Ny datorskärm som inte orsakar ögonbesvär

Inaktiv
Ny datorskärm som inte orsakar ögonbesvär

Jag har haft en del ögonproblem med röda ögon och allmänt irriterade. Märkte då att det hände efter jag köpt en ny datorskärm. När jag tog bort den försvann besvären. Efter lite googlande har jag insett att detta är ett hyfsat stort problem (ledstrain.com). Har inga glasögon eller andra ögonproblem för övrigt.

Nu behöver jag en ny datorskärm men vet inte vad man ska köpa. Någon som har erfarenhet eller tips? Annars antar jag att jag får gå på trial-and-error hos någon butik och hoppas på det bästa. Men många nya skärmar verkar skapa problem baserat på de kommentarer kring problemet som jag läst.
Enda kravet är minst 120hz egentligen.

Jag har en Benq XL2410T som fungerat i 10 års tid utan problem. Vet dock inte hur jag ska köpa någon liknande eller vad det är som gör att den är okej.

Medlem

Jag kan inte på rak arm rekommendera vad du bör köpa för skärm, för det beror på dina behov.

Vill du ha en högupplöst skärm med bra färgåtergivning eller kanske en mindre skärm med hög bildfrekvens? Eller har du stålarna att betala för en högpresterande hybrid?

Hur mycket kan eller vill du lägga ut på en ny skärm?

Glöm inte att se över hur du placerar skärmen.
- Det är särskilt viktigt är att du inte sitter med dina ögon under skärmens övre kant.

Se också över ergonomin

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Releasehästryttare

Har också Benq XL2410T som jag är svin nöjd med, köpte du också din när de såldes som paket med Nvidia Vision tro ?

Medlem

Eizo är rätt bra på det här och fokuserar främst på kontorsbildskärmar som man spenderar många timmar framför. Jag har en 8 år gammal Eizo Flexscan och är kolossalt nöjd med den. Stor skillnad mellan att spendera timmar framför den, och framför min Philips TV som kan vara irriterande för ögonen efter många timmar.

Medlem

Jag vill även föreslå dig att sänka ljusstyrkan! Mer eller mindre alla skärmar är ju inställda på max direkt ur kartongen, som i de flesta fallen är på tok för ljusstarkt!
Testa att sänka ljusstyrkan tills det nästan känns för mörkt, efter att ha använt skärmen ett tag så kommer ögonen vänja sig och i längden blir det mycket skonsammare.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Quake-konnässsör

Har aldrig haft problemet själv, suttit framför datorn i stora delar av mitt vuxna liv. Kan säkert vara som många säger, att det kan ha att göra med att skärmen är ljusare än den äldre skärmen, kan återge mer blått ljus som gör att ögonen överanstränger sig mer.

Ögondroppar hjälper säkert till en viss del, men tror inte det är någon permanent lösning.

Det man kan tänka på är att inte sitta i ett mörkare rum under längre perioder och titta på skärmen, ha en lampa eller någon form av belysning bakom skärmen och det ska hellre vara av det varmare ljuset. Genom att titta på sin skärm under längre perioder så anstränger sig ögonen också på att titta på ett objekt som är närmare, variera genom att ta 10 min pauser och titta på objekt som är längre bort genom att kanske ta en promenad.

Medlem

Har också märkt att när just brightness har varit för högt så blir ögonen ansträngda. Det var på 90% ur kartong. Brukar köra på 20-30% under kvällar och 50-60% dagtid.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag hade problem med ansträngda ögon och huvudvärk efter långa spelsessioner (och ibland efter bara en liten stund också). Jag köpte en skärm som minskade (?) det blåa ljuset och det gjorde underverk för mig. Men ska testa att vrida ner ljusstyrkan också och se om det blir ännu bättre.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

Jag kan inte på rak arm rekommendera vad du bör köpa för skärm, för det beror på dina behov.

Vill du ha en högupplöst skärm med bra färgåtergivning eller kanske en mindre skärm med hög bildfrekvens? Eller har du stålarna att betala för en högpresterande hybrid?

Hur mycket kan eller vill du lägga ut på en ny skärm?

https://www.betahalsan.se/wp-content/uploads/2019/11/Betahals...

Glöm inte att se över hur du placerar skärmen.
- Det är särskilt viktigt är att du inte sitter med dina ögon under skärmens övre kant.

Se också över ergonomin

Bra frågor, budget är 3 000 kr och skulle säga att fokus är hög bildfrekvens är det viktigaste och 1080p funkar.
Ska tänka på ögon positionen också

Skrivet av Devan:

Har också Benq XL2410T som jag är svin nöjd med, köpte du också din när de såldes som paket med Nvidia Vision tro ?

Den har verkligen varit en trontjänare! Nix den missade jag

Skrivet av Kazutoyo:

Eizo är rätt bra på det här och fokuserar främst på kontorsbildskärmar som man spenderar många timmar framför. Jag har en 8 år gammal Eizo Flexscan och är kolossalt nöjd med den. Stor skillnad mellan att spendera timmar framför den, och framför min Philips TV som kan vara irriterande för ögonen efter många timmar.

Ska kika på det!

Skrivet av UncleJack:

Jag vill även föreslå dig att sänka ljusstyrkan! Mer eller mindre alla skärmar är ju inställda på max direkt ur kartongen, som i de flesta fallen är på tok för ljusstarkt!
Testa att sänka ljusstyrkan tills det nästan känns för mörkt, efter att ha använt skärmen ett tag så kommer ögonen vänja sig och i längden blir det mycket skonsammare.

Jag testade att justera alla möjliga inställningar men det hjälpte inte konstigt nog. Speciellt ljusstyrkan och kontrast mixtrade jag med utan framgång. Vissa säger att det är bakgrundsljuset (PMW?) som kan påverka och den kan man inte ställa in. Fast ingen verkar veta vad det är som orsakar att en del får problem och verkar vara individuellt. En teori är också själva panelen.

Skrivet av almblad:

Har aldrig haft problemet själv, suttit framför datorn i stora delar av mitt vuxna liv. Kan säkert vara som många säger, att det kan ha att göra med att skärmen är ljusare än den äldre skärmen, kan återge mer blått ljus som gör att ögonen överanstränger sig mer.

Ögondroppar hjälper säkert till en viss del, men tror inte det är någon permanent lösning.

Det man kan tänka på är att inte sitta i ett mörkare rum under längre perioder och titta på skärmen, ha en lampa eller någon form av belysning bakom skärmen och det ska hellre vara av det varmare ljuset. Genom att titta på sin skärm under längre perioder så anstränger sig ögonen också på att titta på ett objekt som är närmare, variera genom att ta 10 min pauser och titta på objekt som är längre bort genom att kanske ta en promenad.

Ja det konstiga är ju att den gamla skärmen fungerat utmärkt och då satt jag ändå mycket mer i min ungdom. Så det lutar nog åt blått ljus och ljusstyrkan som du säger. Annars får jag köra ögondropp med droppställning

Skrivet av dTexN:

Har också märkt att när just brightness har varit för högt så blir ögonen ansträngda. Det var på 90% ur kartong. Brukar köra på 20-30% under kvällar och 50-60% dagtid.

Jo de verkar köra fullt blås på ljusstyrkan. Testade också 20% och till och med 10% men inte ens verkade funka tyvärr. Sen ser man ju knappt någonting. På den gamla har jag standard.

Medlem

Det finns skärmar med effektiva blåljusfilter. Använder en själv för arbete. En Philips ips ultrawide. Slö och inte något särskilt i övrigt men jag slipper irriterade ögon iaf vid långa pass

Inaktiv
Skrivet av IRONBERG:

Det finns skärmar med effektiva blåljusfilter. Använder en själv för arbete. En Philips ips ultrawide. Slö och inte något särskilt i övrigt men jag slipper irriterade ögon iaf vid långa pass

Den här verkar ha blåljusfilter och flimmerfri:https://www.inet.se/produkt/2222580/acer-27-nitro-qg270s3-va-180-hz

Medlem

Tänker att ljuset runt omkring borde spela en viss roll också. Själv ska jag alltid ha svart i rummet när jag tittar på film osv. Men det är nog inte optimalt för arbete 8h om dagen.

Medlem

Haft liknande problem (huvudvärk och irritation), testat ett par AOC och någon ASUS som jag fått lämna tillbaka, har slutat med att jag också kört BenQ de senaste åren och varit nöjd med. Tycker jag får till en varmare/behagligare färgtemperatur med dem. Kan använda i timtal utan att känna av någon trötthet/irritation.

Kör en RL2455 nu och bävar lite för när jag behöver skaffa en ersättare. Om du har möjlighet, försök ta dig till en affär som har en del uppställda så du kan jämföra och kika lite - det kan i alla fall ge lite bättre förutsättningar för att hitta något bra. Även om det kan vara svårt att veta utan att kunna ställa in i sin hemmiljö och använda några timmar. :/ Tur att ångerrätt/öppet köp finns, det här känns som ett av de fallen där man kan behöva använda den.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Haft liknande problem (huvudvärk och irritation), testat ett par AOC och någon ASUS som jag fått lämna tillbaka, har slutat med att jag också kört BenQ de senaste åren och varit nöjd med. Tycker jag får till en varmare/behagligare färgtemperatur med dem. Kan använda i timtal utan att känna av någon trötthet/irritation.

Kör en RL2455 nu och bävar lite för när jag behöver skaffa en ersättare. Om du har möjlighet, försök ta dig till en affär som har en del uppställda så du kan jämföra och kika lite - det kan i alla fall ge lite bättre förutsättningar för att hitta något bra. Även om det kan vara svårt att veta utan att kunna ställa in i sin hemmiljö och använda några timmar. :/ Tur att ångerrätt/öppet köp finns, det här känns som ett av de fallen där man kan behöva använda den.

Ja den skärmen jag köpte var en AOC och gillar också Benq. Funderar på att köpa uppföljaren till den jag har.

Det skulle jag kunna göra om det inte var så att det dröjer någon timme innan besvären kommer. Speciellt om ögonen är bra. I så fall får man övernatta på Inet haha

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Ja den skärmen jag köpte var en AOC och gillar också Benq. Funderar på att köpa uppföljaren till den jag har.

Det skulle jag kunna göra om det inte var så att det dröjer någon timme innan besvären kommer. Speciellt om ögonen är bra. I så fall får man övernatta på Inet haha

I know the feeling, fick så dåligt samvete när jag lämnade tillbaka min tredje skärm till Webhallen att jag köpte med en chokladkartong till dem. 😅 Men ja, samtidigt är det så jäkla svårt att veta innan - går att stirra sig blind (no pun intended) på specifikationer och marknadsföringsfloskler, men hur den känns att använda i timtal... lite besvärligare att förutse.

Upplever samma sak med hörlurar, inte minst när det kommer till sådana som gärna ska spelas in ett antal timmar också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

I know the feeling, fick så dåligt samvete när jag lämnade tillbaka min tredje skärm till Webhallen att jag köpte med en chokladkartong till dem. 😅 Men ja, samtidigt är det så jäkla svårt att veta innan - går att stirra sig blind (no pun intended) på specifikationer och marknadsföringsfloskler, men hur den känns att använda i timtal... lite besvärligare att förutse.

Upplever samma sak med hörlurar, inte minst när det kommer till sådana som gärna ska spelas in ett antal timmar också.

Haha de måste blivit överraskade men glada! Ska ta med hembakta köttbullar om jag lämnar tillbaka
Jo det här med eye care känns lite som marknadsföringsfloskler och det är ju svårt att veta vad det egentligen innebär.
+5 000 kr för eye care stämpeln

Jag är halv döv så hörlurar är lugnt men jag kan tänka mig att det också kan bli viktigt

1
Skriv svar