FZ korar God of War: Ragnarök till Årets spel 2022!

Medlem

Ghostwire Tokyo var inte med

Medlem
Skrivet av erson:

När jag kommer direkt från Final Fantasy origin som i sig är ett sämre spel men oerhört mycket svårare än elden ring så känns det verkligen som att elden inte känns speciellt svårt. Redan vant mig vid att tajma attacker och se när jag ska slå osv. Sen hade använde jag heller inte en enda spell förutom vissa summons.

Vad jag hört kan FFO bli svårare på högsta svårighetsgraden (sett rekommendationer att börja på Hard om man spelat Elden Ring för att matcha utmaningen), men det är ju också skillnad på huruvida ett spel är svårt och om väldigt duktiga spelare kan ta sig igenom det utan stora problem. Tycker man t ex bossar som Melania inte är svåra och inte tar mer än ett något enstaka försök att klara henne första gången så är man ju definitivt väldigt duktig och då skulle jag nog säga att det är faktorn som sticker ut, snarare än att spelet saknar svårighet.

Medlem
Skrivet av erson:

Tycker helt ärligt att elden rings strider är ett ganska svagt kort. Lättare än förväntat och knappast svårt spel någonstans. Sedan saknas det ett djup någonstans i striderna. Känns som man bara rollar parrerar och slår.. och vipps så är bossen död.. har även inte spelat tidigare from Software spel. Men blir heller inte direkt sugem efter jag spelat igenom elden ring. Starkaste kortet i elden är ju världen. Ger spelet max 7/10 inte värt ett högre betyg än så.

Förstår exakt vad du menar.
Samma problem i The Last Of Us.
Man känner sig begränsad


signatur

Would I rather be feared or loved? Easy. Both. I want people to be afraid of how much they love me.

Medlem
Skrivet av dTexN:

😂😂 Tack alla för att ni haka på mina hamburgermenyer

@Vladimir

Lite på rätt spår mot vad jag försökte förmedla. Men utvecklar lite.
Half-life 2, last of us 2, Red dead 2, Witcher 3 kontra tidigare i serien etc har helt nya ingredienser. Ny spelmotor, mycket större värld, ny fysik, nya mekaniker osv osv. Detta gör att det inte är samma burgare som föregångaren, det är en uppgraderad med finare smak. NY upplevelse. Det var det jag försökte komma med ragnarök kontra 2018. Det är ingen uppgraderad burgare, det är bara en plusmeny.
Ragnarök hade kunnat släppts månader senare 2018 som en expansion, så mjuk är övergången IMO.

Vilket motsäger FZs motivering till varför it takes two vann förra året för då de sa att det var en ''frisk vind''.
Ragnarök är ingen frisk vind. Den är ljummen igenkännbar. Elden Ring är däremot en frisk vind.
Så recency bias hos fz. Eller ja, alla har ju olika preferenser på sina burgare🙄

Uppenbart att vi inte tycker samma sak, och det är såklart helt okej! ☺️👍🏼🤟🏼

Men att kalla Ragnarök för en expansion är lite slag under bältet, det får iaf mig att tro att du kanske inte ens har spelat spelet(?) Visst, det SER likadant ut som sin föregångare, men det är både djuptare, genomtänkt, finjusterat och bygger vidare på 2018s otroliga saga med en en levande historia som alla fans av serien knappt ens skulle kunnat drömt ihop. Det är en enorm bedrift att ens vara i närheten av 2018s storhet, vilket spelet både är, och i vissa aspekter, överträffar.

Elden Ring är också ett fantastiskt spel, vill absolut inte förminska det, däremot så är konceptet är exakt detsamma som Deamons- Dark Souls 1, 2, 3 & Sekiro. Slå, rulla, slå, rulla, fast med en open world denna gången.

Glad fjärde advent!

MrU
Medlem

Tack för en bra och kortfattad lista. Tunic hade jag helt missat, ska absolut ge det en chans vid tillfälle.

Medlem

"Egentligen säger det ju allt som behöver sägas att Elden Ring i princip bara är Dark Souls rakt av, fast i en öppnare värld."
Så vad är inte god of war då!? det är ett helt nytt koncept då!? skräll fan...därför läser jag aldrig era reveiws. Trodde aldrig jag skulle säga det men VGW hade mer rätt än ni.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Skribent
Skrivet av Icerock:

"Egentligen säger det ju allt som behöver sägas att Elden Ring i princip bara är Dark Souls rakt av, fast i en öppnare värld."
Så vad är inte god of war då!? det är ett helt nytt koncept då!? skräll fan...därför läser jag aldrig era reveiws. Trodde aldrig jag skulle säga det men VGW hade mer rätt än ni.

Fast det är ju ingen kritik, utan ett påpekande att Souls-formeln är så otroligt bra att det spelmekaniska inte behövde genomgå någon revolution för att vara grymt även i Elden Ring. Spelet fick ju inte en femma i betyg utan anledning.

"Egentligen säger det ju allt som behöver sägas att Elden Ring i princip bara är Dark Souls rakt av, fast i en öppnare värld. Det kan låta som en kritik, men i det här fallet är det snarare ett konstaterande att Fromsoftwares grundkoncept är så starkt att det räcker att lägga till några element för att vi glupskt ska sluka det utvecklaren dukar upp – gång på gång."

Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vad jag hört kan FFO bli svårare på högsta svårighetsgraden (sett rekommendationer att börja på Hard om man spelat Elden Ring för att matcha utmaningen), men det är ju också skillnad på huruvida ett spel är svårt och om väldigt duktiga spelare kan ta sig igenom det utan stora problem. Tycker man t ex bossar som Melania inte är svåra och inte tar mer än ett något enstaka försök att klara henne första gången så är man ju definitivt väldigt duktig och då skulle jag nog säga att det är faktorn som sticker ut, snarare än att spelet saknar svårighet.

Givetvis är inte elden ring ett lätt spel. Min poäng är att svårighetsgraden är väldigt överskattad. Men i det stora hela tog de inte allt för många attempts per boss. Vissa svårare än andra sure och visst "fastnade" jag på vissa där man kanske fick ändra approach men i det stora hela är det rinse and repeat förutom den bossen med spjutet.

Medlem

Jag inser att jag inte kan något om spel längre när jag läser denna lista.

Medlem

GOW: Ragnarök före Elden Ring.. Redan 1:a april?

Medlem
Skrivet av M4NGL3R:

GOW: Ragnarök före Elden Ring.. Redan 1:a april?

Ja, Ragnarok är betydligt bättre.


signatur

Kunskapsförmedlare.

123
Skriv svar