Xbox-chefen: vi behöver inse att spel tar 4–6 år att utveckla

Robot
Xbox-chefen: vi behöver inse att spel tar 4–6 år att utveckla

Spelare och branschen behöver fatta detta.

#xbox, #xbox-game-studios


Medlem

Det verkar inte direkt påverka Playstation, som har flera studios med flera projekt igång samtidigt 🤔


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

FromSoftware: "ok, vi säger så":

Demon's Souls: 2009
Dark Souls: 2011
Dark Souls II: 2014
Bloodborne: 2015
Dark Souls III: 2016
Sekiro: Shadows Die Twice: 2019
Elden Ring: 2022

Edit:

Förtydligande:
Eftersom en del blev extremt upprörda av mitt inlägg så var det ganska oseriöst/"skämtsamt" som bara skulle påpeka FromSoftwares effektivitet att släppa spel i bra takt i jämförelse med många andra studior.

Spel tar tid att göra, spel görs på olika vis, kompetensen kan skilja, storlek på utvecklare kan ha betydelse, prioritet kan skiljas åt, utvecklare kan jobba parallellt med spel, spelgenrer kan ha betydelse osv osv.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Ett stort problem är tidiga teasers. Vi spelare är medvetna om att det tar 4-6 år att utveckla spel, men vi förväntar oss också att ett spel som teasas faktiskt är i aktiv utveckling. De visade Elder Scrolls 6 teasern för 5 år sen, så jag antar efter det här påståendet att det släpps nästa år? Eller så slutar ni teasa spel så jäkla tidigt. Om ni teasat ett spel 2018 så kanske vi spelare förväntar oss något mer de kommande fem åren.

Releasehästryttare
Skrivet av Bennii:

Ett stort problem är tidiga teasers. Vi spelare är medvetna om att det tar 4-6 år att utveckla spel, men vi förväntar oss också att ett spel som teasas faktiskt är i aktiv utveckling. De visade Elder Scrolls 6 teasern för 5 år sen, så jag antar efter det här påståendet att det släpps nästa år? Eller så slutar ni teasa spel så jäkla tidigt. Om ni teasat ett spel 2018 så kanske vi spelare förväntar oss något mer de kommande fem åren.

Precis, så dumt att få reda på ett spel flertalet år innan det släpps, visa spelet 3-6 månader innan släpp så slipper hypen dö ut!

Jag tar bort mängder av spel från min steamwishlist för att de ligger där i åratal och sedan kommer det nya spel i samma gene som ser snyggare och mer polerat ut.

Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware: "ok, vi säger så":

Demon's Souls: 2009
Dark Souls: 2011
Dark Souls II: 2014
Bloodborne: 2015
Dark Souls III: 2016
Sekiro: Shadows Die Twice: 2019
Elden Ring: 2022

Finns dock ingen anledning till att något av deras spel ska ta längre tid att utveckla.

Medlem

4 år tycker iaf jag har känts som standard bra länge nu, åtminstone hos konkurrenten Sony. Men håller med tidigare kommentarer om att de måste sluta teasa så tidigt i utvecklingen.

eld
Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware: "ok, vi säger så":

Demon's Souls: 2009
Dark Souls: 2011
Dark Souls II: 2014
Bloodborne: 2015
Dark Souls III: 2016
Sekiro: Shadows Die Twice: 2019
Elden Ring: 2022

Flera team.

Elden ring började ca 2017 så ungefär 5 år.

Medlem

Var lite svårare förr, när assets skulle byggas i ett antal versioner beroende på avståndet från spelaren och begränsad I/O satte rejäla flaskhalsar när de skulle laddas in. Pröva bygg ett UE5-spel på en tio år äldre motor så kanske det hade behövts 5 år.

Från ritbordet till färdig kod är det såklart tid, men det är nog väldigt olika hur studios har satt sina målposter. Går inte att generalisera över hela branchen. Vissa börjar prata om spelet när de sett skissade konceptbilder, andra visar inget innan de har en förrenderad trailer och ytterligare andra väntar in spelbar kod. Ibland behövs hypen tidigt. Ibland kanske ledningen skulle hört med kodknackarna om deras vision ens är möjlig.

Xbox-chefen kanske skulle snegla på studios som löst saken lite bättre än att försöka dra alla över en kam. Som Starfield, de hävdar "25 years in the making" typ, vilket är något jag hade hållt tyst med om det ens vore i närheten av sant. Att de tar åt sig äran för det spelet som de köpt känns bara billigt. Kanske de skulle anställa någon med analytisk förmåga innan man spiller ut floskler utan verklighetsanknytning, blir ju skrattretande bara.

Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware: "ok, vi säger så":

Demon's Souls: 2009
Dark Souls: 2011
Dark Souls II: 2014
Bloodborne: 2015
Dark Souls III: 2016
Sekiro: Shadows Die Twice: 2019
Elden Ring: 2022

From Software är underbara, men tar vi dessa spel så är det väl egentligen Sekiro som känns någorlunda annorlunda jämfört med de andra spelen. Styrningen ljud och monster återanvänds.

Tittar man på exempelvis Assassins Creed så kom det ju ett nytt spel varje år där ett tag.

Nya spel idéer kommer nog ta mycket längre tid att göra gissar jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av Bennii:

Ett stort problem är tidiga teasers. Vi spelare är medvetna om att det tar 4-6 år att utveckla spel, men vi förväntar oss också att ett spel som teasas faktiskt är i aktiv utveckling. De visade Elder Scrolls 6 teasern för 5 år sen, så jag antar efter det här påståendet att det släpps nästa år? Eller så slutar ni teasa spel så jäkla tidigt. Om ni teasat ett spel 2018 så kanske vi spelare förväntar oss något mer de kommande fem åren.

Elder Scrolls 6 teasern var ett idiotiskt move av bethesda ('s higher ups) som var oroliga över att folk inte skulle ta emot det okända IP't starfield bra, men faktumet är ju att spelet knappt är i preproduction, och enbart nu faktiskt börjat komma i utveckling.

Medlem
Skrivet av eld:

Elder Scrolls 6 teasern var ett idiotiskt move av bethesda ('s higher ups) som var oroliga över att folk inte skulle ta emot det okända IP't starfield bra, men faktumet är ju att spelet knappt är i preproduction, och enbart nu faktiskt börjat komma i utveckling.

Så det kommer till jul va?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Så då är det bara att Microsoft köpte 7st studios 4-5 år sedan. Där alla har redan släppt sina påbörjade projekt och nu endast kör med spel till Xbox ekosystem. Vi såg många av dem den 11 juni. Och innan det hade dem bara 3st och inga pengar. Tack vara dåvarande pengaman.

Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware: "ok, vi säger så":

Demon's Souls: 2009
Dark Souls: 2011
Dark Souls II: 2014
Bloodborne: 2015
Dark Souls III: 2016
Sekiro: Shadows Die Twice: 2019
Elden Ring: 2022

Att lista releasedatum säger inte så mycket då ett företag kan ha flera team. Elden Ring tog exempelvis nästan 5 år att utveckla, inte 3 år. 4-6 år är en rimlig utvecklingstid idag om det är ett omfattande spel. Sen kommer det naturligtvis alltid finnas de som pumpar ut nya spel varje år, och evighetsprojekt som tar 10+ år. Men för ett typiskt AAA-spel så är 4-6 år det nya normala.

Medlem
Skrivet av lonian:

From Software är underbara, men tar vi dessa spel så är det väl egentligen Sekiro som känns någorlunda annorlunda jämfört med de andra spelen. Styrningen ljud och monster återanvänds.

Tittar man på exempelvis Assassins Creed så kom det ju ett nytt spel varje år där ett tag.

Nya spel idéer kommer nog ta mycket längre tid att göra gissar jag.

Jajo förvisso återanvänds assets och har likheter. Men det är inte så att FromSoftware är ensamma att återanvända assets och använder samma spelmotor osv.

Skrivet av eld:

Flera team.

Elden ring började ca 2017 så ungefär 5 år.

Jajo, så klart har dom flera team och jobbar parallellt med andra titlar, men dom är fruktansvärt effektiva och lyckas få ut mästerverk efter mästerverk i en bra takt även om ett spel tar 4-6 år att utveckla. Om vi nu ska jämföra så är Bethesda inte ett litet indieföretag direkt och skulle väl kunna skapa spel parallellt med varandra också? Eller är det så att det är skillnad på kompetens och kompetens.

Bethesda
Number of employees 420+ (2021)

FromSoftware
Number of employees 349 (2022)

Eller för att jämföra med andra Xbox studios, en del har färre anställda så där får man väl ha lite överseende.

Playground Games -200+ (2017)

Obsidian Entertainment - 200

Rare - 201

Skrivet av Bojkott:

Att lista releasedatum säger inte så mycket då ett företag kan ha flera team. Elden Ring tog exempelvis nästan 5 år att utveckla, inte 3 år. 4-6 år är en rimlig utvecklingstid idag om det är ett omfattande spel. Sen kommer det naturligtvis alltid finnas de som pumpar ut nya spel varje år, och evighetsprojekt som tar 10+ år. Men för ett typiskt AAA-spel så är 4-6 år det nya normala.

Självklart har dom flera team och jobbar parallellt med varandra, men som jag skrev i svaret ovan är dom effektiva och får ändå ut spel med ungefär 3 års mellanrum, en period 1 års mellanrum, nu är det Armored Core(påbörjade utvecklingen 2017) som släpps 2023 efter Elden Ring som släpptes 2022.

Det jag ville få sagt var att FromSoftware är extremt effektiva på att få ut sina spel, även om utvecklingen tar 3-6år(vilket alla borde fatta vid det här laget).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

eld
Medlem
Skrivet av Fezk:

Självklart har dom flera team och jobbar parallellt med andra titlar, men dom är fruktansvärt effektiva och lyckas få ut mästerverk efter mästerverk i en bra takt även om ett spel tar 5 år. Om vi nu ska jämföra så är Bethesda inte ett litet indieföretag direkt och skulle väl kunna skapa spel parallellt med varandra också? Eller är det så att det är skillnad på kompetens och kompetens.

Jo såklart, de gör bra spel! men det tar ju just nu fortfarande 4-6 år för dom att göra ett stort spel, precis som det har nämnts, oavsett om tidigare projekt längre bak i tiden tog mindre tid.

Bethesda gjorde redan samma försök. Fallout 76 var ett parallellt projekt, och du såg ju hur det blev med det.
Ett annat exempel är Bioware med mass effect andromeda, samma problem.

Det tar tid att öppna upp en ny studio eller ett nytt team och det är sällan utan problem, from software har dock lyckats bra med det!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Självklart har dom flera team och jobbar parallellt med varandra, men som jag skrev i svaret ovan är dom effektiva och får ändå ut spel med ungefär 3 års mellanrum, en period 1 års mellanrum, nu är det Armored Core(påbörjade utvecklingen 2017) som släpps 2023 efter Elden Ring som släpptes 2022.

Det jag ville få sagt var att FromSoftware är extremt effektiva på att få ut sina spel, även om utvecklingen tar 3-6år(vilket alla borde fatta vid det här laget).

Bethesda har haft andra prioriteringar. De har prioriterat expansioner mellan varje spelsläpp. Skyrim fick exempelvis Dragonborn, Dawnguard och Heartfire. Fallout 4 och 76 fick även de ett flertal expansioner. Huruvida man föredrar detta framför nya spel är en smaksak, men det är den approach Bethesda har valt. Släpp enorma RPG-spel och underhåll dem med nytt content.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo såklart, de gör bra spel! men det tar ju just nu fortfarande 4-6 år för dom att göra ett stort spel, precis som det har nämnts, oavsett om tidigare projekt längre bak i tiden tog mindre tid.

Bethesda gjorde redan samma försök. Fallout 76 var ett parallellt projekt, och du såg ju hur det blev med det.
Ett annat exempel är Bioware med mass effect andromeda, samma problem.

Det tar tid att öppna upp en ny studio eller ett nytt team och det är sällan utan problem, from software har dock lyckats bra med det!

Hehe jovars, 76 och Adromeda blev väl inga höjdare direkt. Det kanske inte är kompetensen hos själva teamet som gör spelen utan snarare att det behövs en bra game director i vissa fall, eller ja det behövs väl båda två såklart, men en mindre kompetent game director kan nog förstöra spel.

Ja som du säger, det tar tid att få igång saker, vem vet, när Xbox-studiorna är varma i kläderna kanske vi får se en snabbare takt eller en parallell utveckling av spel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av eld:

Elder Scrolls 6 teasern var ett idiotiskt move av bethesda ('s higher ups) som var oroliga över att folk inte skulle ta emot det okända IP't starfield bra, men faktumet är ju att spelet knappt är i preproduction, och enbart nu faktiskt börjat komma i utveckling.

Det visades ju endast för att fans klagade år ut och år in på att det inte visades något elder Scrolls fast alla visste att de hade fullt upp med starfield. De var väldigt tydliga med att starfield kommer först och att fokuset ligger på att få färdigt det. Det visades så fans skulle få veta att det är på gång och att det kommer vara deras nästkommande spel. Att du tycker det är idiotiskt ligger helt på dig och inte bethesda som var mycket tydliga med hur det ligger till och jag gissar på att släpp säkert är minst 3 år bort efter starfield.

Elder Scrolls 6 efter Starfield

Medlem

Börja ge ut lite fler mellanbudget AA-spel istället kanske ¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Ursäkta, va!!!?? Ska vi förstå det? Är väl de som borde lärt sig det vid det här laget. Hetsa inte ut spel, skit i "world premiere", visa istället när det faktiskt finns nåt att visa och tävla främst med er själva, sträva mot att hela tiden bli duktigare så blir ändå konkurrensen hård. Jag personligen har väntat på "the killer app" hos Xbox sen slutet av 360 nångång. Betydligt längre än 4 år och ändå väldigt lite kvalitet som släpps förstapart, nä bristen är på deras sida främst.

Medlem
Skrivet av laban005:

Ursäkta, va!!!?? Ska vi förstå det? Är väl de som borde lärt sig det vid det här laget. Hetsa inte ut spel, skit i "world premiere", visa istället när det faktiskt finns nåt att visa och tävla främst med er själva, sträva mot att hela tiden bli duktigare så blir ändå konkurrensen hård. Jag personligen har väntat på "the killer app" hos Xbox sen slutet av 360 nångång. Betydligt längre än 4 år och ändå väldigt lite kvalitet som släpps förstapart, nä bristen är på deras sida främst.

Säger emot mig själv litegrann från tråden om Xbox Showcase eftersom jag anser att t ex Fable och Hellblade borde kommit längre... Men är väl just problemet att skit visas för tidigt, jag förstår att spel tar lång tid att utveckla men de äger femtioelva studios och med lite planering borde de kunna överlappa varann ganska fint med spelsläpp, är ju en av fördelarna med att ha många studios, då kan man få tiden medan nån annan har nåt redo att släppas, istället är känslan att saker aldrig kommer ut, är undermåliga när de kommer ut eller stressas ut och är spelet är inte färdigt.

It's not a lake, it's an ocean

Det är därför man måste sköta sina studior väl så att det blir ett stadigt flöde av spel och ingen torka i flera år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

eld
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det visades ju endast för att fans klagade år ut och år in på att det inte visades något elder Scrolls fast alla visste att de hade fullt upp med starfield. De var väldigt tydliga med att starfield kommer först och att fokuset ligger på att få färdigt det. Det visades så fans skulle få veta att det är på gång och att det kommer vara deras nästkommande spel. Att du tycker det är idiotiskt ligger helt på dig och inte bethesda som var mycket tydliga med hur det ligger till och jag gissar på att släpp säkert är minst 3 år bort efter starfield.

Elder Scrolls 6 efter Starfield

För att allt de fick var fans som trodde att elderscrolls 6 bara vart några år bort, hela internet gick väl ut med att det inte var världens bästa idé, oberoende hur mycket man gillar elderscrolls 6 eller inte.

När är det smart att göra en trailer för ett spel som ligger över 10 år bort och inte ens är under utveckling?

Medlem
Skrivet av Fezk:

FromSoftware: "ok, vi säger så":

Demon's Souls: 2009
Dark Souls: 2011
Dark Souls II: 2014
Bloodborne: 2015
Dark Souls III: 2016
Sekiro: Shadows Die Twice: 2019
Elden Ring: 2022

nivån på det här jävla forumet är ju helt otroligt låg, man blir psyskiskt sjuk av alla blåsta resonemang och inser att det kommer aldrig gå att lösa några problem som involverar fler än två personer eftersom fakta och logik är så få förunnat.

Medlem
Skrivet av kingzla:

nivån på det här jävla forumet är ju helt otroligt låg, man blir psyskiskt sjuk av alla blåsta resonemang och inser att det kommer aldrig gå att lösa några problem som involverar fler än två personer eftersom fakta och logik är så få förunnat.

Oj så arg man kan vara då, läs mina andra inlägg så förklarar jag lite vad jag menade.

Jag tror du tog det inlägget lite för seriöst.

Edit:

Kan väl lägga till detta för att (över)förtydliga:

1.Spel kan ta lång tid att göra
2. Vissa utvecklare är effektivare än andra
3. Mängden folk som jobbar hos en utvecklare kan ha betydelse
4. Typ av spel kan göra skillnad på utvecklingstiden

Jag skrev det lite skämtsamt för att påpeka hur effektiva(smått galna) arbetsmyror FromSoftware är.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Det verkar inte direkt påverka Playstation, som har flera studios med flera projekt igång samtidigt 🤔

Det har Xbox med.
Playground har två spel samtidigt.
Ninja Theory har 3st.
Obsidian har jobbat med 5-6st spel samtidigt.

Så vad släpper Playstation själva?
Spider-Man i Oktober? Nåt mer?🤔
Övriga spel har vi knappt sett ens ett förväntat launch window eller ens ett angivet år och många av de spel som släppts på senare år har blivit fördröjda 1-3ggr.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Inaktiv

Klart man fattar att det tar så lång tid nu att göra AAA titlar. Det är ju därför det är så irriterande när det kommer prat om nya konsoler så snabbt, istället för att anpassa sig till hur lång tid det tar att göra nya storspel. Därför kommer vi få allt mindre AAA titlar till varje ny konsolgeneration. Det ser vi ju redan nu till ps5 och senaste xboxen jämfört med tidigare generationer. Ps2 och Ps3 simmade man ju i fina speltitlar, så minskade det en del till ps4 för att nu denna generation bli fullständigt övertydligt.

Medlem

Det är oväsentligt hur lång tid det tar att göra ett spel. Det enda viktiga är att spelet är släppt, är bra och kostar rimligt.

Medlem
Skrivet av eld:

För att allt de fick var fans som trodde att elderscrolls 6 bara vart några år bort, hela internet gick väl ut med att det inte var världens bästa idé, oberoende hur mycket man gillar elderscrolls 6 eller inte.

När är det smart att göra en trailer för ett spel som ligger över 10 år bort och inte ens är under utveckling?

Hur kan man tro att det bara är några år bort när de uttryckligen säger att de inte kan arbeta på det just nu eftersom man har fullt upp med ett annat storspel men så fort det är ute ur dörren drar produktionen av ES6 igång?!

Då är man bara korkad, ärligt talat.

Sen angående att släppa en tidig teaser (inte trailer) är det rätt stor skillnad på att göra som Bethesda och säga "ni är inte bortglömda! Vi kommer arbeta på detta efter Starfield" jämfört med tex. Beyond good and evil 2 där man visar upp en del och skickar iväg hypetåget i full fart för att sedan bli helt knäpptyst utan att ge några anledningar.

Bethesda gav fansen precis vad de ville ha och ändå blir man irriterad. Då har man själv problem, faktiskt.

12
Skriv svar