli riktigt bra runt slutet för att abrupt avbrytas. Istället för att leverera en fullvärdig produkt som man njuter av när eftertexterna rullar så är meddelandet tydligt:

"Ge oss mer pengar så får du se vad som hände sen."

Man vill ju gärna se mer expansioner & content till sitt favoritspel men inte på detta sätt....

Man kan ju hoppas att fler studios blir inspirerade av Larian och Baldurs Gate 3 eller hittar nya vägar för om fler går samma väg som Blizzard ser det tyvärr mörkt ut I framtiden.

Medlem
Skrivet av Vasir:

Blizzards storhetstid är tyvärr sedan långt över och hela spelet är inte designat för spelarna längre utan det är designat för att vara en cash cow. Battlepass, cosmetics där vissa kostar flera hundra kronor styck och nu årliga expansioner gör detta övertydligt.

Jag hatade det faktum att man även dragit in mainstoryn i sin girighet. Storyn börjar bli riktigt bra runt slutet för att abrupt avbrytas. Istället för att leverera en fullvärdig produkt som man njuter av när eftertexterna rullar så är meddelandet tydligt:

"Ge oss mer pengar så får du se vad som hände sen."

Man vill ju gärna se mer expansioner & content till sitt favoritspel men inte på detta sätt....

Man kan ju hoppas att fler studios blir inspirerade av Larian och Baldurs Gate 3 eller hittar nya vägar för om fler går samma väg som Blizzard ser det tyvärr mörkt ut I framtiden.

Jag måste väl ändå försvara Blizz här, Cash cow ? finns verkligen noll pay 2 win element i diablo 4.
Det enda du kan betala för är betydelselösa skins.

Däremot är spelet sjukt tomt endgame

Medlem

Kommer nog aldrig spela Diablo IV. Mest av princip. Det skulle vara om det kom på Game Pass eller nåt...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Bryr mig inte. Dom låser alla transmogs bakom 250kr styck och jag tycker att 50% av spelet är att se cool ut. Ger dom inte ett öre för skins.

Redaktör
Skrivet av Majorkraft:

Har dom optimerat det än? Var inte roligt vid release även med ok hårdvara

Tycker det flöt rejält bra även på klenare system. Däremot har det varit stora problem med karaktärer som hackar och fastnar till och från, sannolikt nätverksrelaterat strul.


signatur
Medlem
Skrivet av noreason:

Fullpris spel, med fullpris expansioner varje år med 4 st battle passes därimellan + ingame store.

Av ren princip skulle jag aldrig lägga ett öre på sån skit oavsett hur bra spelet påstås vara.

Och på det är det dessutom ett av de sämsta arpg som någonsin släppts

Ska bli intressant att se försäljningssiffror på expansionerna nu när D4-hypen lagt sig.

Hardcore fansen kommer alltid köpa, men tror dom kommer tappa en stor del av dom "vanliga" spelarna.

Medlem
Skrivet av noreason:

Fullpris spel, med fullpris expansioner varje år med 4 st battle passes därimellan + ingame store.

Av ren princip skulle jag aldrig lägga ett öre på sån skit oavsett hur bra spelet påstås vara.

Du kan ju också bara spela igenom grundspelet och lämna det där. Det finns ju ingen som tvingar dig att fortsätta spela och betala varje säsong. Det är för dom som gillar spelet och vill fortsätta under några år framåt.

Skrivet av McRaoul:

Bryr mig inte. Dom låser alla transmogs bakom 250kr styck och jag tycker att 50% av spelet är att se cool ut. Ger dom inte ett öre för skins.

Du kan helt kostnadsfritt byta mellan alla utseenden som du har låst upp genom att bryta ner rustningsdelar som du gillar utseendet på. Så visst är premium-skinsen låsta bakom en paywall men du kan ändra din rustning ganska mycket utan att lägga ett öre.
Jag har dessutom inte sett ett enda skin som jag tycker är snyggare än dom som är gratis.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Storyn var ju riktigt bra i D4, så om de ger oss mer story, mer unika items osv så välkomnar jag det. Det kommer nog snarare bli att jag spelar en stund vid varje expansion än varje säsong i så fall! Sen får vi se vad de lägger priset på...

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Jag måste väl ändå försvara Blizz här, Cash cow ? finns verkligen noll pay 2 win element i diablo 4.
Det enda du kan betala för är betydelselösa skins.

Däremot är spelet sjukt tomt endgame

Cash cow

1. A product or service that provides a steady, dependable source of funds or income.
2. A product, service, or enterprise that generates ongoing, high net free cash flows.
3. Someone or something which is a dependable source of appreciable amounts of money,.
4. A moneymaker. A project that generates a continuous flow of money.

För Diablo 4 gäller alltså:

1. Släpptes till fullpris (70-100 EUR)
2. Har Battlepass system trots att det släpptes till fullpris.
3. Har mycket dyra cosmetics (Flera hundra kronor)
4. Har en cash shop med egen valuta (Platinum). Detta är taget från gacha världen. Att skapa en egen valuta är något man gör för att försvåra för spelare att förstå vad något kostar i riktiga pengar.
5. Storyn utformad med kraftig fokus på att sälja expansioner.

Ett spel behöver alltså inte vara P2W för att vara en cash cow.

Det du kan göra är att skapa en story som hackas upp i bitar och säljs till fullpris vilket denna artikel handlar om. Du kan också sälja battlepasses som man inte behöver köpa men som kommer med unika tidsbegränsade erbjudanden vilket funkar på vissa. Som grädde på moset kör man lite cosmetics och en cashshop med egen valuta.

P2W som du nämner är något man kan tjäna riktigt mycket på. Blizzard har ju redan testa detta i Diablo immortal inspirerade av gacha spel. Att maxa en karaktär med pengar i Diablo Immortal kostar absurda belopp...

Det är bara en ren spekulation från min sida men troligtvis hade vi sett mer gacha element i D4 om det inte varit för den shitstorm som blev resultatet av Blizzards girighet i Diablo Immortal.

Medlem
Skrivet av Vasir:

Cash cow

1. A product or service that provides a steady, dependable source of funds or income.
2. A product, service, or enterprise that generates ongoing, high net free cash flows.
3. Someone or something which is a dependable source of appreciable amounts of money,.
4. A moneymaker. A project that generates a continuous flow of money.

För Diablo 4 gäller alltså:

1. Släpptes till fullpris (70-100 EUR)
2. Har Battlepass system trots att det släpptes till fullpris.
3. Har mycket dyra cosmetics (Flera hundra kronor)
4. Har en cash shop med egen valuta (Platinum). Detta är taget från gacha världen. Att skapa en egen valuta är något man gör för att försvåra för spelare att förstå vad något kostar i riktiga pengar.
5. Storyn utformad med kraftig fokus på att sälja expansioner.

Ett spel behöver alltså inte vara P2W för att vara en cash cow.

Det du kan göra är att skapa en story som hackas upp i bitar och säljs till fullpris vilket denna artikel handlar om. Du kan också sälja battlepasses som man inte behöver köpa men som kommer med unika tidsbegränsade erbjudanden vilket funkar på vissa. Som grädde på moset kör man lite cosmetics och en cashshop med egen valuta.

P2W som du nämner är något man kan tjäna riktigt mycket på. Blizzard har ju redan testa detta i Diablo immortal inspirerade av gacha spel. Att maxa en karaktär med pengar i Diablo Immortal kostar absurda belopp...

Det är bara en ren spekulation från min sida men troligtvis hade vi sett mer gacha element i D4 om det inte varit för den shitstorm som blev resultatet av Blizzards girighet i Diablo Immortal.

Då klassas ju POE också som en cash Cow eller? De 4a punkterna stämmer ju där också.

Vet dock inte om jag håller med om din egen punkt 5. Tyckte storyn var tillfredställande och jag fick ett avslut på den setting som byggts upp. En antagonist och ett slut på den. Sen att det slutar med en ”framtiden är oviss men kommer troligtvis bli mer problem pga annat” grej är väl klart bättre än ”alla levde lyckliga i alla sina dagar”. Dvs, ja det är medvetet upplagt för mer story i framtiden men det är inte en oavslutad story. Konsumenten blev inte blåst på ett avslut och det är inte ”köp expansionen för att spela klart storyn”.

Medlem

Grundspelet var bra, bitvis riktigt jävla bra. Efter jag spelat ut storyn försökte jag hålla mig engagerad, men det var inte skoj längre(läs tråkigt). Stor story-expansion skulle, om det är välgjort och genomtänkt absolut få mig att återbesöka världen på nytt.

Medlem

Jag sålde faktiskt mitt Diablo 4 till Ps5an eftersom jag helt tappade intresset efter 70 timmar. Tog mig en månad efter senaste gången jag lirade att komma på att jag har spelet hemma, för att sedan undra varför, så sålde det. Känner att den hafe gett mig den dos underhållning jag behövde.

Om expansionerna får riktigt bra kritik, och att de gör endgame mer engagerande, så kan jag tänka mig att köpa tillbaka det begagnat.

Medlem
Skrivet av noreason:

Fullpris spel, med fullpris expansioner varje år med 4 st battle passes därimellan + ingame store.

Av ren princip skulle jag aldrig lägga ett öre på sån skit oavsett hur bra spelet påstås vara.

Each to their own, personligen har jag inget emot det om det landar på ca €30-40 och inte högre (likt Destiny 2).
Nu är jag i och för sig en sån som gillar Live-service spel och allt sånt där. Om ett spel är fullpris eller ej har noll betydelse för min del.

Medlem

Skulle inte köpa men nu när blizzard hade det för 50euro slog jag till.. på tok för mycket men aja.. försiktigt optimistisk av hur 4an är.

Medlem
Skrivet av Govein:

Då klassas ju POE också som en cash Cow eller? De 4a punkterna stämmer ju där också.

Vet dock inte om jag håller med om din egen punkt 5. Tyckte storyn var tillfredställande och jag fick ett avslut på den setting som byggts upp. En antagonist och ett slut på den. Sen att det slutar med en ”framtiden är oviss men kommer troligtvis bli mer problem pga annat” grej är väl klart bättre än ”alla levde lyckliga i alla sina dagar”. Dvs, ja det är medvetet upplagt för mer story i framtiden men det är inte en oavslutad story. Konsumenten blev inte blåst på ett avslut och det är inte ”köp expansionen för att spela klart storyn”.

Om något annat spel faller under definitionen "Cash cow" får ni själva avgöra.

Jag använde den för att betona det kraftiga fokus D4 har på att dra in pengar. Man använder ju både en F2P-modell (Battlepass, Cosmetics etc) samt en P2P-modell (Köp spelet till AAA-fullpris för att spela). Samt vad denna artikel handlar om (Ovanpå allt en ny expansion varje år)

Gällande storyn hör denna inte till ämnet i denna tråd men kan kortfattat säga:

Visst jag håller helt med dig. Vem vill se lyckliga i alla sina dagar i Diablo? Problemet för mig var att det kändes så forcerat kring Nyrelle som av okänd anledning behövde försvinna till okänd plats... Jag håller alltså inte med dig att jag känner mig tillföredställd utan det kändes mer som att spelet precis slutade när det började bli bra med häftiga fajter i helvetet och sen slutade med: I must go away now (taking a soulstone with one of the prime evils with me for unknown reasons! Insert credit card for part 2 out of X

Medlem

Skulle inte säga att detta bekräftar mer än att de funderar och "skulle vilja" släppa årliga expansioner vilket lika gärna skulle kunna vara en expansion varannat elier var tredje år.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Du kan ju också bara spela igenom grundspelet och lämna det där. Det finns ju ingen som tvingar dig att fortsätta spela och betala varje säsong. Det är för dom som gillar spelet och vill fortsätta under några år framåt.

Du kan helt kostnadsfritt byta mellan alla utseenden som du har låst upp genom att bryta ner rustningsdelar som du gillar utseendet på. Så visst är premium-skinsen låsta bakom en paywall men du kan ändra din rustning ganska mycket utan att lägga ett öre.
Jag har dessutom inte sett ett enda skin som jag tycker är snyggare än dom som är gratis.

Har 150 timmar i spelet så jag vet exakt hur det fungerar, tycker ändå att det är vidrigt girigt att ta så mycket betalt för ett skin som du bara kan använda till en klass för ett spel som redan kostar 800kr. Om det hade varit 100kr för ett skin du kan använda till ALLA klasser i ett free-to-play hade jag inte brytt mig. Blizzard måste tro att dom är guds gåva till man om de tror att de kommer fortsätta vara populär med så mediokra spel/expansioner och sjuka sätt att ta betalt.
Ska bli intressant att se försäljningssiffror för framtida släpp, tror de kommer vara ganska ljumna för blizzard.
Och vad man tycker är snyggt är högst irrelevant i detta sammanhang.

Skrivet av EYEtriforce:

Jag måste väl ändå försvara Blizz här, Cash cow ? finns verkligen noll pay 2 win element i diablo 4.
Det enda du kan betala för är betydelselösa skins.

Däremot är spelet sjukt tomt endgame

Spelet behöver väl inte vara pay 2 win för att vara designat för att suga ur så mycket pengar som möjligt från spelaren?

Medlem
Skrivet av Vasir:

Om något annat spel faller under definitionen "Cash cow" får ni själva avgöra.

Jag använde den för att betona det kraftiga fokus D4 har på att dra in pengar. Man använder ju både en F2P-modell (Battlepass, Cosmetics etc) samt en P2P-modell (Köp spelet till AAA-fullpris för att spela). Samt vad denna artikel handlar om (Ovanpå allt en ny expansion varje år)

Gällande storyn hör denna inte till ämnet i denna tråd men kan kortfattat säga:

Visst jag håller helt med dig. Vem vill se lyckliga i alla sina dagar i Diablo? Problemet för mig var att det kändes så forcerat kring Nyrelle som av okänd anledning behövde försvinna till okänd plats... Jag håller alltså inte med dig att jag känner mig tillföredställd utan det kändes mer som att spelet precis slutade när det började bli bra med häftiga fajter i helvetet och sen slutade med: I must go away now (taking a soulstone with one of the prime evils with me for unknown reasons! Insert credit card for part 2 out of X

Tycker du resonerar klokt även om vi tycker olika. Min infallsvinkel är att jag har betalat för en maffig tripple A release med allt det som tillhör. Och förstår att smaken är som baken men det jag syftar på är häftiga och snygga cutscenes, gameplay med bra känsla, ett ordentligt försök till en dramatisk och maffig story, snygga visuella upplevelser/grafik etc. Dvs en ordentlig ”Hollywood rulle” 😂. Sen tycker väl folk olika om huruvida ”Hollywood rullen” var bra eller ej. Sedan är battle pass och cosmetics det som genererar säsonger för att göra det intressant att komma tillbaka. En expansion blir mer tripple A upplevelse igen. Sen tycker jag som många andra att de inte har rott hem endgame och items etc. Det saknar mycket. Dom har inte lyckats helt i min åsikt.

F2p spel, det är väldigt få f2p spel som levererar en ren tripple A upplevelse med ovan nämnda exempel. Och tolka mig rätt, finns asbra f2p men jag kan inte komma på något f2p vars story/kampanj/playthrough jag hade varit beredd att betala 50€ för. Däremot hade jag varit beredd att betala mer än så för deras live service. Poe är ett bra exempel. Dom är värda mina pengar pga endgame och live service men hade aldrig betalat för att få ta mig dit om du förestår min poäng? Första gången jag spelade Poe såg min gubbe likadan ut vid lvl 40+ som den gjort vid lvl 4 och är osäker på om jag ens hörde en enda npc voiceline etc.

Medlem

Diablo III blev ju typ bra med första expansionen, och gav ju flera timmar av mer underhållning. Så ser inte denna modell som någonting dåligt. Bra till grymt grundspel, sedan påbyggnad allt eftersom och mer än en expansion är stort plus i min bok. Förstår inte vad alla klagar över.

12
Skriv svar