Första Baldur's Gate 3-patchen släppt – har fler ändringar än Steam kan lista

Robot
Första Baldur's Gate 3-patchen släppt – har fler ändringar än Steam kan lista

Ett av årets bästa spel var inte felfritt, uppenbarligen.

#baldurs-gate-3


Medlem

Detta skall jag meddela min kompis direkt! Tror det blir bästa nyheten i år! 😆😆😆

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Detta skall jag meddela min kompis direkt! Tror det blir bästa nyheten i år! 😆😆😆

Jag skulle nog vänta in patch nr2 också som tydligen ska komma "snart". Den inriktar sig på prestanda-fixar medans denna "bara" är buggfixar och spel-balans. Förhoppningsvis blir ACT3 smooth efter patch nr2!

Saxxat från patch notes.
"You won’t be waiting long for Patch 2, which is right around the corner. This update will feature significant performance improvements - but we’ll go into more detail about that closer to its release."

Medlem

Länge sedan jag haft så kul i ett spel. Precis kommit till act 3 efter kanske 40-50 timmar spelade och stött på förvånansvärt få buggar, inga som förstört upplevelsen. Inte en enda krasch heller. Jämför med Warcraft 3 reforged som jag försökte ge mig på i somras som kraschade konstant och gav upp i ren frustration.. Inte spelat ngt från Larian tidigare men ska köpa deras andra titlar också även om jag inte kommer hinna spela dem, bara i ren support ☺️

Ambassadör
Xbox

Men...


signatur

Jump in.

Medlem

Men spelet va ju redan perfect och det mest polerade spelet någonsin? Varför skulle dem behöva en sådan stor patch till ett så polerat spel och MER i framtiden?

Medlem
Skrivet av SirToby:

Länge sedan jag haft så kul i ett spel. Precis kommit till act 3 efter kanske 40-50 timmar spelade och stött på förvånansvärt få buggar, inga som förstört upplevelsen. Inte en enda krasch heller. Jämför med Warcraft 3 reforged som jag försökte ge mig på i somras som kraschade konstant och gav upp i ren frustration.. Inte spelat ngt från Larian tidigare men ska köpa deras andra titlar också även om jag inte kommer hinna spela dem, bara i ren support ☺️

Oj det var snabbat jobbat. Är fortfarande på akt 2 efter 80 timmar spelade. Svårt att låta bli att utforska precis allt...

Medlem

Tur att man kunnat hålla sig ifrån att spela, så spelet hinner bli färdigt först


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Säger som cohhcarnage, spelet går alldeles utmärkt att spela redan från dag1 men nu med ännu mindre buggar. 150 timmar tog det för mig att varva första playthrun och jag upplevde knappt några buggar alls.

Otrolig utvecklare dock som fortsätter mata ut patchar till ett redan rekordlir


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Säger som cohhcarnage, spelet går alldeles utmärkt att spela redan från dag1 men nu med ännu mindre buggar. 150 timmar tog det för mig att varva första playthrun och jag upplevde knappt några buggar alls.

Otrolig utvecklare dock som fortsätter mata ut patchar till ett redan rekordlir

Om du läser ändringsloggen fanns det "ganska" många faktiska buggar att fixa, och det finns mååånga kvar. Det blir rätt oundvikligt när det kommer till den här typen av spel, och/eller när de är av den här storleken.

Sen är det långtifrån alla som kommer uppleva alla buggar, blir också så när det finns tusen och åter tusen val man kan göra olika. Blir också personligt hur man värderar olika buggar. Såg en drös buggar i ändringsloggen som var relaterade till specifika följeslagare, och använder man inte följeslagare X (oavsett anledning, en del träffar aldrig på dem/rekryterar dem inte/har ihjäl dem eller vad det nu må vara) lär man heller inte upptäcka dem. För någon som har denne följeslagare som hörnsten i sitt party blir det liksom lite värre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Har dom fixat så det inte är romance or sworn enemies? Egentligen det som håller mig borta från att köpa spelet just nu. Tycker djupa vänskaper och stories är betydligt mer intressant i spel än ytliga sexuella relationer.

Medlem
Skrivet av noreason:

Har dom fixat så det inte är romance or sworn enemies? Egentligen det som håller mig borta från att köpa spelet just nu. Tycker djupa vänskaper och stories är betydligt mer intressant i spel än ytliga sexuella relationer.

När man är ute och krigar och lever livet har man inte tid för vänskap och romantik. Det är snabba ligg som gäller.

Medlem
Skrivet av noreason:

Har dom fixat så det inte är romance or sworn enemies? Egentligen det som håller mig borta från att köpa spelet just nu. Tycker djupa vänskaper och stories är betydligt mer intressant i spel än ytliga sexuella relationer.

Jag har djupa vänskapsrelationer med flera companions men har tackat nej till sexuella relationer med några av dom, och med dom andra har det inte kommit upp. Så det har aldrig varit ett problem.

Medlem
Skrivet av noreason:

Har dom fixat så det inte är romance or sworn enemies? Egentligen det som håller mig borta från att köpa spelet just nu. Tycker djupa vänskaper och stories är betydligt mer intressant i spel än ytliga sexuella relationer.

vet inte vart du fått de där ifrån, för de stämmer definitvt inte. Sagt nej till alla karaktärer som frågat utom 1 utan att någon blivit "sworn enemies" eller ens blivit arg

Geeks Gaming
Skrivet av noreason:

Har dom fixat så det inte är romance or sworn enemies? Egentligen det som håller mig borta från att köpa spelet just nu. Tycker djupa vänskaper och stories är betydligt mer intressant i spel än ytliga sexuella relationer.

Inget jag känner igen att det varit ett problem. Har tackat nej på löpande band och har fortfarande djupa relationer med mina följeslagare.

Är inte detta någon sorts internetmyt? 🤔

Medlem

Känns som bra beslut man väntar ett tag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som bra beslut man väntar ett tag

Som med alla spel nuförtiden.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Men spelet va ju redan perfect och det mest polerade spelet någonsin? Varför skulle dem behöva en sådan stor patch till ett så polerat spel och MER i framtiden?

Ingen har sakt att spelet var perfekt, det är dock väldigt polerat. Om du med perfekt menar inga buggar alls så kommer det aldrig ske. All mjukvara har buggar och har alltid haft genom alla tider.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Ingen har sakt att spelet var perfekt, det är dock väldigt polerat. Om du med perfekt menar inga buggar alls så kommer det aldrig ske. All mjukvara har buggar och har alltid haft genom alla tider.

Jag skulle inte säga att ett "väldigt polerat" spel skulle behöva en sådan stor patch för att fixa buggar och fel så att det "har fler ändringar än Steam kan lista ", och detta är bara början på deras bugfixes sade dem.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mobmoben:

Jag skulle inte säga att ett "väldigt polerat" spel skulle behöva en sådan stor patch för att fixa buggar och fel så att det "har fler ändringar än Steam kan lista ", och detta är bara början på deras bugfixes sade dem.

Spelet kan aboslut kännas och vara "väldigt polerat" även om det finns mycket saker man kan fixa De första Pokemon-spelen (Röd och Blå) är fantastiska exempel på detta.

De flesta spelare går igenom de spelen utan större problem, men de har enorma buggar som gör en del attacker och Pokemon helt värdelösa. Roligt nog var många av dem inte populära så det var inget som gemeneman märkte av, dock alla hardcore-lirare hittade detta och ännu mer som förstör deras upplevelse.

Samma här egentligen. Jag har inte stött på några buggar alls - eller så har jag det och inte märkt av det. Bara för att det finns mycket att fixa så betyder det inte att spelet är välpolerat. Finns alltid något man skulle kunna göra bättre med de flesta spel som släpps idag med allt från buggfixande, optimering osv

Oavsett vad är det ett grymt spel där sista tredjedelen har en del problem, och oavsett om det är dåligt av dem att problemen fanns där från första början så ser de ju till att fixa det - som Larian alltid gjort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vet att de flesta här inte bryr sig, men jag tycker det vore god journalistik att nämna att det även kommer som "native" version för MacOS. Nån gång under september tror jag. Vi är ett par, tre stycken som funderar på att spela det i co-op på datorer vi har via jobbet.

1
Skriv svar