Ditt första spel?

Medlem
Skrivet av Mackan4762:

Tror det var doom 1 men det som jag mest kommer ihåg är ett fps spel där man spelar som hillbilles

Redneck rampage? Kul men svårt spel, kom ngr år efter doom, 97/98 tror jag och byggde på samma motor som Duke3D

On topic: Who dare wins till spectrum eller paratrooper till pc, eller så var det kanske Digger till PC. Tog ett par år innan man lärde sig att det gick och skjuta på F1

Medlem

Jag sparade alla mina pengar och lyckades köpa mig ett nes, och det spelet som följde med var super Mario. Innan det så minns jag nåt slags bruce lee-spel till commodore, det kan ha varit ett av de allra första spelen jag spelade.

Medlem

Jag väljer att tolka frågan som första jag ägt:
https://youtu.be/U_HbveEwKtU
Theme Park!

Medlem

Mitt första egna spel på PC var nog oni om jag inte minns fel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Troligtvis var det Asteroids på Atari 2600, men det kan ha varit G&W Parachute...minns inte riktigt...eller nä, det var nog Asteroids ändå. Vad gäller "Parachute" så hade min kompis som var först i plugget med G&W "Manhole", inte lika stor display och tristare gameplay om man nu kan prata om gameplay där

Medlem

Måste ha varit minröjare eller pinball på W95 typ

Inaktiv

Det var den 24 december 1992 (30 år sedan den här julen) och spelet var Super Mario Bros 3 till NES.

Medlem

Tror mitt första spel, som var online mellan en dator på KTH (jag) och en dator i UCLA (USA), i slutet av 70-talet, hette Spacewars, och var ett Star Trek inspirerat spel. Jag kom ihåg att jag var helt såld på att man var två spelare, och att den andra personen satt på andra sidan jordklotet och spelade mot mig...
Om någon vet att spelet hette något annat, så rätta mig gärna...
Men kul var det!

Medlem

Kommer inte ihåg vad det heter eller vad datorn hette. Var tidigt 90 tal på en dator utan mus och man fick skriva commandon för att navigera och där fanns det ett spel med två ``King Kong’’ där man skulle försöka träffa varandra med bananer. Man stod på var sin sida på en byggnad och fick skriva in höjden och styrkan i kasten. Brorsan och jag spelade det så mycket vi kunde

Medlem

Tiny Toon Adventures 2: Montana's Movie Madness, denna smidiga titel.

Föräldrarna ville inte att jag skulle börja spendera all min tid framför TV:n, så det fick bli en röd Gameboy. Bra val!

Medlem
Skrivet av JackFlack:

Tror mitt första spel, som var online mellan en dator på KTH (jag) och en dator i UCLA (USA), i slutet av 70-talet, hette Spacewars, och var ett Star Trek inspirerat spel. Jag kom ihåg att jag var helt såld på att man var två spelare, och att den andra personen satt på andra sidan jordklotet och spelade mot mig...
Om någon vet att spelet hette något annat, så rätta mig gärna...
Men kul var det!

Oj kul! Berätta mer!!
Online spel på 70-talet?
Hur hamnade du där? Varför lät dom just dig spela? Vem var motspelaren?
Hur gick det ens till. Var det dom där stora telefonlurar-modemen från WarGames?
Fick man ringa ett nummer för att spela, eller hur gick det till?
Onlinespel 70-tal, måste väl ändå vara det första?
Galet coolt hur som helst! Kör på!!

Cool bild från Wargames, har inget med inläggen att göra, bara coolt.

Medlem

Tror att det var Lego Racers (1999). Mitt första minne med spelet är från dagis av alla ställen haha, satt där i den lilla spelhörnan vi hade och spelade som besatt, fick också skäll av fröken för att jag inte lät andra barn spela. Sedan fick jag det till familjens pc också och nötade dag ut och dag in.

Älskar trådar som dessa när man får tänka tillbaka och börjar komma ihåg alla underbara spelminnen

Medlem
Skrivet av Le Erik:

Älskar trådar som dessa när man får tänka tillbaka och börjar komma ihåg alla underbara spelminnen

Eller hur!
Hade du varit född 10-20år tidigare hade du lekt utanför med kottar istället.
Sjukt kul att läsa om hur alla minns sin första aha-upplevelse med tv/dator-spel

Medlem

Min första konsol var NES och första spelet jag spela på det var NES StarTropics.
https://www.nintendo.co.uk/Games/NES/StarTropics-279272.html
Som jag har fortfarande i original förpackning, inplastat


signatur

Dont force your weakness upon me!

Farsans bästa vän hade laddat ned och bränt en skiva med något "kobojsar-"spel.. det var "FPS" men hade endast ett fast läge att utgå ifrån tills alla fiender var pangade sen gick karaktären till nästa stoppunkt..
Minns att jag hade ett h*lvete att skjuta lokförarens knivar som han kastade mot mig så kom aldrig längre.

Någon som vet namnet på detta elände?

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Kommer inte ihåg vad det heter eller vad datorn hette. Var tidigt 90 tal på en dator utan mus och man fick skriva commandon för att navigera och där fanns det ett spel med två ``King Kong’’ där man skulle försöka träffa varandra med bananer. Man stod på var sin sida på en byggnad och fick skriva in höjden och styrkan i kasten. Brorsan och jag spelade det så mycket vi kunde

GORILLA.BAS

Medlem

Mina första spel (levererat på 5.25 Diskar) var Zaxxon och Frogger på min pappas jobbdator. Vi pratar en processor med "Max. CPU clock rate 5 -10 MHz.

Medlem
Hög nostalgi-faktor
Skrivet av Matthias:

GORILLA.BAS

Q-Basic Gorillas i skolans datorsalar under gymnasie-tiden. Detta och Alone in the Dark gick varmt på raster och efter skoltid. Vi vet vilka som skulle begöra royalties av Team 17 för alla Worms-spel. Även utvecklarna av "Scorched Earth"några år senare.

Medlem

Första spelet jag blev riktigt besatt av var dock "Ship of the Line" som följde med den ZX Spectrum mina föräldrar köpte påsken -85.
https://www.mobygames.com/game/zx-spectrum/ship-of-the-line

Medlem

Burgertime på ATARI 2600 hos en kompis

Ghostbusters på Commodore 64

Medlem
Skrivet av Maggot:

Ghostbusters på Commodore 64
https://youtu.be/bBBbFnwkLzE

"He slimed me"
Hahaha, fifan va coolt, minns det som om det vore igår.
Va! Ghostbusters! Man kan höra han pratar i det spelet!

Medlem
Ghostbusters
Skrivet av Maggot:

Burgertime på ATARI 2600 hos en kompis

https://youtu.be/LSOhMmvMLT4

Ghostbusters på Commodore 64

https://youtu.be/bBBbFnwkLzE

okej, höll på att glömma denna bug-fest. Spelade även detta på ZX Spectrum - Komplett med filmmsuik och " Digitalized Speech".

Medlem
Inte riktig ett spel men samma nostalgiska vibbar...

Vet inte om det kvalar in här - men det första "spel" jag och min kompis blev besatta av på vår PC-dator var "Fasttracker" och senare fram fört allt " FastTracker II" och dess underbara möjlighet att skapa musik (och även spela en tidig version av Snake - ni som var med vet vad jag pratar om). Har följt Starbreeze med intresse ända sedan dess. Annars alla underbara låtar som cirkulerade från folk som (till skillnad från mig) visste vad programmet var kapabelt till. Speciellt "Phenomena - Enigma" skapat 1991.

Oklart men nått till NES . Vid 4 -5 års ålder tror jag. Typ 1990 .


signatur

New life, New hope

Vectrex, 1942, Ghost & Goblins, Super Mario, sedan var man fast i sxxten


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

EGA Bombs var nog ett av de första spelen jag minns att jag spelade ihop med min pappa

Medlem

Mitt första spel någonsin spelade jag 1988 - Zorro till Amiga 500. Jävlar vad svårt det var.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Inaktiv

Att ni ens minns. Jag minns knappt vad jag åt till middag igår.

Minns att min far köpte en c64 begagnad med typ 50 spel till.
Har minne av nåt som hette Squadron eller nåt för att det var så fet musik i startmenyn.
Hade nåt ubåt-spel också som jag spenderade mycket tid i.
Cannon Fodder minns jag för att morsan skrattade åt mig när jag uttalade det 'kanna fådder'.
Sen var det nåt som hette James Pond.
Dödligt vapen hade jag med.
Men vilket var först, det vetifan.

Jag kan säga att Apache Longbow var mitt första spel på windows. Därefter blev jag helt såld på militär-sim.

Medlem

Pappa gick emot mamma och skaffade ett NES till mej och brorsan en juldag med SuperMario/Duckhunt-kombon samt TMNT med två "dosor" och en ljuspistol. Bästa presenten någonsin!

Skriv svar