Snabbkollen - Ja eller nej till achievements?

Robot
Snabbkollen - Ja eller nej till achievements?
Medlem

I allmänhet nej. Dåligt sätt för att försöka förlänga speltiden på spelet oftast.

Medlem

Ja varför inte. Bryr man sig inte om det kan man alltid stänga av det. Då har man båda världarna.

Medlem

I World of Warcraft gillade jag det, inte brytt mig något annat spel.


signatur

IDKFA

Medlem

Det är en sådan isolerad och individuell sak, man märker ju inte direkt om andra bryr sig eller så. Lätt att ignorera.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bryr mig väldigt lite om achievements. Har redan ett jobb, behöver inte ett till. Men stör mig inte direkt på dem, kul att det finns för dem som gillar sådant.

Kom dock på en klart negativ sak: för folk som har OCD på riktigt måste det vara förödande. Borde gå att slå av helt och hållet.

Medlem

Avstog röst då ja eller nej inte spelar nån roll


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Steam achievements är en av anledningarna till att jag föredrar att köpa spel på Steam.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Beror lite på vad det är, men i regel så är det väl helt Ok. Är ju bara att ignorera om man inte är intresserad. Men det är klart, en del har ju svårt att låta bli om det finns. Nästan som en slags tvångssyndrom att man känner sig tvingad till det.

I en del spel, t ex MMORPG såsom LotrO, finns ju motsvarande Deeds där slutförande av en deed resulterar i en bonus. T ex +1 Wisdom som ger bonus till power. Då ger det ett incitament att slutföra de deeds som ger den bonus som ens karaktär/klass behöver.

Men leder det bara till en ikon som lyser upp på ens Steam-profil så kanske det inte är lika lockande att spendera timmar på. (Såvida man inte är en grupp väldigt tävlingsinriktade vänner som gärna jämför sig med varandra då...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Inte för eller emot egentligen.

Inte så förtjust i achievements som är i linje med "Grattis, du har haft ihjäl en fiende med pistol!", "Grattis, du har haft ihjäl en fiende med automatkarbin". Sånna achievements som gör att det dingar till 10ggr första 5 minuterna. "Du har startat spelet!", "Du har ändrat en inställning!"

Att spela klart ett spel kan jag köpa som achievement. Även viss typ av milstolpar, "Du har plogat 1000 hektar!", "Du har gjort 2003 headshots", "Du har landat mjukt 500 gånger"

Inaktiv

Nej, totalt poänglöst för mig men tycker självklart det ska få finnas för de som gillar att jaga sådana. Det är ju inte svårare än att ignorera.

Dock är de ibland störande i fall som @nasder tar upp att de ska poppa upp för mer eller mindre idiotiska/självklara saker. Achivements betyder ju ändå bedrift/åstadkommande och det är inte mycket av en bedrift att skjuta en fiende med pistol, däremot 1000 fiender eller ha ihjäl 5 pers med en handgranat är väl mer anmärkningsvärt.

Medlem

Jag bryr mig inte om dem, men ser ingen nackdel med att de finns?

Medlem

Om det bara va achievements för att klara spelet o se sluttexterna så visst men oftast blir man ju tvingad att göra massa onödigt skit bara för att spelet ska kännas större.

Hur kul är det att leta runt överallt efter små anteckningar i ett openworld spel liksom...suck

Medlem

Jag kom att tänka på ett spel som gjorde achievements rätt - i en tid där achievements inte ens existerade än:

Goldeneye 007!

Med det menar jag då achievements som faktiskt ger en någonting extra i själva spelet - i det här fallet roliga cheats. Jag minns hur mycket jag och min bror fick kämpa för att låsa upp exempelvis invincibility mode på Facility-banan - och när den där perfekta genomrusningen äntligen satt så var det med en enorm känsla av att man just hade gjort en achievement. Man fick dessutom ett ”pris” för det och inte bara någon digital trofé eller onödiga poäng.

Så - ja till achievements där vi låser upp något i spelet! Nej till skit som att samla 1000 hönor och få 5 poäng, eller vad det nu kan vara. ☺️

Medlem

Om jag fortfarande har kul med spelet när eftertexterna rullar (eller när jag vet att de är runt hörnet) så brukar jag börja jaga 100% bara för att ha mer att göra. Mer kul, mer valuta för pengarna. Men det är inget som jag slaviskt gör i varje spel.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Hoppar frågan då jag är på "Ibland" svaret, beror på spelet och humör.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Ser inget fel med det. Kan ju vara lite kul ibland när man får en achievement men inget jag bryr mig om jättemycket.

Redaktör
Ponny

Beror på, men överlag ja. Jag bryr mig inte jättemycket men kan ändå tycka det är mysigt att vissa prestationer lämnar "bestående" avtryck.


signatur

En Bamseponny av folket

Gnällkuk

Saknade ett neutralt alternativ. Jag har inget emot det, men det är inget jag bryr mig om alls.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bryr mig om trophies, men önskar att jag inte gjorde det (ja, jag är svag).


signatur

Konsolgubbe

Ambassadör
Xbox

JA.

Det är kul att jaga achievements och 100%:a spel. Det ger också en väldigt bra statistik över ens spelande som är kul att hålla koll på via sajter som True Achievements/Trophies.


signatur

Jump in.

Medlem

Bryr mig inte egentligen men kan tycka att när de aktiveras och ploppar upp direkt i samband med exempelvis cut-scenes så spoilar de vad som kommer hända. Exempel är avklarade kapitel, bossar eller slutet på ett spel osv. Men är inte såpass störande att jag vill krångla med att inaktivera dem.

Medlem

Kul att de finns, bryr mig själv aldrig om att få platina på något spel på PS5.

Testpilot

Kul ibland, ibland inte. Vill man stänga av de så går det bra.

Lite kul att hålla koll på hur många som har klarat ett visst spel, ofta är det en väldigt låg procentandel vilket är lite märkligt.

Redaktör

Ja, de får gärna finnas, även om jag sällar jagar dem. Men bra när man kan stänga av dem helt.


signatur
Medlem

När dom kom så tyckte jag det var en kul grej som bland annat fick mig att göra olika grejer i Fallout 3 som jag vanligtvis inte hade gjort. Och under årens lopp så har jag vant mig vid dom, och följt dom.

Sedan i 2019 så skaffade jag en Switch som inte hade några achievements och plötsligt så kändes det så befriande att spela ett spel utan achievements, att inte ha det där tjatandet och gnagande i skallen som säger åt en att göra saker för achievements, och spel blev roligare att spela. Så ja, jag är emot dom.

Sedan har jag en barndomsvän som är helt beroende, som köper extremt dåliga skitspel till Playstation varje vecka som ger honom Platinum några minuter senare och sedan skryter på Facebook över hur många Platinum han har. Det känns väldigt tveksamt att han egentligen tycker det är roligt, men han är helt fast i träsket.

Medlem

Helt värdo, liksom allt annat som införts i spel sedan uppkopplade maskiner blev en grej.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Om man är på både Ja och Nej sidan?


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Känns som att detta är en generationsfråga på sätt och vis.
Trycker nog på "Nej" i brist på "Nejja" alternativ :P.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

När dom kom så tyckte jag det var en kul grej som bland annat fick mig att göra olika grejer i Fallout 3 som jag vanligtvis inte hade gjort. Och under årens lopp så har jag vant mig vid dom, och följt dom.

Sedan i 2019 så skaffade jag en Switch som inte hade några achievements och plötsligt så kändes det så befriande att spela ett spel utan achievements, att inte ha det där tjatandet och gnagande i skallen som säger åt en att göra saker för achievements, och spel blev roligare att spela. Så ja, jag är emot dom.

Det här!


signatur

Konsolgubbe

12
Skriv svar