Microsoft tror att Playstation 5 Pro och Slim är på väg

Robot
Microsoft tror att Playstation 5 Pro och Slim är på väg

Nya avslöjanden från domstolsdokument.

#Playstation-5-pro


Medlem

Undrar om den slimmade modellen kommer att ha samma styrka eller om det blir likt en Xbox series S.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Undrar om den slimmade modellen kommer att ha samma styrka eller om det blir likt en Xbox series S.

De kommer inte släppa en klenare konsol. Hur skulle det fungera? Alla spel med 30fps skulle köras i 20fps på PS5 Light? Det skulle krävas patchar på varenda släppt spel som lägger till en performance profil för den nya konsolen som sänker upplösning och detaljnivå.

Medlem

Skvallerbytta ding-dong...som små barn på skolgården.

Medlem

Ok, så vad blir grejen med Pro respektive Slim? Ska båda få löstagbar skivläsare?

Skrivet av Detekt:

Ok, så vad blir grejen med Pro respektive Slim? Ska båda få löstagbar skivläsare?

Pro kommer ha lite bättre GPU och Slim kommer ha samma hårdvara som vanliga PS5:an, men i ett lite mindre paket.

Så har iaf tidigare varianter sett ut.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Pro kommer ha lite bättre GPU och Slim kommer ha samma hårdvara som vanliga PS5:an, men i ett lite mindre paket.

Så har iaf tidigare varianter sett ut.

Ok, tackar. Är nöjd med min Series S men behöver snart byta ut min gamla PS4 för att få en skivläsare. Frågan är om jag ska slå till på en nuvarande PS5 med skivläsare eller vänta...?

Medlem
Skrivet av Detekt:

Ok, tackar. Är nöjd med min Series S men behöver snart byta ut min gamla PS4 för att få en skivläsare. Frågan är om jag ska slå till på en nuvarande PS5 med skivläsare eller vänta...?

Personligen så hade jag slagit till på nuvarande PS5 (om du verkligen behöver en d.v.s.) och om det är någon större skillnad i framtiden så kan du alltid kränga den på blocket/tradera eller liknande

Medlem

Samtidigt dom jag förstår att man gör det, så känns ju denna generation ändå så förvirrad att den inte fått någon riktig start eller definition.
Jag kan inte tycka det finns något direkt behov, då spelen faktiskt ser väldigt bra ut.

Men visst, konsolerna har ju funnits på marknaden sen 2020 och har väl snart passerat halva sin livslängd.

Medlem

Jag väntar på Pro versionen. 👌 Backloggen är gedigen så nemas problemas.

Om inte The Last of Us Part III släpps innan. 🙂

Medlem
Skrivet av Detekt:

Ok, tackar. Är nöjd med min Series S men behöver snart byta ut min gamla PS4 för att få en skivläsare. Frågan är om jag ska slå till på en nuvarande PS5 med skivläsare eller vänta...?

Svårt att säga, men ryktet är väl att nya PS5 blir utan skivläsare och har det som tillbehör istället.
Det kanske påverkar något?
Pro släpps som sagt förmodligen i slutet av nästa år, så väntan blir väl rätt lång där, ifall det var så du tänkte.

Nuvarande PS5 digital verkar inte kunna ansluta extern skivläsare, även om det erbjuds till kommande system.

------

Hoppas att PS5 Pro får en target på 60 FPS eller mer i så fall. Nuvarande konsol brukar erbjuda 30 quality och 60 performance, skulle vara nice om Pro då erbjöd 60 Quality och 90-120 i Performance.
Ifall det blir så så skulle inte incitamentet att skaffa PS6 tidigt vara så stort, då jag hellre tar FPS framför grafik och upplösning.
PS5 erbjöd snabba laddningstider som för egen del gjorde väldigt stor skillnad, så jag vet faktiskt inte hur de ska locka över early adopters i samma utsträckning till nästa konsol.
De kanske måste släppa spännande exklusiva titlar tidigare för att sälja mer hårdvara då igen?

Läskigaste med Starfield är just att det kan locka Sony att gå ner till 30FPS också, det får mig nästan att avsky spelet oberoende av hur bra det är annars. Att gå ifrån att ha nära 0 exklusiva titlar för senaste generationen och erbjuda hög FPS i äldre titlar till att bara erbjuda 30FPS känns som ett stort fall på Xbox. Ge de som vill i alla fall möjligheten att betala för 60FPS ifall man tycker det är viktigt, alltså släpp en Series XX, Steget emellan konsol och speldator är för stort.

Jag ser nog helst att dem går lite kräftgång med grafik en generation och erbjuder bättre bildkvalité istället helt enkelt.
Skulle vara riktigt nice med 120FPS som mid-range TV klarar av idag blev standard. Skulle även vara nice om upplösningen var närmare 4K, men känns inte lika viktigt.

Ett bra exempel annars är när äldre spel nu fått stöd för 4k i högre FPS, det är en fröjd för ögat helt enkelt.

Något som förhoppningsvis motiverar Sony att släppa PS5 Pro skulle kunna vara att dem tillverkar TV-apparater också och att det då behövs material att visa på dessa. Vad ska man med 4K 120FPS TV(som inte ens är dyrt idag) till om spelen går i 30FPS och upplösningen native är närmare 1080P?

Medlem

Skulle va skoj om de Slimmade va vattenkyld så den kunde vara riktigt liten och slimmad

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skulle va skoj om de Slimmade va vattenkyld så den kunde vara riktigt liten och slimmad

Ja, för vattenkylning tar mindre plats än en kylfläns med fläkt .

Medlem
Skrivet av A1200G:

Jag väntar på Pro versionen. 👌 Backloggen är gedigen så nemas problemas.

Om inte The Last of Us Part III släpps innan. 🙂

Vadå är den vanliga inte tillräckligt kraftig ??

Medlem

PS6 ligger troligtvis redan på ritbordet så en Pro-variant känns lite onödig. Men... om vi får se en PS5 Pro så hamnar den nog i samlingen 😀

Medlem

Jag hoppar nog en Pro om det nu kommer en sån. Köpte Ps4 Pro direkt när den kom men jag vetikattsingen om jag upplevde något jättelyft mot den vanliga varianten. Ps5an är ju redan kanon som den är, tyst och rapp! Den enda anledningen som hade fått mig att tippa över är nog ifall alla spel framöver hade 60fps som standard men det känns mer som ett val från utvecklarsidan än nåt Sony kan garantera.
Ser hellre att ryktet om en slimvariant och en med löstagbar skivspelare stämmer så inte Pro-varianter blir en standard framöver.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Svårt att säga, men ryktet är väl att nya PS5 blir utan skivläsare och har det som tillbehör istället.
Det kanske påverkar något?
Pro släpps som sagt förmodligen i slutet av nästa år, så väntan blir väl rätt lång där, ifall det var så du tänkte.

Nuvarande PS5 digital verkar inte kunna ansluta extern skivläsare, även om det erbjuds till kommande system.

Jag behöver verkligen en skivläsare och tänkte då passa på att ha en PS5 som den tunga konsolen i några år framåt och så kan jag se mina DVD och Bluray. Jag kör samtliga spel digitalt, utan det är just filmsamlingen jag vill kolla på.

Men det är det där med att skivläsaren är lös som jag inte riktigt får in i huvudet och fattar inte poängen med.

Just nu lutar det åt att jag inväntar en nuvarande PS5 med bundeln att man får PS+ i två år, som det ryktas om.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Vadå är den vanliga inte tillräckligt kraftig ??

Exakt. Gjorde så med PS4 Pro. Jämfört med min PC då: i9 10850k, RTX 3080, 128 GB RAM o ca 7-8 TB SSD.

Dessutom kommer den vara mindre, tystare, mer bang for buck, barnsjukdomar borta etc. 👍

Medlem

"Sony släpper varianter av sin konsol så vi borde få äga hela branschen"

Starka argument från Microsoft.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Exakt. Gjorde så med PS4 Pro. Jämfört med min PC då: i9 10850k, RTX 3080, 128 GB RAM o ca 7-8 TB SSD.

Dessutom kommer den vara mindre, tystare, mer bang for buck, barnsjukdomar borta etc. 👍

Jadu jag vet inte, mindre japp. Men nuvarande hörs inte, har inga barnsjukdomar och är mycket bang for the buck.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av A1200G:

Exakt. Gjorde så med PS4 Pro. Jämfört med min PC då: i9 10850k, RTX 3080, 128 GB RAM o ca 7-8 TB SSD.

Dessutom kommer den vara mindre, tystare, mer bang for buck, barnsjukdomar borta etc. 👍

Nu är det så här att jag tänker göra samma sak, att vänta tills Pro-versionen kommit ut. Men helt ärligt, av vad jag sett (är ofta hos en vän med PS5) så är det i princip laggfritt. Allt är absolut smooth och olidligt snyggt, så snyggt att jag är osäker om jag verkligen haft många bättre grafikupplevelser genom min 3900X + RTX 3080 burk. Så att jämföra PS5 mot en dator med superkomponenter känns lite orelevant, enligt mitt tycke, speciellt nu när utvecklarna inte kan optimera sina spel på PC ordentligt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Samtidigt dom jag förstår att man gör det, så känns ju denna generation ändå så förvirrad att den inte fått någon riktig start eller definition.
Jag kan inte tycka det finns något direkt behov, då spelen faktiskt ser väldigt bra ut.

Men visst, konsolerna har ju funnits på marknaden sen 2020 och har väl snart passerat halva sin livslängd.

Ja, denna generation kan man nog stå över och hoppa på nästa för att plocka upp det man missat, såvida PS6 stödjer PS5 spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Nu är det så här att jag tänker göra samma sak, att vänta tills Pro-versionen kommit ut. Men helt ärligt, av vad jag sett (är ofta hos en vän med PS5) så är det i princip laggfritt. Allt är absolut smooth och olidligt snyggt, så snyggt att jag är osäker om jag verkligen haft många bättre grafikupplevelser genom min 3900X + RTX 3080 burk. Så att jämföra PS5 mot en dator med superkomponenter känns lite orelevant, enligt mitt tycke, speciellt nu när utvecklarna inte kan optimera sina spel på PC ordentligt.

Jo, de kan optimera men det tar ca 1/2 år. De släpper otestade och ooptimerade PC portar dessvärre.

The last of us part 1 på min kraftullaste PC är fantastiskt i 4k (DLSS) och i princip låsta 60 fps. Men det var annat day 1.

TLOS part 1 är så snyggt och numera välgjort att jag vill nominera det till årets spel alla kategorier. 🙂👍

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja, denna generation kan man nog stå över och hoppa på nästa för att plocka upp det man missat, såvida PS6 stödjer PS5 spel.

Varför vänta så länge? Det är ju förvisso en taktik man kan göra vid varje generation men risken finns ju att det man väntar med känns hopplöst förlegat när man väl startar upp det.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Varför vänta så länge? Det är ju förvisso en taktik man kan göra vid varje generation men risken finns ju att det man väntar med känns hopplöst förlegat när man väl startar upp det.

Personligen finner jag inte många exklusiva spel som lockar mig på ps för tillfället, om nu inte Last of us p3 dyker upp. Har svårt att tro att ps6 ska skilja sig avsevärt mycket från ps5 att ps5 spel känns förlegat. Pratar vi ps3/ början på ps4 spel så visst.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Personligen finner jag inte många exklusiva spel som lockar mig på ps för tillfället, om nu inte Last of us p3 dyker upp. Har svårt att tro att ps6 ska skilja sig avsevärt mycket från ps5 att ps5 spel känns förlegat. Pratar vi ps3/ början på ps4 spel så visst.

Ok. Finns det inga titlar som lockar så förstår jag ju absolut. Nej visst kommer det kanske inte vara världens skillnad så men beror ju också lite på hur känslig man är vid sånt. Brukar ju skilja en del ändå på de första och sista spelen under en generation.

Medlem

Verkar som November 2024 är när PS5 Pro släpps!

1
Skriv svar