Vilken är den vidrigaste färdigrätten?

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

All form av husmanskost/riktiga maträtter man köper fryst. Typ pannbiff och potatis eller vad det nu kan vara. Sorgligare än den sorgligaste av skolmat. Äter jag fryst, så äter jag pizza.

Åh, jag minns skolmaten på skolan jag gick på fram till 1985. Det var riktiga grejer det

Fryspizza, där gillar jag Grandiosa bäst. De andra jag testat är så sladdriga.

Medlem

Jag har inte testat själv, men Findus jultallrik verkar ju inge vidare.

Medlem

Blir alltid ledsen inombords när jag ser pensionärer lassa upp Dafgårds färdigrätter vid kassan i matbutiken. Längtar tills jag är pensionär och har all tid i världen att göra billiga och nyttiga storkok.

Skulle jag trilla dit nån gång så är det absolut vegetariska frysrätter som gäller, mår så fruktansvärt illa efter att ha ätit frysrätter med kött. Dafgårds korv stroganoff tar nog priset som mest kräkframkallande. Den korven vill jag inte veta vad den har för kötthalt. Men jag upplever att den typen av skräpmat kan trigga igång en magsjukdom jag har, så det är egentligen no-no för mig.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

En del äter i stället mackor vilket är helt värdelöst ur näringssynpunkt.

Vänta här nu, påstår du att en random findus frysrätt skulle vara något annat än värdelöst ur näringssynpunkt? Väljer en bra macka med ex ägg eller tonfiskröra varje dag i veckan över frysrätt om jag vill äta bra och få i mig näring.

Medlem

Ett paket färdighyvlad gräddost slår alla billiga färdigrätter. Riktig mat.

Det går också att koka ett par-tre ägg och ta med.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Åh, jag minns skolmaten på skolan jag gick på fram till 1985. Det var riktiga grejer det

Fryspizza, där gillar jag Grandiosa bäst. De andra jag testat är så sladdriga.

Ja, grandiosa är den som blir bäst i mikron. Om man däremot har en ugn att använda rekommenderar jag Tony's Pizza, det är utan tvekan den absolut bästa fryspizzan som jag har ätit, och jag har nog provat de flesta vid det här laget.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Finns den ännu? Det fanns en populär tråd på Flashback för 15 år sen med fanfiction om frånskilda, äldre män som firade en torftig, ensam julafton med Findus Jultallrik innan de gick ut i garaget och började knyta öglan.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Finns den ännu? Det fanns en populär tråd på Flashback för 15 år sen med fanfiction om frånskilda, äldre män som firade en torftig, ensam julafton med Findus Jultallrik innan de gick ut i garaget och började knyta öglan.

Ajdå, vad ledsamt. 😢

Ingen aning faktiskt, jag tror att den kom och gick. Men jag kommer fortfarande ihåg hur jag hoppade till när jag såg den första gången i affären och tänkte WTF 🤣😉

Skribent
Skrivet av Swe_Downhill:

Hoppas det står på baksidan att broccolin ingår INTE i paketet. För det är faktiskt en grön broccolikvist är på paketets framsida!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vänta här nu, påstår du att en random findus frysrätt skulle vara något annat än värdelöst ur näringssynpunkt? Väljer en bra macka med ex ägg eller tonfiskröra varje dag i veckan över frysrätt om jag vill äta bra och få i mig näring.

Det där stämmer faktiskt inte, svensk frysmat håller ganska god kvalitet. Dessutom landar den ganska ofta i en bra fördelning kolhydrat/protein/fett. Förutsatt att man inte väljer att äta fryspizza varje dag, förstås.

https://www.sporthalsa.se/artiklar/nar-fardigratter-ar-bra-fo...

https://www.ica.se/artikel/myter-om-fardigmat/


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Angående rätterna med mos är det nästan ett krav att piffa up med en klick smör och lite salt/peppar, det blir ok då

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Vänta här nu, påstår du att en random findus frysrätt skulle vara något annat än värdelöst ur näringssynpunkt? Väljer en bra macka med ex ägg eller tonfiskröra varje dag i veckan över frysrätt om jag vill äta bra och få i mig näring.

Ja, det påstår jag. Svenskens vurm för de där värdelösa mackorna fullproppade med snabba kolhydrater och på sin höjd en tunn ostskiva är så oerhört sorglig. Även om du slänger på både ägg och tonfisk kommer de ändå vara näringsmässigt sämre än valfri färdigrätt från Findus.

Jag är ganska medveten om vad jag stoppar i mig och kollar i princip alltid innehållsförteckningar på matvaror. Färdigrätter brukar vara helt okej näringsmässigt, möjligen något fattiga när det kommer till proteinhalten även om det finns vissa som närmar sig 30 g per 100 g.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Det där stämmer faktiskt inte, svensk frysmat håller ganska god kvalitet. Dessutom landar den ganska ofta i en bra fördelning kolhydrat/protein/fett. Förutsatt att man inte väljer att äta fryspizza varje dag, förstås.

https://www.sporthalsa.se/artiklar/nar-fardigratter-ar-bra-fo...

https://www.ica.se/artikel/myter-om-fardigmat/

Bra inlägg, även om den första länken är i samarbete med Paulúns.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Det där stämmer faktiskt inte, svensk frysmat håller ganska god kvalitet. Dessutom landar den ganska ofta i en bra fördelning kolhydrat/protein/fett. Förutsatt att man inte väljer att äta fryspizza varje dag, förstås.

https://www.sporthalsa.se/artiklar/nar-fardigratter-ar-bra-fo...

https://www.ica.se/artikel/myter-om-fardigmat/

Ja okej då, "helt värdelöst" var en grov överdrift, det var mer en respons på inlägget jag citerade som kallade mackor för helt värdelöst. Jag skulle tro att en bra macka med bra pålägg är ungefär samma näringsinnehåll som en färdigrätt och ofta betydligt godare (enligt min smak).

Jag gjorde några snabba stickprov från findus hemsida av nyfikenhet och de flesta verkar ligga på ungefär samma fördelning, så om vi kollar på köttbullar med potatismos som exempel så har vi:
total kcal: 612
Fett: 34g = ca 306 kcal (dvs ca 50% av energin)
Kolhydrater: 60g = ca 240 kcal (dvs ca 40% av energin)
Protein: 20g = ca 80 kcal (dvs ca 13% av energin)

Vad som är en "bra fördelning" beror så klart på målet, om man tränar eller försöker gå ner i vikt eller bara trampa på. Generellt helt "okej", men jag hade gärna sett mer protein, speciellt om man tränar. Men om vi bortser från tränande eller dietande människor och bara kollar på gemene man så är det väl helt ok antar jag. Jag personligen hade fortfarande hellre valt en macka med tonfisk eller ägg eller liknande. Jag tycker också 600kcal är lågt (vissa färdigrätter ligger till och med under 500) för att vara en lunch, men det beror ju på vem målgruppen är. Icke-tränande medelålders kvinna så är det kanske spot on antar jag, förutom lite lågt proteininnehåll. Är man däremot en tränande man behöver man ju äta många såna här för att stå sig och dessutom öka proteinintaget ordentligt i övriga måltider.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Ja, det påstår jag. Svenskens vurm för de där värdelösa mackorna fullproppade med snabba kolhydrater och på sin höjd en tunn ostskiva är så oerhört sorglig. Även om du slänger på både ägg och tonfisk kommer de ändå vara näringsmässigt sämre än valfri färdigrätt från Findus.

Jag är ganska medveten om vad jag stoppar i mig och kollar i princip alltid innehållsförteckningar på matvaror. Färdigrätter brukar vara helt okej näringsmässigt, möjligen något fattiga när det kommer till proteinhalten även om det finns vissa som närmar sig 30 g per 100 g.

Ja en fralla med en ostskiva är så klart inte bra, där håller jag med dig helt Däremot anser jag att många är så rädda för kolhydrater. Om man har ett jobb där man rör sig eller har tränat så är de där kolhydraterna viktiga och proteinet ännu viktigare. Jag äter gärna en tonfiskmacka som mellis efter träning, både återhämtning och protein.

Det jag egentligen reagerade på var det här med att något är dåligt "näringsmässigt". Allt beror på behoven när man äter och en viss typ av näring är inte sämre än någon annan, de har bara olika användningsområden. Till och med socker är grymt bra om precis sprungit långt exempelvis och behöver snabb återhämtning. Däremot bör så klart en "normal lunch" för gemene man vara välbalancerad med både kolhydrater, fett och protein och gärna (precis som du själva påpekar) ha lite mer protein än färdigrätterna visar upp.

Edit: Egentligen grundar sig nog mitt inlägg i att jag så ofta hör "nyttigt" användas som synonym för energisnål, vilket enligt mig är helt galet.

Gen
Medlem

Black & White samt Kyckling Curry är äckliga. Dafgårds har också några "usch-rätter".

Medlem

De värsta färdigrätterna jag ätit måste nog varit "köttbullar" på burk (Felix), ravioli på burk (Felix), kylda Kebab med ris (Schysst käk) samt både Coops och ICAs egna fiskbullar. Samtliga har fallit på konsistensen snarare än att det var äcklig smak, även om smaken inte heller har varit något att hänga i granen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja en fralla med en ostskiva är så klart inte bra, där håller jag med dig helt Däremot anser jag att många är så rädda för kolhydrater. Om man har ett jobb där man rör sig eller har tränat så är de där kolhydraterna viktiga och proteinet ännu viktigare. Jag äter gärna en tonfiskmacka som mellis efter träning, både återhämtning och protein.

Det jag egentligen reagerade på var det här med att något är dåligt "näringsmässigt". Allt beror på behoven när man äter och en viss typ av näring är inte sämre än någon annan, de har bara olika användningsområden. Till och med socker är grymt bra om precis sprungit långt exempelvis och behöver snabb återhämtning. Däremot bör så klart en "normal lunch" för gemene man vara välbalancerad med både kolhydrater, fett och protein och gärna (precis som du själva påpekar) ha lite mer protein än färdigrätterna visar upp.

Edit: Egentligen grundar sig nog mitt inlägg i att jag så ofta hör "nyttigt" användas som synonym för energisnål, vilket enligt mig är helt galet.

Motsätter mig inte ditt inlägg och håller med om att de inte är optimala för hårt tränande män.

Det jag motsätter mig är att många förkastar färdigrätter som något totalt onyttigt. De kan i själva verket vara helt okej, speciellt om du vill gå ned i vikt då de är ganska kalorisnåla (eftersom de är så små) och oftast har de flesta viktiga näringsämnena i sig. Hemlagad man är såklart mer näringsrik men det är svårare att räkna på kalorierna och det är lätt att äta mer än man behöver "för att äta upp allt". Om du deffar är det viktigt att komma ihåg att komplettera med proteinshakes för att inte tappa för mycket muskelmassa men det gäller ju oftast generellt när man deffar.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Ja, grandiosa är den som blir bäst i mikron. Om man däremot har en ugn att använda rekommenderar jag Tony's Pizza, det är utan tvekan den absolut bästa fryspizzan som jag har ätit, och jag har nog provat de flesta vid det här laget.

Plus 1 på denna! Tony's pizza spelar fan i en annan liga än övriga fryspizzor!

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Motsätter mig inte ditt inlägg och håller med om att de inte är optimala för hårt tränande män.

Det jag motsätter mig är att många förkastar färdigrätter som något totalt onyttigt. De kan i själva verket vara helt okej, speciellt om du vill gå ned i vikt då de är ganska kalorisnåla (eftersom de är så små) och oftast har de flesta viktiga näringsämnena i sig. Hemlagad man är såklart mer näringsrik men det är svårare att räkna på kalorierna och det är lätt att äta mer än man behöver "för att äta upp allt". Om du deffar är det viktigt att komma ihåg att komplettera med proteinshakes för att inte tappa för mycket muskelmassa men det gäller ju oftast generellt när man deffar.

Då är vi överrens

Medlem

Billys pan pizza Cheeseburger var den överlägset äckligaste av allt jag provat, mår illa bara jag tänker på den.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av svampfan:

Plus 1 på denna! Tony's pizza spelar fan i en annan liga än övriga fryspizzor!

Tony's Pizza har ju så löjligt snålt med topping att de borde skämmas för att kränga pizzorna för det priset de tar. Är ju som att få en varm brödskiva som någon spillt matsvinn på, "kan innehålla spår av kebab" är ett mer passande namn än "kebabpizza". Tacka vet jag Dr.Oetker Rustica där man får mer än bara bröd.

Medlem

Minns att min pappa köpte hem två konservburkar med färdiga hamburgare från någon friluftsbutik när jag var liten. Vi öppnade en och fick nästan kväljningar bara av doften. Jag äter i princip allt (har stått och lassat i mig bara köttfärssås direkt ur kylen med en sked. För ett år sedan tryckte jag i mig en tredjedels pizza på ~7 minuter innan jag ens insåg att den var dålig och smakade skit), men det här var oätbart på en helt annan nivå.

Om jag skulle vara helt isolerad i skogen utan någonting att äta förutom konserverad hamburgare skulle jag hellre äta bark eller kottar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ett tips är att fasta framför att köpa äckliga frysrätter.

Allt med färsbiff smakar blöt och oljig skolmatsrest.

Billys trodde jag inte vuxna åt. Men jag menar allvar med fastan, vi behöver bryta äta-varje-dag-normen.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Motsätter mig inte ditt inlägg och håller med om att de inte är optimala för hårt tränande män.

Det jag motsätter mig är att många förkastar färdigrätter som något totalt onyttigt. De kan i själva verket vara helt okej, speciellt om du vill gå ned i vikt då de är ganska kalorisnåla (eftersom de är så små) och oftast har de flesta viktiga näringsämnena i sig. Hemlagad man är såklart mer näringsrik men det är svårare att räkna på kalorierna och det är lätt att äta mer än man behöver "för att äta upp allt". Om du deffar är det viktigt att komma ihåg att komplettera med proteinshakes för att inte tappa för mycket muskelmassa men det gäller ju oftast generellt när man deffar.

Protein är dyrast så det är i regel mellan 3-5% protein i färdigrätter vilket är på tok för lite. Går du ner i vikt genom att äta så lite protein kompenseras det med skelettmuskulatur. Det är en scam, vi behöver generellt inte äta hela tiden och man kan med fördel glömma att ta lunch då och då.

Medlem

Herregud vad vidrig den var! Tog en tugga och slängde, skulle inte ens ge den till hundarna.

Medlem

Jag äter så få färdigrätter men den jag inte åt upp får väl klassas som sämst och det var Karins lasagne. Det var för mycket vinäger/ättikssmak i innehållet. Jag kan verkligen inte äta nåt med det i


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av delli:

Har svårt för frysdiskens utbud, får bli Pan Pizza alt Gorbys

Köpte Coops egna variant av pan pizza...det gör jag inte om, var typ det äckligaste jag ätit.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Protein är dyrast så det är i regel mellan 3-5% protein i färdigrätter vilket är på tok för lite. Går du ner i vikt genom att äta så lite protein kompenseras det med skelettmuskulatur. Det är en scam, vi behöver generellt inte äta hela tiden och man kan med fördel glömma att ta lunch då och då.

Så ditt förslag är att inte äta något protein alls på lunchen?

Håller med om att det är för lite protein i färdigrätterna men de flesta som deffar seriöst kompenserar ju med proteinshakes.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Så ditt förslag är att inte äta något protein alls på lunchen?

Håller med om att det är för lite protein i färdigrätterna men de flesta som deffar seriöst kompenserar ju med proteinshakes.

Ja, om man har glömt matlåda eller inte hittar något annat. Vi talar förstås om att gå ned i vikt genom kalorikontrollerade portioner med för lite protein, dvs på viss sikt.

De flesta har för hög kroppsfettsprocent så att skippa en måltid om dagen kan göra lite skillnad. Jag äter ex. aldrig frukost och är läkarstudent vilket kräver visst fokus som jag aldrig upplevt att jag tappat, som vissa oroar sig för.

Det beror på hur snabbt man deffar, du kan gaina samtidigt om du äter tillräckligt med protein (typ 2.2g/kg))

123
Skriv svar