Playstation 5 har nu sålts i över 40 miljoner exemplar

Robot
Playstation 5 har nu sålts i över 40 miljoner exemplar
Medlem

Köper en så fort bundeln med PS Plus kommer.

Medlem

Skulle alldrig få för mig att köpa en konsol. För dåliga och begränsade. Nej tack.

Medlem

Yes Äger en sedan något år tillbaka. Får hem min Series X idag med då det finns många gamla spel där som jag aldrig spelade, men ville spela, då jag inte ägde en 360 förr i tiden.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jag fick tag på en till slut, efter att ha blivit tipsad här på forumet! Det lustiga är att jag varit inne och kollat på Mediamarkt dagen innan och då fanns ingen i lager. Så det var snabba ryck som gällde.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag fick tag på en till slut, efter att ha blivit tipsad här på forumet! Det lustiga är att jag varit inne och kollat på Mediamarkt dagen innan och då fanns ingen i lager. Så det var snabba ryck som gällde.

Funnits i lager överallt samt i hyllor ganska länge nu..... Inte en brist vara numera.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Nej jag tycker Playstation gått ner sig ganska rejält från 4:an. Det är väldigt få spel (om ens något) exklusivt spel som tilltalat mig då jag inte är lika förtjust som andra av God of War rebooten dessutom tenderar jag att ogilla japanska spel. Inget nytt Uncharted spel eller annat, nej blev Xbox denna gången. Gillat den mycket och är nöjd men om PS5:an får lite mer exklusiva spel som matchar mig så kan det bli intressant att köpa en PS5.

Medlem

Slim och Pro är runt hörnet så här väntas det. Skönt att slippa konkurrera med 40 mille i alla fall. 🙂

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Nej jag tycker Playstation gått ner sig ganska rejält från 4:an. Det är väldigt få spel (om ens något) exklusivt spel som tilltalat mig då jag inte är lika förtjust som andra av God of War rebooten dessutom tenderar jag att ogilla japanska spel. Inget nytt Uncharted spel eller annat, nej blev Xbox denna gången. Gillat den mycket och är nöjd men om PS5:an får lite mer exklusiva spel som matchar mig så kan det bli intressant att köpa en PS5.

Jag får en känsla av denna generations PS lever lite på gamla meriter, som tex 4an. Köpte en PS5 till sambon, på den tiden de "lottade ut köprättigheter". Inte mycket använd.

Själv har jag inte spelat sedan ps3, och är främst för att jag ogillar lay-out på kontrollen. Vänster analogpinne sitter bättre på 360-kontrollen, IMO. Smaken är som baken. Samt den kontrollen ger mig inga problem till PC.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Nej jag tycker Playstation gått ner sig ganska rejält från 4:an. Det är väldigt få spel (om ens något) exklusivt spel som tilltalat mig då jag inte är lika förtjust som andra av God of War rebooten dessutom tenderar jag att ogilla japanska spel. Inget nytt Uncharted spel eller annat, nej blev Xbox denna gången. Gillat den mycket och är nöjd men om PS5:an får lite mer exklusiva spel som matchar mig så kan det bli intressant att köpa en PS5.

Lustigt. Precis så jag känner för Xbox. De gick ner sig rejält efter 360. Hade Xbox hade fler intressanta spel så hade jag valt den istället för PS5, för jag gillar designen på konsolen bättre än helt knäppa PS5.

Medlem

Har en PS5 enbart pga PSVR2.
Spelat Horizon Call of the mountain, Re8 Village och Switchback på PSVR2.

Irriterad att det krävs prenumeration för att spela spel online 🤬


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Skulle alldrig få för mig att köpa en konsol. För dåliga och begränsade. Nej tack.

intresseklubben antecknar

Medlem

Nej, och vet inte riktigt om jag kommer att köpa någon, främst pga av bristen på intressanta exklusiva spel. Köpte en PS1 & PS2 för alla exklusiva JRPGs och en PS3 & PS4 i stort sett pga Yakuza-serien. Men JRPGs och Yakuza är multiplatform nu och tillgängliga på Steam. Finns inget riktigt behov för en konsol längre.

Vill också att en konsol ska vara relativt liten och energisnål, och PS5an är ett gigantiskt energihungrigt monster som drar 3x mer än min PS4 Slim, så den misslyckas där med.

Medlem

Ja tyvärr inte använts så mycket som jag hoppats vart lite Ratchet för att testa ps5 funktionerna och sen lite gran turismo 7 utöver det har det inte funnits något intressant speciellt med tanke på hur dyra deras spel är

Medlem

NEJ, för dyr.

Väntade på att den skulle gå från 5999kr ner till 4999kr, men det blev att den gick upp till 7290kr istället så...


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Nej, blir eventuellt en PS5 Pro om/när den får ett par exklusiva spel. Första kommer ju nu i höst med Spider-Man 2 men behöver mer än ett exklusivt AAA-spel.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har använt min PS5 relativt lite sedan jag köpte den för drygt 1,5 år sedan. Det blir mest Xbox av ren slentrian (och tack vare Game Pass). Men jag gillar DualSense skarpt och kommer förstås spela många exklusiva titlar på PS5 under de kommande åren. Men Xbox förblir min primära plattform, jag känner mig helt enkelt mer hemma där.

+ Pålitlig
+ DualSense
+ Bra spelutbud

- Hiskeligt stor och ful
- Blir väldigt varm


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag beställde PS5 och Xbox series X samtidigt under augusti 2020.
Xbox series X kom först, inte konstigt.
Med gratis gamepass i 3 månader var jag sysslosatt länge och PS5an fick vänta.
I det stora hela fick jag en bättre känsla av xbox konsolen.

Tidigare ägde jag ps4pro och sålde den i rätt tid innan ps5 för att få så mycket pengar som möjligt.

På ps5 spelade jag Last of us Part 2, Demons Souls och Returnal. Alla riktigt bra spel som jag diggar. Köpte även Horizon Forbidden west men tyckte inte om det alls.
Därefter blev konsolen orörd. Inga spel som tilltalar mig. 2022 sålde jag bort ps5an för inköpspriset. Än idag ser jag ingen anledning för mig att återköpa ps5.

Xboxen är kvar, men jag spelar knappt på den. Tjejen lirar Diablo 4 så den är åtminstone inte helt avställd.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vet inte om det är jag som är äldre och har en annan relation till konsollerna, eller att jag fick tag på en PS5:a så pass sent (höstas) att biblioteket hunnit fyllas lite men jag är än så länge betydligt nöjdare med min PS5:a än min gamla PS4:a.

Backloggen är fortfarande välfylld och tack vare en föredömlig bakåtkompatibilitet så behöver jag inte ha min gamla PS4:a ståendes i vardagsrummet för att lita fanla spel så som jag behövde med PS3:an när det begav sig.

När jag köpte min PS4:a på release var jag riktigt besviken i flera år för det kändes aldrig som om det kom något värt att spela. Nu känner jag tvärt om.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nej, och vet inte riktigt om jag kommer att köpa någon, främst pga av bristen på intressanta exklusiva spel. Köpte en PS1 & PS2 för alla exklusiva JRPGs och en PS3 & PS4 i stort sett pga Yakuza-serien. Men JRPGs och Yakuza är multiplatform nu och tillgängliga på Steam. Finns inget riktigt behov för en konsol längre.

Vill också att en konsol ska vara relativt liten och energisnål, och PS5an är ett gigantiskt energihungrigt monster som drar 3x mer än min PS4 Slim, så den misslyckas där med.

Nja.. Nog för att taket på 350w är högre på ps5 men vad jag läst mig till ligger snittet på runt 200w och det är ingen större förbrukning. Du får inte glömma att kretsen i ps5 har bättre energieffektivitet än den i ps4 heller så om du jämför samma spel mellan de båda förbrukar 5:an mindre än 4:an.

Skaffade en några månader efter release men har ärligt inte haft kul med den förens VR kom. Ratchet and Clank va bra dock

Medlem

Röstar på öppen och kostnadsfri plattform så blir inga mer konsoler här. Man ska vara öppen säger dom så nu blir det steam deck eller pc. Yes man!

Har både Xbox SX och PS5 och min gamla PS4:a, dom gör vardagen lite roligare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Qrush:

Nja.. Nog för att taket på 350w är högre på ps5 men vad jag läst mig till ligger snittet på runt 200w och det är ingen större förbrukning.

Min PS4 Slim drar runt 70W när man spelar. En PS5 drar runt 200W. Det är ungefär tre gånger mer. Över 100W är för mig oacceptabelt högt för en konsol.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Min PS4 Slim drar runt 70W när man spelar. En PS5 drar runt 200W. Det är ungefär tre gånger mer. Över 100W är för mig oacceptabelt högt för en konsol.

100w kommer man tyvärr inte långt med idag. Enbart ett lite sämre grafikkort kan dra en bit över 100w.

Oftast är det inte heller de allra senaste kretsarna konsolerna använder, vilket gör det svårt om man fortfarande vill ha "nextgen grafik" i relativt hög upplösning och bildfrekvens.

Kan tänka mig en eventuell PS5 Slim kan dra mindre om de byter till AMDs senaste Ryzen / Radeon-krets. Medans en eventuell PS5 Pro med nyare krets kanske drar ungefär samma som dagens PS5.

Förhoppningsvis kommer trenden med allt mer strömtörstiga GPUer att vända och vi får se ännu mer fokus på strömeffektiva lösningar.

Medlem

Här har såväl PC, PS5 och Switch gått varma på senaste tiden.

Medlem

Köpte en dag 1 och är helnöjd. Ser fram emot Spider-Man 2 som attan och ska bli spännande att se vad som kommer i framtiden.

Skrivet av TheJudge:

Skulle alldrig få för mig att köpa en konsol. För dåliga och begränsade. Nej tack.

Begränsade hur då? Det är ju spelkonsoler..

Skrivet av Kazutoyo:

Min PS4 Slim drar runt 70W när man spelar. En PS5 drar runt 200W. Det är ungefär tre gånger mer. Över 100W är för mig oacceptabelt högt för en konsol.

Det finns ju en anledning..
https://versus.com/en/sony-playstation-4-slim-vs-sony-playsta...

Jag vet inte vad elpriset ligger på i dagsläget men det kan ju inte bli många ören under en timmes spelande.

Medlem

Köpte en för att kunna spela Horizon: Forbidden West och sålde sedan sedan igen. Tror att jag gick plus/minus noll på den affären, så det är jag helnöjd med.

Tyckte i övrigt att konsolen var trevlig, men där och då fanns inte tillräckligt många intressanta spel för att jag skulle vilja ha kvar den. Misstänker att jag köper en begagnad när generationen går mot sitt slut. Då kan jag förmodligen hitta alla generationens bästa spel i reabacken eller på Tradera.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Skulle alldrig få för mig att köpa en konsol. För dåliga och begränsade. Nej tack.

Tänkte lika förut. Men sen blev jag vuxen.


signatur

🐖💨💩

Gen
Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

NEJ, för dyr.

Väntade på att den skulle gå från 5999kr ner till 4999kr, men det blev att den gick upp till 7290kr istället så...

Skulle snarare säga att den större delen av prisökningen beror på kemikalieskatter och vår hiskeligt kassa krona men en liten del är väl dessvärre greedflation.

Skrivet av Ruffles:

Jag har använt min PS5 relativt lite sedan jag köpte den för drygt 1,5 år sedan. Det blir mest Xbox av ren slentrian (och tack vare Game Pass). Men jag gillar DualSense skarpt och kommer förstås spela många exklusiva titlar på PS5 under de kommande åren. Men Xbox förblir min primära plattform, jag känner mig helt enkelt mer hemma där.

+ Pålitlig
+ DualSense
+ Bra spelutbud

- Hiskeligt stor och ful
- Blir väldigt varm

Råkar du inte prata om PS4 Pro? Den var minsann ruskigt varm och lät fruktansvärt. Måste säga att det var otroligt skönt att gå från den till den nästan ljudlösa PS5an. Enda jag kan klaga på är coilwhine från PSUn och att skivläsaren ibland får hela konsolen att vibrera.

12
Skriv svar