Den stora tråden om Starfield

Medlem

Verkar vara lite lägre betyg än väntat, kanske att det missar GOTY ändå, känns som att Zelda och Baulder's Gate 3 fick hetare mottagande. Lite trist ändå om spelet inte riktigt blåser en av stolen nu när det varit så lång väntan, stora förseningar och att det ju faktiskt är nya Xboxens enda storspel. Ska vänta på att mina mest tillförlitliga källor recenserar det, men känns spontant som man kanske inte köper en Serien S bara för detta spel.

Medlem

Köpte Constellation Edition som ska ge mig tillgång till spelet från och med imorgon, den första september, men efter att ha förladdat spelet på Steam så står det "Coming Sep 6, 2023". Nån mer som har den texten?


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem
Skrivet av Andy Hexagon:

Köpte Constellation Edition som ska ge mig tillgång till spelet från och med imorgon, den första september, men efter att ha förladdat spelet på Steam så står det "Coming Sep 6, 2023". Nån mer som har den texten?

<Uppladdad bildlänk>

Det står så på steam för att vanliga releasen är då, men det låses upp inatt 02.00 för dig. Du kan vara lugn 🙂

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det står så på steam för att vanliga releasen är då, men det låses upp inatt 02.00 för dig. Du kan vara lugn 🙂

Phew!


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem

Nu blev det ett premiumköp. Upp imorgon några timmar innan familjen vaknar.

Medlem

Kollat lite reviews, blir inget köp, kör gratis på game pass istället.

Medlem

Kollar lite på shrouds stream nu. Första intrycket är att Creation Engine är som en amerikansk kongressledamot, borde ha pensionerats för tio år sen...

Jag avvaktar, just nu ser det i bästa fall ut att bli ett köp på julrean.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Chefredaktör
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Nu blev det ett premiumköp. Upp imorgon några timmar innan familjen vaknar.

Samma här. Ska smyga upp och spela i vargtimmen!

Medlem

För er som är intresserade utav Puredarks dlls-mod, så har han på sin discord ikväll meddelat att han kommer släppa en gratis upscaling mod, dock utan framegen (vilket endast släpps till patreon-medlemmar). Hans gratis-mod kommer finnas här när den är klar:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/111

Medlem

Alltid kul med stora spelsläpp 👌Glöm inte bort att sova ni som är uppe inatt.

Avstängd

30 fps, meningslösa rymdresor, små områden istället för en stor värd som skyrim mm.
Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen...
Svårt tänka mig nån orkar spela starfield då.
Spelet ser ju också så trkigt ut, e de bara ja som tycker det?

Skrivet av Rassa:

30 fps, meningslösa rymdresor, små områden istället för en stor värd som skyrim mm.
Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen...
Svårt tänka mig nån orkar spela starfield då.
Spelet ser ju också så trkigt ut, e de bara ja som tycker det?

Jepp. Eftersom du har klagat och gnällt som ett litet barn så oss länge nu så skulle du komma med denna åsikt, och du hade endå aldrig tänkt spela det, jag menar vore ju otroligt korkat att spela ett spel som man från början har klgt på för att man hatar Microsoft..

Så vet du vad?
Du kan ta mej fan hålla dej borta från tråden när du är ett sånt omoget barn som bara skall vara här för att klaga och snacka skit...


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

eld
Medlem
Skrivet av Rassa:

små områden istället för en stor värd som skyrim mm.

Kom ihåg att varje karta är gigantisk i starfield, whiterun kan klämmas in på landningsplattan i new atlantis.

Du får en procedurellt genererad karta större än skyrim varje gång du landar skeppet på en random planet.

Medlem

Kul att det blev ett 9/10-spel till slut och att Bethesda höll sina löften. Jag kommer att lira det först ikväll.
Detta är typ ingen spoiler, men folk generellt tipsar om att göra main quest på en gång.

Ett par trevliga recensioner

"Starfield’ makes good on its galactic promises"
https://www.washingtonpost.com/entertainment/2023/08/31/starf...

"It is what you wanted it to be"
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2023/08/31/starfield-r...

Medlem

Ni som spelar på PC det verkar finnas problem med drivrutiner för grafikkorten. Frekventa krascher oberoende om det är AMD eller Nvidia kort.

Jag kör 7900XTX och det har kraschat 2ggr. Uppdaterade drivrutiner, stäng av FSR verkar vara något som fungerar för AMD användare dock.

Medlem

Har läst att planeterna renderas när man närmar sig dem. Hur blir det om man återvänder till samma plats vid ett senare tillfälle, kommer det att se likadant ut eller renderas den annorlunda då?

Medlem
Skrivet av Rassa:

30 fps, meningslösa rymdresor, små områden istället för en stor värd som skyrim mm.
Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen...
Svårt tänka mig nån orkar spela starfield då.
Spelet ser ju också så trkigt ut, e de bara ja som tycker det?

Enligt dig kanske. Jag tänker helt tvärtom "Vem fan kommer spela Cyberpunk 2077 expansionen när man kan lira Starfield". Riktigt givande inlägg du bidrar med!

Medlem

Någon av er som köpte premium som har spelat några timmar och vill ge lite synpunkter på hur spelet är?


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Är lite nyfiken på hur det beter dig gälland LOD i städer. Om jag såg det rätt så var det extremt låg animationsfps på personer och djur på avstånd, vilket gjorde att det såg extremt underligt ut i städer.

Sen ser det ut som samma döda mannekänger som i alla deras spel i städer. Hoppas spelet är bättre än vad det ser ut.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Någon av er som köpte premium som har spelat några timmar och vill ge lite synpunkter på hur spelet är?

Nu har jag bara spelat några timmar men det är ett riktigt bra spel så långt. Dock finns det skavanker som exempelvis problem med drivrutiner som orsakar krascher, vissa kommer knappt in i menyn. Utöver det så är AI'n RIKTIGT pantad, nu spelar inte jag Starfield pga skjutdelen men det är lite tragikomiskt hur dålig den är.

Men spelet har en riktigt härlig känsla, mycket detaljer, djup lore, förvånansvärt bra känsla i vapnen till skillnad från Fallout 4 som jag tyckte var rätt dåligt på den fronten.

Vill inte säga för mycket heller, spelet bör upplevas. Men känn ingen FOMO etc för där finns problem med krascher etc, tror absolut inte det är en dålig idé att låta det jäsa till nästa vecka så Bethesda hinner polera bort dom värsta bovarna.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Någon av er som köpte premium som har spelat några timmar och vill ge lite synpunkter på hur spelet är?

Jag har spelat typ 4h och känns som jag fortfarande är i introt där man låser upp och lär sig saker fortfarande. Skön känsla både i strider och flygning och jag har roligt. Men känslan är att man bör följa main storyn ett tag, så har inte hunnit känna på "bgs-delen" av spelet, dvs utforska på egen hand, göra sidouppdrag osv. Så länge huvudstoryn håller mig intresserad så kör jag på, behöver expa upp lite så jag kan låsa upp fler skills, träffa/hitta companions osv. Min känsla är att spelet verkar vara gigantiskt och jag tror jag kommer spela det här lääänge. Väldigt positiv redan nu, trots att det bara är intro. Perfekt dag att spela också då det spöregnar ute 👌

Edit: Kan tillägga att jag spelar på xbox series x. Hittills flyter det extremt bra, stabil framerate och har inte reagerat på att det bara är 30fps, vilket är positivt. Inga buggar, crasher eller andra såna saker alls.

Medlem

Denna arbetsdagen är så otroligt lång, är så taggad på att komma hem och börja lira ikväll!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Denna arbetsdagen är så otroligt lång, är så taggad på att komma hem och börja lira ikväll!

Ja 😩


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag har spelat typ 4h och känns som jag fortfarande är i introt där man låser upp och lär sig saker fortfarande. Skön känsla både i strider och flygning och jag har roligt. Men känslan är att man bör följa main storyn ett tag, så har inte hunnit känna på "bgs-delen" av spelet, dvs utforska på egen hand, göra sidouppdrag osv. Så länge huvudstoryn håller mig intresserad så kör jag på, behöver expa upp lite så jag kan låsa upp fler skills, träffa/hitta companions osv. Min känsla är att spelet verkar vara gigantiskt och jag tror jag kommer spela det här lääänge. Väldigt positiv redan nu, trots att det bara är intro. Perfekt dag att spela också då det spöregnar ute 👌

Edit: Kan tillägga att jag spelar på xbox series x. Hittills flyter det extremt bra, stabil framerate och har inte reagerat på att det bara är 30fps, vilket är positivt. Inga buggar, crasher eller andra såna saker alls.

Låter helt magiskt. Brukar väldigt sällan spela main quest i BGS-spel först (om ens alls i vissa fall) så kanske helt enkelt följa med på den resan.

Vad kör du för build/har du för skills? (om man kan kalla det för det) Är det ala Fallout 4?

Och hur är basbyggandet?


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv
Skrivet av Rassa:

30 fps, meningslösa rymdresor, små områden istället för en stor värd som skyrim mm.
Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen...
Svårt tänka mig nån orkar spela starfield då.
Spelet ser ju också så trkigt ut, e de bara ja som tycker det?

Gillar att du gnäller på små områden och en liten värld, men ser fram emot cyberpunk expansionen?

Spelet som har en helt död värld och som inte direkt uppmanar till utforskning utanför storyn.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Låter helt magiskt. Brukar väldigt sällan spela main quest i BGS-spel först (om ens alls i vissa fall) så kanske helt enkelt följa med på den resan.

Vad kör du för build/har du för skills? (om man kan kalla det för det) Är det ala Fallout 4?

Och hur är basbyggandet?

Har inte kommit till basbyggande osv än. Samma med build, det får utvecklas över tid, just nu har jag lite av varje. Jag lär hamna mot en stealth sniper/pistol-build om jag går i mina normala spår iaf, men det kräver en del skills som är en bit bort först. Just nu provar jag typ alla vapen jag hittar. Shotgun är väldigt tillfredsställande...

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Någon av er som köpte premium som har spelat några timmar och vill ge lite synpunkter på hur spelet är?

Testade spelet under 2h och gjorde en refund.
Under 60fps med allt på low, 75% dynamic resolution och FSR igång.
Frid och fröjd inomhus men så fort jag kom ut så hamnade jag runt 60fps o allt blev hackigt. Synd då jag såg mycket fram emot att lira Starfield. Köper det nog om några år när jag uppgraderat datorn.

Specs: 3060 TI, Ryzen 5600x, 16GB RAM på 1440p skärm

Medlem
Skrivet av Viggeman:

Testade spelet under 2h och gjorde en refund.
Under 60fps med allt på low, 75% dynamic resolution och FSR igång.
Frid och fröjd inomhus men så fort jag kom ut så hamnade jag runt 60fps o allt blev hackigt. Synd då jag såg mycket fram emot att lira Starfield. Köper det nog om några år när jag uppgraderat datorn.

Specs: 3060 TI, Ryzen 5600x, 16GB RAM på 1440p skärm

Vad är din bottleneck?

Medlem
Skrivet av Viggeman:

Testade spelet under 2h och gjorde en refund.
Under 60fps med allt på low, 75% dynamic resolution och FSR igång.
Frid och fröjd inomhus men så fort jag kom ut så hamnade jag runt 60fps o allt blev hackigt. Synd då jag såg mycket fram emot att lira Starfield. Köper det nog om några år när jag uppgraderat datorn.

Specs: 3060 TI, Ryzen 5600x, 16GB RAM på 1440p skärm

Jag samma spec som dig och lirar på en 1080 och har allt på high och flyter på bra faktiskt.

eld
Medlem

Kartorna är så enorma att jag överlevde bristen på seamlessness:

Skriv svar