Xbox Series X och S har blivit dyrare

It's not a lake, it's an ocean

Jag spontanköpte min Series X i maj 2021 utan att egentligen känna något sug efter den. Men jag är ändå glad för det, för därefter var den åter svår att få tag i under lång tid och nu har den alltså dessutom blivit dyrare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Crank:

Haha visste att dom också skulle höja priset, men så klart väntade man en stund så man kunde gnälla ett tag på att Sony höjde priset medan man säger att det inte finns några egna planer på att höja priset.

Känns som en repris på när Apple tog bort hörlurar och sedan laddaren

När gnällde dem på Sony?
Spencer sade ju tom att priserna troligen kommer gå upp på deras produkter efter jul/nyår, men att man ville hålla priserna nere under jul-handeln. Dem hade ju tom en prissänkning på Series S inför julen.

https://www.theverge.com/2022/11/17/23462212/microsoft-xbox-s...

Medlem

Dyrt för en konsol utan spel.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Köpte Series X för 4800 på Amazon när det var rea, så inte långt ifrån

Det är ändå drygt 16% sänkning (från 4800:- till 4000:-) och personen skriver dessutom att "han kan tänka sig att investera i en enhet när den ligger strax under 4000:-" (vilket rimligen kan innebära priset 3800:-). Då pratar vi om en sänkning på 20% vilket, enligt mig, aldrig lär ske. Men vad vet jag...😛

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror främst att priserna har att göra med tillgången, nu när det även är brist på Series igen så ökar dem priset. Det var ju till och med REA på Series S i december, varför officiell REA strax före en prishöjning kan man ju fråga sig.

Kan tänka mig att tveksamma personer likt mig, som inte ens hade tänkt köpa en Xbox, gjorde det pga rean samt vetenskapen om att det skulle ske en prishöjning detta år.

Jag menar, 2499 kr för Series S, var jävligt svårt att motstå och nu med prishöjningen, blev den ännu mer prisvärd. Jag tycker att det var ett genidrag av MS att sänka den så pass mycket innan höjningen, för det funkade i allafall på mig som var som sagt tveksam innan rean.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Halo Infinite och Forza Horizon 5 skulle jag säga. Men sen finns ju Gamepass med hur mycket kul som helst!

Forza Horizon 5 finns ju på steam till PC.

Medlem

Köpte min begagnad via Tradera i oktober för ca 4400 kr och sålde därefter min One X för ca 2000 kr så kammade således hem min series X för knappt 2500 kr i slutändan och den var i fint skick! Tokdyrt att köpa nytt idag 😬

Medlem

Vilket spel som lockar med Xbox Series X? Flight Simulator såklart, det är det enda spelet (förutom Forza) som jag har till Xboxen och är det enda spelet jag spelar.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Forza Horizon 5 finns ju på steam till PC.

Spela Xbox på PC om du föredrar PC! Du sparar en del på att spela via game pass än Steam dock när det gäller MS egna spel. Halo Infinite finns också på PC.

Medlem
Skrivet av KoP:

Å jag väntar fortfarande på att priset ska droppa på Series X, konsolen börjar ju bli sig till åren nu så något borde ju ske snart. :/ När den ligger strax under 4 lax kan jag tänka mig att investera i en enhet.

Vad ska du med en Series X till när du kan köra alla spelen på PC?

Visst hade du en gejming-PC?


signatur

Memento Mori

Medlem

En släkting fick tag i en Series S på Blocket för 1200. Riktigt billigt. Tror inte att dom som sålde konsolen var så insatta.

Redaktör

Tycker att drygt 3 000 kr som en Series S kostade tidigare var mycket konsol för pengarna. Dess enda egentliga problem är lagringen, tycker jag. Visst presterar den sämre än Series X, men den fixar MS Flight Sim och Forza Horizon 5 (i 60 fps). Men när den närmar sig 4 000 börjar den kännas dyr.


signatur
Inaktiv

Tvingats att ändra sig som det står i artikeln tror jag knappast man har. Det är trots allt giriga storföretag vi talar om med äckliga människor som Bill Gates och företag som Blackrock och Vanguard som investerare.
World Economic Forum tackar för prishöjningen med en extra Ferrari till alla i styrelsen.

Medlem

Över 6k för en lite halvgammal spelkonsol är direkt snordyrt, då skulle åtminstone jag fundera på att lägga på några lakan till och köpa en ny dator istället, speciellt vad gäller Xbox som ju ändå inte direkt har några konsolexklusiviteter värda att nämna. Lite annat med Sony och speciellt Nintendo, där själva konsolernas spelutbud motiverar priset.

Och nästan 4k för Series S, som väl i princip inte uppgraderat grafiken alls över Xbox One X?

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Forza Horizon 5 finns ju på steam till PC.

Jaha du menar som bara kan spelas på Xbox? Ok. Nä då finns det ju inte mycket då det mesta finns på Game Pass på PC ändå. Så skaffar du Ultimate behöver du inte köpa en konsol.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Över 6k för en lite halvgammal spelkonsol är direkt snordyrt, då skulle åtminstone jag fundera på att lägga på några lakan till och köpa en ny dator istället, speciellt vad gäller Xbox som ju ändå inte direkt har några konsolexklusiviteter värda att nämna. Lite annat med Sony och speciellt Nintendo, där själva konsolernas spelutbud motiverar priset.

Och nästan 4k för Series S, som väl i princip inte uppgraderat grafiken alls över Xbox One X?

Sony exklusiva spel har ju börjat släppas på PC så enligt din logik är en PS5 helt onödig med.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Sony exklusiva spel har ju börjat släppas på PC så enligt din logik är en PS5 helt onödig med.

Det handlar ju bara om ett urval, långt från releasen. Har du PC får du allt från Xbox. Så det logiska är PS5 plus PC.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Sony exklusiva spel har ju börjat släppas på PC så enligt din logik är en PS5 helt onödig med.

Jo, snart lär det väl vara så, absolut. Men Xbox är ju i en sämre sits ändå, den har ju verkligen bara multiplattformstitlar att erbjuda. De borde snarare sänka konsolen i pris. Men visst, jag ser utvecklingen för både Xbox och Playstation som mestadels negativ. Konsolerna blir helt enkelt tråkigare ju mer snarlika och integrerade med PC de blir.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Sony exklusiva spel har ju börjat släppas på PC så enligt din logik är en PS5 helt onödig med.

Fast det är lite skillnad mot Day 1 och 1,5-2,5 år senare med spelsläpp. Och dessutom är det långt ifrån alla exklusiviteter som släpps till PC utan ett smalt urval. Långt ifrån samma sits för Sony som för Microsoft.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Över 6k för en lite halvgammal spelkonsol är direkt snordyrt, då skulle åtminstone jag fundera på att lägga på några lakan till och köpa en ny dator istället, speciellt vad gäller Xbox som ju ändå inte direkt har några konsolexklusiviteter värda att nämna. Lite annat med Sony och speciellt Nintendo, där själva konsolernas spelutbud motiverar priset.

Och nästan 4k för Series S, som väl i princip inte uppgraderat grafiken alls över Xbox One X?

Series S är duktigt mycket kraftfullare än Xbox One X och spelar de flesta titlar i åtminstone 60fps.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

folk ville ju ha den här utvecklingen. Med hårddiskar och en massa uppdateringar man måste ladda ner. Ständigt.

Hårddiskar ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Nu "tjänar" man ju nästan på att köpa konsolen på release och sälja den efter 2 år. 😛
Its a strange world!

Ja, nu funderar jag nästan på att sälja min Xbox series X, men frågan är om någon är villig att köpa den.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

Är det verkligen så dyrt om man jämför med exempelvis vad nya telefoner kostar idag?

Varför jämföra spelkonsol med telefoner?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Dyrt för en konsol utan spel.

Eller hur, man borde få med ett spel i det priset. Iofs får en ny användare gamepass 3 månader så helt spellös blir det ändå inte.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av KoP:

Å jag väntar fortfarande på att priset ska droppa på Series X, konsolen börjar ju bli sig till åren nu så något borde ju ske snart. :/ När den ligger strax under 4 lax kan jag tänka mig att investera i en enhet.

till åren? Svårt att se att du ska få avkastning på den affären, du får nog flippa på blocket alt. scalpa på rea.

Medlem
Skrivet av blackidus:

När gnällde dem på Sony?
Spencer sade ju tom att priserna troligen kommer gå upp på deras produkter efter jul/nyår, men att man ville hålla priserna nere under jul-handeln. Dem hade ju tom en prissänkning på Series S inför julen.

https://www.theverge.com/2022/11/17/23462212/microsoft-xbox-s...

Jag fattar inte varför ni biter på troll-inlägg, det är samma visa när det gäller kinesiska uppköp, en massa korkat trams som tar år att besvara. Folk är sociala varelser och tolkar skeenden genom ett sådant raster (de gör x för att prata illa om y, verka bäst, luras etc) och har mycket bristande teknisk/matematisk/affärsintuition.

Konsolerna kommer att kosta vad konsumenter är villiga att betala, that's that.

KoP
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad ska du med en Series X till när du kan köra alla spelen på PC?

Visst hade du en gejming-PC?

Tror inte min Asus TUF F15 laptop räknas som en gaming-pc. 😅

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Vilka spel är det som lockar med att köpa just en Xbox?

Har ingen Xbox, men funderar starkt på att köpa en senare i år främst pga Starfield och annat Microsoft har fått tack vare Bethesda-köpet.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

6 200 kronor för en Series X - det är dyrt att vara gamer i dag.

#microsoft, #xbox-series-s, #xbox-series-x


Tycker faktiskt inte alls det är dyrt.

Medlem
Skrivet av Anor:

Series S är duktigt mycket kraftfullare än Xbox One X och spelar de flesta titlar i åtminstone 60fps.

Nja, verkar inte så. De lär väl rentav ha krympt GPU jmf. med Series S, och den spelar ju generellt spelen i lägre upplösningar än One X.

123
Skriv svar