Dickpicks, doxxning, mordhot – hårt spelklimat för svenska streaming-kvinnor

Medlem

Tyvärr sker detta inte bara på streamar…sorgligt att människor inte hyser någon som helst respekt…☹️

Medlem

Fullständigt vidrigt i de exempel som spelades upp under programmet. Den här "friheten under ansvar" som man på något sätt har online, dvs i större utsträckning kunna vara anonym, kommer just med en stor portion ansvar som en del inte klarar av.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Som en daglig spelare i Rocket League är jag van vid särskilt nedtryckande skitsnack. Kan störa sinnesron en del, tar åt mig en del men hoppas att terapi osv. gör att det minskar med tiden. Fortfarande gräsligt betende, och att man inte bestraffas för det gör ju att man känner att man "får tillåtelse" precis som det alltid är när skitbeteende bara tillåts vara utan att konfronteras eller bemötas på något sätt. I spel där man dessutom kan fullkomligt skita i personen man bajsat på så slipper man ju också känna konsekvenserna av att ha gjort det i någons närhet, att ens se dem eller kunna abstrahera så det inte känns som ett ansvar man har.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

För jävligt.

Klimatet är ett av skälen att jag aldrig spelar ranked. Overwatch 1 var sist. 20 matcher casual? På en helg? Inga problem. Kanske en surmupp.

2 matcher ranked? 2 leavers, 6 påhopp på folk om IQ och en eller två omskrivningar av N-ordet i gruppchatten.

Medlem

En av anledningarna till att jag slutade spela online var den ofta oerhört tråkiga jargongen. Jag tror det blivit en smula bättre senaste åren men knappast på en OK nivå. Jag kommer ihåg när Dotascenen tog sig lite i kragen och slutade uttrycken "fangay" och "rape" i chattar. Kan säkert vara grymt tråkigt att vara tjej i det där klimatet.

Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Som kvinna ser jag sånthär dagligen tyvärr när det gäller online spel. Detta är tyvärr vanligare än vad man tror. Jag vet många tjejer som inte spelar online spel med okända personer just pga detta.

Ja, i stort sett alla tjejer i min spelgrupp har den policyn, och när man spelar med dem utan fullt lag så förstår man varför.
Det är ofta grövre sexuella grejer än det man får höra som kille och en helt annan besatthet när tjejerna blir trakasserade.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
Skrivet av superlim:

Ja, i stort sett alla tjejer i min spelgrupp har den policyn, och när man spelar med dem utan fullt lag så förstår man varför.
Det är ofta grövre sexuella grejer än det man får höra som kille och en helt annan besatthet när tjejerna blir trakasserade.

det är hemskt att det ska behöva vara så. ska jag spela online med folk, så är det enbart med folk som jag spelat med förut.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

Spelar inte multiplayer. Tråkiga spel och folk är folk.

Medlem

Otroligt trist att jargongen är så primitiv som den är online. Jag vill tro och hoppas att ju fler vi är på den äldre skalan online så kommer det tids nog också bli mer vettiga interaktioner. Senast igår blev jag ombedd att avsluta mitt liv i ett oskyldigt casual lir i LoL. Jag missade min ability och naturligtvis måste jag dö för det - troligtvis enligt någon i de yngre tonåren.

Vad jag inte förstår är vart är föräldrarna? I denna tidsålder där man får höra om obehagligt folk som tar kontakt med barn i tid och otid så verkar ändå föräldrarna låta barnen härja fritt? Jag har flertalet gånger poängterat för min syster vars 7-åring visar stort intresse för spel att hon inte blint ska tro att han är en ängel online, att det här med anonymitet är något hon måste ta upp med honom och vilka skyldigheter han har att bete sig.

Medlem

Sällan eller aldrig.
Men jag stänger också oftast av chat, voice-chat eller har bara teamchat igång och spelar mest med vänner.

Förjävligt att det ofta blir så toxic så snabbt i många spel. Oftast verkar det bättre i lite mer obskyra spel, med mindre spelarbas. Eller där man kan sätta upp egna servrar och banna eventuella idioter.

Redaktör
Skrivet av CptEight:

Otroligt trist att jargongen är så primitiv som den är online. Jag vill tro och hoppas att ju fler vi är på den äldre skalan online så kommer det tids nog också bli mer vettiga interaktioner. Senast igår blev jag ombedd att avsluta mitt liv i ett oskyldigt casual lir i LoL. Jag missade min ability och naturligtvis måste jag dö för det - troligtvis enligt någon i de yngre tonåren.

Vad jag inte förstår är vart är föräldrarna? I denna tidsålder där man får höra om obehagligt folk som tar kontakt med barn i tid och otid så verkar ändå föräldrarna låta barnen härja fritt? Jag har flertalet gånger poängterat för min syster vars 7-åring visar stort intresse för spel att hon inte blint ska tro att han är en ängel online, att det här med anonymitet är något hon måste ta upp med honom och vilka skyldigheter han har att bete sig.

Helt enig med dig att föräldrar har ansvar att uppfostra sina barn i en kultur där man inte beter sig som ett as mot andra, varken irl eller online. Ingen garanti för att de beter sig bra, men viktigt att de får en uppfattning av vad som är okej och inte.

En bekants barn som har spelat med mina barn hos mig har ibland visat tendenser till tveksamt beteende och språk (både i spel och irl). Man hör antydningar mot grova grejer men han dämpar sig när han kommer på var han är. Om jag ska vara fördomsfull så är han nog ett ganska typiskt exempel: har ganska fria tyglar, varvar gärna upp, har lite svårt att dämpa impulser, osv. Det finns nog inget enkelt svar på hur man sköter sånt, men uppfostran, umgänge, kulturen hos kompisarna osv. lär spela roll.

Sen är det svårt att vara med på alla bollar. Jag har en 11-åring och varken kan eller bör vara med varje sekund han spelar. De blir ju mer och mer självgående och behöver sin integritet när de blir äldre. (Men lyckligtvis tror jag han sköter sig bra - han svär inte ens. Obs:: inte min förtjänst.)


signatur
Medlem

Och därför ladies and gentlemän spelar jag aldrig online.
Jag gjorde misstaget att prova CS:GO ett tag sedan, och fy vilken klimat. Till och med Halo MP var det nån som bara skrek hela tiden på saker, så man var tvungen att stänga av voicechat.

Medlem

Kan kolla på vad som men måste logga in med typ BankID för att få lov att skriva i chatten.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Tycker Mike Tyson uttyckte sig fint gällande sociala medier men de gäller även gaming för det är anonymitet.

"Social media made y’all way too comfortable with disrespecting people and not getting punched in the face for it.” ~ Mike Tyson.

Inaktiv

Har som kille inte märkt av det in-game så mycket förutom att vissa spelare med tjejnamn aldrig använder röstchatten.

Twitch däremot.. fuck me sideways vilket avskum.
Man har ju trillat in på en såndär tjejstreamer-kanal på Twitch nån gång för att kolla in ett nysläppt spel och den chatten är ju helt vansinnig.
Twitch-chatten är ju verkligen internets anus.
Man skäms ju för sitt kön när man ser vilka äckliga kommentarer som dyker upp (och sen oftast tas bort snabbt av en mod).
Killar som helt öppet beskriver vad de vill göra och sen blir arga och hotfulla när de inte får någon reaktion.
Man undrar ju hur folk kan bete sig sådär med någon självrespekt kvar. Beter sig som kåta primater.
Eller dessa desperata "Nice Guys" som hela tiden ger komplimanger på närmast manisk nivå. Extremt obehagliga.

Är ganska säker på att det förvrider streamerns psyke.
Var bästa kompis med en tjej under gymnasietiden som sen började streama. Det tog ett par år och sen blev hon helt förstörd. Trodde alla var "fejk" och kunde inte ens ta en vanlig ärlig komplimang efter det.
Nu har hon försvunnit helt från internet och jag vet inte var hon tog vägen.

Medlem

Tråkiga uppgifter.
Och märklig mentalitet att vara elak mot unga kvinnor. Jag kan förstå om man blir less på tjatmostrar 40+, vår mest problematiska grupp i samhället, men vad gäller unga kvinnliga gamers så tenderar jag att vara snällare mot dem online än mot karlar. Men är väl inne på den gamla skolan, "man slår inte tjejer".

Man undrar lite vad som pågår i skallen på en man som tycks gå igång på att vara elak mot en ung, attraktiv tjej. "Ratad"-komplex?

Sen måste man ju också inflika att man faktiskt _måste_ vara hårdhudad när man vistas online. Man kan inte vara hyperkänslig att ta åt sig av precis allt, då får man faktiskt skylla sig själv.

Avstängd
Skrivet av Flugsaft:

Tycker Mike Tyson uttyckte sig fint gällande sociala medier men de gäller även gaming för det är anonymitet.

"Social media made y’all way too comfortable with disrespecting people and not getting punched in the face for it.” ~ Mike Tyson.

Hmm jag undrar om Mike Tyson faktiskt sagt det där eller om det är ett sådant där fejk-citat...

Mike Tyson brukar inte uttrycka sig våldsamt nuförtiden.

Påminner dock om Robert E. Howards citat: “Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split, as a general thing.”.

Medlem

samtidigt får dom garanterat mycket mer hjälp, komplimanger osv än killar

Medlem

Anonymitet ger barn och andra omogna individer en konsekvensfri miljö. Alla former av minoriteter kommer att bli påhoppade och så länge kvinnor en minoritet online så är dom ett enkelt byte för idioter.

Jag tycker dock att det har blivit betydligt bättre de senaste åren. 2005-2010 när onlinespelande blev mainstream var klimatet minst sagt....omoget. Fördelen är väl att man har blivit rätt hårdhudad och kommentarer online rinner av en som vatten nu för tiden.

För er som missade hur det brukade låta.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem
Skrivet av Qwop:

Så visst, uppmärksamma och sprid bra energi istället för dålig, och säg till när någon beter sig dåligt. Men inse också att det är så här det är och alltid kommer vara.

Fast är inte det lite av att helt ge upp? Skall alltså det onda vinna över det goda? För det är ju ändå det som det handlar om. Att tillåta de som faktiskt begår hemska brott (för det värsta som sker ÄR ju kriminellt) att komma undan med det, att helt tillåta det, genom att rycka på axlarna och säga "Så här är det, kommer alltid att vara". För kort och gott så har det INTE alltid varit såhär, den som säger det väljer att ignorera en hel del nyanser och fakta.

Lösningar finns, idéer på hur man kan handskas med det finns, frågan är som alltid ifall de ansvariga VILL handskas med det.

Varför skall det exempelvis vara en självklarhet att kunna vara anonym på dessa plattformar där det förekommer som mest?

Jag tror att det kommer bli värre innan det blir bättre, men att vi till slut tvingas begränsa anonymiteten som vi har på internet, för att stävja både kriminalitet och sjuka beteenden.

Medlem
Skrivet av Qwop:

Hmm jag undrar om Mike Tyson faktiskt sagt det där eller om det är ett sådant där fejk-citat...

Mike Tyson brukar inte uttrycka sig våldsamt nuförtiden.

Påminner dock om Robert E. Howards citat: “Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split, as a general thing.”.

Det är ett relativt gammalt quote av han.

Redaktör
Skrivet av kennyg123:

samtidigt får dom garanterat mycket mer hjälp, komplimanger osv än killar

Möjligt, Men även om det är så, så betyder inte det att nån ska behöva stå ut med massa skit. Det är bara kasst beteende - punkt.


signatur
Medlem
Skrivet av Majoren:

Sen måste man ju också inflika att man faktiskt _måste_ vara hårdhudad när man vistas online. Man kan inte vara hyperkänslig att ta åt sig av precis allt, då får man faktiskt skylla sig själv.

Du är en del av problemet.

Att det finns de som är överdrivet känsliga i vissa situationer, ja, men det är ju INTE det som vi diskuterar, eller tycker du det? Att "skylla sig själv" när folk delar dina privata uppgifter i syftet att du skall känna dig rädd och osäker, när du mottar hot om ditt och din familjs liv, blir uppringd på både jobb och din privata telefon, där man också hotar, stör, skrämmer på olika vis. Ja då skall man skylla sig själv, för man är inte hårdhudad nog för att vistas online.

Du är en del av problemet. För annars hade du inte uttryckt dig såpass dåligt. Eller förklara var gränsen går, när man får lov att säga att nog är nog, och att man inte ens skall behöva bli drabbad av sakerna, istället för att inte ta åt sig?

Avstängd
Skrivet av Scream112:

Fast är inte det lite av att helt ge upp? Skall alltså det onda vinna över det goda? För det är ju ändå det som det handlar om. Att tillåta de som faktiskt begår hemska brott (för det värsta som sker ÄR ju kriminellt) att komma undan med det, att helt tillåta det, genom att rycka på axlarna och säga "Så här är det, kommer alltid att vara". För kort och gott så har det INTE alltid varit såhär, den som säger det väljer att ignorera en hel del nyanser och fakta.

Lösningar finns, idéer på hur man kan handskas med det finns, frågan är som alltid ifall de ansvariga VILL handskas med det.

Varför skall det exempelvis vara en självklarhet att kunna vara anonym på dessa plattformar där det förekommer som mest?

Jag tror att det kommer bli värre innan det blir bättre, men att vi till slut tvingas begränsa anonymiteten som vi har på internet, för att stävja både kriminalitet och sjuka beteenden.

I en miljö där det går att vara anonym tror jag alltid det kommer finnas.

Det är det som är mitt problem med "lösningar", de går ut på att ta bort folks anonymitet vilket jag är starkt emot.

I jakt på någon slags utopi där alla är snälla mot varandra kommer man göra saker betydligt sämre.

Enligt mig finns det ett stort värde i hur internet var innan Facebook, där alla var anonyma. Sedan dess har internet blivit allt mer kontrollerat och ska man börja med Bank-ID och liknande för att motverka hat och hot så kommer en stor del av det som gör internet fantastiskt att försvinna.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Du är en del av problemet.

Att det finns de som är överdrivet känsliga i vissa situationer, ja, men det är ju INTE det som vi diskuterar, eller tycker du det? Att "skylla sig själv" när folk delar dina privata uppgifter i syftet att du skall känna dig rädd och osäker, när du mottar hot om ditt och din familjs liv, blir uppringd på både jobb och din privata telefon, där man också hotar, stör, skrämmer på olika vis. Ja då skall man skylla sig själv, för man är inte hårdhudad nog för att vistas online.

Du är en del av problemet. För annars hade du inte uttryckt dig såpass dåligt. Eller förklara var gränsen går, när man får lov att säga att nog är nog, och att man inte ens skall behöva bli drabbad av sakerna, istället för att inte ta åt sig?

Har jag påstått det, att man ska tåla att få privata uppgifter uthängda etc., eller är det du personligen som hittar på här vad det är "vi diskuterar"? Artikeln och vad den grundar sig på är ett stort omfång av alltifrån rätt grova hot och kränkningar, till mer triviala så kallat sexistiska kommentarer. För mig personligen som inte är extrem åt något av hållen utan kan se att det finns nyanser, så anser jag att ja, man får faktiskt tåla väldigt mycket online och dit hör givetvis inte seriösa döds- och våldtäktshot eller liknande. Däremot så får man nog faktiskt tåla att någon t.ex. kallar en ful eller fet på den typen av stora allmänna kanaler, även om det ju är rena barnsligheter egentligen. Tycker du verkar sitta på allt för höga hästar här i inläggen dina, du uttrycker det att du bedriver en surrealistisk kamp, Gott mot ont?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tråkiga uppgifter.
Och märklig mentalitet att vara elak mot unga kvinnor. Jag kan förstå om man blir less på tjatmostrar 40+, vår mest problematiska grupp i samhället, men vad gäller unga kvinnliga gamers så tenderar jag att vara snällare mot dem online än mot karlar. Men är väl inne på den gamla skolan, "man slår inte tjejer".

Man undrar lite vad som pågår i skallen på en man som tycks gå igång på att vara elak mot en ung, attraktiv tjej. "Ratad"-komplex?

Sen måste man ju också inflika att man faktiskt _måste_ vara hårdhudad när man vistas online. Man kan inte vara hyperkänslig att ta åt sig av precis allt, då får man faktiskt skylla sig själv.

Ja den som blir mobbad, retad och tar åt sig får skylla sig själv, förlåt men detta måste vara bland det dummaste jag hört. Skyll på offret bara, sen ska vi inte diskutera din andra åsikt om "tjatmostrar"


signatur

IDKFA

Medlem

Så länge alla kan vara anonyma kommer det aldrig ta slut. För enkelt att bara göra ett nytt konto om man blir bannad.

Medlem

tycker hat får man vare sig det är kvinna eller man, det gäller bara hur man tar det. Tycker allmänhet så lär sig männen i tidig ålder att ta "banter" och allt sånt bättre dock, Men har några av mina kvinnliga kompisar som tar det på nosen och låter det studsa av och förstår hela grejen rätt bra. Det kommer alltid finnas och jag tycker även om det är fel att hålla på så ska rätten finnas att göra det, alternativet skulle bli för hårt och vara en "slippery slope" om det börja bli för mycket restriktioner. Sen är det också att spelar man med äldre hörs det typ aldrig, utan det är mer med ungdomar som inte lärt sig bättre än och är osäkra på sig själv.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tråkiga uppgifter.
Och märklig mentalitet att vara elak mot unga kvinnor. Jag kan förstå om man blir less på tjatmostrar 40+, vår mest problematiska grupp i samhället, men vad gäller unga kvinnliga gamers så tenderar jag att vara snällare mot dem online än mot karlar. Men är väl inne på den gamla skolan, "man slår inte tjejer".

Man undrar lite vad som pågår i skallen på en man som tycks gå igång på att vara elak mot en ung, attraktiv tjej. "Ratad"-komplex?

Sen måste man ju också inflika att man faktiskt _måste_ vara hårdhudad när man vistas online. Man kan inte vara hyperkänslig att ta åt sig av precis allt, då får man faktiskt skylla sig själv.

ja att vara hårdhudad är det mycket folk skulle behöva lära sig. Man lärde sig rätt tidigt att hur mer man grinar över saker som barn desto mer skit får man online. Bita i hop, visa vad man går för, så får man respekten.

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja att vara hårdhudad är det mycket folk skulle behöva lära sig. Man lärde sig rätt tidigt att hur mer man grinar över saker som barn desto mer skit får man online. Bita i hop, visa vad man går för, så får man respekten.

Ja, det är viktigt att lära sig att inte ta saker personligt på nätet. Speciellt när det är frågan om så stora kanaler som t.ex. Twitch eller onlinespel. Sen finns det ju definitivt ärekränkningar, hot som är direkt personliga, t.ex. när det börjar grävas i folks IRL-personuppgifter. Då sätter jag ned foten och ryter ifrån, rejält.

Men rent generella sexistiska, homofobiska och andra typer av vad man väl kan kalla "fördomsfulla kommentarer" är väl mest bara att kategorisera som allmänt potatismos på det anonyma nätet. Sånt som folk bara vräker ur sig utan att mena vare sig det ena eller det andra, helt enkelt.

Skriv svar