Vad är ett bra endgame?

Fragtjuv
Vad är ett bra endgame?

Jag spelar just nu väldigt mycket Diablo iv och trots den kritiken som spelet har fått så tycker jag fortfarande att det är väldigt roligt att spela och jag är på god väg mot level 100 i season 1. Jag har noterat att spelet har fått en del kritik för bland annat sitt innehåll och på flera sidor kritiseras spelet för sitt endgame. Personligen tycker jag fortfarande att det är kul att köra nightmare dungeons för att ta mig framåt, levla och få bättre gear men mycket av kritiken finns just där, att endagame är för dåligt.

Det ska säga att jag inte brukar spela spel där endagame är en stor del av upplevelsen så det är mest därför jag frågar. Hur tycker ni att endgame bör se ut för att det ska hålla intresset upp? Vad hade t.ex krävts för att ni skulle anse att Diabli IVs endgame var bra? Det här är alltså ingen kritik mot er som tycker att spelet är tråkigt eller till och med skitdåligt. Det är bara en fråga om hur ni vill att endagme ska vara i t.ex Diablo iv som dessutom fortfarande är ett nytt spel.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag som aldrig nöter endgame efter spelet är "slut" vill ha en tydlig avgränsning. Gärna endgame för de som gillar det men jag vill inte att det ska spilla över i speldesignen och storyn för mig som spelar spel som en upplevelse likt en film med tydligt början och slut.

Medlem

För att jag ska hållas intresserad är variation ett nyckelord. Diablo IV är inte varierat, det händer liksom inget märkvärdigt som särskiljer endgame från resten av spelet.

Jag nöter genom lite svårare varianter av samma tråkiga, i mitt tycke glest befolkade dungeons som jag köttat igenom gång på gång sedan level 1. Ibland tar jag mig genom en helltide event med en karta på andra skärmen så jag ska se var den enda bra kistan spawnar. Och nån gång i veckan kan jag gå och klå upp en av hela tre möjliga worldbossar för att få lite loot som oftast åker raka vägen till smedjan.

Det är för lite content för ett så hypat AAA-spel som kostar 70€, jag hade förväntat mig mera av allt. Mer variation på dungeons, mer world events med drösvis av unika rewards (mounts, transmogs osv) i olika svårighetsgrader så det finns nåt för alla. Nåt kul att göra, helt enkelt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

När spelet tar slut.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Diablo 4 är en skandal och ingen borde spela det, blizzard förtjänar inte en enda krona. Jag köpte en ganska dyr version av spelet för att kunna spela tidigt, likaså mina vänner. Vi var fullt party tills vi var level 85 ca sen fanns det ingen av oss som fann en anledning att fortsätta. Season 1 kom och vi kom till endgamet, dödade nya bossen som att det vore en vanlig fiende och sen var spelet helt dött igen. Nu ångrar alla att vi köpte det från första början, vilken sjuk besvikelse.

Nu kör alla path of exiles nya liga istället, alltså vilken klassskillnad. Ingen storebror som berättar för dig hur du vill tradea, tonvis med engame såsom bossar, atlas, gruvan osv osv osv. Det tar aldrig slut.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Gillar Endgame i God of War: Ragnarök. Det är skönt att kunna göra klart vissa quests, springa runt i världen samtidigt som storyn inte är helt slut. Det är fint att kunna vara kvar i en värld man har "räddat"... mysigt. Skulle vilja ha det så i fler spel.

Medlem

Tycker bra endgame för mig personligen är:
- Stor variation i aktiviteter så som dungeons, raids, world bossar, transmog farming, PvP (bra sådan), mount farming osv
- Incentiv till att ge sig ut i världen så som time limited events, episka questlines för unikt gear osv
- Någon form av ranking system, tex boss kill times, dungeon clear speeds, pvp rankins ala arena i wow osv

Det ska helt enkelt finnas väldigt många olika aktiviteter med stor variation, oavsett om man en kväll är sugen på att tryharda för att gå upp i rank eller bara vill halvsova i stolen medans man farmar schyssta mounts eller transmogs, spel likt d4 eller mmo's ska aldrig kunna ta slut, då har man misslyckats imo.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Diablo 4 är en skandal och ingen borde spela det, blizzard förtjänar inte en enda krona. Jag köpte en ganska dyr version av spelet för att kunna spela tidigt, likaså mina vänner. Vi var fullt party tills vi var level 85 ca sen fanns det ingen av oss som fann en anledning att fortsätta. Season 1 kom och vi kom till endgamet, dödade nya bossen som att det vore en vanlig fiende och sen var spelet helt dött igen. Nu ångrar alla att vi köpte det från första början, vilken sjuk besvikelse.

Nu kör alla path of exiles nya liga istället, alltså vilken klassskillnad. Ingen storebror som berättar för dig hur du vill tradea, tonvis med engame såsom bossar, atlas, gruvan osv osv osv. Det tar aldrig slut.

1. Ingen blev tvingad till att köpa en dyrare version av spelet. Ni gjorde ett aktivt val, troligtvis pga fomo.
2. Spelet må inte vara värt fullpris. Men det är inte skandal och "ingen borde spela det". Det är ett OK spel men inte bäst som många trodde sig att det skulle bli?
3. Man får enkelt ut 50-150h av att bara spela genom grundspelet upp till World Tier 4. Det är minst lika mycket "pengar per nöje" som alla andra AAA spel idag.
4. Alla spelar inte Path of Exile vare sig du vill tro det eller inte. Förresten så dör Path of Exile lika hårt mellan varje säsong. De spelas någon vecka sedan inget mer förrän nästa säsong.

Medlem

Termen endgame för mig har alltid varit vad ordets delar är. END of GAME, alltså slutet på spelet.
Det man kallar för endgame i spel har jag alltid tänkt mig som spurten upp mot ett avslut på en resa. Typ en "sista bana".
Bra exempel på spel med välgjort endgame är t.ex. den sista banan i xcom-spelen när man anfaller fiendens mainbas med allt man har, suicide-mission i ME2 när allt faller på plats, när du försvarar ditt nybyggda rymdskepp mot horder av giriga fiender i Rimworld eller när "realm divide" påbörjas i Shogun 2 och alla andra förklarar krig på dig.

Spel som D3/D4 och dess kloner där man aldrig får ett avslut utan istället hamnar i en oändlig loop av småskalig progression medans det strösslas små bitar av content framför dig (som innebär fler loopar att grinda) har jag aldrig kunnat uppskatta eller ens förstått lockelsen i.

Endgame skall vara ett klimax och ett avslut helt enkelt.

Medlem

Förvånansvärt många som tycker endgame är någon form av slut på spelet. Visst får man tycka det, men endgame är när spelet börjat. Man progressar genom spelet och går upp i level och samlar på sig information och material tills att man hamnar i slutet, där spelet börjar. Därför är det väldigt viktigt att endgamet har en så pass bra core-mekanik att spelet är roligt i all oändlighet.

Ett hederligt singleplayerspel skall självklart ha ett fint avslut på hela berättelsen med någon cool boss eller liknande, lite som BG3 som är mitt gotw just nu.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Ronzem:

4. Alla spelar inte Path of Exile vare sig du vill tro det eller inte. Förresten så dör Path of Exile lika hårt mellan varje säsong. De spelas någon vecka sedan inget mer förrän nästa säsong.

PoE brukar hålla för oss hela säsongen, vilket inte diablo3 eller 4 gör det tar max 1 vecka där.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Ett bra endgame för mig är en 30 minuters fridfull spelbar epilog där man får se vad som händer med karaktärerna man har lärt sig känna under spelets gång efter man besegrar sista bossen. Som i Dragon Quest VIII till PS2, till exempel.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Termen endgame för mig har alltid varit vad ordets delar är. END of GAME, alltså slutet på spelet.
Det man kallar för endgame i spel har jag alltid tänkt mig som spurten upp mot ett avslut på en resa. Typ en "sista bana".
Bra exempel på spel med välgjort endgame är t.ex. den sista banan i xcom-spelen när man anfaller fiendens mainbas med allt man har, suicide-mission i ME2 när allt faller på plats, när du försvarar ditt nybyggda rymdskepp mot horder av giriga fiender i Rimworld eller när "realm divide" påbörjas i Shogun 2 och alla andra förklarar krig på dig.

Spel som D3/D4 och dess kloner där man aldrig får ett avslut utan istället hamnar i en oändlig loop av småskalig progression medans det strösslas små bitar av content framför dig (som innebär fler loopar att grinda) har jag aldrig kunnat uppskatta eller ens förstått lockelsen i.

Endgame skall vara ett klimax och ett avslut helt enkelt.

Själv tycker jag det är ett väldigt häftigt koncept. Samma spel, samma värld fast en ny fas där du får använda allt du lärt dig under resan till att göra saker som tidigare inte var tillgängligt eller möjligt. Detta passar givetvis bara till vissa genrer som mmorpg men även till spel som GTA 5, vore jättetråkigt att sluta spela bara för kampanjen är över.

Medlem

Ett bra endgame belönar spelaren som är villig att lägga ner tid gentemot den som ej gör detta.
Och det ska såklart kännas meningsfullt att göra detta

JUST Diablo 4 är ett sånt spel i mitt tycke där endgame är vart spelet ska börja på riktigt. Vilket det misslyckades rejält med så det känns mer som ett early access spel.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Gillar Endgame i God of War: Ragnarök. Det är skönt att kunna göra klart vissa quests, springa runt i världen samtidigt som storyn inte är helt slut. Det är fint att kunna vara kvar i en värld man har "räddat"... mysigt. Skulle vilja ha det så i fler spel.

This!

Gnällkuk

Jag tycker absolut att spelet är värt sitt pris, det är ett mästerverk när det kommer till design, varje ställe är så otroligt detaljerat och musiken är ett mästerverk. Kampanjen ger dig många timmar skoj, men tyvärr så stressades spelet ut innan det var klart. D4 verkar gå samma öde till mötes och spelet kommer väl bli vad det borde ha varit vid släpp med första expansionen, precis som Reaper of Souls blev med D3. Tyvärr tror jag de tappat de flesta med den mediokra första säsongen och S2 verkar inte vara mycket bättre det heller tyvärr.

Endgame består av Nightmare Dungeons, WB och Helltide. Helltide kan du förvisso spela varannan timme, men det blir snabbt extremt enformigt och det är sällan jag orkar mer än en mystery chest, framför allt när de höjde antalet shards som krävdes. WB är fortfarande en skämt. NMD är underhållande, till viss del men det blir även där lite repetativt med bara en aktivitet.

Jag har bara spelat en karaktär och har nått lvl 94, loggar egentligen bara in för att bli klar med sista steget i säsongen men knappast så jag tycker det är speciellt kul tyvärr. Jag kommer dock återvända varje säsong och spela de andra karaktärerna så hoppas jag det finns något mer lockande när S4 kommer åtminstone, men räknar inte med att det blir någon större förändring tills expansionen släpps.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Path of exile har nog det bästa end game i ett spel jag någonsin kört. Synd att komma dit är en medioker kampanj, iaf efter ha kört den några gånger.

Medlem

Om vi tar diablo 4 som exempel som jag också spelat mycket, lvl 100 hardcore och är nu strax över lvl 80 hardcore season 1.
För mig är endgame i Diablo 4 näst intill NOLL.
Jag tycker spelet är hyffsat roligt fram tills att man når world tier 4.
Sen är det roligt några timmar när man är ny i world tier 4.
Sen har man kanske inte BIS gear men man får riktigt bra gear väldigt snabbt.
Så väldigt tidigt hamnar man i en situation där man kanske behåller ett item varje 1000e item man hittar så själva "loot game" dör väldigt väldigt fort.
Så vad gör man endgame i diablo 4 ? pvp är dött så ingen pvp.
I PvE vad gör man ? helltides är hyffsat bra tidigt för att geara upp men inte bra för xp.
Nightmare dungeons är bra för loot och xp. Så i princip har man ett enda val, köra nm dungeons.
Det är det enda man kan göra endgame i diablo 4, att spamma tråkiga enformiga dungeons utan några som helst endgame bossar. Allt dör på 1 sekund och rince and repeat.
Diablo 4 har ALDELES för lite content, och man når BIS gear och max level ALDELES för lätt och för fort.
Ett endgame för mig måste vara att det dels tar lite mer tid att expa upp och att nå perfekt gear, men sen ska det finnas något att göra när man fått näst intill perfekt gear och max level också, stora svåra utmaningar som ger bra rewards, variation på utmaningarna, valmöjligheter på vad man kan göra. Måste finnas något som man kan grinda för som man sedan kan använda sin super xp och super gear emot, för att känna att man utvecklas på ett bra sätt och för en bra anledning.

Medlem

Jag tror att endgame i de flesta spel är svårt att få till bra eftersom vi har samma problem i gaming världen som problemet i Hollywood just nu. Både Hollywood och gaming industrin lystnar på de som skriker mest och verkar tro att de som skriker mest har åsikten av den stora massan. I Hollywood är det "wokes" som skriker mest och näst intill alla filmer och serier anpassas nu efter deras åsikter, och vad blir resultatet ? i de flesta fall total katastrofer som INGEN förutom dessa få "wokes" vill titta på. Det är samma sak i spel-industrin men här lystnar utvecklare på "casuals" de skriker om att det är för svårt, och utvecklarna balanserar allt efter detta vilket gör att spel som tex Diablo 4 som egentligen har massiv potential dör efter 1-2 månader efter release efter att ha utvecklats i X antal år...Vanilla wow som ett exempel var hårt och brutalt, en "casual" gnällde för att det var så svårt att hitta gear men sen när samme casual sedan lottade in sin första epic loot efter månader av speltid så satt han där i soffan och skrek av glädje oavbrutet i en timme...Blizzard gjorde inget åt det utan lät det vara och spelet älskades av både hardcore spelare och casuals. Dom enda som idag år 2023 förstår sig på vad en spelare egentligen vill ha är FROM SOFTWARE, vad en spelare vill ha och vad en spelare tror att han vill ha är två otroligt olika saker. Casuals gnäller på att saker är för svårt, spelutvecklare gör spelen lättare och som slutsats så tröttnar ALLA på spelet super snabbt. Få spel att kännas rewarding igen = win.

Mina barn vill ha godis varje dag, jag ger dem enbart godis på lördagar, skulle jag spammat godis i ansiktet på dom 24/7 så hade dom inte längre uppskattat sitt godis...

Inaktiv

PvP och säsonger håller mig intresserad rätt länge a la WoW

Medlem
Skrivet av Hipshot:

När spelet tar slut.

Rullande eftertexter!

Medlem

Diablo 4 endgame är helt pointless.. tom d3 hade bättre

Gnällkuk
Skrivet av erson:

Diablo 4 endgame är helt pointless.. tom d3 hade bättre

Inte vid launch, först efter RoS.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ett bra endgame går att finna om man gör resan dit meningsfull. Då pratar man inte så mycket om endgame utan om upplevelsen i sin helhet.

Om resan till endgame endast är en transportsträcka, som i vissa spel idag, då är ju frågan om man kan kalla det endgame utan istället borde kalla det för the game, då det tydligen är det enda som betyder något

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Förvånansvärt många som tycker endgame är någon form av slut på spelet. Visst får man tycka det, men endgame är när spelet börjat. Man progressar genom spelet och går upp i level och samlar på sig information och material tills att man hamnar i slutet, där spelet börjar. Därför är det väldigt viktigt att endgamet har en så pass bra core-mekanik att spelet är roligt i all oändlighet.

Ett hederligt singleplayerspel skall självklart ha ett fint avslut på hela berättelsen med någon cool boss eller liknande, lite som BG3 som är mitt gotw just nu.

Kan vara för att FZ har mer singleplayer-dedikerade lirare än online-lirare som det verkar, eller ja, har väl gjorts polls på det och majoritet är singleplayer pappor. Så dom vet inte riktigt vad endgame faktiskt innebär haha.

I mitt tycke så är en bra end game allt som får dig att jaga nästa dopamin-hit. Tex World of Warcraft har det med raids, dungeons, rep farm, mount farm, cosmetic farm. Släng in allt som ger dig dopamin helt enkelt.

Varför Diablo IV är ett stort misslyckande i end game är ju för att det finns inga dopamin-hits efter lvl 75-80. Sure, du kan få ett bättre item, men att gå högre i dungeon nivåer ger noll dopamin, vägen till lvl 100 ger noll dopamin för man blir inte starkare varje level, man håller sig på samma nivå ungefär trots upgrades, dopamin-hitsen tar slut för tidigt, finns inget att sträva efter.

Medlem

Har fortfarande kul stundvis med att nöta dungeons och helltides. Men ja, är ju det som finns att göra. Men kommer säkert tillkomma saker längre fram. Spelet är ju fortfarande bara barnet.

Att levla till 100 är ju prio 1. Och att skaffa alla aspekten och gearen man behöver. Sen är det väl att bemästra alla dungeons lvl100 och döda lilith. Återkoppla när du är färdig

Har man inte gjort det ska man ju inte gnälla att det inte finns nått att göra

Lite komiskt att dom flesta inte orkar spela till lvl100 för dom har inte tid, ett liv, familj osv. Samma personer gnäller att det inte finns nått att göra 😆


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

endgame är någonting som existerade förut i diablo2. någonting som jag aldrig kommer spela, eller det som finns i diablo3. Varför? Repetiv content.

Någonting jag spelade dock var Lilith modden till Titan Quest 2. Titan Quest bringade fram många och fantastiska nya upplevelser i expansions , och modifikationer. Lilith är troligen den bästa hack n slash modden någonting. Orsaken är att den var så jäkla svår! Första fienderna tog tid att besegra, och krävde dynamik . Detta fortsatte hela vägen genom denna episka resa via Grekiska, egyptiska, pirat-baserade, inka och mauri-liknande miljöer.

Ett spel som erbjuds flera vägval inte bara "en väg" är spel man återkommer till. Diablo 4 är raka spåret till sista bossen, sen in i grottor och grinda samma monster om och om igen.

Medlem

Endgame är ett idiotiskt concept som behöver gå och brinna i helvetet. Spelutvecklare behöver fokusera på helheten från början till slut.

Älskade gamla Runescape pga av detta, det fanns ingen "endgame", utan allt i spelet hade värde. Högre levels betydde helt enkelt att man fick tillgång till mer content.

Tyvärr har man helt hakat på endgame kulturen även där, det senaste decenniet. =/

Medlem
Skrivet av Melldorwin:

Har fortfarande kul stundvis med att nöta dungeons och helltides. Men ja, är ju det som finns att göra. Men kommer säkert tillkomma saker längre fram. Spelet är ju fortfarande bara barnet.

Att levla till 100 är ju prio 1. Och att skaffa alla aspekten och gearen man behöver. Sen är det väl att bemästra alla dungeons lvl100 och döda lilith. Återkoppla när du är färdig

Har man inte gjort det ska man ju inte gnälla att det inte finns nått att göra

Lite komiskt att dom flesta inte orkar spela till lvl100 för dom har inte tid, ett liv, familj osv. Samma personer gnäller att det inte finns nått att göra 😆

Det är nog inte många som pallar levla till 100 för att det är så förbannat tråkigt att nöta nightmare dungeons.

Medlem

För mig lite snabbt skulle jag säga någon som inte är bara något som känns som det är in slängt och försöka fluffa upp tiden du ska spela. låt oss säga lägga på ett level system där du får 1 extra ability point för varje level men det tar kanske 30 + timmar aktivt spelande för få en sådan level. Sånt känns bara slött.

Personligen gillar jag jaga lore, mer unlocks och kanske ha några gömda bossar, och speciellt svåra nya fiender/bossar som kräver skill och inte bara stats som du får genom att göra något döfött i 100 timmar innan du har stats tillräckligt för att spöa en boss eller fiende.

Endgame bror på vad det är för spel också. new game plus tycker jag om i mina singleplayer spel, speciellt om dom har lagt in som sagt tidigare sådana där speciella saker man inte kanske kan hitta/få genom sin första spelgenomgång. Kommer inte ihåg vilket spel det var, Dark souls 2 vet jag fanns lite sånt. fast oftast då bara typ X ring fast plus versionen av den. Men tror det gamla Lords of the Fallen hade något sånt som var rätt trevligt.

Ja endgame är svårt att få till,

Vad är då bra endgame, Ja för mig så tror jag allmänt förutom lite det jag var inne på att det helt bror på spel.

Tar vi t,ex Armored core som släpps ikväll så ser jag fram i mot att bara njuta av gameplay och bli bättre och bättre, lära mig alla saker jag kan, låsa upp saker, NG++++ . Lore ser jag sjukt fram imot och storyn samma som jag brukar göra i alla andra Fromsoft titlar, och kanske multiplayern blir grymt skoj.

Hade gärna sett något quick play matchmaker dock. Men något jag gillar är att det inte finns rankat, inge stats eller nått annat som folk kommer försöka mäta k.. med utan bara pure njuta av att spela spelet och förlorar man gör det inte det minsta.

Jag hoppas att det kommer finnas mycket av godsaker att låsa upp under resan att verkligen bemästra Armored core.

123
Skriv svar