YouTubes riktlinjer gäller enbart för mindre kanaler.

Medlem
YouTubes riktlinjer gäller enbart för mindre kanaler.

Som rubriken lyder så tycker jag detta känns väldigt märkligt. Vissa av mina videos och andra mindre kanaler på YouTube får sina videos åldersbestämda, men större kanaler får det inte. Detta gör att vi mindre kanaler inte kommer upp när man söker efter detta spel i YouTubes sökning. Vet inte om det är så på en vanlig Google sökning men antar att samma problem även finns där. Förstå mig rätt, det är bra att man vill skydda vissa tittare, men då ska samma regler gälla för alla.

Även videos som är längre än tolv timmar, jag vet att detta är långt, men vissa spel är längre än andra och man får fler visningar om man delar hela spelet istället för att dela upp detta.
Förstår bara inte varför YouTube gör detta mot mindre kanaler.
Känns som att konkurrensen på just YouTube inte finns då man inte gör något åt dessa problem.
Frågan är om det finns något att göra eller är det bara att leva med detta?

Som exempel länkar jag videos för att dela problemet. Första videon är min och den andra är från en större kanal.

Åldersgräns:

Även World at War har jag fått åldersgräns på:

12 timmars policyn som inte gäller för en stor kanal:

Om det bara fanns ett alternativ där regler gäller för alla så skulle det vara bra. Men för tillfället får man kämpa på med detta. Där regler enbart gäller för mindre kanaler och större kanaler får gör lite som dom vill. Känns ganska tråkigt på något vis.

Har även påtalat detta för YouTube som kommer med luddiga svar om att dessa regler inte gällde just då. Vilket är en total osanning och alltså en lögn.

Medlem

Det är inte så simpelt som en miss i konfigurationerna för videon bara?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Det är inte så simpelt som en miss i konfigurationerna för videon bara?
https://i.imgur.com/KOJ98tN.png

Får man videon åldersbestämd av YouTube kan man inte ändra detta tyvärr. Lite tråkigt att det ska vara så här.

Medlem

Youtube är ingen rättstat. Regler gäller naturligtvis inte alla... de gäller bara när det gynnar youtube. Finns inget självändamål för konkurens från youtube's sida. De mår bra av stora kanaler. Precis som du säger hade alternativ varit bra. Men youtube är också bra på att spela bort dessa från marknaden.

Medlem
Skrivet av maq777:

Youtube är ingen rättstat. Regler gäller naturligtvis inte alla... de gäller bara när det gynnar youtube. Finns inget självändamål för konkurens från youtube's sida. De mår bra av stora kanaler. Precis som du säger hade alternativ varit bra. Men youtube är också bra på att spela bort dessa från marknaden.

Fast finns det inga krav på ett företag att om man är verksam i ett land så måste man efterleva de lagar som finns i det landet? Tänker främst på konkurrens och likande? Jag är bara lite förvirrad i allt det här.

Skribent
Skrivet av krille1986:

Fast finns det inga krav på ett företag att om man är verksam i ett land så måste man efterleva de lagar som finns i det landet? Tänker främst på konkurrens och likande? Jag är bara lite förvirrad i allt det här.

Fast jag tror inte Youtube bryter mot några lagar som så, annat än då moraliska kanske.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast jag tror inte Youtube bryter mot några lagar som så, annat än då moraliska kanske.

Kanske inte. Men samtidigt så måste man på något vis få stopp på just det här beteendet. Man kan inte ha regler som enbart är till för vissa och inte andra, då bör man kanske inte ha sådana regler från start.
Speciellt inte efter att man som användare även påpekar det här till kundservice.

Medlem
Skrivet av krille1986:

Kanske inte. Men samtidigt så måste man på något vis få stopp på just det här beteendet. Man kan inte ha regler som enbart är till för vissa och inte andra, då bör man kanske inte ha sådana regler från start.
Speciellt inte efter att man som användare även påpekar det här till kundservice.

Man kan säga att du är en affärspartner till youtube. Att ha olika avtal med olika affärspartners är inte alls ovanligt. Ni partners betyder alla olika mycket för tuben och kommer därför behandlas olika.

Att jämföra/gnälla på andras avtal brukar aldrig vara ett framgångrecept i en partnerrelation. Du behöver på något sätt öka din status!

Medlem
Skrivet av maq777:

Man kan säga att du är en affärspartner till youtube. Att ha olika avtal med olika affärspartners är inte alls ovanligt. Ni partners betyder alla olika mycket för tuben och kommer därför behandlas olika.

Att jämföra/gnälla på andras avtal brukar aldrig vara ett framgångrecept i en partnerrelation. Du behöver på något sätt öka din status!

Absolut visst är det så. Gnälla skulle jag väl inte kalla det, utan ville bara skapa en tråd om just det här problemet, som det ändå är.

Jämföra gör jag absolut då regler är till för de små kanalerna men inte de stora, vilket jag tycker är ett problem. Om en affärspartner kan göra på ett sätt men inte en annan, hur ska då den andra kunna öka sin status som du säger?

Har man regler om hur man som affärspartner måste agera efter utsatta regler så ska väl dessa efterföljas av alla affärspartners?

Det enda jag tycker är väl att alla affärspartners bör ha likande förutsättningar?

Skribent
Skrivet av krille1986:

Absolut visst är det så. Gnälla skulle jag väl inte kalla det, utan ville bara skapa en tråd om just det här problemet, som det ändå är.

Jämföra gör jag absolut då regler är till för de små kanalerna men inte de stora, vilket jag tycker är ett problem. Om en affärspartner kan göra på ett sätt men inte en annan, hur ska då den andra kunna öka sin status som du säger?

Har man regler om hur man som affärspartner måste agera efter utsatta regler så ska väl dessa efterföljas av alla affärspartners?

Det enda jag tycker är väl att alla affärspartners bör ha likande förutsättningar?

Samtidigt är Youtube ingen mänsklig rättighet och de har rätt att upprätta vilka avtal de vill (så länge det är inom lagens ramar). Sen säger jag inte att det är rätt rent moraliskt, men affärer och avtal har sällan samman förutsättningar för alla.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av krille1986:

Absolut visst är det så. Gnälla skulle jag väl inte kalla det, utan ville bara skapa en tråd om just det här problemet, som det ändå är.

Jämföra gör jag absolut då regler är till för de små kanalerna men inte de stora, vilket jag tycker är ett problem. Om en affärspartner kan göra på ett sätt men inte en annan, hur ska då den andra kunna öka sin status som du säger?

Har man regler om hur man som affärspartner måste agera efter utsatta regler så ska väl dessa efterföljas av alla affärspartners?

Det enda jag tycker är väl att alla affärspartners bör ha likande förutsättningar?

Nej nej nej, ALLA behandlas olika. Man är i principt fri att ingå vilka kontrakt man vill med olika partners (förutom vissa lagar). Youtuben kommer alltid göra vad de tror är bäst för dem (i.e. vem tror de drar in mest pengar åt dem).

Vare sig du vill eller inte, det här är affärsuppgörelser. Att lyckas inom affärsvärlden är en konst som är svår att bemästra. Jag vet tyvärr inte hur du ska öka dina chanser. Det handlar mycket om timing, tur och till viss del talang. Affärer är svårt!

Geeks Gaming
Skrivet av krille1986:

Absolut visst är det så. Gnälla skulle jag väl inte kalla det, utan ville bara skapa en tråd om just det här problemet, som det ändå är.

Jämföra gör jag absolut då regler är till för de små kanalerna men inte de stora, vilket jag tycker är ett problem. Om en affärspartner kan göra på ett sätt men inte en annan, hur ska då den andra kunna öka sin status som du säger?

Har man regler om hur man som affärspartner måste agera efter utsatta regler så ska väl dessa efterföljas av alla affärspartners?

Det enda jag tycker är väl att alla affärspartners bör ha likande förutsättningar?

Jag kan tänka mig att man är tvungen att skapa någon sorts trubbigt men effektivt verktyg för att kunna moderera alla kanaler. Uppenbarligen är där runt 114 miljoner aktiva kanaler. Att hålla koll på allt som laddas upp är inte lätt.
Kan tänka mig att man då skannar av alla mindre kanalers uppladdningar och innehåll som då flaggas som olämpligt för ”barn” åldersmärks automagiskt.

320k-ish kanaler har 100k subs eller mer, Alltså partners(?)
Här råder då mindre automagiska restriktioner och lite friare tyglar då dessa lyder under en annan algoritm/regelverk.

Rättvist? Nej
Nödvändigt? Antagligen 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kan tänka mig att man är tvungen att skapa någon sorts trubbigt men effektivt verktyg för att kunna moderera alla kanaler. Uppenbarligen är där runt 114 miljoner aktiva kanaler. Att hålla koll på allt som laddas upp är inte lätt.
Kan tänka mig att man då skannar av alla mindre kanalers uppladdningar och innehåll som då flaggas som olämpligt för ”barn” åldersmärks automagiskt.

320k-ish kanaler har 100k subs eller mer, Alltså partners(?)
Här råder då mindre automagiska restriktioner och lite friare tyglar då dessa lyder under en annan algoritm/regelverk.

Rättvist? Nej
Nödvändigt? Antagligen 🤷‍♂️

Ja, jag förstår vad du menar och så är det säkert. Lite tråkigt ändå att det är som det är. Tack för ett sakligt svar.

Geeks Gaming
Skrivet av krille1986:

Ja, jag förstår vad du menar och så är det säkert. Lite tråkigt ändå att det är som det är. Tack för ett sakligt svar.

Ja verkligen tråkigt. Man har ju klagat på YouTubes olika algoritmer i väldigt många år nu känns det som.
Att dessa inte gynnar mindre kreatörer är tyvärr inget nytt men jag gissar på att man tittar mest på vart pengarna finns

1
Skriv svar