Är spel dyra - egentligen?

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Kan man tänka sig att köpa enbart digital så finns det olika bra sidor i mitt tycke att köpa via. Eneba och g2a är två butiker online som man kan köpa betydligt billigare oftast. Ett sista alternativ är att köra microsoft rewards och tjäna ihop poäng. Det är något jag sysslar med senaste halvåret och det är förvånansvärt enkelt. Betalade 189kr för Elden Ring t ex.

Hur funkar det när man handlar därifrån? Är det nån annans konto man köper eller är det en kod till spelet? 🤔

Medlem

Tycker inte ett AAA spel för 800kr är dyrt egentligen. Om det låt säga har 20-30 speltimmar. Timpriset för nöjet är inte högt.

Medlem

Frågan är ju hur mycket mer spelen kan kosta innan konsumenter slutar köpa i samma utsträckning och vilka risker företagen vågar ta med sin prissättning. Jag kan inte tänka mig att det alla gånger är bättre att sälja färre exemplar dyrare istället för fler och billigare. Det handlar ju lika mycket om att få folk att vilja betala även nästa gång ett spel släpps och den tanken grusas ganska fort om man känner sig lurad av priset.

Jag tycker absolut att det börjar bli för dyrt. 800:-+ känns för saftigt och det har gjort att mitt köpsug vid releaser nästintill är noll. Innan köpte jag alltid de spel jag ville ha på release men nu väljer jag istället att vänta och kanske spelar nåt annat jag varit sugen på som redan droppat i pris alternativt tar tag i något jag redan äger. Jag spelar nog dessutom spelen lite längre nu än innan om jag verkligen gillar det.

Medlem

Spel är absolut inte för dyra om man köper fysiskt. Exempelvis: Hogwarts Legacy 549kr på Spelbutiken.se

Sluta köp digitalt så kanske priset går ner där. Sinnesjukt att det ska vara 150-250kr billigare fysiskt än digitalt🤦🏼‍♂️

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony beslöt att höja priset på sina spel i samband med lanseringen av PlayStation 5. Uppemot 800 kronor kan vi få betala för ett PS5-spel. Samtidigt meddelade Xbox att de ligger kvar på samma prisnivå. Men det är det slut på nu. Nyligen meddelade Microsoft att de också kommer höja priset på sina current gen-spel till Xbox.

En ständigt återkommande fråga är huruvida spel är dyra eller inte. Mycket handlar förstås om perception - dvs. vad vi anser att något är värt, hur mycket vi har att lägga på ett intresse osv. Men har spelen blivit dyrare eller inte?

Jag minns förunderligt exakt att jag betalade 428 kronor för det allra första Mega Drive-spelet jag köpte för egna pengar i början av 90-talet. Det är ungefär 30 år sedan. SNES-spel kunde emellertid kosta betydligt mer, och Neo-Geo, ja...

Enligt SCB:s prisomräknare skulle 428 kr år 1993 motsvara 654 kr 2022. Vilket är vad många nya spel kostar i dag. Ibland en hundralapp mer, ibland en hundralapp mindre lite beroende på vilken plattform du köper dem till.

Om vi tittar på vad ett Saturn-spel kostade 1996 enligt nedanstående bild blir motsvarande pris 2022 faktiskt hela 942 kronor. Så dyra har spelen tack och lov inte blivit än.

En annan sak som kullkastar hur vi kan komma att värdera ett nytt fullprisspel är en tjänst som Game Pass, som kostar en hundralapp i månaden och bara i år kommer ge tillgång till helt nya spel som Atomic Heart, Lies of P och Starfield. Vilket i nypris motsvarar runt 2000 kronor och alltså är kostnaden för närmare två års Game Pass-prenumeration.

Prisutvecklingen på spel kan inte direkt sägas vara astronomisk. Snarare skulle man kunde säga att den varit ganska beskedlig. 800 spänn för ett nytt spel känns onekligen mycket, men mycket handlar om känslor, och eftersom jag i tonåren inte hade några pengar kändes spelen väldigt dyra. I dag känns de billigare, men i själva verket är skillnaden inflationsjusterat väldigt liten.

Så. Spel är inte så dyra när allt kommer omkring, och med Game Pass finns det god chans att spara in en hel del kosing samtidigt som vi får tillgång till fler spel än någonsin tidigare. Det är väl rätt OK.

https://i.imgur.com/ZFZkGby.jpg

Nä, spel har ju länge varit väldigt billigt med tanke på pengavärdets minskning sedan 80- 90- och tidiga 2000-talet. Minns att nya spel på Gamecuben kostade 649:- men sedan Wii höll Nintendo länge 599 som normalpris.

Medlem

500 kr 1993 är 2022 ca 800 men data för i år finns inte ännu och vi har en idiotinflation.
Jag personligen bryr mig inte så mycket om hur mycket det kostar,det viktiga för mig är kvalitet och hur många timmar jag kan ha nöjet att nörda.
Tex Witcher 3 är ett riktigt billigt spel om man ser till kvalitet,längd och omspelningsvärde.
High on life var för kort men blir räddad av omspelningsvärdet och stilen men alldeles för dyrt.
Onlinespel är oftast billiga men plågas av massa grejjer vid sidan av och jag spelar sällan online så jag vet inte riktigt vad jag pratar om.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hipshot:

Det hade helt klart underlättat att veta detta innan, speciellt eftersom typ alla här tror att du pratar om spel generellt. Du kan ju ändra trådnamnet till "är konsolspel dyra".
Jag hade nog inte ens skrivit här då, eftersom jag inte är intresserad av konsolspel och priserna där haha.

Nu var det i och för sig kvaliteten på spel vi diskuterade som en sorts sidodiskussion. Vad pris beträffar tror jag att tesen håller ganska väl.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gorbatjov:

Frågan är ju hur mycket mer spelen kan kosta innan konsumenter slutar köpa i samma utsträckning och vilka risker företagen vågar ta med sin prissättning. Jag kan inte tänka mig att det alla gånger är bättre att sälja färre exemplar dyrare istället för fler och billigare. Det handlar ju lika mycket om att få folk att vilja betala även nästa gång ett spel släpps och den tanken grusas ganska fort om man känner sig lurad av priset.

Jag tycker absolut att det börjar bli för dyrt. 800:-+ känns för saftigt och det har gjort att mitt köpsug vid releaser nästintill är noll. Innan köpte jag alltid de spel jag ville ha på release men nu väljer jag istället att vänta och kanske spelar nåt annat jag varit sugen på som redan droppat i pris alternativt tar tag i något jag redan äger. Jag spelar nog dessutom spelen lite längre nu än innan om jag verkligen gillar det.

Om jag går till mig själv kan jag säga att jag gör färre spontanköp nu. 799 kr känns mycket, oaktat om det är dyrt eller inte jämfört med vad ett spel kostade 1995. Det bär emot lite, helt enkelt. Det är inte så jäkla många spel jag skulle betala fullpris för om det är på den nivån. 549 kr är lite, lite enklare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Vi hade en reallöneökning på över 60 % från 1995-2019 så spelen var bra mycket dyrare i början på 90-talet i förhållande till inkomst.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ett kassett 428 kr år 1993, då fick man...

  • Ett spel utan laddningstider, det tog ungefär 30 år att uppnå det igen på konsol.

En del spel tog också uppåt 30 år att klara 😉

Medlem
Skrivet av Barak:

Vi hade en reallöneökning på över 60 % från 1995-2019 så spelen var bra mycket dyrare i början på 90-talet i förhållande till inkomst.

Inte för å va den men spelar det egentligen någon roll vad spelen kostade förr? Dyrt kan det ju även vara idag trots att det var dyrare igår.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag tror det hela handlar om konkurrensen gentemot de fysiska butikerna och säkert ett avtal som finns med Sony och Microsoft.

Tänk om priserna i de bägge butikerna var billigare eller lika, än de i de fysiska butikerna, hur många hade fortsatt handla där då? Det som hade hänt är att många företag, som Gamestop (finns väl knappt några kvar i Sverige?), hade gått i konkurs pga brist på kunder/lönsamhet.

Exakt, ganska logiskt egentligen.

Medlem

"Är spel dyra - egentligen?"

Nej.

Medlem

mitt snabba svar är nej tycker ej spel är för dyra, spel var bättre förr! Nä men skämt å sido. Dom är rätt bra pris för det man får tycker jag, plus när dom väl är gjorda så kan dom kopieras oändligt av företaget och det kostar dom typ inget att ens kostnaden för fysiska kopior längre.
Med det sagt så skulle jag absolut vilja spel skulle bli dyrar och att vi slapp microtransaktioner istället, för oftast nu förtiden får dom in mer pengar på det sättet än att sälja ett spel vanligt av vissa folk som öppnar plonkan. Polare som jag känner älskar t,ex warthunder han har lätt bränt över 30k på spelet.

Medlem

Priserna på moderna konsoler är ganska väntat men tycker och anser att spelen är för dyra när dom ligger på 700-800kr (Även standard versioner). Oavsett hur bra spelet är så är det inte värt mer än max 500-lapp vid release. Det fula är att företagen blir allt mer giriga och sällan levererar färdiga spel. Alltid prestanda problem, buggar, crashar osv.

Alla borde veta att tid är pengar, att betala i förskott för pre-orders, expansioner, dlc, premium pass osv är bortkastad tid o pengar. Blir spelet, dlc/expac inte som förväntat kan du inte lämna tillbaka det heller.

Exempel: jag köpte AC valhalla gold edition som inkluderar premium pass. Spelet släpptes november 2020 och inte förrän december 2022 kan jag ta del av det sista DLC:t. Med andra ord, jag betalar för något som inte ens existerar ännu. För dom flesta är det små pengar men skulle företaget ifråga konka efter release så lär du aldrig få pengarna tillbaka eller de utlovade DLC.

Principen är densamma idag även efter release - du köper ett ofärdigt spel för full pris och måste vänta på att utvecklarna patchar och putsar spelet, då är det bättre att vänta med släpp men allt ska gå så fort idag och de högsta cheferna med sina orimliga löner måste ha cash flow för att kunna finansiera deras exklusiva livsstilar.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Nu var det i och för sig kvaliteten på spel vi diskuterade som en sorts sidodiskussion. Vad pris beträffar tror jag att tesen håller ganska väl.

Säkert på konsol, på PC är det absolut inte så. På PC är det en otroligt stor skillnad idag mellan det bästa och sämsta, mycket mer så än det någonsin varit och det har att göra med att fler kan göra spel, det är mindre regler och restriktioner som stoppar sämre personer och grupper från att släppa spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nej, så länge det är regelbundna rabatter på Steam så brukar spelen kosta 150-200 spänn... Köper väldigt sällan för fullpris, jag har tålamod att vänta och de enda jag köpt för fullpris se senaste 2 åren är MS flight Simulator Deluxe version.

Inaktiv
Skrivet av gorbatjov:

Hur funkar det när man handlar därifrån? Är det nån annans konto man köper eller är det en kod till spelet? 🤔

Det är som en butik, där säljare har annonser för spel. Så erbjuder dom spelen för olika priser givetvis. Har använt eneba otaliga gånger och det har alltid funkar klockrent.

Det är inget fishy att köpa någons konto eller liknande. Utan helt enkelt en säljare som säljer digitala koder till spel.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sony beslöt att höja priset på sina spel i samband med lanseringen av PlayStation 5. Uppemot 800 kronor kan vi få betala för ett PS5-spel. Samtidigt meddelade Xbox att de ligger kvar på samma prisnivå. Men det är det slut på nu. Nyligen meddelade Microsoft att de också kommer höja priset på sina current gen-spel till Xbox.

En ständigt återkommande fråga är huruvida spel är dyra eller inte. Mycket handlar förstås om perception - dvs. vad vi anser att något är värt, hur mycket vi har att lägga på ett intresse osv. Men har spelen blivit dyrare eller inte?

Jag minns förunderligt exakt att jag betalade 428 kronor för det allra första Mega Drive-spelet jag köpte för egna pengar i början av 90-talet. Det är ungefär 30 år sedan. SNES-spel kunde emellertid kosta betydligt mer, och Neo-Geo, ja...

Enligt SCB:s prisomräknare skulle 428 kr år 1993 motsvara 654 kr 2022. Vilket är vad många nya spel kostar i dag. Ibland en hundralapp mer, ibland en hundralapp mindre lite beroende på vilken plattform du köper dem till.

Om vi tittar på vad ett Saturn-spel kostade 1996 enligt nedanstående bild blir motsvarande pris 2022 faktiskt hela 942 kronor. Så dyra har spelen tack och lov inte blivit än.

En annan sak som kullkastar hur vi kan komma att värdera ett nytt fullprisspel är en tjänst som Game Pass, som kostar en hundralapp i månaden och bara i år kommer ge tillgång till helt nya spel som Atomic Heart, Lies of P och Starfield. Vilket i nypris motsvarar runt 2000 kronor och alltså är kostnaden för närmare två års Game Pass-prenumeration.

Prisutvecklingen på spel kan inte direkt sägas vara astronomisk. Snarare skulle man kunde säga att den varit ganska beskedlig. 800 spänn för ett nytt spel känns onekligen mycket, men mycket handlar om känslor, och eftersom jag i tonåren inte hade några pengar kändes spelen väldigt dyra. I dag känns de billigare, men i själva verket är skillnaden inflationsjusterat väldigt liten.

Så. Spel är inte så dyra när allt kommer omkring, och med Game Pass finns det god chans att spara in en hel del kosing samtidigt som vi får tillgång till fler spel än någonsin tidigare. Det är väl rätt OK.

https://i.imgur.com/ZFZkGby.jpg

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Har aldrig köpt ett spel för 800:-, väntar man ett par månader så är de ofta nere under halva priset, eller så köper man begagnat.

Det är väl precis detta. Men även att vissa indie-spel kostar en spottstyver i jämförelse med tex vissa konsolspel. Klart som korvspad att man anser vissa spel som dyra om man kan jämföra med andra spel under samma tid och era. Skulle däremot priserna följas åt på diverse spel inom både pc -och konsol, så tror i alla fall jag inte folk hade klagat lika mycket.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Sluta använd argumentet att spelen kostar mer att utveckla. Antalet kunder har ökat mycket mer. Bra spel drar in 20 gånger sin utvecklingskostnad.

Medlem

Jag tänkte på detta nu i veckan. Kul att någon startat en tråd. Jag undrar om det finns fler bilder på gamla reklamblad för spelkonsoler. Jag kommer exempelvis ihåg att när jag fick mitt Playstation (det första) så köptes det på Hobbex. Mer reklambilder.

Medlem

Tycker inte att 800kr är jättemycket om man t.ex. jämför det med ett biobesök eller slår ut det på antalet speltimmar. Du kan ju också spara ett par hundringar om du köper en fysisk utgåva vid nysläpp av ett spel.

Kan dock tycka att prissättningen av diverse AAA-spel i Sony's & Microsoft's butik är en aning skeva, givetvis är det upp till utvecklaren att sätta sitt pris men om det är relativt kort spel så hör det inte hemma i den övre prisklassen.

Ett exempel är God of War: Ragnarök (849kr, 30-50h~) och The Callisto Protocol (739kr, 8-12h~), båda två är i typisk AAA-anda (inte samma typ och genré) men det är en ofantlig stor skillnad när det kommer till just timpriset.

Medlem

Spel är ett ganska billigt nöjje fortfarande. Jämfört med andra saker man kan spendera pengar på för att ha roligt på fritiden så är väl ändå spel rätt bra pris på.

Sen om man vidgar sina vyer lite utöver de absolut mest kända spelen så finns det hur många spel som helst som både är gratis eller kostar väldigt lite för det nöje man får.

Skrivet av Kiske:

Sluta använd argumentet att spelen kostar mer att utveckla. Antalet kunder har ökat mycket mer. Bra spel drar in 20 gånger sin utvecklingskostnad.

Det är ju dock utgivaren som tar dessa pengar, så det är inte säkert att utvecklaren får tillbaka sin utvecklingskostnad.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Man får inte glömma att på Steam så kan du ångra ditt köp så länge du spelat mindre än 2 timmar, så TEKNISKT sett har du en form av demos på samtliga steam-spel, med något extra steg.

stämmer ej man måste göra det inom 2 veckor med, köpte ett spel i höstas som jag tyckte var skit körde en halvtimme, glömde bort kom på i januari att man kan ju lämna tillbaks om man spelat midre än 2h , men det gick inte.

Medlem

Som enkelt svar på frågan så är spel precis så dyrt som du anser det är värt. Får du en glädje under tiden du spelar så värderar du själv den i förhållande till pengar. Att tänka kvantitativt som krona per speltimme är inte lika konstruktivt som glädje per speltimme. Jag tycker också man får göra en skillnad på pc och konsolspel.

Jag tror inte min situation är unik när jag nästan drunknar i backloggen som består av mestadels gratis spel eller spel köpta för under 100kr. Detta minskar ju min köpvilja och tror jag skapar problem i förlängningen då minskad försäljning tvingar fram reor på relativt nya spel.

Alla butiker har ju ständigt midweek madness, helgrea, utgivarrabatter etc som avlöser varandra. Detta i kombination med de F2P spel ständigt toppar listor över populärast bland spelare är en utveckling som oroar mig. Missförstå mig inte, jag uppskattar att jag kan ha så många bra spel för så låg kostnad men jag undrar hur utvecklare mm får nog ersättning för pc-spel och tror inte vi kommer se priser likt konsolspel i nära framtid. Det hela känns lite som marknaden spätt på det här systemet och förstärkt pc-spelarnas frosseri och girighet.

När stadia lanserades reagerade folk över kostnaden på spel som kunde gå uppåt tusenlappen på flera titlar. Jag själv var tveksam innan jag spenderade ca 600 kr på rdr2, och då inkluderades ändå en chromecast ultra och en handkontroll. Att det inte krävdes någon hårdvara gör ju det till extremt prisvärt även innan hela nedläggningen och återbetalning mm. Det sätter ju hårdvaran i perspektiv också vilket är en väsentlig skillnad mellan systemen om man ska försöka räkna på helheten.

Mycket rambling men med tanke på vad man får så är spel i regel prisvärt.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Sluta använd argumentet att spelen kostar mer att utveckla. Antalet kunder har ökat mycket mer. Bra spel drar in 20 gånger sin utvecklingskostnad.

Det är klart att det är ett argument, någonstans måste liksom pengarna komma ifrån. Det är inte så att man magiskt trollar fram löner och utrustning till alla som jobbar med att utveckla (och marknadsföra) spel.

Om du ska börja prata om att dra in X gånger sin utvecklingskostnad finns goda exempel genom historien, både vad gäller spel med liten och stor budget. Super Mario Bros 3 hade en utvecklingskostnad på ~$800 000 (ungefär $2-3 miljoner i dagens pengavärde), en marknadsföringsbudget på ~$25 miljoner (cirka $54 miljoner i dagens pengavärde), ett utvecklarteam på 12 personer och spelet hade 1992 dragit in $595 miljoner, bara i USA (över $1.2 miljarder i dagens pengavärde).

Där kan du prata om att tjäna extremt med pengar. Givetvis är det ett exempel som inte representerar hela branschen, men med tanke på en del spels utvecklingskostnad i dag (Cyberpunk 2077 gick loss på $174 miljoner, exempelvis) så behöver pengarna komma någonstans ifrån. Vill du ha mer budgetvänliga spel finns indiealternativ för allt ifrån några kronor till ett par hundralappar. Precis som det förr exempelvis fanns Shareware av högst varierande kvalitet och prisklass.

Men att spel som kan kategoriseras som AAA-spel kostar en slant att köpa är inte så märkligt, och hänger givetvis ihop med utvecklings- och marknadsföringskostnaden. Utvecklare och utgivare riskerar liksom en större förlust om det inte går något vidare när utvecklingsbudgeten är hög. Sen kan man så klart tycka vad man vill om det där (se ovan artikel gällande Cyberpunk 2077 för lite mer tankar kring det) med att spel "måste" vara mastodontverk.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av ninjalulz:

Tycker inte att 800kr är jättemycket om man t.ex. jämför det med ett biobesök eller slår ut det på antalet speltimmar. Du kan ju också spara ett par hundringar om du köper en fysisk utgåva vid nysläpp av ett spel.

Kan dock tycka att prissättningen av diverse AAA-spel i Sony's & Microsoft's butik är en aning skeva, givetvis är det upp till utvecklaren att sätta sitt pris men om det är relativt kort spel så hör det inte hemma i den övre prisklassen.

Ett exempel är God of War: Ragnarök (849kr, 30-50h~) och The Callisto Protocol (739kr, 8-12h~), båda två är i typisk AAA-anda (inte samma typ och genré) men det är en ofantlig stor skillnad när det kommer till just timpriset.

Tror det blir lite skevt att titta på timpriset även om jag håller med litegrann. Vad jag menar är att AAA-spel har enorm budget och en ett enormt utvecklingsteam oavsett om de är 8 h eller 50 h. Många timmar är ju inte likhetstecken med bra kvalité heller.

Personligen tycker jag priserna ändå är rätt rimliga. Visst det kostar att köpa ett spel för 800 kr, men 499 kr för ett NES-spel back in the days skojade man ju inte heller bort rent ekonomiskt. Sen tror jag vi är lite bortskämda nu med alla spelsläpp. Menar har man inte råd med nya spelen så har nog de flesta här en backlogg som skulle ta minst 5 år att spela igenom.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

"Är spel dyra - egentligen?"

Nej.

Jo

Medlem
Skrivet av pippen1001:

stämmer ej man måste göra det inom 2 veckor med, köpte ett spel i höstas som jag tyckte var skit körde en halvtimme, glömde bort kom på i januari att man kan ju lämna tillbaks om man spelat midre än 2h , men det gick inte.

Jo det stämmer visst, men 2 veckor gäller också, det betyder dock inte att mitt påstående på något vis var osant. Men köper du ett spel och glömmer att göra ett återköp så är det ju ditt fel.

Skriv svar