Analytiker tror att Microsoft kan få igenom Activision-affären

Robot
Analytiker tror att Microsoft kan få igenom Activision-affären

Så länge de är villiga att modifiera Game Pass i Storbritannien.

#Activision-blizzard, #Microsoft


Medlem

Ja vi får väl snart se hur viktigt candy crush egentligen är för Microsoft 😆

Avstängd

Låter tråkigt för alla spelare att inte kunna få några spel alls från Microsoft då många nog är sugna på campaign i ALLA Call Of Duty spelen m.fl bra spel från Activision/Blizzard

Då känns ju affären meningslöst för spelarna i Storbritannien ju och ingen av Game Pass spelarna i Storbritannien kommer ju att bry sig. Jag hoppas såklart att CMA godkänner en sänkning av priset men godkänner att Microsoft får ha spelen på Game Pass och Xcloud.

Medlem
Skrivet av sletenfejs:

Ja vi får väl snart se hur viktigt candy crush egentligen är för Microsoft 😆

Väldigt viktig tror jag! Med tanke på att det är det som drar in pengarna...

Skribent

Tänker att det borde vara lätt att modifiera gamepass och molnet för UK (om det är där skon klämmer).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av robbis:

Väldigt viktig tror jag! Med tanke på att det är det som drar in pengarna...

Definitivt inte sett till CoD mobile & COD i sin helhet!

Medlem

Vad bra det blir för brittiska konsumenter. Ni får typ samma pris på game pass som övriga världen men inte alla storspel. När man läser om cma's beslut känns det lite som att de buntar ihop game pass med cloud som att det typ är samma sak.

Nåväl. Det enda vi kan vara säkra på är att den här cirkusen kommer fortsätta ett bra tag till.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Kan vara bra att känna till att ingen överklagan till CMA har tidigare lyckats. Det kommer inte att gå med en gränsfallslösning.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänker att det borde vara lätt att modifiera gamepass och molnet för UK (om det är där skon klämmer).

Det är tydligen enbart där skon klämmer. Konstigt med tanke på hur liten den marknaden är. Borde kunna lösas med några löften och avtal. Vi får se 🤷🏼‍♂️

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kan vara bra att känna till att ingen överklagan till CMA har tidigare lyckats. Det kommer inte att gå med en gränsfallslösning.

Det där stämmer väl inte?

Edit: Tog 3 minuter att googla mig fram till att det inte stämmer. Lite skrämmande att folk bara köper det du skriver utan någon form av källkritik.

https://www.inhouselawyer.co.uk/legal-briefing/appealing-a-de...

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det där stämmer väl inte?

Edit: Tog 3 minuter att googla mig fram till att det inte stämmer. Lite skrämmande att folk bara köper det du skriver utan någon form av källkritik.

Länka gärna till din källa, annars blir det bara ditt ord mot deras.

Medlem

Hans analytiska förmåga verkar ju ju vara lika kass som våra meteorologer gällande väderprognoser 😉 (Tittat på hans tidigare många tokiga analyser). Skämt åsido, jag hoppas inte detta går igenom för hur vi än vrider på det så förlorar inte xbox spelare några spel alls. De kommer kunna spela precis samma spel som tidigare...
Det enda denna affär skulle gjort är att tagit bort spel från en konkurrent o dess spelarbas. Vi som gamers är de som skulle förlorat mest....

phi
Medlem

Jag är ingen analytiker men jag är övertygad om att affären går igenom förr eller senare.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det där stämmer väl inte?

Edit: Tog 3 minuter att googla mig fram till att det inte stämmer. Lite skrämmande att folk bara köper det du skriver utan någon form av källkritik.

https://www.inhouselawyer.co.uk/legal-briefing/appealing-a-de...

Då omformulerar jag mig. "Extremt osannolikt" då en överklagan inte automatiskt leder till ett nytt beslut. Det leder ofta till SAMMA beslut fast i en ny process. Det eftersom en överklagan inte tittar på om ett beslut är rätt eller fel. Den tittar på om beslutet fattats på rätt sätt enligt gängse regler. En sammanfattning av din länk:

Citat:

"For Merger deals the CMA has sent 26% to the more intense phase 2 that MS went through since 2019.

Of these, 70% were blocked, unwound or abandoned.

Appealing a CMA merger verdict is a last resort for a company.

A CMA appeal is a judicial review, the applicant must show that the CMA acted irrationally, illegally or with procedural impropriety. They will not take any consideration of the merits of the decision or the arguments raised.

The CMA has won 67% of merger appeals since 2010.

If the appeal is succesful, the appeal tribunal will not make a new decision. They refer the case back to the CMA for further review, usually by the exact same people who made the original decision.

So in summary, no court case, judicial review of if process was followed properly, if succesful CMA reviews decision.

Hitorically appeals are far from likely to succeed and if they do the likelihood of a change in the decision are also slim. "

Så om en överklagan går igenom så betyder det inte att beslutet ändras. Ärendet går tillbaka till samma personer som fattade beslutet till att börja med. I de allra flesta fall så fattar de samma beslut igen men nu minus den "procedural impropriety" som gjorde att överklagan gick igenom. Det är det som gör att man inte ser mycket förändring i de här fallen efter ett beslut väl är fattat. Ganska många hinder där att ta sig över således

Men jag antar att hoppet är det sista som överger människan?

eld
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Men jag antar att hoppet är det sista som överger människan?

*Gamepass subscribers

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Då omformulerar jag mig. "Extremt osannolikt" då en överklagan inte automatiskt leder till ett nytt beslut. Det leder ofta till SAMMA beslut fast i en ny process. En sammanfattning av din länk:

Så om en överklagan går igenom så betyder det inte att beslutet ändras. Ärendet går tillbaka till samma personer som fattade beslutet till att börja med. I de allra flesta fall så fattar de samma beslut igen men nu minus den "procedural impropriety" som gjorde att överklagan gick igenom. Det är det som gör att man inte ser mycket förändring i de här fallen efter ett beslut väl är fattat. Ganska många hinder där att ta sig över således

Men jag antar att hoppet är det sista som överger människan?

Precis så tolkade jag också det

Medlem

Sååå, resultatet blir att alla kommer få spela Blizzardspel i Microsofts Gamepass förutom innevånare i Storbrittanien, som måste köpa spelen separat? För att deras konkurrensmyndighet värnar om deras kunderna...?

Medlem

Hur fungerar det? Måste alla berörda länder ge sitt godkännande?

Medlem
Skrivet av grantrytare:

Hans analytiska förmåga verkar ju ju vara lika kass som våra meteorologer gällande väderprognoser 😉. Skämt åsido, jag hoppas inte detta går igenom för hur vi än vrider på det så förlorar inte xbox spelare några spel alls. De kommer kunna spela precis samma spel som tidigare...
Det enda denna affär skulle gjort är att tagit bort spel från en konkurrent o dess spelarbas. Vi som gamers är de som skulle förlorat mest....

Alla vet varför så många vurmar om dessa typer av uppköp, bara så att de kan få spelen utan extra kostnad (en tidsfråga innan priset höjs) på GP. Hade folk varit tvungna att ändå betala för spelen trots uppköpet, så hade samma personer tyckt att det vore en dålig affär. Vissa hade t.o.m kunnat skita i om t.ex. MS hade köpt upp alla kända utgivare, uteslutat miljontals spelare, bara så att MS kan låsa spelen till sitt ekosystem/GP.

Jag gillar tjänsten likt många andra, men jag tycker att det är ett extremt själviskt tänkande att bara tänka på sig själv. Har sett folk på reddit som beter sig som om ABK-spelen inte kommer existerar eller kunna köpas på Xbox, om inte köpet går igenom och inte finns på GP, tragiskt minst sagt.

Dessa typer av uppköp av denna magnitud måste få sig ett stopp, vare sig det gäller Sony, MS eller Tencent, speciellt när spelen ändå hade dykt upp på platformen. Jag hoppas CMA:s beslut sänder denna signal, att man inte bara kan köpa upp allt hur som helst.

Det MS behöver fokusera sig främst på är sina egna studior och börja få ut AAA-spelen som många har lidit och väntat på i flera år. Att köpa upp utgivare bara för att man har misslyckats med spelsläppen är inte rätt väg.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Alla vet varför så många vurmar om dessa typer av uppköp, bara så att de kan få spelen utan extra kostnad (en tidsfråga innan priset höjs) på GP. Hade folk varit tvungna att ändå betala för spelen trots uppköpet, så hade samma personer tyckt att det vore en dålig affär. Vissa hade t.o.m kunnat skita i om t.ex. MS hade köpt upp alla kända utgivare, uteslutat miljontals spelare, bara så att MS kan låsa spelen till sitt ekosystem/GP.

Jag gillar tjänsten likt många andra, men jag tycker att det är ett extremt själviskt tänkande att bara tänka på sig själv. Har sett folk på reddit som beter sig som om ABK-spelen inte kommer existerar eller kunna köpas på Xbox, om inte köpet går igenom och inte finns på GP, tragiskt minst sagt.

Dessa typer av uppköp av denna magnitud måste få sig ett stopp, vare sig det gäller Sony, MS eller Tencent, speciellt när spelen ändå hade dykt upp på platformen. Jag hoppas CMA:s beslut sänder denna signal, att man inte bara kan köpa upp allt hur som helst.

Det MS behöver fokusera sig främst på är sina egna studior och börja få ut AAA-spelen som många har lidit och väntat på i flera år. Att köpa upp utgivare bara för att man har misslyckats med spelsläppen är inte rätt väg.

Exakt!. Det är resonemang som detta som behöver lyftas fram... Oavsett om jag i dagsläget favoriserar Sony både när det gäller hårdvara, affärside 😱😆 så är det inte bra för någon av oss som gillar denna hobby att ett företag kan bara ta bort hela spelserier som vanligtvis kan spelas av den större massan.. Detta gäller lika mycket Sony som någon annan.

Gör fortfarande lite ont i mig när det gäller Fallout/Elder Scrolls o Starfield 😉.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänker att det borde vara lätt att modifiera gamepass och molnet för UK (om det är där skon klämmer).

Å andra sidan blir det ju synd om spelare där, som kanske går miste om spel som andra i världen får. Visst, bra om de kanske låser priset så spelare kan känna sig säkrare, men då betalar de ju å andra sidan "mer" för mindre. Visst att det alltid finns regionala skillnader i spelutbud men att inte låta MS ha de spelen på tjänsten blir ju inte nackdel för MS utan för spelarna. Nåväl, hoppas detta kan lösas så att detta äntligen kan gå igenom någon gång. Tror inte någonting blir bättre av att det inte går igenom.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Alla vet varför så många vurmar om dessa typer av uppköp, bara så att de kan få spelen utan extra kostnad (en tidsfråga innan priset höjs) på GP. Hade folk varit tvungna att ändå betala för spelen trots uppköpet, så hade samma personer tyckt att det vore en dålig affär. Vissa hade t.o.m kunnat skita i om t.ex. MS hade köpt upp alla kända utgivare, uteslutat miljontals spelare, bara så att MS kan låsa spelen till sitt ekosystem/GP.

Det MS behöver fokusera sig främst på är sina egna studior och börja få ut AAA-spelen som många har lidit och väntat på i flera år. Att köpa upp utgivare bara för att man har misslyckats med spelsläppen är inte rätt väg.

Jag prenumererar inte på GamePass och vill inte att affären ska gå igenom för att spelen ska komma dit (CoD-spel t.ex. har jag ändå köpt "löst" till PC för jag föredrar att spela med mus/tangentbord och av vana, spelade första, andra och fjärde (Modern Warfare) där) så det du svamlar om är icke-argument för mig. Visst, många hoppas nog på att flera av deras spel släpps till tjänsten av bekvämlighet - men det kan de ju faktiskt göra ändå utan att denna affären går igenom. Så varför vill jag då att det går igenom om det inte är av så egoistiska skäl som du tror? För att Sony redan har så väletablerat stall av utvecklare och spelserier och MS har få exklusiviteter att möta dem med. Så genom detta uppköp skulle de endast jämna ut spelplanen och öka konkurrensen, och inte minska den till skillnad vad många tror, och precis som du säger så behöver de fokusera på sina studios - vilka de vill att A/B ska ingå i så ser ingen motsättning där. Avslutningsvis måste du lära dig skilja på åsikter och fakta - du må tycka att det inte är "rätt väg att gå" men det betyder inte att affärsmässiga strategier överensstämmer med det. Uppköp kan förstärka ens roll så att framtida släpp blir bättre. Kanske startas även nya spelserier som inte hade startats utan uppköpen. Så det behöver inte bara vara av ondo (egentligen är det väl bara PS5-spelare som förlorar på detta så är det för deras skull affären inte bör gå igenom så kan ju samma ego-argument appliceras här, en grupp tycker sig ha rättigheter att spela något för att de gjort det tidigare och av bekvämlighet bör de få fortsätta så och hela världen ska anpassa sig efter dem...) så tycker de som är emot detta tänker väldigt snävt och inrutat.

Medlem

Hoppas Ms får igenom affären till slut.

Avstängd
Skrivet av Bullen86:

Alla vet varför så många vurmar om dessa typer av uppköp, bara så att de kan få spelen utan extra kostnad (en tidsfråga innan priset höjs) på GP. Hade folk varit tvungna att ändå betala för spelen trots uppköpet, så hade samma personer tyckt att det vore en dålig affär. Vissa hade t.o.m kunnat skita i om t.ex. MS hade köpt upp alla kända utgivare, uteslutat miljontals spelare, bara så att MS kan låsa spelen till sitt ekosystem/GP.

Jag gillar tjänsten likt många andra, men jag tycker att det är ett extremt själviskt tänkande att bara tänka på sig själv. Har sett folk på reddit som beter sig som om ABK-spelen inte kommer existerar eller kunna köpas på Xbox, om inte köpet går igenom och inte finns på GP, tragiskt minst sagt.

Dessa typer av uppköp av denna magnitud måste få sig ett stopp, vare sig det gäller Sony, MS eller Tencent, speciellt när spelen ändå hade dykt upp på platformen. Jag hoppas CMA:s beslut sänder denna signal, att man inte bara kan köpa upp allt hur som helst.

Det MS behöver fokusera sig främst på är sina egna studior och börja få ut AAA-spelen som många har lidit och väntat på i flera år. Att köpa upp utgivare bara för att man har misslyckats med spelsläppen är inte rätt väg.

Kommet inte höjas eftersom modellen bygger på McDonalds och Microsoft tjänar ju pengar på andra sätt och kunden får det billigaste priset som på McDonalds. T.ex dom får pengar från sina servrar när folk ansluter till dom m.m så dom vill ha in fler till Game Pass. Så Microsoft kan asså hålla det lägsta priset som McDonalds och erbjuda flest spel till sina kunder. Även att dom säljer vår information och tjänar pengar samt även säljer information när vi söker på Bing för gratis poäng.

Microsoft kommer alltid ha lågt pris för ALLA spel. Om dom höjer blir det bara max 50kr i framtiden. Men skulle även kunna bli så att dom kan hålla det nuvarande pris och behöver inte höja om dom får in de antal som dom räknar med till Game Pass. Så dom låter folket välja och väljer folket att ansluta sig till Game Pass kommer inte Xbox höja priset. Så du får värva många nu som ansluter sig och hjälpa till så inte Microsoft höjer priset. bara för ALLA inblandade att hjälpa till värva massor till Game Pass Ultimate.

Medlem

Tänk så här. Om nu affären inte går igenom. EU blockar också. FTC går till domstol och där går domaren på FTCs linje. Hur många 3de part spel kan 65$ miljarder köpa exklusivitet på? Jag kan tänka mig att Xbox inte kommer att ha snällvantarna på någe mer.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag prenumererar inte på GamePass och vill inte att affären ska gå igenom för att spelen ska komma dit (CoD-spel t.ex. har jag ändå köpt "löst" till PC för jag föredrar att spela med mus/tangentbord och av vana, spelade första, andra och fjärde (Modern Warfare) där) så det du svamlar om är icke-argument för mig. Visst, många hoppas nog på att flera av deras spel släpps till tjänsten av bekvämlighet - men det kan de ju faktiskt göra ändå utan att denna affären går igenom. Så varför vill jag då att det går igenom om det inte är av så egoistiska skäl som du tror? För att Sony redan har så väletablerat stall av utvecklare och spelserier och MS har få exklusiviteter att möta dem med. Så genom detta uppköp skulle de endast jämna ut spelplanen och öka konkurrensen, och inte minska den till skillnad vad många tror, och precis som du säger så behöver de fokusera på sina studios - vilka de vill att A/B ska ingå i så ser ingen motsättning där. Avslutningsvis måste du lära dig skilja på åsikter och fakta - du må tycka att det inte är "rätt väg att gå" men det betyder inte att affärsmässiga strategier överensstämmer med det. Uppköp kan förstärka ens roll så att framtida släpp blir bättre. Kanske startas även nya spelserier som inte hade startats utan uppköpen. Så det behöver inte bara vara av ondo (egentligen är det väl bara PS5-spelare som förlorar på detta så är det för deras skull affären inte bör gå igenom så kan ju samma ego-argument appliceras här, en grupp tycker sig ha rättigheter att spela något för att de gjort det tidigare och av bekvämlighet bör de få fortsätta så och hela världen ska anpassa sig efter dem...) så tycker de som är emot detta tänker väldigt snävt och inrutat.

För det första, snälla lär dig skriva i paragrafer. Du skriver en vägg av text som gör att man nästan blir utmattad i slutet...lite som att inte använda punkt i meningarna. Sedan är detta ett diskussionsforum där man faktiskt spekulerar ämnen.

För det andra, svammel? Detta är sånt man har iakttagit i flera år om hur folk generellt har betett sig på Xbox sidan. "Kommer inte x spel på GP så vägrar jag köpa det". Folk kan inte ens snacka om Xbox utan att nämna GP hela tiden, det blir tröttsamt i längden. Jag har flera gånger ställt frågan till folk som har GP och vill att köpet ska gå igenom, om det vore en bra affär om det ändå i slutändan skulle innebära att de var tvungen att köpa spelen. Tror du jag har fått svar på den frågan ännu?

Buh huu, det är synd om speldivisionen Xbox, som har triljon företaget Microsoft bakom sig. De måste köpa upp enorma utgivare för att faktiskt ha en chans att konkurrera med Sony genom att strypa marknaden istället för att satsa på sina egna studior...patetiskt. De borde kanske ta lärdom av Sony om hur man hittar talangfulla okända studior, utan att ha en negativ påverkan på fanbasen och splittra dem.

Är det sedan Sonys fel att MS inte har lyckats med sina spelsläpp som herr Spencer har lovat i ca 5 år nu? Vet du ens hur många spelstudior dem har tillsammans med Zenimax? Redan nu har de 24 stycken mot Sonys 20. Med ABK skulle de haft över 40 stycken och de nämnde innan att de inte var färdiga med fler uppköp efter ABK. Det märks tydligt att du inte vet vad du talar om när du snackar om konkurrens...Att köpa upp väletablerade utgivare till höger, vänster och göra marknaden mindre för andra parter är inte konkurrens!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Tänk så här. Om nu affären inte går igenom. EU blockar också. FTC går till domstol och där går domaren på FTCs linje. Hur många 3de part spel kan 65$ miljarder köpa exklusivitet på? Jag kan tänka mig att Xbox inte kommer att ha snällvantarna på någe mer.

Och du tror att dom kan spendera 65G$ precis hur dom vill?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

För det första, snälla lär dig skriva i paragrafer. Du skriver en vägg av text som gör att man nästan blir utmattad i slutet...lite som att inte använda punkt i meningarna. Sedan är detta ett diskussionsforum där man faktiskt spekulerar ämnen.

För det andra, svammel? Detta är sånt man har iakttagit i flera år om hur folk generellt har betett sig på Xbox sidan. "Kommer inte x spel på GP så vägrar jag köpa det". Folk kan inte ens snacka om Xbox utan att nämna GP hela tiden, det blir tröttsamt i längden. Jag har flera gånger ställt frågan till folk som har GP och vill att köpet ska gå igenom, om det vore en bra affär om det ändå i slutändan skulle innebära att de var tvungen att köpa spelen. Tror du jag har fått svar på den frågan ännu?

Buh huu, det är synd om speldivisionen Xbox, som har triljon företaget Microsoft bakom sig. De måste köpa upp enorma utgivare för att faktiskt ha en chans att konkurrera med Sony genom att strypa marknaden istället för att satsa på sina egna studior...patetiskt. De borde kanske ta lärdom av Sony om hur man hittar talangfulla okända studior, utan att ha en negativ påverkan på fanbasen och splittra dem.

Är det sedan Sonys fel att MS inte har lyckats med sina spelsläpp som herr Spencer har lovat i ca 5 år nu? Vet du ens hur många spelstudior dem har tillsammans med Zenimax? Redan nu har de 24 stycken mot Sonys 20. Med ABK skulle de haft över 40 stycken. Det märks tydligt att du inte vet vad du talar om när du snackar om konkurrens...Att köpa upp väletablerade utgivare till höger, vänster och göra marknaden mindre för andra parter är inte konkurrens!

Så tröttsamt att du själv bygger din argumentation kring Game Pass själv? Ok. Ironin flödar men ok.

Buhu? Svårt att ta dig på allvar när du tycks höra hemma på ett dagis snarare än ett internetforum.

Har aldrig sagt att det är Sonys fel? Och ja, jag vet den ungefärliga fördelningen av studios så du kan klättra ned från din höga häst och tro du är mer allvetandes än andra. Jag pratar inte bara om antal studios, utan om konsolförsäljning och spelserier och dess försäljning överlag. Och där har Sony ett övertag som MS nu kan täppa igen. Så det märks tydligt att du inte vet vad du pratar om utan stirrar dig blind på helt irrelavanta siffror (som jag redan diskuterat i tidigare tråd) för att kunna hävda dig som en unken översittare. Och jo, att köpa upp andra företag inom branschen kan mycket väl - och har varit det under väldigt lång tid - ett sätt att förstärka sin roll inom sin marknad. Att du inte har en sådan basic understanding av saker och ting visar ju klart och tydligt att det är du som inte vet vad du pratar om. Klassisk projicering alltså.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Tänk så här. Om nu affären inte går igenom. EU blockar också. FTC går till domstol och där går domaren på FTCs linje. Hur många 3de part spel kan 65$ miljarder köpa exklusivitet på? Jag kan tänka mig att Xbox inte kommer att ha snällvantarna på någe mer.

När har dom haft snällvantarna på?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Och du tror att dom kan spendera 65G$ precis hur dom vill?

Jo vet du vem Amy Hood, Microsoft CFO, är? Hon har öronmärkt dessa nästan 69$ miljarder till denna affär. Xbox har alltså redan dessa pengar för studios/utgivare köp. Så ja de kan spendera dessa hur de vill.

Skrivet av Påskmust:

När har dom haft snällvantarna på?

"WE will honor existing contracts" - Phil Spencer 2018 efter alla studios köp. Han hade kunnat avbryta all DLC, patchar och kommande spel.

12
Skriv svar