Star Wars Outlaws och Avatar kanske bara släpps på Ubisoft Connect

Medlem
Skrivet av kebbe:

Stämmer inte.
30% fram tills spelet dragit in $10 miljoner.
Därefter 25% fram tills spelet dragit in $50 miljoner.
Slutligen 20% på allt efter det.

Har varit så sedan 2018.

Ok. Fel av mig. Men det blir väl ändå 30 % för majoriteten av mindre spelutvecklare? Tror inte att det är jättemånga indieutvecklare som kommer upp i 100 miljoner kronor eller mer?

OT så är ju 20% är ändå mycket jämfört med att behålla hela kakan själv och kanske förlora några sålda ex på dom som inte vill installera en app till på datorn.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag bryr mig inte. Inte känt sån här hype (SW:O) sen RDR2!

Avstängd

Men artikeln kanske handlar om PC och inte Xbox eller?

Medlem

SWO hoppas jag är i en god US anda med mycket pyssel och coola världar.
Det är ju klart att jag är skeptisk men jag håller tummarna.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Men samtidigt förstår jag ju att dom helst vill släppa spelet på egna plattformen före att ge bort 30% av intäkterna till Steam.

Dom betalar inte 30% till steam det är steams start pris större utgivare betalar kanske 10% eller mindre beroende på avtal. Däremot att inte släppa spelet på Steam kostar betydligt mera än 30% då väldigt många inte kommer att köpa dem inkluderat mig själv.
Inget steam inget köp enklare än så kan det inte blir.

Medlem
Skrivet av Jooelj:

Isåfall kan du inte ha provat att spela många spel utanför steam. Man kan tycka mycket om Ubisoft men om man säger att de har dålig kontrollsupport på pc har man ingen koll. Det är de faktiskt riktigt bra på och har varit i flera år. Har förvisso bara provat ac Valhalla med dualsense men det var plug & play utan problem, resterande spel har jag spelat med ps4 kontroll.

Även ea och epic brukar ha inbyggt stöd för kontroller. Tillochmed vissa spel på pc gamepass har fullt stöd för Playstation kontroller med de rätta knapparna inne i spelet.

Men kan väl vara så att dualsense inte har så bra kompatibilitet med äldre spel och isåfall hjälper väl steam och emulerar en dualshock 4 istället

Det funkar med kabel. Men jag har aldrig fått det att fungera trådlöst utanför Steam.
Har inte sagt att Ubisoft har dålig kontrollersupport.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Förstår inte folk som bojkottar spel bara för de inte släpps på just Steam. Hur jobbigt är det att ladda ner andra plattformar...

Det är jobbigt ja. Skönare att ha spelen på samma plattform. Achievements, Steam community, vänner och på en stabil plattform.

Inte ens Epic har fått i ordning på sin plattform. Laggar och man kan inte ens kommunicera med sina vänner där.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Dom betalar inte 30% till steam det är steams start pris större utgivare betalar kanske 10% eller mindre beroende på avtal. Däremot att inte släppa spelet på Steam kostar betydligt mera än 30% då väldigt många inte kommer att köpa dem inkluderat mig själv.
Inget steam inget köp enklare än så kan det inte blir.

Om du skippar ett spel som du verkligen har sett fram emot för att du inte vill installera ett till program på datorn så är det givetvis upp till dig.


signatur

PSN: OAKTHYR

Testpilot
Skrivet av OAKTHYR:

Men samtidigt förstår jag ju att dom helst vill släppa spelet på egna plattformen före att ge bort 30% av intäkterna till Steam.

Skrivet av MulletDeluxe:

Tar steam TRETTIO procent?

Skrivet av OAKTHYR:

Ja. Om du inte förhandlar ner andelen själv. Vilket kan vara svårt för mindre spelutvecklare.

Njaa fast neh.

Ingen stor utgivare eller lyckad indie-utvecklar betalar dessa 30 procent, åtminstone inte speciellt länge.
Det skedde en ändring 2018 till betalningsmodellen för spelutvecklar på Valves plattform, som skulle göra det mer lockande för utgivare att släppa sina titlar på plattformen. Inte minst för att konkurrera med EGS och deras 12 procent.

"For game sales between $10 million and $50 million, developers will earn revenue split at 25 percent. For every sale after $50 million, Steam will only take 20 percent from the game’s overall earnings.".

Personligen ser jag det som fullt rimliga villkor, speciellt givet allt Valve bistår med på sin plattform som andra plattformsägare än idag fortfarande inte har på sina tjänster. Det är allt från forum, communites eller ens något så basalt som att kunna lämna ett omdöme på spelen i fråga (dock lär sistnämnda aldrig ske, speciellt från EA eller Ubisoft).


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Om du skippar ett spel som du verkligen har sett fram emot för att du inte vill installera ett till program på datorn så är det givetvis upp till dig.

Att ha saker utspritt är inte bra för någon däremot, och ha massor av onödiga klienten på din dator som alla spionerar på vad du gör mer eller mindre är heller inte bra. Vilket oftast är orsaken till att de finns till att börja med är för att man skall kunna samla datapoints.

Men självklart är det upp till mig att göra vad jag vill och känner är rätt, men det är inte bra för marknaden att sprida ut sig i någon större utsläckning.

12
Skriv svar