Den stora tråden om Starfield

eld
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Elite Dangerous.
Jag tror folk är starstruck och vägrar se fasaden.
Men men.. allt är väl subjektivt vad som är "stort" antar jag. Som allt annat.

Elite dangerous är helt fantastiskt på alla sätt och vis men de har inte vågat ge sig på annat än steniga öde planeter och månar.

Medlem
Skrivet av eld:

De har långsamt sniglat sig närmre det där som Rockstar har nått, gått från 100 personer på Fallout 4 till 500 personer på starfield, men såklart är inte allt perfekt, och det hjälper inte att de bestämde sig för att göra ett ännu mer komplext och fyllt spel.

Det enda vi har att jämföra med just nu är star citizen och vi ser ju hur det har gått.

Men hursomhelst, att de använder sin egen motor kommer vi få glädje av så fort creation kit släpps, där i ligger det mest positiva.

Ja utan modscenen hade jag nog inte lirat något Bethesda spel. Det gör allt för mig.

Medlem

Hmm kollade gamepass men verkar som man måste ha ultimate för 155 kr i månaden gamepass räcker inte?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Shodan:

Hmm kollade gamepass men verkar som man måste ha ultimate för 155 kr i månaden gamepass räcker inte?

Vad menar du?

Spelet släpps imorgon på Game Pass. I natt kl. 02 närmare bestämt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vad menar du?

Spelet släpps imorgon på Game Pass. I natt kl. 02 närmare bestämt.

Man ska ju kunna förladda ner med gamepass heter det. Men det säger jag behöver gamepass ultimate

Inaktiv
Skrivet av eld:

Elite dangerous är helt fantastiskt på alla sätt och vis men de har inte vågat ge sig på annat än steniga öde planeter och månar.

Jag vet. Det var inte det som vi talade om. Vi talade om planeter som rör sig i omloppsbana.

Aja.. Jag tyckte inte om Starfield. Inte lönt att tjata, blir bara upprepningar. Ska bli intressant att se hur betyget på Steam blir imorn.
Jag ska hålla ett öga öppet och se om spelet blir bättre framöver och kanske köpa det senare, när det inte kostar 700kr. När priset matchar mina förväntningar på ett spel från 2023.

Geeks Gaming
Skrivet av Shodan:

Man ska ju kunna förladda ner med gamepass heter det. Men det säger jag behöver gamepass ultimate

Du kan köra på gamepass pc för 99:-/mån om du ska köra det på pc

Medlem

Starfield är ett rätt kul spel som lider kraftigt av föråldrad teknik. Ständiga loading screens, halvtaskig grafik, urusel optimering och så kass fiende AI att det var länge sen jag såg något liknande. Utöver det glitchar NPCs hej vilt med iender som när de känner för det flyger genom random vägg eller Quest NPCs som fortsätter gå rakt in i en vägg när de ska följa efter eller visa vägen. Ändå gillar jag det för när de lyckas med känslan av att vara en liten person i ett stort universum som nästan helt kan styra sitt eget lilla äventyr så är det rätt magiskt.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag slår vad om att vi alla kommer tappa hakan när Rockstar visar upp GTA 6 och alla dess smådetaljer, ett spel som det kanske har jobbats på i minst 5 år nu. Rockstar har sagt att de alltid strävar/vill höja ribban och sätta en ny standard med varje spel.

De senaste GTA och RDR är rätt så överskattade. De är fyllda med väldigt gammal gameplay och mekanik. Uppdrag och kampanjer som direkt avslutas med "fail" om du råkar göra det minsta utanför deras mall. Sen kör de alltid sin klassiska kampanjer där man är gangster/outlaw på något sätt. Så snackar folk om att kritiker är vinklade när det gäller Starfield, vad är de inte då när det gäller Rockstar. Massor av 10/10 och 99/100 när de borde ligga på 75-80 kanske.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ja utan modscenen hade jag nog inte lirat något Bethesda spel. Det gör allt för mig.

Jag spelade igenom Skyrim utan mods, och lär göra samma med Starfield. Några år senare var det lite kul att pilla med mods, men spelet var redan toppen utan dem. Det har nästan blivit lite överdrivet som att mods är ett måste, men så är det inte alls.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag spelade igenom Skyrim utan mods, och lär göra samma med Starfield. Några år senare var det lite kul att pilla med mods, men spelet var redan toppen utan dem. Det har nästan blivit lite överdrivet som att mods är ett måste, men så är det inte alls.

Jo det är mer eller mindre ett måste.
Man har inte kunnat njuta fullt ut itan minsta manuellt pillande tidigare.

jag spelat allt sen Morrowind.

Men det är ju så, förvissa duger ett kvastskaft till biljard


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Shodan:

Man ska ju kunna förladda ner med gamepass heter det. Men det säger jag behöver gamepass ultimate

Preload har varit uppe i över en vecka nu? Du behöver inte XGP Ultimate på något vis för att spela Starfield, förutom om du vill streama via molnet.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Fulci:

De senaste GTA och RDR är rätt så överskattade. De är fyllda med väldigt gammal gameplay och mekanik. Uppdrag och kampanjer som direkt avslutas med "fail" om du råkar göra det minsta utanför deras mall. Sen kör de alltid sin klassiska kampanjer där man är gangster/outlaw på något sätt. Så snackar folk om att kritiker är vinklade när det gäller Starfield, vad är de inte då när det gäller Rockstar. Massor av 10/10 och 99/100 när de borde ligga på 75-80 kanske.

Har du spelat RDR2 ? Att kalla det överskattat är det löjligaste jag hört.

Edit: Starfield är hemskt dåligt. Spelmekanik & motor från 2011

Medlem
Skrivet av anon_332944:

<Uppladdad bildlänk>

Dummaste jag läst. Du kunde inte landa på Pluto efter 2 timmar, det var en 2D sprite effekt .. Hon flög rakt igenom den

Starfieldfans nyper fasen efter allt dom kan

Medlem
Skrivet av Fulci:

De senaste GTA och RDR är rätt så överskattade. De är fyllda med väldigt gammal gameplay och mekanik. Uppdrag och kampanjer som direkt avslutas med "fail" om du råkar göra det minsta utanför deras mall. Sen kör de alltid sin klassiska kampanjer där man är gangster/outlaw på något sätt. Så snackar folk om att kritiker är vinklade när det gäller Starfield, vad är de inte då när det gäller Rockstar. Massor av 10/10 och 99/100 när de borde ligga på 75-80 kanske.

Tenderar att hålla med. Märkligt med Rockstars spel, de tenderar att bli tråkigare att spela för varje gång de "höjer ribban". RDR 2 var ju sinnessjukt detaljerat, men extremt tråkigt spel att spela. T.om. att loota, ett moment jag brukar tycka är kul och beroendeframkallande, var långtråkigt självplågeri i RDR med 30 sekunder långa snigelfartsanimationer när gubben försiktigt drog i byrålådorna
Man måste hitta en balans tror jag mellan trovärdig realism och förenklat gameplay med fokus på att saker ska faktiskt vara roliga att göra. Jag tycker att Starfield borde haft nån form av frihetlig utforskning av rymden, men betyder inte att de borde apat efter genren simulatorer. Precis som man tänker GTA så ska det ju förstås finnas bilkörning, men det ska ju inte fungera som i Bonniers körskola.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du kan köra på gamepass pc för 99:-/mån om du ska köra det på pc

Jag betalar mer än så per månad... Men ms store är ju helt sjukt. Testade igen och nu gick det helt plötsligt att till synes ladda ned. Men serverfel men en omstart brukar kunna fixa ms "server-fel"... Fast det udda var att jag inte fick välja vart det skulle installeras som med high on life som faktiskt fungerade att ladda ned utan strul. Har aldrig någonsin hänt tidigare.

Medlem

Hittade denna recension , någon som testat det på xbox series

https://www.svd.se/a/9zdm7M/recension-sa-bra-ar-starfield-pa-...

eld
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jag vet. Det var inte det som vi talade om. Vi talade om planeter som rör sig i omloppsbana.

Aja.. Jag tyckte inte om Starfield. Inte lönt att tjata, blir bara upprepningar. Ska bli intressant att se hur betyget på Steam blir imorn.
Jag ska hålla ett öga öppet och se om spelet blir bättre framöver och kanske köpa det senare, när det inte kostar 700kr. När priset matchar mina förväntningar på ett spel från 2023.

Nu förstår jag vad du menar, nej planeter som rör sig realistiskt är inte en svår grej, no man's sky skippade detta för att avstånden mellan planeterna skulle vara mer hanterbara och lite mer "gamey"

eld
Medlem
Skrivet av lajklajk:

Dummaste jag läst. Du kunde inte landa på Pluto efter 2 timmar, det var en 2D sprite effekt .. Hon flög rakt igenom den

Starfieldfans nyper fasen efter allt dom kan

Planeterna är 3d objekt och roterar runt sin axel och runt sin stjärna, men såklart så är de inget du kan interagera med.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag spelade igenom Skyrim utan mods, och lär göra samma med Starfield. Några år senare var det lite kul att pilla med mods, men spelet var redan toppen utan dem. Det har nästan blivit lite överdrivet som att mods är ett måste, men så är det inte alls.

Man får ju tycka helt olika där. Självklart är det inte ett måste. Men för mig är det nog det.
Tror jag startade Skyrim och lirade en timme eller två och tyckte nej detta är inte bra.
Men ett år senare började jag modda och lira och sen blev det mer och mer.
Fallout 4 funkade lite bättre. Sen blev modscenen aldrig lika stor där så fanns inte så mycket mer att hämta.

Medlem
Skrivet av sky one:

Hittade denna recension , någon som testat det på xbox series

https://www.svd.se/a/9zdm7M/recension-sa-bra-ar-starfield-pa-...

Jag kör på series x. Funkar galet bra, måste vara det stabilaste 30fps jag spelat, så pass bra att jag inte ens tänker på det. Själva spelet är för mig just nu det bästa sen skyrim släpptes, men jag fullkomligt älskar bethesdas rpgn och Starfield är verkligen ett Bethesda-rpg i Mass effekt-kläder.

eld
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Man får ju tycka helt olika där. Självklart är det inte ett måste. Men för mig är det nog det.
Tror jag startade Skyrim och lirade en timme eller två och tyckte nej detta är inte bra.
Men ett år senare började jag modda och lira och sen blev det mer och mer.
Fallout 4 funkade lite bättre. Sen blev modscenen aldrig lika stor där så fanns inte så mycket mer att hämta.

Finns det inte typ 48000 moddar till f4 uppe på nexus?

Medlem
Skrivet av Fulci:

De senaste GTA och RDR är rätt så överskattade. De är fyllda med väldigt gammal gameplay och mekanik. Uppdrag och kampanjer som direkt avslutas med "fail" om du råkar göra det minsta utanför deras mall. Sen kör de alltid sin klassiska kampanjer där man är gangster/outlaw på något sätt. Så snackar folk om att kritiker är vinklade när det gäller Starfield, vad är de inte då när det gäller Rockstar. Massor av 10/10 och 99/100 när de borde ligga på 75-80 kanske.

Skrivet av Majoren:

Tenderar att hålla med. Märkligt med Rockstars spel, de tenderar att bli tråkigare att spela för varje gång de "höjer ribban". RDR 2 var ju sinnessjukt detaljerat, men extremt tråkigt spel att spela. T.om. att loota, ett moment jag brukar tycka är kul och beroendeframkallande, var långtråkigt självplågeri i RDR med 30 sekunder långa snigelfartsanimationer när gubben försiktigt drog i byrålådorna
Man måste hitta en balans tror jag mellan trovärdig realism och förenklat gameplay med fokus på att saker ska faktiskt vara roliga att göra. Jag tycker att Starfield borde haft nån form av frihetlig utforskning av rymden, men betyder inte att de borde apat efter genren simulatorer. Precis som man tänker GTA så ska det ju förstås finnas bilkörning, men det ska ju inte fungera som i Bonniers körskola.

Känns dock som två helt olika spel. Medans Rockstars spel bygger på en huvudkaraktär (eller fler i GTA5s fall) som följer en huvudstory som är spikad i en värld där man fritt kan röra sig runt i. Alltså open world men inte sandlåda.

Rockstars spel (GTA/RDR) bygger på en huvudkaraktär (eller tre som i GTA5's fall) som följer en huvudstory i en värld där man fritt kan röra sig runt i. De gör berättande, karaktärer, cutscenes, röster och detaljer betydligt bättre än vad Bethesda någonsin gjort. Det hela vävs ihop på ett riktigt bra sätt nästan till perfektion. De har även varit duktiga på att polera sina spel innan release. Kanske inte alla men deras senaste storspel GTA5 och RDR2 åtminstone. Dock brister det i själva gameplay för deras spel är inte så jäkla roliga att spela speciellt RDR2. Det är mer realistiskt vilket gör främst gunplay otroligt segt som spel.

Bethesdas spel har istället bättre sandlåda och ett fokus på utforskande där man är fri att göra precis vad man vill i den värld de byggt upp. Det finns betydligt fler sätt att spela på och utföra saker på än i Rockstars spel.
Däremot så har alla andra delar i Bethesdas spel aldrig varit speciellt bra. Dugligt men aldrig bra eller bättre än någon annan. Varken gameplay eller berättandet.

Moderator

Är det någon mer än mig som har nakna-vakter-i-New-Atalanis-buggen? Eller är det en feature? "It just works!"

Medlem
Skrivet av eld:

Finns det inte typ 48000 moddar till f4 uppe på nexus?

Exakt antal moddar är inte så intressant. Det är vad moddarna i sig gör för spelet.
Skyrim har betydligt fler moddar som både ändrar och förbättrar fundamentala aspekter av spelet.
Bara de senaste 2-3 åren har modscenen fått ny glöd med massor av häftiga mods.
Det är inte bara nytt innehåll som armor, texturer och vapen som är största delen av mods till Fallout 4. Även om det finns annat också.

eld
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Exakt antal moddar är inte så intressant. Det är vad moddarna i sig gör för spelet.
Skyrim har betydligt fler moddar som både ändrar och förbättrar fundamentala aspekter av spelet.
Bara de senaste 2-3 åren har modscenen fått ny glöd med massor av häftiga mods.
Det är inte bara nytt innehåll som armor, texturer och vapen som är största delen av mods till Fallout 4. Även om det finns annat också.

Det är helt sant, tänkte inte på det!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Känns dock som två helt olika spel. Medans Rockstars spel bygger på en huvudkaraktär (eller fler i GTA5s fall) som följer en huvudstory som är spikad i en värld där man fritt kan röra sig runt i. Alltså open world men inte sandlåda.

Rockstars spel (GTA/RDR) bygger på en huvudkaraktär (eller tre som i GTA5's fall) som följer en huvudstory i en värld där man fritt kan röra sig runt i. De gör berättande, karaktärer, cutscenes, röster och detaljer betydligt bättre än vad Bethesda någonsin gjort. Det hela vävs ihop på ett riktigt bra sätt nästan till perfektion. De har även varit duktiga på att polera sina spel innan release. Kanske inte alla men deras senaste storspel GTA5 och RDR2 åtminstone. Dock brister det i själva gameplay för deras spel är inte så jäkla roliga att spela speciellt RDR2. Det är mer realistiskt vilket gör främst gunplay otroligt segt som spel.

Bethesdas spel har istället bättre sandlåda och ett fokus på utforskande där man är fri att göra precis vad man vill i den värld de byggt upp. Det finns betydligt fler sätt att spela på och utföra saker på än i Rockstars spel.
Däremot så har alla andra delar i Bethesdas spel aldrig varit speciellt bra. Dugligt men aldrig bra eller bättre än någon annan. Varken gameplay eller berättandet.

Lite det jag var inne på faktiskt när jag påstår att Rockstars spel blivit tråkigare i takt med att ambitionerna höjts. Gillade Rockstars spel mest på PS2/Xbox-tiden då de var simpla, fria och ganska B, tramsiga. Man spelade mest för att röja runt i sandlåda, berättelsen och karaktärerna var mest lustigt ostdoftande sidospår.
Det är långt ifrån perfektion i Rockstars spel nu. Visserligen håller mellansekvenserna i RDR2 närmast hollywoods produktionsvärden, å andra sidan så känns spelen mer linjära och begränsade än vad de äldre Rockstar-spelen gjorde. Och inte minst i RDR2 känns själva sandlådeaspekten som att de hämtat inspiration från de allra långrandigaste aktiviteterna från DayZ.

Tycker att berättandet i t.ex. Skyrim var bra. Men det kanske är en högst personlig sak för mig då jag inte gillar sega mellansekvenser och "filmkvaliteter" i spel. Utforskande är dock en aspekt som jag alltid gillat med Bethesda, och där känns det som stor stor förlorad potential att rymden bara är en karta och ett gäng tomma stenplaneter. Det gör ju att nästan hela rymdtemat känns som ett enda stort slag i luften. Lite samma sak där som med Obsidian's Outer Worlds. Kändes ju knappt som man ens var i rymden i det spelet, kändes mer som att man färdades i en laddningsskärm mellan olika delar av en och samma byggnad...

Inaktiv
Skrivet av lajklajk:

Dummaste jag läst. Du kunde inte landa på Pluto efter 2 timmar, det var en 2D sprite effekt .. Hon flög rakt igenom den

Starfieldfans nyper fasen efter allt dom kan

Kan du inte motbevisa det i spelet då? Lägg upp videon på YouTube.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Kan du inte motbevisa det i spelet då? Lägg upp videon på YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=12Fi0vnlE1c

Medlem

Blir intressant se hur folk lyckas med ms store imorgon. När man väl lyckas ladda ned något så har de ju lika bra servrar som någon dock. Jag misslyckades. Misstänker för att de defaultar till en hårddisk du valt. Med high on life fick jag av någon anledning välja men för starfield använde de default c som jag har för lite utrymme för. Jag ändrade default för appar i windows och försökte starta om. tog bort de tidigare nedladdningarna men nej vägrade börja ladda ned. Testade sedan xbox appen istället och där fick jag faktiskt välja hårddisk. Men fick ändå inte starta någon nedladdning.

Jag gav upp fick bli greenmangaming som hade 17 % rabatt så blir det förhoppningsvis mindre strul framöver om man hittar någon mod.

Skriv svar