Ny Alan Wake 2-trailer visar äntligen en spelbar Alan

Robot
Ny Alan Wake 2-trailer visar äntligen en spelbar Alan

Och han jagar återigen en bok som fått eget liv.

#Alan-wake-2, #Remedy


It's not a lake, it's an ocean

Definitivt mer skräck den här gången.

Edge har en intressant artikel om Alan Wake II i sitt senaste nummer där Remedy medger bristerna i det första spelet (främst repetitiva strider), så vi kan räkna med roligare strider nu.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har inte ens spelat 1an. Och hösten ser väldigt full ut med bra nya spel mm. Så om läge finns varför inte ettan i höst lite senare. Kanske ett spel som passar när mörkret börjar smyga på. Men jag kommer nog att behöva ha något upplyftande spel samtidigt isf!

Medlem

Redan förbokat! Ska bli så jävla underbart!

Medlem

Ser verkligen fram mot att få spela allan!

Medlem

Älskar verkligen Alan Wake. Spelar igenom ettan en andra gång nu.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ruffles:

Definitivt mer skräck den här gången.

Edge har en intressant artikel om Alan Wake II i sitt senaste nummer där Remedy medger bristerna i det första spelet (främst repetitiva strider), så vi kan räkna med roligare strider nu.

Det sade man redan i maj när jag var där och pratade med dem! En av flera anledningar till att man byter genre.

Medlem

Ettan var ett otroligt dåligt spel, men detta ser lovande ut.

Förhandsbokat.

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Ettan var ett otroligt dåligt spel, men detta ser lovande ut.

Förhandsbokat.

Vad var det du tyckte var så dåligt med ettan? Kan hålla med om att striderna var enformiga, som nämnts tidigare i tråden. Men i övrigt älskade jag storyn så mycket att jag hade svårt att slita mig.
Så vi har verkligen olika uppfattningar om spelet

Medlem

Man får inte glömma heller att Remedy sedan första Alan Wake har skapat flera andra spel och därigenom lärt sig mycket längs vägen. Inte minst tänker jag på Control (som både sett till handling, atmosfär och gameplay var oerhört underhållande och fängslande) som åtminstone för mig ingjuter stort förtroende inför Alan Wake 2!

Skrivet av Unholydude:

Ettan var ett otroligt dåligt spel, men detta ser lovande ut.

Förhandsbokat.

Ändå vågat att förhandsboka en uppföljare till ett otroligt dåligt spel. Hade då personligen inväntat recensioner och övrigt intryck.

Medlem

Håller med Lundin. Ser verkligen likheter med Control i både ljussättning och grafik. Personligen gillade jag Control så det gör mig inget. Story har Remedy lyckats med tidigare så jag har stora förhoppningar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Alienshade:

Har inte ens spelat 1an. Och hösten ser väldigt full ut med bra nya spel mm. Så om läge finns varför inte ettan i höst lite senare. Kanske ett spel som passar när mörkret börjar smyga på. Men jag kommer nog att behöva ha något upplyftande spel samtidigt isf!

Det låter väl utmärkt, remastern finns att få tag i billigt och den innehåller en del förbättringar jämfört med originalet (skrev om det här). Det är "mys-skräck" eller hur man ska formulera det, några jumpscare-ögonblick men mest en väldigt tät atmosfär, sköna karaktärer, strålande soundtrack och vackra miljöer. Tycker absolut att det är värt att kolla in det innan du ger det på uppföljaren.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av MLundin:

Man får inte glömma heller att Remedy sedan första Alan Wake har skapat flera andra spel och därigenom lärt sig mycket längs vägen. Inte minst tänker jag på Control (som både sett till handling, atmosfär och gameplay var oerhört underhållande och fängslande) som åtminstone för mig ingjuter stort förtroende inför Alan Wake 2!

Ja, det finns väl något positivt i att de hade så svårt att pitcha Alan Wake 2. Enligt Sam Lake gick de igenom fem olika versioner av spelet genom åren innan de landade här i samarbete med Epic.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hmm, jag hoppas dom inte överanvänder live action-sekvenserna. Jag tror det kan bli en aning tröttsamt(om det inte är riktigt jäkla bra gjort då).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ändå vågat att förhandsboka en uppföljare till ett otroligt dåligt spel. Hade då personligen inväntat recensioner och övrigt intryck.

Inte direkt med tanke på spelen dom gjord efter det, samt utifrån vad dom visat hittils.

Medlem

Älskar Alan Wake. Känns så uppiggande med hela den något cheesy taken på allt. Det är verkligen ett gäng Finnar som försöker och på sitt sätt lyckas göra storskalig Hollywood skräck/thriller. Det har sån jäkla charm och en personlighet som lyser igenom om man ser det för vad det verkligen är. Jävligt coolt.

Ser fram emot 2:an mer än något annat.

Skribent

Huga! Jag tog mig igenom ettan men detta verkar onekligen ligga på en helt annan nivå när det kommer till skräck och fasa..

Medlem

Ny DLSS 3.5+RTX trailer:


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Förstår inte vad Remedy håller på med. Varför skulle de krysta fram att man ska spela en ny karaktär? Plus att Alan själv ser ut som en helt annan person än i originalet.

Det kommer inte sälja särskilt bra.


signatur

Memento Mori

Medlem

Älskar Remedy men fan jävla Epic?!
Om man bidar sin tid så kanske de kommer på andra tankar.
Ettan var ju också först Vista/Store exklusiv eller vad det var...så ingenting är omöjligt som Gunde säger.

Skrivet av Slimebeast:

Förstår inte vad Remedy håller på med. Varför skulle de krysta fram att man ska spela en ny karaktär? Plus att Alan själv ser ut som en helt annan person än i originalet.

Det kommer inte sälja särskilt bra.

Lite knepigt faktiskt. Då hade det lika gärna kunnat vara ett fristående spel istället.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Håller med Lundin. Ser verkligen likheter med Control i både ljussättning och grafik. Personligen gillade jag Control så det gör mig inget. Story har Remedy lyckats med tidigare så jag har stora förhoppningar.

Ja, det verkar vara väldigt mycket "Control" i vissa scener i den senaste trailern, även fysiken verkar de lyfta över. Spelade igenom just Control nu i april med max grafikinställningar inklusive max raytracing på 6700 XT i 1080p native, vilket funkade utan problem även i "The corridor of doom" som Digital Foundry kallar sin testsekvens av raytracingen: https://www.youtube.com/watch?v=iw7ktXlb30U Måste bara nämna det eftersom många inte tror att det går att spela med raytracing på kort från AMD. Det går.

Däremot hade jag troligen lite otur att jag spelade det just då, för som Tom's Hardware nämner i sin recension av RX 7600 i maj; "We should also note that the current AMD drivers seem to have problems with Control Ultimate Edition. At times, we'll get massive slowdowns and single digit framerates. This has started happening on all AMD GPUs to various degrees, but it was especially noticeable on the RX 7600. We've notified AMD of the problem and it will likely get fixed in a future driver."

Så var det alltså inte innan, och kanske det är fixat nu? Det var iofs inte så att det hindrade mig att spela igenom hela Ultimate Edition, bara irriterande när det hände. Får dock lägga Alan Wake 2 på samma hylla som CP 2077, dvs inget jag kommer att köpa än eftersom jag gillar att spela igenom spelen på maximal grafik utan uppskalning, och det lär nog ta ett tag för grafikkorten att klara av det iom att raytracingen även här som i CP 2077 verkar bli path tracing? Kul, fast samtidigt lite synd.

Ray reconstruction i DLSS 3.5 är ju dessutom ihopkopplat med uppskalning just nu vilket inte är roligt i 1080p vare sig det är Nvidia eller AMD, annars tycker jag tekniken verkar vettig och bra, iom att det förbättrar kvaliteten på något som redan är en approximation (denoising), så det kan jag tänka mig att använda, Hoppas Nvidia bara frikopplar den från uppskalningen av övriga bilden i framtida versioner.

1
Skriv svar