Föräldrar stämmer Epic för att deras barn blivit beroende av Fortnite

Robot
Föräldrar stämmer Epic för att deras barn blivit beroende av Fortnite
Medlem

Föräldrarna borde stämma varandra ist för dåligt föräldraskap.
Klipp linan för ungarna om det är ett problem 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Stäm föräldrarna istället.

Medlem

Alltså.. Även om jag avskyr in-game-ekonomin i många moderna spel är det ju ändå mitt ansvar och jobb som förälder att sätta gränserna för vad barnen får och inte får göra. Parent up, liksom.

Medlem

Det är ju inte Epics fel att föräldrarna inte tar ansvar!
Jösses.. trångsynta föräldrar är ett av de värsta folket.. tro mig, jag vet vad jag pratar om..

Skribent
Skrivet av taramil:

Alltså.. Även om jag avskyr in-game-ekonomin i många moderna spel är det ju ändå mitt ansvar och jobb som förälder att sätta gränserna för vad barnen får och inte får göra. Parent up, liksom.

och här handlar det inte ens om ekonomin i spelet. Det handlar om att barnen blir beroende av att spela, så det är ju definitivt föräldrarnas ansvar och begränsa.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Produkter som är riktade till barn, unga, och andra sårbara grupper, måste ju faktiskt granskas lite noggrannare, och när diverse företag hela tiden drar på gränserna måste det ibland till lite extrema tilltag. Det är ju inte utan anledning att vi har regler kring marknadsföring till barn.

Visst är det förädrarna som har det yttersta ansvaret, men det betyder inte att företagen är utan ansvar. Uttalanden ovan om att stämma föräldrarna är bara fåniga och visar en brist på förståelse av problemet.

Medlem

Låter mer som föräldrarnas problem som inte kan sätta gränser.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Håller med Kyraal i detta. Även om det största ansvaret ligger på föräldrarna själva så går det inte att bortse att detta spel precis som många andra spel är framtagna tillsammans med psykologer för att just generera ett så stort sug som möjligt till spelen och för att få folk att öppna plånböckerna.

Det finns ju anledningar för hur t.ex lootlådor utformades för att stimulera hjärnan på samma sätt som slot-maskiner.
Och även om lootlådor inte är boven här så är Season Pass, pop ups + reklam för V-bucks och konstanta pop-kultur referenser som läggs in i spelet i form av skins och danser där och är en stor del av det som yngre har lättar att bli beroende av, speciellt när alla kompisar dras med i samma vågor.

oXo
Medlem
Skrivet av Winzi:

....så går det inte att bortse att detta spel precis som många andra spel är framtagna tillsammans med psykologer....

Finns det nån fakta bakom detta påstående eller det är bara egna gissningar? Skulle vara väldigt intressant att ta del av denna fakta.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Produkter som är riktade till barn, unga, och andra sårbara grupper, måste ju faktiskt granskas lite noggrannare, och när diverse företag hela tiden drar på gränserna måste det ibland till lite extrema tilltag. Det är ju inte utan anledning att vi har regler kring marknadsföring till barn.

Visst är det förädrarna som har det yttersta ansvaret, men det betyder inte att företagen är utan ansvar. Uttalanden ovan om att stämma föräldrarna är bara fåniga och visar en brist på förståelse av problemet.

Håller med. Kapitalism gör överlag mänskligheten mycket gott men den måste kontrolleras.

Det är så vidrigt med stora, mäktiga, moderna spelföretags cynism. De är alltid slipade och sluga att använda de rätta orden om mjuka värden, har mutat recensenter och spelmedia, har starka advokater och enorma resurser för marknadsföring.

Och de skiter fullkomligt i att barn och även vuxna fastnar i beroende, blir ruinerade och får sina liv förstörda, det enda de bryr sig om är PENGAR. Det är äckligt.

Självklart måste vi som kollektiv stoppa dem från denna rovdrift, stoppa de som saknar skrupler och moral. Annars har vi bara demokrati på pappret.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Winzi:

Håller med Kyraal i detta. Även om det största ansvaret ligger på föräldrarna själva så går det inte att bortse att detta spel precis som många andra spel är framtagna tillsammans med psykologer för att just generera ett så stort sug som möjligt till spelen och för att få folk att öppna plånböckerna.

Det finns ju anledningar för hur t.ex lootlådor utformades för att stimulera hjärnan på samma sätt som slot-maskiner.
Och även om lootlådor inte är boven här så är Season Pass, pop ups + reklam för V-bucks och konstanta pop-kultur referenser som läggs in i spelet i form av skins och danser där och är en stor del av det som yngre har lättar att bli beroende av, speciellt när alla kompisar dras med i samma vågor.

Det handlar om att barnen spelar för myclet.
Ekonomin i speöet är ytterligare en grej föräldrar mpste sätta gränser men det är väll inte vad det handlar om här.

Nej många har Fortnite, surfplattor och mobiler som barnvakt så är det bara. Många vill inte erkänna det för sig själva för det är ett tecken på dålig förälder.
Jag sett många exempel där detta fungerar utan problem och där det är katastrof.
Det här är 100% föräldrars fel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Ett sk ”sign of the times?” Dock ska man inte utesluta att Epic använder ”lömska” taktiker i sin design för att göra spelet mer beroendeframkallande men tills man kan bevisa något kan jag nog tycka att det är upp till föräldrarna att sätta gränser.

Medlem

Herr och Fru Vi-är-inte-dåliga-föräldrar-det-är-någon-annans-fel!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det handlar om att barnen spelar för myclet.
Ekonomin i speöet är ytterligare en grej föräldrar mpste sätta gränser men det är väll inte vad det handlar om här.

Nej många har Fortnite, surfplattor och mobiler som barnvakt så är det bara. Många vill inte erkänna det för sig själva för det är ett tecken på dålig förälder.
Jag sett många exempel där detta fungerar utan problem och där det är katastrof.
Det här är 100% föräldrars fel.

Du ser på det hela väldigt svart-vitt, och det fungerar väldigt dåligt i en verklighet där allt består av olika nyanser.

Ingen säger att det bara är företagens fel. Naturligtvis har förädrarna det huvudsakliga ansvaret, men problemet många föräldrar har är att många företag kan göra det betydligt svårare att vara förälder med konstanta onödvändiga konflikter och förväntningar till följd av marknadsföringstryck.

Det är svårt nog för väldigt många att vara förälder. Folk har olika psykiska, fysiska, sociala, och ekonomiska förutsättningar, och det är bra för dig att du kanske (nu antar jag bara) klarar av att uppfostra dina barn på ett bra sätt, men olika människor har som sagt olika förutsättningar som inte behövs färvärras av företags girighet.

Skribent

Jag är helt med på att företaget har ansvar när det gäller att tjäna pengar på barn genom MTX och liknande.

Men annars kan jag tycka (är förälder själv) att det är upp till föräldrarna att begränsa spelandet. Sen är spelande roligt och ett bra spel kan ju ge ett visst beroende bara där, men man måste också skilja på vad som är ohälsosamt beroende och bara "normalt" beteende. Menar, jag spelade också mycket som barn och ibland så fick mina föräldrar ryta till om att det faktiskt blev för mycket under perioder. Om jag inte följde vad de sa då så kunde jag ju räkna med att de tog undan datorn eller mitt Nintendo.

Det här gäller ju också om barnen faktiskt har en beroendeproblematik, det är fortfarande mitt jobb som förälder att begränsa sådant som kan trigga detta. Klarar man inte det så är det nog dags att söka professionell hjälp (vilket inte är fel).

Med det sagt så hindrar det ju förstås inte att man bedriver forskning och granskning i ämnet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Detta ligger till 100% på föräldrarna, barnen är deras ansvar, inte spelföretagens.

Upplever man att ens barn blir alldeles för uppslukad av spelen, så får de väl helt enkelt förbjuda dem I hemmet. Vet själv att mina föräldrar sparkade bort mig från datorn när jag hade suttit för länge. Samtidigt hade de stenhård koll på vad jag spelade för spel, lite på gott och ont, då jag växte upp i ett väldigt religiöst hem.

Medlem
Skrivet av oXo:

Finns det nån fakta bakom detta påstående eller det är bara egna gissningar? Skulle vara väldigt intressant att ta del av denna fakta.

Det har rapporterats om i flera år. Det är en integral del i de flesta game as a service spel och i princip alla mobilspel.

https://www.independent.co.uk/games/fortnite-lawsuit-gaming-a...

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Det har rapporterats om i flera år. Det är en integral del i de flesta game as a service spel och i princip alla mobilspel.

https://www.independent.co.uk/games/fortnite-lawsuit-gaming-a...

Finner det intressant att det är samma advokat Alessandra Chartrand som driver detta fall nu, och drev detta fall då och även drev fallet mot tobaksindustrin.

Med det sagt så säger jag inte att hon har fel om det nu finns bevis. Men samtidigt får jag lite Siewert Öholm-vibbar och hans korståg mot hårdrocken...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är väl fan inte epics ansvar, vad gör föräldrarna?

Medlem

Om de skulle köpa cigaretter till deras barn och låta dem röka så kan de stämma Marlboro också.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Finner det intressant att det är samma advokat Alessandra Chartrand som driver detta fall nu, och drev detta fall då och även drev fallet mot tobaksindustrin.

Med det sagt så säger jag inte att hon har fel om det nu finns bevis. Men samtidigt får jag lite Siewert Öholm-vibbar och hans korståg mot hårdrocken...

Om vi bortser från advokaten så finns det mer att hämta:

https://towardsdatascience.com/why-fortnite-became-the-most-a...
https://www.caron.org/blog/fortnite-may-be-as-addictive-as-he...

Developers kallar det inte att man gör spel mer addictive. Orden man använder är snarare mer "engaging" och "immersive" men det är just de mekanismer i våra hjärnor som i vissa individer kan trigga beroende som man manipulerar.

Här är en video av Celia Hodent, som jobbat som Director of User Experience på Epic games. Hon beskriver hur man gör detta lite närmare.

Gamequitters har även en artikel om just Fortnight
https://gamequitters.com/parents-guide-to-fortnite-addiction/

Orkar man inte klicka länkar så finns forskning sammanfattad på ett enkelt sätt här:
https://gamequitters.com/are-video-games-addictive/

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Du ser på det hela väldigt svart-vitt, och det fungerar väldigt dåligt i en verklighet där allt består av olika nyanser.

Ingen säger att det bara är företagens fel. Naturligtvis har förädrarna det huvudsakliga ansvaret, men problemet många föräldrar har är att många företag kan göra det betydligt svårare att vara förälder med konstanta onödvändiga konflikter och förväntningar till följd av marknadsföringstryck.

Det är svårt nog för väldigt många att vara förälder. Folk har olika psykiska, fysiska, sociala, och ekonomiska förutsättningar, och det är bra för dig att du kanske (nu antar jag bara) klarar av att uppfostra dina barn på ett bra sätt, men olika människor har som sagt olika förutsättningar som inte behövs färvärras av företags girighet.

Samt att även om föräldrarna är försiktiga så gör företagen sina spel/tjänster så pass beroendeframkallande att det borde kunna anses vara olagligt. De nyttjar psykologiskametoder för att få dig att bli fast och vilja spela vidare, problemet är att det gör även dobbleri och det är till viss del lagligt så om mobil/datorspel ska regleras så måste fler saker regleras, eller tvärtom, varför är rökning förbjudet bland unga? Det måste ju vara upp till föräldrarna? Eller? (djävulensadvokat).
Just i detta fallet är att de riktar sig mot barn och försöker få detta beteendet normaliserat i spel så när de väl har en egen inkomst så är de helt ok med att spendera massvis med pengar i mtx/gatcha spel. Man kan självklart tycka att föräldrarna borde ha stoppat det tidigare, men när man som förälder ser ett spel så tänker man kanske inte att de kan vara extremt farliga för barn om man inte själv är insatt i den moderna världen av spel.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det handlar om att barnen spelar för myclet.
Ekonomin i speöet är ytterligare en grej föräldrar mpste sätta gränser men det är väll inte vad det handlar om här.

Nej många har Fortnite, surfplattor och mobiler som barnvakt så är det bara. Många vill inte erkänna det för sig själva för det är ett tecken på dålig förälder.
Jag sett många exempel där detta fungerar utan problem och där det är katastrof.
Det här är 100% föräldrars fel.

Du har helt rätt att barn i slutändan är föräldrarnas ansvar.

Samtidigt bör du fråga dig vad för slags samhälle du vill stödja baserat på i vilken utsträckning du vill tillåta företag och andra samhällsaktörer få nyttja marknadsföring och andra psykologiska medel där det långsiktiga tänket saknas, t.ex., göra barn spelberoende för att på kort sikt tjäna mycket pengar och på lång sikt förstöra barnens framtid.

Således finns det goda skäl till saker som marknadsföringslagar för att skydda barn så föräldrar inte ska behöva barnvakta sina barn dygnet runt när de tittar på exempelvis TV och "råkar" titta på reklam. Det är inte någon axelryckande slump över medvetet valda så kallade "överraskningsmekanismer" implementerade i spel riktade mot barn. Och spelföretagen här kommer att försöka tänja på gränserna så mycket som det bara går.

Företagen gör allt de kan i sin makt här så långt som lagen tillåter dem och de försöker hela tiden tänja på lagen genom kryphålslagar och semantikknep:"Vadå hasardspelsmekanismer? Det är överraskningsmekanismer/immersive/enganging mekanismer ju!". Vi har redan dragit en linje i sanden i samhället genom att exempelvis inte tillåta försäljning av beroendeframkallande substanser i livsmedel (t.ex. kokain i Coca Cola). Och ja, vi har den stora hostande rosa elefanten i rummet som är tobak & nikotin, men det är en helt annan diskussion.

TDLR; Min poäng är att föräldrars barnansvar utesluter inte samhällsansvar hos företagen. Ansvaret vi (ej) lägger på företag säger också vad för slags samhälle vi tycker att vi och våra barn är värda att få leva i. Personligen tycker jag att en framtid där nästan allt är någon mildare variant av hasardspelsmekanismer låter som en dyster framtid redan. För då är vi inte många steg borta från tillåtelse av försäljning av beroendeframkallande livsmedel... (ja, vissa skulle nämna alkohol då, men en ytterligare annan diskussion)

Medlem

Kanske dags att stämma föräldrarna för att de suger på att uppfostra barnen och istället för att inse sina mysslyckanden så skyller de ifrån sig, typiskt.....

Medlem

Om något vinstgivande är gratis, är du produkten.

Tycker det inte är mer än rätt då att åldersmärka spelet / appen därefter.

Tyvärr verkar folks hjärnor tynat bort senaste åren. Många glömmer bort hur de själva är beroende av diverse mobilappar, social media och spel. De ser inte det ruttna trädet i den förpestade skogen.

KoP
Medlem

Är säkert generation Y föräldrar som ligger bakom detta.

Att ta ansvar för och fostra sina egna barn är tydligen inte deras starka sida.

Att sätt barnet bakom en skärm och låta uppfostran skötas utav tekniken är väl deras melodi? (-_-)

Medlem

Känns mer rimligt att sociala myndigheterna utreder föräldrarnas uppfostran av barnen om ungarna nu varken äter eller duschar pga. datorspelande. Dator och spelkonsoler köper väl föräldrarna till ungarna och ansvarar således för ungarnas användning av grunkorna...

Skrivet av ace84:

Det är väl fan inte epics ansvar, vad gör föräldrarna?

De sitter och glor i mobilen..

Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Du ser på det hela väldigt svart-vitt, och det fungerar väldigt dåligt i en verklighet där allt består av olika nyanser.

Ingen säger att det bara är företagens fel. Naturligtvis har förädrarna det huvudsakliga ansvaret, men problemet många föräldrar har är att många företag kan göra det betydligt svårare att vara förälder med konstanta onödvändiga konflikter och förväntningar till följd av marknadsföringstryck.

Det är svårt nog för väldigt många att vara förälder. Folk har olika psykiska, fysiska, sociala, och ekonomiska förutsättningar, och det är bra för dig att du kanske (nu antar jag bara) klarar av att uppfostra dina barn på ett bra sätt, men olika människor har som sagt olika förutsättningar som inte behövs färvärras av företags girighet.

Exakt! Att vara förälder idag är helt annorlunda förutsättningar och utmaningar än för föräldrar för cirka 15-20 år sedan.

Börja med faktumet att nästan alla barn idag får tillräckligt kraftfulla mobiler för att kunna spela spel. De första mobilerna som kom för ett par decennier sedan kunde på sin höjd spela Snake i svart/mörkgrönt eller Snake i färgat läge på en mobiltelefon med färgad display. Det fanns ingen hets heller här att vara delaktig på sociala medier som fanns då (Lunarstorm).

Ta sedan andra faktumet att 99% av alla mobilspel är designade från grunden att göra spelaren så beroende som möjligt av spelet samtidigt som spelets spelglädje begränsas ständigt av hur mycket pengar du spenderar i det. Vips så har du den ultimata kombinationen för långsiktig vinst hos företaget och ett barns potentiella förstörda framtid.

Ta tredje faktumet att om du som barn idag inte har en tillräckligt kraftfull mobil så kommer du att bli mobbad för det för det räknas lika "uppenbart" att ha som att ha ytterkläder på sig utomhus under vintertid. Det finns ett enormt grupptryck på att ha en mobiltelefon vars gruppaktiviteter du ska vara delaktig i (discord, porr, och spel om du är kille).

Dessa tre fakta gällde inte för föräldrar och deras barn för 15-20+ år sedan för då var inte spelen från grunden designade att vara beroendeframkallande primärt utan roliga. Visst kunde du gå omkring med en GBC, GBA, DS, 3DS, PSP, PS Vita eller liknande men deras spel var inte designade att suga ur dig på pengar genom att vara beroendeframkallande till skillnad från dagens mobila spel.

Alltså ska du idag som förälder försöka få ditt barn att vara "icke-populär", "ej en i gänget" genom att begränsa deras mobilanvändning trots att det innehåller så sjukt mycket beroendeframkallande spel, sociala medier-hets, bekräftelsejakt (likes, hearts, follows, subscribers, etc.), med mera.

Och även om du som förälder idag lyckas ha någorlunda pejl på ditt barn när du är i närheten så räcker det med ett dåligt uppfostrat barns beteende för att det skall smitta av sig på andra (kanske du sagt åt ditt barn att ej surfa på skumma sajter men en av deras vänner började porrsurfa precis när de nått målbrottet och visar upp sådana sajter då när de umgås).

Och som sagt var: med tanke på utmaningarna idag att vara förälder så är det större sannolikhet att fler föräldrar helt enkelt inte orkar med biten vilket betyder att det finns fler dåligt uppfostrade barn idag som smittar av sina dåliga beteenden (via grupptryck, via att vara den naturliga ledaren i gruppen, osv) på de annars goda uppfostrade barnen.

Till sist så kan jag rekommendera South Park för skaparna bakom det berättade att de ville framhäva vilka fanskap ungar faktiskt kan vara när föräldrarna inte ser det om än kanske överdrivet många gånger. Men idag finns det helt klart fler Cartmans som sprider runt sin sunkiga barnuppfostran än vad det fanns för 15-20 år sedan.

Vill du ha bevis? Lyssna på barn i röstchatt i Call of Duty på spelkonsoler. Det är inte en meme. Det är dagens tragiska sanning.

eld
Medlem
Skrivet av rågkuse:

Om de skulle köpa cigaretter till deras barn och låta dem röka så kan de stämma Marlboro också.

https://news.bloomberglaw.com/health-law-and-business/juul-reaches-439-million-multi-state-settlement-over-marketing

Skriv svar