Valheim-utvecklarna tar avstånd från moddar som kostar pengar

Robot
Valheim-utvecklarna tar avstånd från moddar som kostar pengar

Eftersom det går stick i stäv med den kreativa och öppna andan hos moddandet.

#Iron-gate, #Moddar, #Valheim


Medlem
Citat:

Är det okej att moddare tar betalt för sina moddar?

Nej. Moddar ska vara fria att använda av alla, och vara öppna för vidare modifikation av alla. Har inget emot om modskapare accepterar donationer för sina verk, men de ska absolut inte ta betalt för det innan man får använda sig av det.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

eld
Medlem

Såklart så är det okej för en utvecklare att ta betalt för sitt arbete.

Problematiken ligger ju i att det är ett arbete som behöver en annan produkt för att fungera, så det legala innebär att man måste följa ägarna till spelets önskemål.

Medlem

Röstade ja därför att jag anser att alla har rätt att ta betalt för sina verk om dom så vill. Dock tycker jag att dom som är så talangfulla att dom kan producera moddar värda att betala för borde satsa på att göra egna spel i stället.

Medlem

Jag tycker det är okej att ta betalt men då tycker jag även att ägarna till spelet ska få en procentuell del av summan. Det är trots allt deras basspel som modden utgår ifrån.

Medlem

Ni vet att plugins säljs överallt i världen annars va? Vart drar ni skillnaden, eller finns det en "faktisk" skillnad mellan mod och plug-in?

Moderator | Testpilot

Har ofta sett det som ett hobbyprojekt och det känns som att det går emot hela idén med moddar när man börjar låsa det bakom betalväggar.

Man får givetvis, men det känns fel.

Jag skulle då aldrig i mitt liv köpa en mod i alla fall.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kan man inte få ett exempel till en sådan här sk mod som tar betalt i spelet då?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Kan man inte få ett exempel till en sådan här sk mod som tar betalt i spelet då?

Therzie är ett exempel, som släppt moddar med vapen, monster och annat, där det utöver gratisversionerna finns premiumvarianter som man antingen kan "donera" direkt för eller få tillgång till via Patreon.

Medlem

Röstade ja. Men tycker ändå att det är helt upp till utvecklarna av grundspelet huruvida de är ok med det eller ej. Att börja ta betalt för mods utan godkännande kan såklart bli problematiskt relativt snabbt.

I den bästa av världar kan ju moddandet leda till anställning hos företaget som vi har sett i ett par spel. Passionen för spelet som skiner igenom hos vissa moddare är helt underbar så tänk hur de kan bidra till spelet om de kan jobba heltid med det. Speciellt när man tänker på vad de lyckas skapa (oftast gratis) genom moddandet. Men är såklart mycket som behöver klicka för att lyckas bli anställd den vägen också ^^

Medlem

Det är upp till ägarna av spelet att bestämma om det ska vara tillåtet. Sen beror det lite på hur omfattande modden är. En "total conversion" eller något som kan klassas som DLC kan jag tycka är OK om den kostar lite, medans en modd som endast lägger till en eller ett par funktioner bör vara gratis.

Medlem

Tycker frågan behöver ett svarsalternativ till, nämligen att det är okej för moddaren att ta betalt för sina moddar om de vill men inte för ägaren av spelet att ta betalt för moddar någon annan tillverkat så som Bethesda gör i Fallout.

Sen tycker jag att moddar helst ska vara öppna och gratis då det oftast är något man knåpat ihop för sin egen skull som man sen gärna delar med sig av till andra för att man är intresserad och gillar utmaningen samt att arbetet man lagt ner då har större betydelse och att man inte gör det bara för att få extra kosing. Det betyder inte att jag tycker det är fel om man lagt ner tusentals timmar på att bygga en mod och vill ha skälig ersättning om andra personer vill använda din mod och tycker att du gjort ett bra jobb.

Gnällkuk

Jag avstod rösten, hade velat svara "Det beror på"

Det beror ju helt på om det är en mindre mod eller något som mer eller mindre bygger om spelet helt från grunden och tar utvecklaren/utvecklarna massvis med tid. Men, det borde istället vara gratis för alla som vill och sedan donera pengar för att stötta utvecklingen för att främja kreativitet istället för folk som bara vill tjäna en snabb hacka.

I grunden borde ägarna av ip:et vara de som sätter grundreglerna, men att det finns sätt att stötta utvecklarna via patreon eller dylikt borde vara ok


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag röstade nej eftersom att moddar är just modifikationer av någon annans verk. Vissa kan vara väldigt professionella, medans andra är mer amatörmässiga.

Om jag laddar ner en mod förväntar jag mig inte en problemfri, buggfri och allmänt polerad upplevelse som jag gör när jag köper ett spel. Det är en tyst överenskommelse mellan mig och modtillverkaren att modden kommer i befintligt skick så att säga.

Börjar man ta betalt höjs därmed kraven ofantligt på produktens kvalitet och jag tror att det skulle få en hämmande effekt på kreativiteten.

Vill man ta betalt för sitt arbete bör man göra ett eget spel och sälja det.

Medlem

Jag använder aldrig moddar, med ett fåtal undantag då. Vill spela spelet som det var tänkt av utvecklarna och är spelet för trasigt och måste lagas med moddar så spelar jag ändå inte spelet.

Men ta betalt för det? Känns ju lite sådär då modden bara är en promille av kodbasen.

Tänk om CS, Team Fortress eller DOTA hade varit bakom betalväggar, då hade de spelen aldrig blivit så stora som de är idag.


signatur

IDKFA

Medlem

Det är både ett ja och ett nej. Vanligtvis säger jag nej men de fallen där jag hade lutat mot att tycka det är acceptabelt är något som till exempel Black Mesa eller Garry's Mod. Donationer är fullt acceptabelt.

Grafikfejs
Paradox Interactive

Kluven. Moddar är ju något som ökar livslängden på ett spel, och utvecklarna vill ju såklart att det finns så många moddar som möjligt till det. Samtidigt finns det många väldigt avancerade tillägg som kräver tredjepartstjänster för att upprätthålla samt otroligt mycket engagemang från ett stort antal utvecklare, och som i många fall arbetar helt ideellt. Jag ser inga problem att de då tar betalt för att täcka de kostnaderna. Eller åtminstone delar av det (t.ex. via premium-versioner med fler eller utökade features). Åtminstone så länge de inte använder ett IP från tredje part. Men det blir betydligt kärvigare om t.ex. en Skyrim-mod med Lord of the Rings-tema helt plötsligt skulle börja kosta pengar. Förutom den moraliskt tveksamma affärsmodellen så sätter man sig som mod-utvecklare i väldigt snårig sits, där förmodligen både företaget bakom grundspelet, och varumärket som används, har rätt att stämma dig eller kräva att du plockar ned din produkt (gissar jag, jag kan inget om sånt här).

Så generellt är jag emot, men i fall där moddar kräver tjänster/servrar etc som kostar pengar att driva kan jag tycka det är okej.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Det är både ett ja och ett nej. Vanligtvis säger jag nej men de fallen där jag hade lutat mot att tycka det är acceptabelt är något som till exempel Black Mesa eller Garry's Mod. Donationer är fullt acceptabelt.

Garry's mod är ju inte precis en mod dock


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Alltså, jag är inte emot att man får ta betalt för sitt jobb, men med moddar är jag lite neg ändå. Men det handlar bara om att jag inte vill att det bildas en standard där man tar betalt för moddar, för det kommer förändra hela landskapet om den sortens tänk kommer in. Om en enstaka individ vill ta betalt så visst, gör det...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Generella mod, nja.

Mods I tex total war Warhammer 2/3, minns inte namn på dessa, men finns enorma mods som gör fullständiga overhauls på hela spelet. Tycker inte man ska ta betalt även för dessa.

Men, när ett mod blir såpass populärt/välgjort skulle det vara på sin plats där spelutvecklaren belönar/betalar modskaparen.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Alltså, jag är inte emot att man får ta betalt för sitt jobb, men med moddar är jag lite neg ändå. Men det handlar bara om att jag inte vill att det bildas en standard där man tar betalt för moddar, för det kommer förändra hela landskapet om den sortens tänk kommer in. Om en enstaka individ vill ta betalt så visst, gör det...

Lite som när arbetarna börjar prata fack med varandra

eld
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag använder aldrig moddar, med ett fåtal undantag då. Vill spela spelet som det var tänkt av utvecklarna och är spelet för trasigt och måste lagas med moddar så spelar jag ändå inte spelet.

Men ta betalt för det? Känns ju lite sådär då modden bara är en promille av kodbasen.

Folk moddar inte bara för att fixa spel, ibland vill man lägga till nya roliga saker, lite som att köpa en expansion, det betyder inte att man tycker att spelet är trasigt.

Skrivet av mrFluffy:

Tänk om CS, Team Fortress eller DOTA hade varit bakom betalväggar, då hade de spelen aldrig blivit så stora som de är idag.

Det är såklart helt sant att tillgången till dessa moddar är en del till varför så många kunde spela dessa, men spel släpps ju konstant utan att de är gratis, och folk köper dom, de blir populära.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Röstade ja därför att jag anser att alla har rätt att ta betalt för sina verk om dom så vill. Dock tycker jag att dom som är så talangfulla att dom kan producera moddar värda att betala för borde satsa på att göra egna spel i stället.

Äh, de får göra vad de vill. När det gäller att ta betalt anser jag att det är okej i grunden, sen kan jag tycka att det är sjukt tråkigt dock. Det jag tycker om allra mest, som till och med ger mig mer glädje än en vanlig gratismod, det är när en mod utvecklas med stöd av en community som genom Patreon eller liknande. Fett inspirerande.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Person A skapar en grotta med 2 nya monster, 4 nya svärd och 7 fina dekorations-items till ens hus.
Person A får ej ta betalt.

Person B skapar en grotta med 2 nya monster, 4 nya svärd och 7 fina dekorations-items till ens hus.
Person B får ta betalt, och uttrycker högt att person A inte borde ta betalt.

Ja, mitt inlägg är onyanserat, det finns skillnader.
Men i grund och botten så är det samma kärlek som är orsaken till grottan. Om det inte är så att moddaren till och med gör det av mer personlig glädje och kärlek till produkten den skapar.

I bästa världen så känner den betalda utvecklaren också samma kärlek till grottan, men alla som har kollegor vet att inte alla som arbetar på samma produkt som en själv har samma motivationer och mål....

Medlem

Jag VILL inte att moddar ska kosta, men kan dock inte riktigt säga att de inte FÅR kosta något. Däremot tycker jag till 100% att säljer man en mod så får man vara beredd på att agera supportavdelning, hantera återbetalningar och all annan form av kundsupport som vilken studio som helst måste hantera. Det är en helt annan sak att ta betalt för sitt arbete än att släppa det gratis, det kommer med förpliktelser också.

Medlem

Tycker att Steam kan bygga in donationer till moddar direkt i workshop, men ingen mod bör kosta pengar. Kostar mods pengar så måste de registrera företag och vara ansvariga för att modden uppdateras och är optimerad till nya versionenav spelet. Så det blir i stort som vanligt DLC fast tredjepart.

ELF
Medlem

Då är det inte längre en mod, utan istället expansion eller dlc.
Dessutom som andra redan nämnt. Då får man också vara beredd på alla lagar och regler kring att sälja en produkt.
Men en donationsknapp har jag nog aldrig varit emot. Har sett en del lägga till detta på nexus mods.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag röstar Nej, dom kan ta imot gåvor etc men det ska ej vara ett måste, Det finns ingen kvalitet kontroll eller ett krav på mod tillverkaren att lova att ens hålla den kvalitet du betalar för. Nä det är en slippery slope att det betalning för moddar ska vara en självklarhet eller ett måste.

Medlem

Om en moddare vill ta betalt så kan de få göra det.
Det är helt upp till en själv om man vill köpa modden eller strunta i den.
Jag tycker dock inte att spelutvecklaren skall få sko sig på det som i fallet med Bethesda.
Om man som konsument har köpt en produkt och är de facto ägare så skall man få göra vad man vill med den.

Jag har massa moddar till min motorcykel och samtliga har kostat pengar.
Ducati har dock inte tjänat en krona på dessa trots att dom står för "plattformen".
Ducati har varken haft någon möjlighet att förhindra att dessa moddar/komponenter tillverkas eller att jag installerar dom.
Sedan kan transportstyrelsen ha synpunkter men det är på mitt ansvar.

Varför skall mjukvara ha någon form av särställning?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Natrium:

Jag röstar Nej, dom kan ta imot gåvor etc men det ska ej vara ett måste, Det finns ingen kvalitet kontroll eller ett krav på mod tillverkaren att lova att ens hålla den kvalitet du betalar för. Nä det är en slippery slope att det betalning för moddar ska vara en självklarhet eller ett måste.

Du menar att spelutvecklarna alltid garanterar kvalitén på sina produkter och levererar vad dom har lovat?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

12
Skriv svar