Playstation VR2

Skrivet av demagog:

Vi har inte jättestor plats där vi spelar och det är definitivt inte anpassat till att vifta i VR.... men kan jag sätta ner enbart PS5 i vardagsrummet och köra det med PSVR2 utan att ha en skärm i närheten?

Ja enligt Sony ska man kunna förutom just set up-delen precis i början 1 gång. Så är detta möjligt att bra använda bara hjälmen utan skärm.

Medlem

Hur funkar det med VR på PS5. Har ingen koll alls. Kan man se VR bilden på sin TV samtidigt?

Medlem

En grej bara som jag har snappat upp angående handkontrollerna till psvr2an så måste man tydligen lägga dom på ladd direkt för dom är tydligen inte fullt uppladdade när man får dom. Det här kanske bara en person var med om för jag har bara hört om det en gång.

Medlem
Skrivet av aholman:

Hur funkar det med VR på PS5. Har ingen koll alls. Kan man se VR bilden på sin TV samtidigt?

Ja, man kan få bild på TVn också som visar vad den inne i headsetet ser, på ett ungefär


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

har förbokat ett x, har pengarna men kan fortfarande inte bestämma mig om det blir köp eller ej, tycker det är för mycket pengar, tror det slutar med att jag hämtar ut mitt vr på onsdag, bara hoppas jag tycker det är värt pengarna.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Vill du ha samma grafik som Horizon i en Quest får du nog vänta längre än till nästa Quest och jämför du med ikopplad dator så blir det rättvist att påpeka att en monsterdator plus headset blir rejält mycket dyrare än 15k.

Pannkakslinser är sämre på ljus, så poängen med OLED och HDR försvinner tills de listat ut ett sätt att kompensera, vilket de inte heller kommer hinna göra till nästa Quest. Vilket är en ganska stor poäng, då man kan se det som att få en bra TV på köpet. PSVR2 har ungefär 70% mera ljusstyrka än Quest 2, t ex. och sen är det ju kul att PSVR2 har fylliga färger och riktig svärta.

Det kommer hinna bli jul många gånger innan ett headset presterar som PSVR2 med alla funktioner den har till ett bättre pris om man ska jämföra allt rättvist. Då lär också priset ha sänkts några gånger på PSVR2.

7390 Kr för PSVR2 och 7 199 Kr för PS5, i lager, hos Spel&Sånt så redan billigare än 15k. Ska vi säga 14,600 pengar?

Förstår att du rundar uppåt, den här posten är mest retorisk för de som inte vet exakt vad det kostar just nu eller varför en Quest 3 kanske inte alls blir så mycket bättre i alla avseenden.

Du glömde i beräkningen att det kostar att köpa en 4k tv till konsolen, för det är ju vad som är tänkt att användas när man spelar annat än vr spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av demagog:

Vi har inte jättestor plats där vi spelar och det är definitivt inte anpassat till att vifta i VR.... men kan jag sätta ner enbart PS5 i vardagsrummet och köra det med PSVR2 utan att ha en skärm i närheten?

Man ställer in den med skärm en gång, sen ska den gå att använda utan.

Medlem
Skrivet av lonian:

Du glömde i beräkningen att det kostar att köpa en 4k tv till konsolen, för det är ju vad som är tänkt att användas när man spelar annat än vr spel.

Om man spelar annat än VR spel menar du.

Platta spel går även att spela i headsetet med 4K, HDR och 120Hz.

Finns inte heller något headset eller knappt spel som är anpassade för PSVR2s features till PC. Närmsta du kommer är väl Quest Pro för för 15k, men inte ens den har alla features och har brist på kompatibel mjukvara för dess funktioner.

Tar ju 100 år för PC att standardisera också. Man har pratat om Raytracing och Direct storage hur länge som helst, men det är fortfarande lång väg att gå innan det blir standard.

Det är också långt ifrån säkert ifall ens Quest 3 får eyetracking också.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om man spelar annat än VR spel menar du.

Platta spel går även att spela i headsetet med 4K, HDR och 120Hz.

Då gissar jag att man bara får en skärm view att spela på, som om det vore en tv fast i vr vilket är tråkigt och rätt kass upplevelse.
Bättre hade varit om man var en kamera inne i spelet, om man tex spelar Elder ring eller liknande och hovrar över gubben så att man kan titta sig runt omkring världen. Om sådant ingick i alla vanliga spel så vore det ett starkt argument för att spela mera vr. Det enda spel jag kört sådant VR med vanlig handkontroller är i Luckys Tale.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Då gissar jag att man bara får en skärm view att spela på, som om det vore en tv fast i vr vilket är tråkigt och rätt kass upplevelse.
Bättre hade varit om man var en kamera inne i spelet, om man tex spelar Elder ring eller liknande och hovrar över gubben så att man kan titta sig runt omkring världen. Om sådant ingick i alla vanliga spel så vore det ett starkt argument för att spela mera vr. Det enda spel jag kört sådant VR med vanlig handkontroller är i Luckys Tale.

I somras så gick det rykten om att Sony skulle ha stora titlar med VR-läge.
Kanske inte exakt vad du beskriver, men kan ändå vara ett sätt att få till AAA även om de flesta spelarna kör utan VR.

Tror att Hitman, GT7 och resident evil är bra exempel på detta. Tillexempel andra bilspel kanske inte kräver så mycket arbete för att göra det kompatibelt med båda lägena heller.

Skulle gissa på att vissa spel går att bygga utan VR för att sedan bearbeta om dem för en ok budget som tillför interaktivitet och så vidare. Så VR versionen blir som en premium variant av grundspelet, vilket kan locka publik.

Jag vill dock tillägga att spela traditionella spel i Cinema mode(tror jag det heter) kan fungera bra. Kan bli relativt lätt att bära med sig också ifall man vill spela med andra eller bor på hotell och liknande. Skärmen i VR världen bestämmer man ju storleken på också.

A L
Medlem

Har sagt det tidigare och säger det igen.. sladden gör det rätt old.. inte en dealbreaker men priset!! asså.. flopp.
positvt är IPD justering, manuell ett plus, och tobi eye tracker.. men sedan.. nää. på tok för dyrt..
Varför ska man köpa detta över Q2? finns ingen anledning....
Edit:
Glömde batteritiden på kontrollerna??? 6 timmar? Q2 har visserligen inte feedback men typ 100 timmar isället..

Snacka om att skinna PS ägare på pengar.. never never...

Medlem
Skrivet av A L:

Har sagt det tidigare och säger det igen.. sladden gör det rätt old.. inte en dealbreaker men priset!! asså.. flopp.
positvt är IPD justering, manuell ett plus, och tobi eye tracker.. men sedan.. nää. på tok för dyrt..
Varför ska man köpa detta över Q2? finns ingen anledning....
Edit:
Glömde batteritiden på kontrollerna??? 6 timmar? Q2 har visserligen inte feedback men typ 100 timmar isället..

Snacka om att skinna PS ägare på pengar.. never never...

Varför ska man köpa Q2 över Google cardboard?

Meta Quest 2 har dessutom 2-3 timmar batteritid...

Medlem

Precis som jag varit inne på så anmärker i stort sett alla recensioner jag läst på att det är brist på bra spel.

Flertalet av dom 30 spelen vid release verkar ha, vad ska vi kalla det, diskutabel kvalité.

Headsetet som sådant verkar ju väldigt bra, men det hjälper ju ingen om det saknas spel. ”Det kommer”, jo det får vi väl se.
Dock stort plus att det verkar gå att justera så man får plats med glasögon!

Batteritiden ser jag inte heller som ett problem, hur ofta köttar man mer än 6 timmar i sträck? (Jag hade 50h played på min ps5 under hela 2022 )

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag vill dock tillägga att spela traditionella spel i Cinema mode(tror jag det heter) kan fungera bra. Kan bli relativt lätt att bära med sig också ifall man vill spela med andra eller bor på hotell och liknande. Skärmen i VR världen bestämmer man ju storleken på också.

Jag har försökt att sitta och titta på en hel film i VR men det tilltalar ärligt inte mig på grund av att man förr eller senare stör sig på upplösningen och screen door effekten samt att man har på sig ett headset. Då är det mera immersive med de VR filmer som finns då man är i tex ett klassrum och lyssnar på någon som pratar och går runt en. Drönarfilm är också kul som finns på youtube som är filmad med 3D 360 view. Men platt skärm, ja då kan man likaväl bara ta av sig headsetet om man nu redan äger bra skärmar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför ska man köpa Q2 över Google cardboard?

Meta Quest 2 har dessutom 2-3 timmar batteritid...

Om jag ska vara ärlig tycker jag jämförelsen inte är rättvis på batteritiden.
Sony har gjort ett dåligt val med batteritiden på kontrollerna. Där försvann fördelen med ett headset som inte får batteritorsk.

Quest 2 får man med en summa på säg 200-300kr en batteritid på 8-10 timmar.
PSVR2 måste man köpa ett par nya kontroller som säkert kommer gå på 1500-2000kr paret.

Batteristraps kring handlederna? Ja kan kanske funka med enligt Sony ska kontrollerna inte laddas och användas samtidigt, dessutom "bygga på" var ju nått som man ville slippa med denna PSVR2 setup

Dom borde ha låtit oss byta batteri själv nör batteriet är slut


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har försökt att sitta och titta på en hel film i VR men det tilltalar ärligt inte mig på grund av att man förr eller senare stör sig på upplösningen och screen door effekten samt att man har på sig ett headset. Då är det mera immersive med de VR filmer som finns då man är i tex ett klassrum och lyssnar på någon som pratar och går runt en. Drönarfilm är också kul som finns på youtube som är filmad med 3D 360 view. Men platt skärm, ja då kan man likaväl bara ta av sig headsetet om man nu redan äger bra skärmar.

Jo, det är förmodligen inte optimalt, men kanske kan vara en ok kompromiss under vissa förutsättningar. Ska bli kul att prova det om några dagar.

Skrivet av Molotov:

Om jag ska vara ärlig tycker jag jämförelsen inte är rättvis på batteritiden.
Sony har gjort ett dåligt val med batteritiden på kontrollerna. Där försvann fördelen med ett headset som inte får batteritorsk.

Quest 2 får man med en summa på säg 200-300kr en batteritid på 8-10 timmar.
PSVR2 måste man köpa ett par nya kontroller som säkert kommer gå på 1500-2000kr paret.

Batteristraps kring handlederna? Ja kan kanske funka med enligt Sony ska kontrollerna inte laddas och användas samtidigt, dessutom "bygga på" var ju nått som man ville slippa med denna PSVR2 setup

Dom borde ha låtit oss byta batteri själv nör batteriet är slut

Kanske går att byta i sense också framöver(finns batterier med rätt mycket högre kapacitet till Dualsense), men det är förmodligen ovanligt att man spelar mer än 4 timmar i streck utan paus.

Tyckte de att kompromissen med att minst 4 timmar batteritid var tillräcklig för en session så kanske det var ett ok sätt att spara pengar. Man sätter väl i regel kontroller på laddning när de inte används i ställ och liknande.

Batteristraps riskerar att bli osmidigt, hoppas på att det blir relativt lätt att öppna så man kommer åt batteri för byte ifall det kommer större 3dje parts istället.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, det är förmodligen inte optimalt, men kanske kan vara en ok kompromiss under vissa förutsättningar. Ska bli kul att prova det om några dagar.

Kanske går att byta i sense också framöver(finns batterier med rätt mycket högre kapacitet till Dualsense), men det är förmodligen ovanligt att man spelar mer än 4 timmar i streck utan paus.

Tyckte de att kompromissen med att minst 4 timmar batteritid var tillräcklig för en session så kanske det var ett ok sätt att spara pengar. Man sätter väl i regel kontroller på laddning när de inte används i ställ och liknande.

Batteristraps riskerar att bli osmidigt, hoppas på att det blir relativt lätt att öppna så man kommer åt batteri för byte ifall det kommer större 3dje parts istället.

Ja men att måsta skruva upp kontrollerna för att batteri låter vansinne. Det skulle vara AA batterier ist. Quest 2 har en helt otrolig livslängd med ett enda AA batteri. Pico 4 med 2st AA kanske inte lika länge men många timmar.

Nej jag sätter inte kontroller på laddning när jag slutat spela, detta är nått sony hittat på för att sälja mer hårdvara.

Men jag är fortfarande hyped på PSVR2 men det här med kontrollerna kommer bli bekymmer för mig då och då.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men att måsta skruva upp kontrollerna för att batteri låter vansinne. Det skulle vara AA batterier ist. Quest 2 har en helt otrolig livslängd med ett enda AA batteri. Pico 4 med 2st AA kanske inte lika länge men många timmar.

Nej jag sätter inte kontroller på laddning när jag slutat spela, detta är nått sony hittat på för att sälja mer hårdvara.

Men jag är fortfarande hyped på PSVR2 men det här med kontrollerna kommer bli bekymmer för mig då och då.

Så det är ok att köpa tillbehör till Quest för att utöka funktionalitet, men inte till PSVR2?
Du behöver inte heller köpa Sonys ställ, finns redan nu 3dje parts på Amazon.

Större batteri är trevligt, men är inte dealbreaker och påverkar inte den större massan av spelare. De mest inbitna kan förmodligen byta batteri framöver.

Jag ser hellre sämre batteritid än att dem skippar funktioner till kontrollerna.
Samma sak med dualsense, som ofta får kritik för att vissa vill ha alla funktioner men inte vill att dem ska dra mer batteri.

Hade såklart önskat mer batteri, men det är inte ett så extremt problem som många vill få det till.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så det är ok att köpa tillbehör till Quest för att utöka funktionalitet, men inte till PSVR2?
Du behöver inte heller köpa Sonys ställ, finns redan nu 3dje parts på Amazon.

Större batteri är trevligt, men är inte dealbreaker och påverkar inte den större massan av spelare. De mest inbitna kan förmodligen byta batteri framöver.

Jag ser hellre sämre batteritid än att dem skippar funktioner till kontrollerna.
Samma sak med dualsense, som ofta får kritik för att vissa vill ha alla funktioner men inte vill att dem ska dra mer batteri.

Hade såklart önskat mer batteri, men det är inte ett så extremt problem som många vill få det till.

En anledning varför man såg fram emot PSVR2 var att slippa just köpa fler saker.
Quest 2 är designad att "bygga på" och ter sig mer naturligt tack vare standalone.

Du förstår min kritik fel.
Jag hade inte brytt mig om batteritiden om möjligheten att byta batteri hade fungerat.
Nu menar jag alkaliska/lithium eller uppladdningsbara AA batterier tex.
Hade gjort att batteritorsk inte alls hade varit lika stor avbrott från spelandet.

Nu vil Sony att man ska köpa en enhet till för att ladda kontroller, köpa ett par extra kontroller eller låta kontroller ligga framme och ladda med varsin sladd.
Det är sniket.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vart sjukt taggad på PSVR2. La en förbokning så fort det släpptes. Men har jag faktiskt bestämt mig för att avboka det och invänta bättre spelutbud.

Det ända spelet som jag var riktigt taggad på, och som jag inte hade spelat tidigare på PCVR/Oculus var Horizon. Men efter ljumma recensioner av spelet så är det inte värt för mig att köpa in det än. Tråkigt men sant.

Tycker Sony kunde försökt göra ett bättre jobb med nya upplevelser, spel, demos för att göra köpet med attraktivt.

Medlem

Jag har fått för mig att film/spel i Psvr2 bara har 1080p i cinema mode. Hur som psvr hade bara 720p tror jag. Jag kommer att iaf att spela spel som Battlefield 1 i cinema mode på grund av att man får iaf lite större närvaro känsla i det spelet. Gillar när det spelet är så kaotiskt som möjligt och svettigt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

En anledning varför man såg fram emot PSVR2 var att slippa just köpa fler saker.
Quest 2 är designad att "bygga på" och ter sig mer naturligt tack vare standalone.

Du förstår min kritik fel.
Jag hade inte brytt mig om batteritiden om möjligheten att byta batteri hade fungerat.
Nu menar jag alkaliska/lithium eller uppladdningsbara AA batterier tex.
Hade gjort att batteritorsk inte alls hade varit lika stor avbrott från spelandet.

Nu vil Sony att man ska köpa en enhet till för att ladda kontroller, köpa ett par extra kontroller eller låta kontroller ligga framme och ladda med varsin sladd.
Det är sniket.

Jag tror att 3+-5+ timmar per spel tillfälle passar dom flesta perfekt. Och det är när allt är maxat också går säkert att få upp tiden till 6 timmar om man verkligen vill. Demeo tex har säkert längre än 5 timmar på grund av hur lite man använder kontrollerna om man spelar i en grupp och får vänta mm. Och sen är det inte speciellt bra att spela längre utan att ta en paus i längden. Se det som något man lär sig att leva med och som tom gör spelandet säkrare för kroppen och ögonen.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag tror att 3-5 timmar per spel tillfälle passar dom flesta perfekt. Och sen är det inte speciellt bra att spela längre utan att ta en paus i längden. Se det som något man lär sig att leva med och som tom gör spelandet säkrare för kroppen och ögonen.

Må så vara med att möjlighet till att spela längre inte finns/blir krångligt är inte bra.

Jag har tex några ggr kört lite multiplayer ca 2 timmar med folket på discord och sen edteråt fortsatt några timmar i nått singleplayer när mp spelet avslutats.
Hade en gammal powerbank tidigare som satte käppar i hjulet för att fortsätta men nu när man har ett headset som inte har ett batteri så är det kontrollerna ist som lägger av

Batteritorsk på headset kan iaf åtgärdas on the fly med att koppla in kabel.
Nu har jag dock en ny powerbank som med fulladdat headset ger 8 timmar och Auest kontrollerna håller i veckor på 1 AA batteri 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag vart sjukt taggad på PSVR2. La en förbokning så fort det släpptes. Men har jag faktiskt bestämt mig för att avboka det och invänta bättre spelutbud.

Det ända spelet som jag var riktigt taggad på, och som jag inte hade spelat tidigare på PCVR/Oculus var Horizon. Men efter ljumma recensioner av spelet så är det inte värt för mig att köpa in det än. Tråkigt men sant.

Tycker Sony kunde försökt göra ett bättre jobb med nya upplevelser, spel, demos för att göra köpet med attraktivt.

RE och GT lockar alltså inte? Tror dem blir betydligt bättre. Switchback kommer snart.

Men det finns väl typ 20 bra spel vid release i alla fall, vilket jag tycker är ok. Har man VR och spelat dem innan så blir det lägre såklart, men det blir i alla fall riktigt bra anpassat och med hög kvalité.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Må så vara med att möjlighet till att spela längre inte finns/blir krångligt är inte bra.

Jag har tex några ggr kört lite multiplayer ca 2 timmar med folket på discord och sen edteråt fortsatt några timmar i nått singleplayer när mp spelet avslutats.
Hade en gammal powerbank tidigare som satte käppar i hjulet för att fortsätta men nu när man har ett headset som inte har ett batteri så är det kontrollerna ist som lägger av

Batteritorsk på headset kan iaf åtgärdas on the fly med att koppla in kabel.
Nu har jag dock en ny powerbank som med fulladdat headset ger 8 timmar och Auest kontrollerna håller i veckor på 1 AA batteri 🙂👍

Du kan spela Dualsense spel medans du laddar kontrollerna, så headsetet är inte helt dött efter den tiden i alla fall.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Må så vara med att möjlighet till att spela längre inte finns/blir krångligt är inte bra.

Jag har tex några ggr kört lite multiplayer ca 2 timmar med folket på discord och sen edteråt fortsatt några timmar i nått singleplayer när mp spelet avslutats.
Hade en gammal powerbank tidigare som satte käppar i hjulet för att fortsätta men nu när man har ett headset som inte har ett batteri så är det kontrollerna ist som lägger av

Batteritorsk på headset kan iaf åtgärdas on the fly med att koppla in kabel.
Nu har jag dock en ny powerbank som med fulladdat headset ger 8 timmar och Auest kontrollerna håller i veckor på 1 AA batteri 🙂👍

Jag förstår att du tycker att det är kort med tid mm jag är bara en Sony pony som älskar spel och är obotligt optimistisk när det kommer till Playstation/tv spel ha ha det är sant. Men även jag är lite orolig över batteri tiden. Men som tur är så spelar jag väldigt mycket på ps5an och en del på switchen. Så jag kommer aldrig att ha brist på spel kvalité även om jag bara kan spela psvr2 ca4 timmar i stöten så misstänker jag att det endå inte blir så mycket mer per dag efter jobbet om jag ska hinna med allt annat spelande med. ja precis kan spela spel som GT7 när batterierna laddar en timme. Men för vissa så kommer det att vara irriterande ändå det vet jag. Man får hoppas att det kommer bättre kontroller till julafton om sony får mycket kritik för det här.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

RE och GT lockar alltså inte? Tror dem blir betydligt bättre. Switchback kommer snart.

Men det finns väl typ 20 bra spel vid release i alla fall, vilket jag tycker är ok. Har man VR och spelat dem innan så blir det lägre såklart, men det blir i alla fall riktigt bra anpassat och med hög kvalité.

Ja det finns väldigt mycket bra spel och flera spel kommer dom att bygga ut också som The Light Brigade tex dom har lovat fler banor bossar mm till det spelet i framtiden.

Medlem

Har någon på redaktionen provat Rez?

Det spelet i VR, med HDR och att man siktar med ögonen måste vara en upplevelse.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

RE och GT lockar alltså inte? Tror dem blir betydligt bättre. Switchback kommer snart.

Men det finns väl typ 20 bra spel vid release i alla fall, vilket jag tycker är ok. Har man VR och spelat dem innan så blir det lägre såklart, men det blir i alla fall riktigt bra anpassat och med hög kvalité.

Var aldrig ett fan av bilspel, ända VR spelen som får mig lite illamående. Men vill definitivt testa det efter alla hyllningarna man läst. RE är väldigt intressant men tror ej jag kommer spela hela spelet i VR. Kan tänka mig spela om RE4 dock. Kayak spelet ser väldigt fint ut, men det med, mest för att testa.

Utöver det så har jag spelat många av titlarna, som jag verkligen uppskattat men vill inte spel om: Walking dead, Pavlov, After the fall, Moss, Star wars osv

Det kommer bli ett psvr2 för mig, men inte just nu...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du kan spela Dualsense spel medans du laddar kontrollerna, så headsetet är inte helt dött efter den tiden i alla fall.

Ja det är väll det man får göra eller byta till Quest


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar