Activision Blizzard säger upp 50 tjänster från sin e-sportsavdelning

Robot
Activision Blizzard säger upp 50 tjänster från sin e-sportsavdelning

Stor nedskärning av Blizzards e-sportsavdelning.

#activision-blizzard, #e-sport


Medlem

Inte konstigt, det är väl väldigt svårt att gå plus på esport.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Ja, intresset av att kolla på t.ex Overwatch och Starcraft inom E-sport är väl inte så jättestort nuförtiden?

Inaktiv
Skrivet av Jozo:

Ja, intresset av att kolla på t.ex Overwatch och Starcraft inom E-sport är väl inte så jättestort nuförtiden?

Antal tittare ökar för varje år fortfarande. Speciellt inom mobil. Problemet med E-sport är att det sprids ut och svårt att hitta stabilitet och långsiktighet. Gamers kan förflytta sig väldigt snabbt från spel till spel jämfört med typ fotboll. Samma sak med tittare. Som innebär att man inte vågar satsa. E-sport är inte i närheten av sin topp. Framtiden för spel/e-sport är ljus och det finns inga begränsningar jämfört med fysiska spel. Speciellt om man kan lyckas locka kvinnor.

Overwatch på sin topp var rätt poppis och riktigt kul att titta på. Men som vanligt lät blizz det rinna ur sanden.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Antal tittare ökar för varje år fortfarande. Speciellt inom mobil. Problemet med E-sport är att det sprids ut och svårt att hitta stabilitet och långsiktighet. Gamers kan förflytta sig väldigt snabbt från spel till spel jämfört med typ fotboll. Samma sak med tittare. Som innebär att man inte vågar satsa. E-sport är inte i närheten av sin topp. Framtiden för spel/e-sport är ljus och det finns inga begränsningar jämfört med fysiska spel. Speciellt om man kan lyckas locka kvinnor.

Overwatch på sin topp var rätt poppis och riktigt kul att titta på. Men som vanligt lät blizz det rinna ur sanden.

Ja, det är lite det jag försökte frammana med mitt inlägg. Både Starcraft och Overwatch har varit gigantiska inom E-sport, men Koreansk överlägsenhet inom Starcraft och Blizzards evinnerliga petande och ombalanserande i OW tog död på båda scenerna.

Medlem

Aaah, gillar företagsandan.

1. Avskeda 50st på en avdelning
2. Försäkra allmänheten om att satsningarna från avdelningen är en hög prioritet.

Haha.

Medlem
Skrivet av Ferren:

Aaah, gillar företagsandan.

1. Avskeda 50st på en avdelning
2. Försäkra allmänheten om att satsningarna från avdelningen är en hög prioritet.

Haha.

Fast mängden anställda betyder inte nödvändigtvis att man prioriterar något högt/lågt. Företag behöver säga upp/anställa hela tiden baserat på nu läget. I offentliga sektorn har vi snart fler administratörer och verksamhetsutvecklare än vad vi har folk som utför jobbet på "golvet". I många kommuner hade man kunnat säga upp många mellanchefer och administratörer utan att det påverkar verksamheten nämnvärt.

Medlem

Inte förvånad.
Activision blizzard har tappat det och nya ägaren MS kommer absolut inte prioritera nått nischat som e-sport i dagens läge.
Gissar att det är därför det läggs ner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Inte förvånad.
Activision blizzard har tappat det och nya ägaren MS kommer absolut inte prioritera nått nischat som e-sport i dagens läge.
Gissar att det är därför det läggs ner.

Tänkte också om det har något med uppköpet att göra? Även om det inte är officiellt att affären går igenom, att saker ändå så smått börjar hända bakom murarna?

Bara teorier då förstås, inget som går att bevis.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Fast mängden anställda betyder inte nödvändigtvis att man prioriterar något högt/lågt. Företag behöver säga upp/anställa hela tiden baserat på nu läget. I offentliga sektorn har vi snart fler administratörer och verksamhetsutvecklare än vad vi har folk som utför jobbet på "golvet". I många kommuner hade man kunnat säga upp många mellanchefer och administratörer utan att det påverkar verksamheten nämnvärt.

Mycket sant, men om man ser just på det här området, hur E-Sport har gått nästan ner i papperskorgen för Blizzard så är första tanken att det inte handlar om att lägga mer fokus på E-sport, därefter avskedningar.

Starcraft 2 är på life-support
HoTS slängde dom i papperskorgen för flera år sedan
War3 bryr dom sig inte om
Overwatch-eran ser ut att vara över, more or less, återstår att se.
WoW verkar vara en av deras starkaste "E-Sport", jag personligen har inte fastnat för det.
Hearthstone Har jag ingen koll på.
Diablo 4 har jag inte heller riktigt koll på.

Medlem

Tack, Heroes Of The Storm. Diablo har väl aldrig varit ett e-sport spel.

Medlem

Tråkigt, hade gärna sett att fler företag prioriterat e-sport.

Medlem
Skrivet av Ferren:

Mycket sant, men om man ser just på det här området, hur E-Sport har gått nästan ner i papperskorgen för Blizzard så är första tanken att det inte handlar om att lägga mer fokus på E-sport, därefter avskedningar.

Starcraft 2 är på life-support
HoTS slängde dom i papperskorgen för flera år sedan
War3 bryr dom sig inte om
Overwatch-eran ser ut att vara över, more or less, återstår att se.
WoW verkar vara en av deras starkaste "E-Sport", jag personligen har inte fastnat för det.
Hearthstone Har jag ingen koll på.
Diablo 4 har jag inte heller riktigt koll på.

D4 kommer inte bli något

Medlem

Starcraft 1 och 2 är de enda vettiga esportspel blizzard haft.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Starcraft 1 och 2 är de enda vettiga esportspel blizzard haft.

Warcraft 3 är fortfarande vid liv också och är rejält skoj att se på när "proffs" spelar. Community snarare än blizzard som driver dock (Blizzard dödade ju spelet i största allmänhet med Deforged).

Medlem

Jag fastna ordentligt på Starcraft 2, men det är en skugga av sig själv nu.
Känns som det inte kommer få så mycket uppmärksamhet på Blizzcon heller (E-Sportmässigt).

Medlem

Det är fint med storföretag. Personal är bara siffror.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tråkigt, hade gärna sett att fler företag prioriterat e-sport.

Fast då lär spelen vara bra också. Bara Counter-Strike som levererar bra E-sport idag.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

I offentliga sektorn har vi snart fler administratörer och verksamhetsutvecklare än vad vi har folk som utför jobbet på "golvet". I många kommuner hade man kunnat säga upp många mellanchefer och administratörer utan att det påverkar verksamheten nämnvärt.

Vad bygger du det på?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Fast då lär spelen vara bra också. Bara Counter-Strike som levererar bra E-sport idag.

Kan inte hålla med. CS GO är i toppen men SF6, guilty gear strive, lol och dota 2 är alla riktigt bra e-sporter.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Fast då lär spelen vara bra också. Bara Counter-Strike som levererar bra E-sport idag.

Apex Legends hade kunnat leverera, om EA (!) gjorde sitt. Matchpointformatet är extremt spännande och kul att titta på.

Medlem

"E-sport" 🙄

Hur snabbt springer man 100 meter i E-sport? 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

"E-sport" 🙄

Hur snabbt springer man 100 meter i E-sport? 🙂

Hur snabbt gör man det i motorsport eller frågesport?

Medlem
Skrivet av A1200G:

"E-sport" 🙄

Hur snabbt springer man 100 meter i E-sport? 🙂

Typisk "gubb" kommentar, dags att hänga med i utvecklingen farfar.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Typisk "gubb" kommentar, dags att hänga med i utvecklingen farfar.

Men hur snabbt springer man 100 meter I esport med rollator?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag kör Hearthstone och kan berätta att även där har Blizzards turneringar gått ner sig lite i prispengar.

1
Skriv svar