Final Fantasy XVI

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Frameraten förstör hela spelet, kommer vänta på pc releasen. performance mode är ju ett skämt.

Har du tv med 120hz och VRR, för jag hade inga problem.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Köpte precis ett PS5 och med det FF16. Jag gillar det än så länge särskilt storyn gör att jag vill fortsätta.
Men jag har redan lagt märke till vissa aspekter som nämns här i tråden, tex snygg grafik för det mesta, men på ngt sätt dött, inte mycket att upptäcka egentligen, osv.
Jag är inte så långt inne i spelet, men det känns väldigt lineärt trots "sido-quests" (hittils några mindre, få) eller en karta som erbjuder fast-travel? Nåja, får se hur det blir framöver.

Tycker de blir bättre, men reflekterade en del över om spelet varit i 8bit-PS3 eran hur det egentligen är rätt likt övriga FF spel ur den aspekten (öppenhet, dialoger, värld)

Medlem
Skrivet av IN*ecK:

Tycker de blir bättre, men reflekterade en del över om spelet varit i 8bit-PS3 eran hur det egentligen är rätt likt övriga FF spel ur den aspekten (öppenhet, dialoger, värld)

det har jag inte tänkt på. Senaste FF jag lirade var FF7 orginalet... Och lite FF 14 under en kort period, men som MMO är det inte jämförbart.

I helheten tror jag att det som stör mig mest, är ljudet vid dialogerna - det låter alltid likandant, inte anpassad till omgivningen vilket gör att det känns lite stelt eller tom taffat. Ingen ovanligt, men för ett full pris AAA spel med skyhöga betyg... men det ska inte hindra mig från att njuta av allt annat.

Medlem
Skrivet av IN*ecK:

Har du tv med 120hz och VRR, för jag hade inga problem.

Nu var ditt svar inte riktat till mig, men jag kan berätta för samtliga här att min LG C2 har 120 Hz och VRR. FF16 är rent tekniskt hemskt. På nästan alla ställen i spelet skakar bilden när man använder den högra styrspaken (roterar kameran). Performance mode har högre fps än grafikläget men spelet är fortfarande ruttet rent tekniskt. Det är absolut inget fel på min TV eller PS5 då andra spel ser bra ut och känns bra. Det är FF16 som är förjävligt gjort.

Medlem
Skrivet av IN*ecK:

Har du tv med 120hz och VRR, för jag hade inga problem.

Kört det på både tvn och min 165hz skärm till datorn. Spelet håller absolut inga stabila 60fps, snarare 30-45fps, väntar på pc releasen istället, gjorde samma sak med ff7 remake. 🙂


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skriv svar