Hur reklamerar man en produkt smidigast efter garantin gått ut(Reklameringsrätt)?

Medlem
Hur reklamerar man en produkt smidigast efter garantin gått ut(Reklameringsrätt)?

Hej!
Farsan köpte en datorskärm för mer än ett år sedan från Webhallen. En Samsung g5 curved. Han visade bilder nyss där man såg att skärmen/displayen har släppt från ramen och läcker ut ljus längst hela kanten. Troligen limmet som lossnat. Nu finns det ingen garanti längre eftersom det gått 1 år. Men i Sverige har man reklamationsrätt i 3 år som jag förstår det. Antar att farsan ska ringa Webhallens kundtjänst, för man går väl inte ner med skärmen till butiken? (den är beställd online), och kolla med dom först? Och sen konsumentverket om dom bråkar?

Har nämligen aldrig själv behövt skicka in något när garantin gått ut och därför lite osäker. Försöker läsa på vad för rättigheter man har och hur man går tillväga på bästa sätt. Någon som varit med om något liknade?

Medlem
Skrivet av noyart:

Hej!
Farsan köpte en datorskärm för mer än ett år sedan från Webhallen. En Samsung g5 curved. Han visade bilder nyss där man såg att skärmen/displayen har släppt från ramen och läcker ut ljus längst hela kanten. Troligen limmet som lossnat. Nu finns det ingen garanti längre eftersom det gått 1 år. Men i Sverige har man reklamationsrätt i 3 år som jag förstår det. Antar att farsan ska ringa Webhallens kundtjänst, för man går väl inte ner med skärmen till butiken? (den är beställd online), och kolla med dom först? Och sen konsumentverket om dom bråkar?

Har nämligen aldrig själv behövt skicka in något när garantin gått ut och därför lite osäker. Försöker läsa på vad för rättigheter man har och hur man går tillväga på bästa sätt. Någon som varit med om något liknade?

Ja du kan reklamera den, men lycka till då Webhallen är extremt hala, och har nog Sveriges sämsta kundservice när det gäller reklamationer och garantier. Därför jag slutat köpa elektronik hos dem för ett tag tillbaka.


signatur

IDKFA

Medlem

Har reklamerat både en monitor (Eizo) och en bärbar dator (ASUS) och båda gångerna så tog jag kontakt med dom företagen och inte butiken.
https://samsungservice.se/skicka-in/

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ja du kan reklamera den, men lycka till då Webhallen är extremt hala, och har nog Sveriges sämsta kundservice när det gäller reklamationer och garantier. Därför jag slutat köpa elektronik hos dem för ett tag tillbaka.

Haft en del problem med dom på sista tiden, kanske får bli en annan butik i framtiden faktiskt. Oftast har ju andra butiker bättre priser också.

Skrivet av Kazutoyo:

Har reklamerat både en monitor (Eizo) och en bärbar dator (ASUS) och båda gångerna så tog jag kontakt med dom företagen och inte butiken.
https://samsungservice.se/skicka-in/

Tack ska titta på det!
Fick du betala något när du skickade in? Garantin har gått ut eftersom det var över 1 år sedan vi köpte skärmen.
ska ta o ringa dom imorgon i vilket fall o fråga o så.

Medlem

Väldigt vanligt problem för Samsungskärmarna. Hände min G7 också men hade det på garantin och fick pengarna tillbaka.

Bråkar Webhallen så bråka tillbaka. Åka in till butiken brukar hjälpa.

Medlem

Hade nog försökt reklamera direkt istället, brukar ju bli att butikerna får göra det ändå.

Medlem

Du hör av dig till dem och beskriver ditt problem och tar det sen därifrån. Förhoppningsvis löser det sig utan krångel och krånglar de får du upplysa dem om vad som gäller i konsumentköpslagen.

Maila dem och fråga. Man behöver ju inte vara onödigt utläggande i en första kontakt.

"Hej, min skärm av märket xxxx modell xxxxx jag köpte 202x-xx-xx har gått sönder [på det här sättet]. Hur går jag tillväga för att få den åtgärdad? Mvh noyart"


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Du hör av dig till dem och beskriver ditt problem och tar det sen därifrån. Förhoppningsvis löser det sig utan krångel och krånglar de får du upplysa dem om vad som gäller i konsumentköpslagen.

Maila dem och fråga. Man behöver ju inte vara onödigt utläggande i en första kontakt.

"Hej, min skärm av märket xxxx modell xxxxx jag köpte 202x-xx-xx har gått sönder [på det här sättet]. Hur går jag tillväga för att få den åtgärdad? Mvh noyart"

Tack! Ska ta o koordinera med farsan så det blir gjort

Medlem

Vad har man garanti 1 år till om man ändå har konsumentköplagen? Genuin fråga. Kan man inte slopa garantin helt då och alltid bruka 3 årig konsumentköplag vid problem? Eller finns det någon klausul att ibland gäller inte konsuköplagen ?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vad har man garanti 1 år till om man ändå har konsumentköplagen? Genuin fråga. Kan man inte slopa garantin helt då och alltid bruka 3 årig konsumentköplag vid problem? Eller finns det någon klausul att ibland gäller inte konsuköplagen ?

Garanti kan vara mer utförlig än reklamationsrätten enl. konsumentköplagen och en väsentlig skillnad kan vara att garanti gäller fel som uppstår även efter köptillfället (alltså ej ursprungliga fel, till skillnad från reklamationsrätten som enbart gäller fel som fanns ursprungligen vid köp - däremot kan givetvis sådana fel *upptäckas* när som helst inom de tre åren som rätten gäller), men konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån och kan inte avtalas bort.

I det här fallet är det absolut inte omöjligt att limmet är såpass dåligt att det kan anses vara ett ursprungligt fel. Om det har gått mer än 2 år sedan inköpstillfället kan det dock vara lite svårare att bevisa. Inom två år är det återförsäljaren/tillverkaren som måste bevisa att felet inte fanns ursprungligen.

Här finns en guide till hur man kan gå tillväga för att reklamera.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

I det här fallet är det absolut inte omöjligt att limmet är såpass dåligt att det kan anses vara ett ursprungligt fel. Om det har gått mer än 2 år sedan inköpstillfället kan det dock vara lite svårare att bevisa. Inom två år är det återförsäljaren/tillverkaren som måste bevisa att felet inte fanns ursprungligen.

Observera att detta bara gäller från 1:a maj 2022. Är produkten inhandlad innan dess är det bara sex månader.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Observera att detta bara gäller från 1:a maj 2022. Är produkten inhandlad innan dess är det bara sex månader.

Helt rätt, en av flera ändringar som lagen genomgick då. Tänkte inte på att den sannolikt köptes innan 1/5 2022 (står ju bara "mer än ett år" i inlägget, så rent teoretiskt kan det vara efter lagändringen men fortfarande mer än ett år sedan - kanske inte så sannolikt dock). ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Helt rätt, en av flera ändringar som lagen genomgick då. Tänkte inte på att den sannolikt köptes innan 1/5 2022 (står ju bara "mer än ett år" i inlägget, så rent teoretiskt kan det vara efter lagändringen men fortfarande mer än ett år sedan - kanske inte så sannolikt dock). ^^

Köptes 2022-05-28. Så jäklar vilken tur haha

1
Skriv svar