Den stora tråden om Diablo IV

Moderator | Testpilot
Skrivet av Issue:

Galet pepp nu. blev en lvl 20 necro plus sorcerer under server slam som båda döda ashava på första försöket.
använde server slam för att bestämma mig för om jag skulle köpa till xbox eller till PC men har fortfarande inte bestämt mig, kan luta åt att det här blir det första spelet någonsin jag köper till två plattformar..

Finns det någon anledning till att du skulle behöva ha det till två? Typ att datorn ibland är upptagen eller bara för att du vill kunna spela i soffan?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Issue:

Galet pepp nu. blev en lvl 20 necro plus sorcerer under server slam som båda döda ashava på första försöket.
använde server slam för att bestämma mig för om jag skulle köpa till xbox eller till PC men har fortfarande inte bestämt mig, kan luta åt att det här blir det första spelet någonsin jag köper till två plattformar..

Finns det något perfektare för dig än xbox game pass, där diablo 4 ingår till pc och xbox..?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Finns det något perfektare för dig än xbox game pass, där diablo 4 ingår till pc och xbox..?

Diablo ingår inte i game pass. Blizzard har ingen deal med MS angående detta. Och även om köpet går i genom i framtiden så har dom sagt att det inte kommer ingå i Gamepass. Vet inte vart du fått denna information ifrån?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Finns det någon anledning till att du skulle behöva ha det till två? Typ att datorn ibland är upptagen eller bara för att du vill kunna spela i soffan?

Nu blir det en novell, det finns flera små (säkert dåliga) anledningar.

Sitter/står vid datorn hela dagarna iom jobbet, mycket skönare att lägga sig i soffan på kvällen.
Hunden, som jag "dissar" under hela dagarna, ligger mycket hellre mellan benen eller brevid mig i soffan. Då blir han glad fast han har en väldigt fin plats brevid mig vid datorn (https://www.sweclockers.com/forum/post/19995698).

Lördag kväll, här bestämmer jag mig för att köpa till Xbox.
Vaknar på söndag, känner att det är ju faktiskt lite nice att sätta sig vid datorn och dricka kaffe, surfa lite, spela lite diablo.
Efter hundpromenaden lägger jag mig i soffan, dricker kaffe, spelar lite mer. Ganska nice det med.

Sen, som en blixt från klar himmel hör en gammal guildkompis från WoW tiden av sig då han ser att jag spelar D4 och börjar skriva i ingame chatten. Helvete vilken tid det tar att skriva ett meddelande till honom med en handkontroll och onscreen tgb.
Men han vill spela lite ihop, så byter från Xbox till PC för att kunna skriva lite smidigare.

Senare under dagen efter lite trädgårdsarbete är jag lite trött och slö, lägger mig i soffan och slöspelar lite.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Nu blir det en novell, det finns flera små (säkert dåliga) anledningar.

Sitter/står vid datorn hela dagarna iom jobbet, mycket skönare att lägga sig i soffan på kvällen.
Hunden, som jag "dissar" under hela dagarna, ligger mycket hellre mellan benen eller brevid mig i soffan. Då blir han glad fast han har en väldigt fin plats brevid mig vid datorn (https://www.sweclockers.com/forum/post/19995698).

Lördag kväll, här bestämmer jag mig för att köpa till Xbox.
Vaknar på söndag, känner att det är ju faktiskt lite nice att sätta sig vid datorn och dricka kaffe, surfa lite, spela lite diablo.
Efter hundpromenaden lägger jag mig i soffan, dricker kaffe, spelar lite mer. Ganska nice det med.

Sen, som en blixt från klar himmel hör en gammal guildkompis från WoW tiden av sig då han ser att jag spelar D4 och börjar skriva i ingame chatten. Helvete vilken tid det tar att skriva ett meddelande till honom med en handkontroll och onscreen tgb.
Men han vill spela lite ihop, så byter från Xbox till PC för att kunna skriva lite smidigare.

Senare under dagen efter lite trädgårdsarbete är jag lite trött och slö, lägger mig i soffan och slöspelar lite.

Haha jobbigt val 😁 ett par tankar: köper du till xbox kan du ju alltid lokalstreama från xboxen till datorn om du sitter där och dricker kaffe osv och vill spela lite på plats. Alternativet åt andra hållet är ju att du kopplar datorn till tvn med en lång hdmikabel så kan du spela med handkontroll från soffan ändå.

Medlem
Skrivet av robbis:

Diablo ingår inte i game pass. Blizzard har ingen deal med MS angående detta. Och även om köpet går i genom i framtiden så har dom sagt att det inte kommer ingå i Gamepass. Vet inte vart du fått denna information ifrån?

Om de blir uppköpta kommer d4 naturligtvis hamna på gamepass, men det lär dröja. Det de sagt är att de (Activision Blizzard) inte har några planer på det, men det har garanterat Microsoft.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Issue:

Nu blir det en novell, det finns flera små (säkert dåliga) anledningar.

Sitter/står vid datorn hela dagarna iom jobbet, mycket skönare att lägga sig i soffan på kvällen.
Hunden, som jag "dissar" under hela dagarna, ligger mycket hellre mellan benen eller brevid mig i soffan. Då blir han glad fast han har en väldigt fin plats brevid mig vid datorn (https://www.sweclockers.com/forum/post/19995698).

Lördag kväll, här bestämmer jag mig för att köpa till Xbox.
Vaknar på söndag, känner att det är ju faktiskt lite nice att sätta sig vid datorn och dricka kaffe, surfa lite, spela lite diablo.
Efter hundpromenaden lägger jag mig i soffan, dricker kaffe, spelar lite mer. Ganska nice det med.

Sen, som en blixt från klar himmel hör en gammal guildkompis från WoW tiden av sig då han ser att jag spelar D4 och börjar skriva i ingame chatten. Helvete vilken tid det tar att skriva ett meddelande till honom med en handkontroll och onscreen tgb.
Men han vill spela lite ihop, så byter från Xbox till PC för att kunna skriva lite smidigare.

Senare under dagen efter lite trädgårdsarbete är jag lite trött och slö, lägger mig i soffan och slöspelar lite.

Haha känner igen mig i det där. Synd att spelet inte finns på Game pass, och vad jag vet kan man inte spela med samma karaktär på PC och konsol?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av k4rst3n:

För alla er som är hypeade och kommer spela Diablo 4 vill jag bara tipsa om SvenskaDiablo.se! Det är en svensk sida som funnits sedan 1998 och dedikerat sig åt Diablospelen genom åren.

Sidan kanske inte är så superaktiv nu för tiden men vad som är det är våran Discord! Under betahelgen var det fullt drag där inne och det kommer bli helt galet kul inför, under och efter releasen av Diablo 4.

Så vill du hänga med likasinnade när det kommer till Diablo-serien är ni välkomna att titta förbi och säga hej, helvetets dörrar står öppna för alla 😈 (se min signatur för discord-länk)

(ber om ursäkta för denna skamlösa reklam)

Ja de var faktiskt kul att dra ihop skaran igen tråkigt att behöva vänta bara
Ses igen vid release //Prelle

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Haha jobbigt val 😁 ett par tankar: köper du till xbox kan du ju alltid lokalstreama från xboxen till datorn om du sitter där och dricker kaffe osv och vill spela lite på plats. Alternativet åt andra hållet är ju att du kopplar datorn till tvn med en lång hdmikabel så kan du spela med handkontroll från soffan ändå.

HDM kabel är inte aktuellt, för långt bort för att vara en smidig lösning, men jävligt synd att jag inte tänkte på Remote Play, det hade ju definitivt varit något jag borde ha testat under helgen. Men kanske köpa till Xbox först och om det fungerar dåligt med Remote Play så får jag köpa till PC också.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha känner igen mig i det där. Synd att spelet inte finns på Game pass, och vad jag vet kan man inte spela med samma karaktär på PC och konsol?

Jo det ju full cross progression, självklart kan man ju inte spela samtidigt men jag kan absolut spela på PC och sen återuppta spelsessionen med samma gubbe en minut senare på Xbox, det var så jag gjorde (fast från Xbox till PC) när min gamla guildkompis hörde av sig och ville spela.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om de blir uppköpta kommer d4 naturligtvis hamna på gamepass, men det lär dröja. Det de sagt är att de (Activision Blizzard) inte har några planer på det, men det har garanterat Microsoft.

Affären lär ju inte bli klar på ett bra tag, och visst det kommer garanterat i framtiden till gamepass. Är väl bara positivt för både MS och Blizzard om de får sälja så många exemplar innan för att sedan släppa det "gratis" till gamepass. Men som sagt, just nu finns inga som helst planer för det. Och jag svarade på den tidigare postaren skrev att det SKA komma på gamepass, det var det jag svarade på.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Issue:

Jo det ju full cross progression, självklart kan man ju inte spela samtidigt men jag kan absolut spela på PC och sen återuppta spelsessionen med samma gubbe en minut senare på Xbox, det var så jag gjorde (fast från Xbox till PC) när min gamla guildkompis hörde av sig och ville spela.

Aha! Fan vad nice. Det visste jag faktiskt inte.

Det enda som är synd då kanske är väl att ETT köp inte gäller för alla plattformar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Issue:

Nu blir det en novell, det finns flera små (säkert dåliga) anledningar.

Sitter/står vid datorn hela dagarna iom jobbet, mycket skönare att lägga sig i soffan på kvällen.
Hunden, som jag "dissar" under hela dagarna, ligger mycket hellre mellan benen eller brevid mig i soffan. Då blir han glad fast han har en väldigt fin plats brevid mig vid datorn (https://www.sweclockers.com/forum/post/19995698).

Lördag kväll, här bestämmer jag mig för att köpa till Xbox.
Vaknar på söndag, känner att det är ju faktiskt lite nice att sätta sig vid datorn och dricka kaffe, surfa lite, spela lite diablo.
Efter hundpromenaden lägger jag mig i soffan, dricker kaffe, spelar lite mer. Ganska nice det med.

Sen, som en blixt från klar himmel hör en gammal guildkompis från WoW tiden av sig då han ser att jag spelar D4 och börjar skriva i ingame chatten. Helvete vilken tid det tar att skriva ett meddelande till honom med en handkontroll och onscreen tgb.
Men han vill spela lite ihop, så byter från Xbox till PC för att kunna skriva lite smidigare.

Senare under dagen efter lite trädgårdsarbete är jag lite trött och slö, lägger mig i soffan och slöspelar lite.

Drog igång betan på Steam Deck igår. Var lite pill att få igång men när det väl var igång funkade det utmärkt.

Inaktiv
Skrivet av Issue:

Nu blir det en novell, det finns flera små (säkert dåliga) anledningar.

Sen, som en blixt från klar himmel hör en gammal guildkompis från WoW tiden av sig då han ser att jag spelar D4 och börjar skriva i ingame chatten. Helvete vilken tid det tar att skriva ett meddelande till honom med en handkontroll och onscreen tgb.
Men han vill spela lite ihop, så byter från Xbox till PC för att kunna skriva lite smidigare.

Senare under dagen efter lite trädgårdsarbete är jag lite trött och slö, lägger mig i soffan och slöspelar lite.

Du kan ju köpa ett tangentbord till Xboxen. Har ett till min PS5 så det borde ju fungera likadant tänker jag.
Man trycker upp på styrkorset och sen chatrutan och sen är det bara att skriva. Lite omständligt men det går. Det går betydligt snabbare än att skriva med handkontrollen.

Medlem
Skrivet av anon_328997:

Du kan ju köpa ett tangentbord till Xboxen. Har ett till min PS5 så det borde ju fungera likadant tänker jag.
Man trycker upp på styrkorset och sen chatrutan och sen är det bara att skriva. Lite omständligt men det går. Det går betydligt snabbare än att skriva med handkontrollen.

Jag har inte tänkt på att man kan koppla in ett tangentbord. Gjorde det nu på min PS5 och testade att skriva. Är mycket smidigare 👍🏽

Medlem

Battle Pass? Battle Pass.

Urk.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Endast cosmetics och optional Men det är ju heller inte svårt att klaga på allt

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Som nämnt innan är det valfritt och bara kosmetiska prylar man får där. Störande ändå för ett fullprisspel, och hade gärna sett att armorn gick att få genom att bara spela spelet, men tror vi alla kommer ha skoj ändå och glömma det där fort


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har inte egentligen inte så mycket emot battle pass bara det inte tar för mycket fokus från utvecklares håll, dvs istället för att göra ett bättre/roligare spel så fokuserar de på battle pass.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Jag tror fortfarande vi blir lurade på något sätt, första dagarna kommer det vara fantastiskt och alla kommer köpa spelet sen efter någon vecka märker någon att man kan bli starkare genom att spendera pengar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Najkan:

Jag tror fortfarande vi blir lurade på något sätt, första dagarna kommer det vara fantastiskt och alla kommer köpa spelet sen efter någon vecka märker någon att man kan bli starkare genom att spendera pengar.

Jag tror personligen vi inte behöver oroa oss Det folk gärna glömmer är att Diablo Immortal var inte ens tänkt att det skulle släppas hos oss, utan först var det tänkt till Kina. Sedan blev det tal om släpp för oss, och sedan ville spelare ha det till PC.

Det är ett mobilspel du kan spela på PC, med allt vad mobilspel innebär. Allt pay 2 win kommer stanna där, enligt deras egen utsago.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Endast cosmetics och optional Men det är ju heller inte svårt att klaga på allt

Din poäng är?

Man kan väl fortfarande tycka att det är vidrigt med in-gameshops och Battle Paasses för ett fullkostnadsspel? Att på något vis försöka försvara det med att "det enbart är kosmetiska" saker tycker jag är ytters märkligt.

Men visst "enbart cosmetics" är bättre än p2w, men som sagt, man kan fortfarande tycka negativt om det samt att man helst vill se att den här trenden försvinner snarare än fortgår. Vilket det inte lär göra då för många tycker det är ok för att det just "enbart är kosmetiska saker".


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Så länge själva spelet också får uppdateringar med cosmetics/nya rustningar och liknande. Att det inte enbart är bundet till pass.
Eftersom allt som går att få, med hjälp av riktiga pengar har 0 prestigevärde.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel men om man bara kan bli starkare genom att spela mer och inte genom att spendera pengar på battle-pass, varför ingår då inte 4 dagars tidigare åtkomst även i basversionen? Det som borde skilja mellan ultimate, deluxe och standard är enbart battle-pass (kosmetiskt), inget annat. Fyra dagar är ändå ett oerhört stort försprång kontra de som köpt standard-edition. Nu kanske det är serverstrul det första och möjligen det andra dygnet men ändå.

Är de rädda att antalet spelare ska bli för många om man släppt spelet samma dag som alla andra utgåvor låter det för mig som de behöver se över sina egna resurser och rusta upp inför släppet. Titta på antalet förbokningar och planera så gott det går efter det. Fel kan och kommer säkert att uppstå oavsett men många som vill börja tidigt kommer köpa deluxe.

Dessutom är battle-pass för ett diablo-spel ganska konstigt, hör väl mer hemma i mp-shooters som Ow, cod, bf osv?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Inte satt mig in vad battlepass är, är det något man bara använder för seasons?
Jag kommer inte köra seasons alls, har inte tid att börja om från början var 3e-5e(?) månad.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Inte satt mig in vad battlepass är, är det något man bara använder för seasons?
Jag kommer inte köra seasons alls, har inte tid att börja om från början var 3e-5e(?) månad.

Jepp, battle pass är season och ger lite belöningar. Gratis i basversionen, premium kostar och ger då extra skins. Kör du inte seasons alls så kan du ignorera att det finns helt och hållet 🙂

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Din poäng är?

Man kan väl fortfarande tycka att det är vidrigt med in-gameshops och Battle Paasses för ett fullkostnadsspel? Att på något vis försöka försvara det med att "det enbart är kosmetiska" saker tycker jag är ytters märkligt.

Men visst "enbart cosmetics" är bättre än p2w, men som sagt, man kan fortfarande tycka negativt om det samt att man helst vill se att den här trenden försvinner snarare än fortgår. Vilket det inte lär göra då för många tycker det är ok för att det just "enbart är kosmetiska saker".

Absolut! Jag hade själv sett att det inte fanns något Battle Pass med tanke på hur mycket men pungar ut för bas-spelet. Dock känner jag personligen att det inte inkräktar nog för att det ska få mig att inte spela.

Som jag skrivit otaliga gånger här i forumet så förstår jag verkligen att det svider. Ett spel som Diablo handlar inte bara om jakten på kraftfull loot, men också loot som ser bra ut. Gömmer man då bort en del skins bakom en extra betalvägg så slår det fel, men jag tänker mest att jag kommer kunna hitta annat coolt att ta på mig istället.

Köper spelet, men köper inte något Battle Pass

Skrivet av magma:

Rätta mig gärna om jag har fel men om man bara kan bli starkare genom att spela mer och inte genom att spendera pengar på battle-pass, varför ingår då inte 4 dagars tidigare åtkomst även i basversionen? Det som borde skilja mellan ultimate, deluxe och standard är enbart battle-pass (kosmetiskt), inget annat. Fyra dagar är ändå ett oerhört stort försprång kontra de som köpt standard-edition. Nu kanske det är serverstrul det första och möjligen det andra dygnet men ändå.

Är de rädda att antalet spelare ska bli för många om man släppt spelet samma dag som alla andra utgåvor låter det för mig som de behöver se över sina egna resurser och rusta upp inför släppet. Titta på antalet förbokningar och planera så gott det går efter det. Fel kan och kommer säkert att uppstå oavsett men många som vill börja tidigt kommer köpa deluxe.

Dessutom är battle-pass för ett diablo-spel ganska konstigt, hör väl mer hemma i mp-shooters som Ow, cod, bf osv?

Antar det bara är något sätt att få ut lite mer pengar utav folk. Jag hoppas att när man springer runt i den öppna världen så kommer man matchas mot folk runt sin level i PVP-zoner, så då ser jag inte de 4 dagarna som någon större fördel

Battle pass har på senaste blivit (tyvärr) vanligt i de flesta multiplayer-spelen som släpps nu för tiden. Gillar idén i grunden, men oftast är belöningarna skräp såvida man inte köper premium-versionen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Din poäng är?

Man kan väl fortfarande tycka att det är vidrigt med in-gameshops och Battle Paasses för ett fullkostnadsspel? Att på något vis försöka försvara det med att "det enbart är kosmetiska" saker tycker jag är ytters märkligt.

Men visst "enbart cosmetics" är bättre än p2w, men som sagt, man kan fortfarande tycka negativt om det samt att man helst vill se att den här trenden försvinner snarare än fortgår. Vilket det inte lär göra då för många tycker det är ok för att det just "enbart är kosmetiska saker".

Tycker framför allt det är konstigt att folk fortfarande tror att det kommer försvinna om det klagas tillräckligt mycket. Det är här för att stanna oavsett vad man tycker om det eller ej. Föredrar jag spel utan BP's och ingame stores? Absolut, men jag har också insett att det är så här majoriteten av spelen ser ut idag och kommer se ut i framtiden, speciellt när det rör sig om live service. Påverkar inte mig något i slutändan ändå eftersom jag själv väljer om jag vill lägga ytterligare pengar utöver spelets inköpspris eller ej

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Absolut! Jag hade själv sett att det inte fanns något Battle Pass med tanke på hur mycket men pungar ut för bas-spelet. Dock känner jag personligen att det inte inkräktar nog för att det ska få mig att inte spela.

Som jag skrivit otaliga gånger här i forumet så förstår jag verkligen att det svider. Ett spel som Diablo handlar inte bara om jakten på kraftfull loot, men också loot som ser bra ut. Gömmer man då bort en del skins bakom en extra betalvägg så slår det fel, men jag tänker mest att jag kommer kunna hitta annat coolt att ta på mig istället.

Köper spelet, men köper inte något Battle Pass

Håller med. Alltså, lägg resurserna till huvudspelet istället, den där kosmetiska looten kunde ha varit extra endgame-loot istället med trevliga equips samt sett spektakulära ut, men men. Nu är kanske resurserna dom lägger på Battle Passet och shoppen försumbara, men ändå, gillar det icke.

Skrivet av DieZe:

Tycker framför allt det är konstigt att folk fortfarande tror att det kommer försvinna om det klagas tillräckligt mycket. Det är här för att stanna oavsett vad man tycker om det eller ej. Föredrar jag spel utan BP's och ingame stores? Absolut, men jag har också insett att det är så här majoriteten av spelen ser ut idag och kommer se ut i framtiden, speciellt när det rör sig om live service. Påverkar inte mig något i slutändan ändå eftersom jag själv väljer om jag vill lägga ytterligare pengar utöver spelets inköpspris eller ej

Självklart förstår jag att trenden inte kommer brytas så länge degen rullar in. Men jag tror inte heller det blir lättare att bryta den om alla sitter helt knäpptysta och rullar tummarna.

Även om det är här för att stanna(tills vidare) kände jag för att slänga in ett litet grinigt inlägg om skiten. Förstår kanske att det kan bli tröttsamt i längden att läsa när det är flera som skriver om det kontinuerligt, men folk klagar ju på det av en anledning, vilket inte är så konstigt kan jag tycka.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag ser positivt på battle pass, seasons med mer. Har inget emot in game shop. Särskilt om det leder till att spelet kan utvecklas under längre tid.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jepp, battle pass är season och ger lite belöningar. Gratis i basversionen, premium kostar och ger då extra skins. Kör du inte seasons alls så kan du ignorera att det finns helt och hållet 🙂

Ah najs vad skönt, tackar för info

Skriv svar