Vad tycker ni om SSBMM?

Inaktiv
Vad tycker ni om SSBMM?

Secret skill based matchmaking står SSBMM för. Jag lägger till ordet "Secret" för många vet inte om att det pågår och de gör det just medvetet på det sättet. I andra spel kallas det just "Unranked" eller "Ranked". Innan dess hade vi ju bara vanliga dedikerade servrar där ingenting av detta fanns utan alla spelade med alla hur som helst.

Det har varit en hel del kritik gentemot det i just de senare spelen av Call of Duty. Finns troligen i andra spel också men det blir väldigt tydligt i CoD. Personligen för mig är det en sån stor grej att jag troligen kommer avstå från det nya. Mest av allt vill jag ha egna dedikerade servrar tillbaka som hade tagit bort detta problem.

Vad tycker ni om det?

Finns både för- och nackdelar. Mitt problem är att det inte finns ett val i CoD. I andra spel finns det just "Unranked" eller "Ranked". Vi kan ta DoTA som exempel. Det fungerar utmärkt utan att folk skriker sig hesa om att det är orättvist.

VIKTIGASTE POÄNGEN:

Det är också intressant att CoD och människor pratar om "jämlikhet" och att andra inte ska få känna sig bättre. Hur mycket pratar dessa människor om Battlepass och annat där man får fördelar bara för att betala? Där 0 skills är involverade bara hur mycket pengar du spenderar. Och vad spelar "skins" för roll i ett spel? Jo det är en slags triumf som handlar om att "känna sig bättre". Deras system att låsa upp fördelar i form av vapen tillbehör och perks bygger på ojämlikhet och "tid spenderad". Det kan ta lång tid att låsa upp allt. Så varför tycker folk de är OK att man kan låsa upp tillbehör som gör att man blir bättre? Men inte att man ska bli matchad med människor som är bättre i form av skills? De belönar tid spenderad men inte skicklighet. Om något är orättvist så är det väl det.

Fördelar:
+Uppblandat. Ungefär som när man spelade fotboll med polarna. Det var ingen ranking utan några hade inte spelat och några hade spelat. Då försökte man ändå blanda upp lagen. Det sker ju inte i CoD. Utan då är det som vanlig ranking: Du spelar med de som är lika bra som dig (kommer till nackdelarna med detta). Och det är ju anledningen att det var kul. Man spelade med polarna som kunde möta andra som var sämre men också bättre.

+Ska belönas för att vara bättre. Det är en del av livet. Om du är bättre på att skriva, prata eller X kommer du kunna briljera och känna dig bättre. Vi går mot samhället där "alla ska känna sig bra och trygga där alla får pokaler". Man kan förstå intentionen och jag är för jämlikhet men det finns en gräns. Och om det finns alternativ varför ta bort dem?

+Spela med bättre spelare kan göra dig bättre. Jag gillar personligen att spela med folk som är bättre. Man lär sig nya saker samt tips och tricks. Tror aldrig jag förbättrat mig så mycket som när jag spelat med bättre spelare. Sen var det en charm i sig att försöka döda de som var bättre och det gav en riktigt go känsla när man fick dem. Man kanske använde speciella taktiker för att sätta dit dem.

+Det finns "Unranked" och "Ranked" av en anledning. Jag förstår faktiskt inte problemet. Om du nu är sämre och inte vill spela med bättre spelar. Spela "Ranked"! Vad är problemet? Varför förstör för andra som vill spela med andra som både är bättre och sämre?

+Spel bygger på att känna sig bra. I många spel, speciellt MMOs är det stora skillnader i "skicklighet"(tid spenderat) och det där att döda några som är lvls lägre än dig även fast de kanske är bättre. Av den anledningen har vi PvE och PvP servers. Ungefär som att vi skulle ta bort PvP servers. Och om man vill köra fairplay så kan man köra Arena.

+Vem vill spela MMO battlegrounds med matchmaking? Inte jag. Men återigen, om du vill så kan du (Finns Rated battlegrounds) Inga problem alltså.

Nackdelar:

-Orättvist. Att möta Zlatan i fotboll som nybörjare är inte så kul. Men det är därför vi har "Ranked" så man kan spela med personer i sin liga.

-Roligare. Roligare att möta människor med sin skicklighet. Men återigen kan du spela "Ranked" så får du ditt skoj.

-Svettigt. CoD var kul när man kom i en lobby med lite sämre spelare och man fick just NUKE killstreak. Men det är nästan omöjligt idag när man hela tiden matchas. Det leder till att även de sämre aldrig kan få NUKEs för man spelar alltid med spelar i sin rang. Och killstreaks var ju charmen med CoD. Tror det är en av anledningarna att vanlig MP har blivit mindre populärt jämfört med Warzone. För det är för svettigt och svårt.

SLUTSATS: Varför inte låta människor spela som de vill? Om du nu vill spela med andra kring din skicklighet så gör du det i "Ranked". Och varför gör företag det som CoD hemligt? Svårt att försvara SSBMM.

Medlem

Dedikerade servrar och communities saknar man i många spel idag. Men spelar väldigt casual så har inte ens tänkt på SSBMM. Tror inte jag har några åsikter om det heller.

Medlem

Jag har inget emot matchmaking. Tycker det är bra.
Ett system som försöker balansera matcherna ser jag som bättre än ett system som kan blanda hursomhelst.
"SSBMM" bör vara standard i alla onlinespel.

Dock så bör möjligheten till att skapa egna dedikerade servrar finnas.

Medlem

Det är ju helt värdelöst att komma in som ny spelare i ett spel och råka möta andra som spelat länge. Att matchas mot spelare med liknande nivå är enligt mig typ det bästa sedan skivat bröd (när det gäller multiplayer-spel då). Jag tycker det ska användas både i ranked och unranked. Skillnaden där är bara att ranked blir mer prestige och mer fokus då man inte vill förlora sin rank och klättra på listorna medan unranked är mer avslappnat då det inte spelar så stor roll om man förlorar. Både ranked och unranked är ju dock så klart roligare om man möter andra som är ungefär jämnbra.

Medlem

Har nog aldrig stött på en matchmaking som är bra någonsin, antingen suger alla system för att mäta "skill" eller så bryr sig inte utvecklare.

Medlem

Att bli överkörd av nån med hög level eller spela mot nån halvprofessionell dude som har ett smurf konto är inte särskilt kul.

Jag har hellre roligt i spel.

Medlem

Kör själv mest casual och då mest i Battlefield spelen där det alltid funnits dedikerade servrar och server browser. Däremot så har balansen blivit sådär då det ofta blir helt ensidiga matcher där ena laget "spawntrappas". Vet inte om jag kommer ihåg helt fel man jag tror det var BF1 som ändå försökte bekämpa det problemet genom att sumla om lagen genom att flytta squads hit och dit mellan lagen på kartan efter om det blev för ensidigt.

Men med 2042 och Halo:Infinite fick man ju prova på det här med SBMM och jag hatar att ständigt behöva gå tillbaka till huvudmenyn och söka om efter en ny match hela tiden, jag vill bara kunna hänga kvar på samma server och spela nästa karta.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Har nog aldrig stött på en matchmaking som är bra någonsin, antingen suger alla system för att mäta "skill" eller så bryr sig inte utvecklare.

Det handlar också om tid och tillgänglighet.
Vem vill vänta 60 minuter för ett perfekt balanserat game? Som kanske inte ens blir så balanserat ändå eftersom det handlar om människor.

Bara för att det är ett matchmakingsystem betyder det inte att varje match är balanserat.

Medlem

Jag föredrar matchmaking där dom iallafall försöker få in en i någerlunda rätt liga.

Förstår att det inte alltid blir rätt osv men jag tycker det är sjukt tråkigt att inte bli utmanad alls och likaså blir jag bara överkörd direkt när jag träffar någon så har jag extremt tråkigt då också.

Jag spelar för att ha kul, endast. Jag är inte ute efter att vara bäst i hela världen, den tiden är förbi.

Dom kanske kan lägga in ett spelläge för "äldre".

1
Skriv svar