Diskutera – Vilket grafikkort har varit ditt bästa?

Medlem

Mest nöjd var jag nog med mitt 970. 2070s som jag skaffade efter detta blev inte långvarigt (strax över året), klarade helt enkelt inte av det som Nvidia gjorde reklam för, RT, på ett tillräckligt bra sätt. Det fick även problem med mer än en monitor med samtliga drivrutiner efter lansering av Ampere 2020 till dess jag sålde det tidigt 2021. Mitt 3080 har jag haft "drivrutinslotto" med under stora delar av de 2+ år det satt i burken, kändes som fel som tidigare fixats kom tillbaka 2-3 drivrutiner senare. Dessutom spred det mycket värme i rummet i förhållande till sin prestanda.
6800XT som jag kört med till och från har jag inte haft speciellt mycket klagomål på, stabilt och relativt svalt trots referensmodell.
Nuvarande 4090 är energisnålare än 3080 i det flesta spel, med dubbel fps, och har haft betydligt färre problem med mina monitorer, även om det inte varit riktigt lika bra som 6800XT gällande detta. Gör Nvidia bara drivrutinerna något bättre under en längre tid nu så kommer nog 4090 bli min nya favorit, ett monster som klarar allt jag slänger på det i 4k120 utan speciellt många kompromisser.

Medlem

AMD 7970 och Geforce 1070 är två riktigta arbetshästar som överträffade min förväntningar med råge.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

2x 3dfx voodoo 2 sli 12mbyte


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Svårt val, men får gå en bit bak i tiden när jag köpte ett Geforce 6800le 128mb, det var mycket billigare än de kraftfullare 6800gt och 6800 ultra.
Fördelen med 6800le var att det gick att låsa upp "pipes" på korten, med lite tur, annars fick man bara ändra tillbaka om man fick artifakter. Lyckades man med det och samtidigt överklockade kortet så fick man ut kanske runt 50% högre prestanda i spel.

Ett annat kort som ligger mig varmt om hjärtat är Geforce 4 ti4200, det höll länge och fick agera reservkort i några år om det nya kortet gick sönder.

ATi Radeon 9700 Pro
Nvidia Geforce 8800 Ultra
ATi Radeon HD 4890 (x2)
AMD Radeon HD 7970 (x2)
Nvidia Geforce GTX 1080 (x2) - bra men för dyrt
Nvidia Geforce RTX 3090 - bra men förjäfla dyrt

Medlem

Righteous 3dfx när man gick från vanligt 3d kort till detta och lira Quake herregud man var i himlen.

Medlem

Mitt Voodoo2 12 MB! Ni kan slänga era 4090:n i väggen.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Ersatte ett strulande 8800 Ultra med ett GTX 260 och sett till pris/prestanda var det ganska oslagbart, även om RTX 2080 fortfarande känns mer än tillräckligt drygt 5 år efter köpet.

Medlem
Mitt första 3d accellererade kort

Det var sent 90-tal.
Jag hade nyss uopgraderar från min Packard Bell 486 till en Pentium 150mhz. 15.000 spänn var mycket pengar för en gymnasiestudent.
Efter ett år kändes den döende.
Jag hade en mindre klump i magen. Helvete. Hade jag blåste 15 lax på skit? Måste jag byta ut allt efter mindre än två år?

Men en polare som var djupt insyltad i Quake scenen (Gud från SPAS) tyckte vi skulle köpa 3D kort. Han lät som han hade koll, så vi blåste... jag tror det var 3995 spänn.
Kan det varit ett Voodo 2?

Bästa datorköpet någonsin. Hade den 150mhz burken i flera år till. Tror jag fick en lite snabbare processor av en polare som uppgraderade ännu värre. Men den burken, med sitt grafikkort levde länge. Allt tack vare ett enda kort

Medlem

Voodoo2 är det som gett överlägset mest skillnad mot föregående kort. Har svårt att se att något kommer göra samma hopp någonsin.

Medlem

Jag har tre kort som favoriter

Min favorit är nog ett passivt kylt GeForce NX8600GTS
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=216295

Hade ett annat passivt kort senare som jag gillade, hade nästan inga rörliga delar alls på den tiden förutom chassiefläktarna, hade passivt kyld cpu även, datorn var knäpptyst! ca 15 år sedan nu

PowerColor Radeon HD5750 Go! Green
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=559008

Sen nuvarande RTX 3060 Ti funkar bra än.

Medlem

Voodoo 3 35oo TV Bara för att det var så otroligt ovanligt och väldigt kraftigt, ångrar som fan att jag sålde det

Riva TNT2
voodoo1 och 2 i SLi fast huvudvärken att få det att funka i en del spel.

rtx 4000 serien är första gången jag inte uppgraderar och det måste säga nå.


signatur

Crack the liars smile.

Medlem
Geeks Gaming

Går vi tillbaka så var de första voodoo korten magiska såklart men annars så är det sapphire x1650 pro agp vilket höll förvånansvärt länge.

I mer modern tid är det min gamla trotjänare 1080ti som får tuffa på ❤️

Medlem

ATI Radeon 9800 PRO

Medlem

AMD Radeon R9 280X
Asus GTX 1080
Asus TUF 3080

De har avlöst varandra i den ordningen (vill jag minnas), och jag har varit lika nöjd med varje kort av blandade anledningar, som mest prisvärda, störst prestandalyft osv.

Medlem

Diamond Monster 3D II (3Dfx Voodoo 2) sitter nu mera i min retrodator.

Medlem

Mitt GeCube Radeon 9600XT med 128Mb DDR och ViVo var ganska fräckt när det begav sig. Gav mig en bra boost i Prince of Persia: Warrior Within, Medal of Honor Pacific Assault och Half life 2 vill jag minnas. Var en del problem med Shader versioner på den tiden också, kunde inte ens starta något Splinter Cell spel (Pandora Tomorrow?) med tidigare grafikkortet pga. för kasst. Idag kan man oftast starta skiten och spela bildspel.
Dessutom kunde jag koppla in mitt Gamecube i Video-In porten och spela via någon capture applikation. Najs när jag inte hade egen TV på rummet.

Annars vet jag inte vilket mer modernt kort som gett mig mest. Kanske Gainward GeFroce GTX 470 som jag beställde 6 år senare? För någonstans där blev jag dum i huvudet på riktigt. Köpte ett till 470 året därpå och körde SLI och med tanke på hur varma de asen blev så fick jag nog fler grader i chassit än frames i spelet. Det var när jag märkte frame drops i 360 varianten av Mafia 2 som jag på riktigt köpte mig en speldator och då blev det 470.

Korten därefter har varit 670, 980Ti, 2080Ti och nu 3080Ti. Gött med mer prestanda och lite RT men den där stora skillnaden och dopaminkicken uteblir. Det är nästan mer upphetsande att leka med tanken att lägga alldeles för många tusenlappar på ett grafikkort än spelupplevelsen jag får. Som sagt, sjukt beteende hos en sjuk person men sånt är livet just nu.

Mitt nuvarande 970 som jag haft i fem (?) år. Dags att uppgradera till ett 3060 Ti snart.

Medlem
Medlem

Mitt asus 1070 gtx som still going strong, inte upplevt några direkta problem i saker jag spelar, har börjat snegla lite på uppgradera men har inget faktiskt behov av det ännu


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Mitt första grafikkort ett Rendention Vérité V1000 inköpt 1998 och mitt senaste ett GeForce GTX 1060 inköpt 2017 och som jag fortfarande använder är dom som jag är mest nöjd med.

En kul historia om Rendention kortet är att de (Dustin?) skickade fel kort, kommer inte ihåg exakt vilket men det var ett dyrare och bättre kort, men var för den nya AGP kontakten och mitt moderkort hade inte den så jag var tvungen att skicka tillbaka det.

Medlem

7970 utan tvekan tillsammans med i7 2600k som rullade många många år.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Avstängd

Geforce 780.

Mitt första high-end grafikkort. Höll väldigt länge. Är 10 år gammalt nu men kan fortfarande köra många nya spel om man kör 1080p.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Samma här. Fruktansvärt prisvärt kort. Hade den här varianten.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Helt klart Voodoo 2 8mb. Första externa grafikkortet o första gången man fick uppleva 3dfx i quake. Det var total eufori. Overklighetskänslor. Hur kan det vara så snyggt?

Medlem

Voodoo och första Geforce, det var tider det!

Medlem

Svårt att välja endast ett.
De 3st jag varit mest nöjd med genom tiderna är GeForce 256 DDR, ATI HD 5970 och nu RTX 3080.
Vad alla 3 har gemensamt är att de hållit måttet väldigt länge. Mycket bang for buck helt enkelt.

Medlem

Av alla kort jag haft sedan GeForce 2 så har jag nog varit mest nöjd med mitt ASUS STRIX 1080-kort. Inget coilwhine, väldigt tyst, svalt och presterade riktigt bra! Kändes som en riktigt arbetshäst som fixade det mesta. Såhär i efterhand så var det idioti att byta upp sig till ett RTX 2080 (som förövrigt säckade ihop efter 1,5 år).

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

GTX 1080ti, hållit jäkligt länge, börjar nu bli dags att uppgradera dock!

Skrivet av Soulless:

Har också ett 1080ti och känner inget större intresse att byta! Helt klart ett av de bästa köp jag gjort inom hobbyn.

Håller med er, 1080ti är ett underbart kort! När jag köpte det undrade jag om det kanske var snäppet för dyrt, men jösses vilken valuta man fått för pengarna genom åren.

Voodoo 2 förtjänar också ett omnämnande. Första gången jag startade ett spel med det var mind-blowing. Kändes som att kliva in i en annan verklighet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skriv svar