Varför kastrerade CDPR sig själva?

Medlem
Skrivet av Pettor:

Tycker alltid diskussion om Cyberpunk är märklig. Vad är det alla trodde spelet skulle vara? 🤔 De visade gameplay och slutspelet är nästan exakt det man ser där. Visst togs nån feature bort och buggarna i slutspelet är självklart inte med i en polerad gameplay-video, men annars är det i stora drag samma spel.

Vad är det man trodde det här spelet skulle vara som de ljög om? Jag såg allt om spelet innan release och tycker det stämde väl. De sa tydligt innan att det inte är ett GTA och fokus låg på en linjär single-player upplevelse likt Witcher 3 fast i open-world. Ärligt talat trodde jag aldrig Cyberpunk skulle bli nån revolution utan främst ett stort grymt spel i stil med W3.

Sen håller jag med om att spelet inte nådde upp till sin potential eller kommer ha nära på den impact som Witcher 3 har. Förresten det här med nedraderingar och lögner i Witcher 3 känns bara larvigt. Att CDPR trodde att de kom undan och därför kunde eskalera detta i Cyberpunk är så konstigt förenkling av verkligheten. Visst ser TW3 något sämre ut än tidiga videos, men inte mycket och spelet är fortfarande grymt snyggt och ett av tiderna bästa. Känns larvigt att man inte ens orkar förstå att "work in progress" innebär förändringar av ett spel längst med utvecklingen.

Angående Cyberpunk igen så tycker jag mycket av den enorma potentialen och ambitionen flera gånger skiner igenom men bara ibland levereras, men hur kan man inte se detta? Det är solklart att CDPR försökte göra tidernas bästa spel men misslyckades. Och som alltid finns det flera orsaker. Att växa enormt på kort tid är i sig en enorm utmaning som många inte lyckas hantera. Det var absolut så att de blev pressade av aktieägarna att lansera spelet och inte vågade stå på sig. Glöm inte hur många många miljoner kr varje månad kostar för ett spel i denna storlek. Sen kan man säkert diskutera hur de missade de undermåliga konsol-versionerna. Säkert en kombination.

Man kan också lägga till att när man jämför RDR2 och Cyberpunk kan man påminnas om att RDR2 hade 1500 utvecklare samtidigt delar under utvecklingen. Det är helt enormt och CDPR är inte ens i samma liga. Tror man missar enkla faktorer som detta o tror att alla AAA-spel har samma resurser. Rockstar är ju ett av få företag som kan ta så lång tid på sig med så många utvecklar och ändå ha stabil ekonomi.

Jaja, jag tycker gamers letar för enkelt i detta. Det är alltid så simpelt och handlar om konspirationer och medvetet ljug när det ofta är så liten del av sanningen. Verkligheten är inte så svart och vit. CDPR ville med all sannolikhet göra något otroligt men ambitionen, oerfarenhet och dåliga val tog knäcken på delar av det.

Har du helt glömt bort att spelet var och kanske fortfarande ÄR helt ospelbart på ps4 och xbox motsvarigheten till den? De gömde gameplay från de konsollerna innan release till och med för hur fucked dem var. Om du anser det vara bra så visst


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har du helt glömt bort att spelet var och kanske fortfarande ÄR helt ospelbart på ps4 och xbox motsvarigheten till den? De gömde gameplay från de konsollerna innan release till och med för hur fucked dem var. Om du anser det vara bra så visst

Jag skrev det. Det finns ingen ursäkt för de stora buggarna och katastrofala konsol-releasen. Hur de lanserade dessa är absolut oförståeligt och alla kunder som blev lurade och förväntade sig att dessa skulle funka förstår jag.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

För ett tag sedan kunde man läsa nyheten om CD Project Reds gigantiska aktiefall på 75%. Företaget som före Cyperpunk var värderat till fyrtio tusen miljarder (förlåt, jag kunde inte låta bli) - 40 miljarder polska złoty, värderas nu kring 10 miljader polska złoty. 1 złoty är ungefär 2.25:- svenska kronor.

Hur mycket jag än tänker på det här, förstår jag inte hur de kunde kastrera sig själva på det här sättet. De försökte lura, och lurade faktiskt - en hel gamingvärld och stod där sedan med det polska skägget i brevlådan med massa bortförklaringar. Antingen trodde de att; "Ja, men det ordnar sig om vi lovar det ena och det andra, när det sedan har lugnat sig kan vi ändra på den där fokuslistan som vi slängde ut hipp som happ"; eller så var de så utarbetade att de till slut inte brydde sig vad som hände med sxxten.

Jag förbokade (så klart), och blev sedan berövad av sena nätter med cybermys. Visserligen sved det lite att kasta bort drygt 700:-. men det kändes betydligt värre att bli "bestulen" på det sättet som det hände.

Självklart har man sig själv att skylla, men det hade ändå varit intressant att veta hur det gick som det gick.

Sedan releasen har jag inte installerat om det på nytt, jag tänker att spelet borde vara OK inom 5 år.

LÄS MER: Aktieshocken

Oj, varför det sexistiska ordvalet "kastrerade"? Menar du att en infertil person är sämre än andra?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Enda spelet till PS4 där jag var tvungen ladda ner en fucking update på 45 GB.

Microsoft Flight Simulator 2020: "Oj vi skrev om sökvägen till installationsfilerna så nu får du tanka hem 120 GB igen".

Skrivet av Boomer:

Ser fram emot att få testa cyberpunk vid något skede. Väntar på att priset ska falla under 20€. Har hört för mycket negativt och är inte jätteförtjust i first person när det kommer till rollspel. Så om CDPR är kastrerade eller ej låter jag vara osagt, men jag ser väldigt mycket fram emot Witcher 4 hur som helst.

Spelet är fixat och fungerar bra. De som trollar har troligtvis inte spelat spelat det senare året. Eller så är deras datorer så fyllda med virus och drivrutiner från 1800 talet.

Jag har nyss startat min 8:e karaktär och tokspelat det på diverse nivåer och utforskat det mesta av spelet som en bara en fanatisk gamer-aspie kan göra, och det är sällan jag sett något som är fel, kanske att någon NPC promenerar rakt genom en bil eller flyger genom luften, men värre än så är det inte.

När det gäller road map för CP77 så kanske de har lovat för mycket och inte riktigt insett hur mycket tid de måste ha lägga på att leverera en fungerande grund först och sen trycka ut DLCs.

Medlem

Tyckte redan innan släppet av Cyberpunk att CDprojekts aktiekurs måste varit evinnerligt övervärderad, de var världens högst värderade spelföretag på den tiden. "Mer värderat än Rockstar? Verkligen?" minns jag att jag tänkte.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Annars blir man ju svartlistad och får varken chans att göra intervjuer eller review copies, ála Last of us 2 5/5 också när vi är på tapeten.

Precis, och eftersom spelkonsumenter inte har något som helst tålamod så kan man inte bara vänta till releasedagen och köpa sitt recensionsex om man vill få några läsare.

Skrivet av Kloker:

Oj, varför det sexistiska ordvalet "kastrerade"? Menar du att en infertil person är sämre än andra?

Ja självklart väljer jag det ordet enbart på grund av att jag vill förminska människor som är kastrerade (?) I inlägget finns också ett annat dolt budskap. Den som verkligen har luppen framme kan se de markerade orden:

För ett tag sedan kunde man läsa nyheten om det gigantiska aktiefallet på CD Project Reds aktie (75%). Företaget som före Cyberpunk var värderat till fyrtio tusen miljarder (förlåt, jag kunde inte låta bli att skriva det) - 40 miljarder polska złoty, värderas nu kring 10 miljader polska złoty. 1 złoty det är ungefär 2.25:- svenska kronor.

Hur mycket jag än tänker på det här, förstår jag inte hur de kunde kastrera sig själva på det här sättet. De försökte lura, och lurade faktiskt - en hel gamingvärld och stod där sedan med det polska skägget i brevlådan med massa bortförklaringar . . .

_ _ _

Människor med skägg är ytterst farliga, inte bara de med polskt skägg, utan även de med svenskt, tyskt, ja, metropoliskt skägg. Länge leve saxen! Viva la revolución! Vive les ciseaux!

Mvh
United Riders of Unicorns


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av RamboMungo:

Personligen tyckte jag spelet var riktigt bra, kanske inte GOTY. Men jag tyckte spelet levde upp till mina förväntningar. Dock körde jag igenom det på release till PS5an, så för mig var det i alla fall spelbart.

Jag körde igenom hela på PS4 och det kraschade inte en enda gång. Däremot så är det en underhållande buggfest, men det tycker jag bara passar in på nåt sätt, då Night City redan är helt galen.
Testade det sen på PS5, och min första kommentar var nåt i stil med "oh shit"

Medlem
Skrivet av jorgen_wskr:

Jag hängde med rätt bra i media kring den problematiska releasen, så jag väntade. För ett par veckor sen när jag var klar med Elden Ring och Infernax tänkte jag att det var läge att testa Cyberpunk. Köpte det till PS5:an. Vet inte om det är för att jag struntade i att lusläsa vilka features de hade lovat i förväg, men jag tycker att det är ett väldigt bra spel som håller mig vaken alldeles för sent kväll efter kväll. Sjukt imponerad av staden de har byggt upp och hur övertygande den känns (gillar att spelets gps tom guidar en in i rätt filer när man cruisar omkring mot nästa mål). Som kontext har jag varit en stor crpg-slukare sen Baldur's Gate och framåt. Har aldrig gett mig in i GTA däremot som antagligen ligger när till hands att jämföra med.

Kan bara hålla med, är också imponerad. Blade Runner är min favoritfilm och jag höll på att göra i byxan några gånger.

När jag läste att du inte spelat GTA, så såg jag ut såhär ungefär 😱
Nu måste du testa Vice City, San Andreas och IV.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Tycker alltid diskussion om Cyberpunk är märklig. Vad är det alla trodde spelet skulle vara? 🤔 De visade gameplay och slutspelet är nästan exakt det man ser där. Visst togs nån feature bort och buggarna i slutspelet är självklart inte med i en polerad gameplay-video, men annars är det i stora drag samma spel.

De ljög så det stod härliga till! Du har bara inte koll.

Features we were told to expect but aren't in the game:

- AMAZING AI that directs enemies during combat/patrol but also citizens and npcs' daily life (https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kbk4ap/the_ai...)

- wanted system and corrupt police (https://gamerant.com/cyberpunk-2077-wanted-system-corrupt-pol...)

-Immersive police involvment changing with the area where you commited the crime (https://www.usgamer.net/articles/cyberpunk-2077-producer-deta...)

- (half kept) in general, more interesting combat and hacking (https://www.youtube.com/watch?v=FknHjl7eQ6o). Some examples are the ability to use your wire to hack people (https://youtu.be/vjF9GgrY9c0?t=2540), hacking reveales information about the network, more interesting viruses to upload, more loot from hacked devices. DISCLAIMER: the changes here may be due entirely to balace issues and/or making the game better and more intuitive. I keep this as a promise "half kept" as the hacking system gets really boring really soon and doesn't even many abilities you can upgrade. The skill tree is filled with passive and all you do is press tab, pick whatever, kill, repeat. For a better explanation please read this: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis...

- more interesting gameplay, for example: trauma team that plays a key role, freequent flying avs, ads that target the player point to the merchant that sells that product, merch could be pre-viewed before purchase (Source: https://www.youtube.com/watch?v=SVAryZ0GLwE and https://www.youtube.com/watch?v=vjF9GgrY9c0&feature=youtu.be&... NOTE: this section is by far the most oversimplied one. There are a number of minute key things I am not stating in this thread because I don't want to dilute it too much, i.e.: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis...

- Strong RPG elements (https://wccftech.com/cyberpunk-2077-is-a-much-deeper-roleplay...). This was actually subject of lengthy debates in this thread, as some of you are happy with the "RPGness" of CP2077. Personally I have not seen a lot of elements that make a game an RPG, such as relevant checks (speech, perception... right now all we have are options to break a door or go around it), solid companions, defined power dynamics between factions and a general sense of progression achieved through meaningful upgrade to your character. The game right now is more akin to a shooter/looter with stats. Which is not "strong RPG element". Mind you, if you like it this way it's perfect, and I personally don't mind it too much. But the lack of RPG components does stay in the list as a promised not fulfilled. And no, madqueen, having 7 different finales that you get to choose doesn't make a looter/shooter an RPG.

- NPC unique daily routine and AI (https://www.vg247.com/2020/06/08/cyberpunk-2077-npcs-1000-dai...)

- Quest decisions will have relevance in the world (https://onlysp.escapistmagazine.com/cyberpunk-2077-changes/)

- (half kept) Meaningful day and night cycle (right now it's mainly cosmetic and doesn't impact the gameplay a lot, e.g.: you aren't more stealthy at night) as described in Exploring Cyberpunk's Night City with CD Projekt Red - Cyberpunk 2077 - Gamereactor but it does something, like opening and closing some venues (according to some, I am 200h in and venues are always open for me) and modifying some population density. I have not seen evidence of places being more dangerous at night. If you have please record a clip and send it over.

- Incredible character customization during creation / in-game (https://gamecrate.com/cyberpunk-2077-boxing-power-weapons-militech-spider-robot-and-more/23426 and https://www.gamesradar.com/uk/cyberpunk-2077-character-creati...

- Use of drones for more than just some missions in the game (https://gamecrate.com/cyberpunk-2077-boxing-power-weapons-mil...)

- three different lifepaths and more that would actually have more impact than what we are getting now (Wall running and metro system are not the biggest thing to be cut out from the game. Its the plot : cyberpunkgame (reddit.com)) for a better description on why lifepaths are poorly implemented. this post (https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kdmrju/the_co...) is a good example.

- to add on the previous point, lifepaths leading to non-linear quest design. (https://www.playstationlifestyle.net/2019/09/12/cyberpunk-207...)

- Nanowire and gorilla arms have a lot of different uses that are still in the description of the item (https://twitter.com/CyberpunkGame/status/1153684171606450178?...).

- Runs very well on last gen consoles (source NOT needed)

- The game will launch when it's ready (source NOT needed)

- Variety of braindances instead of it being just few cutscenes (can't find reference, please link)(so far videos like this https://youtu.be/ToWfeUEAeeQ?t=1167 point that braindance is a cool mechanic but they never said we'd be able to purchase and use the braindances on our devices and all. I don't feel this is a broken promise, rather an aspect of the game that we would love to have had implemented).

- Challenging weather system that would pose a threat to your survival (https://www.windowscentral.com/cyberpunk-2077-features-acid-r...)

- At time of writing I haven't finished the game. However sources say there are very very few options for ONS and/or deep romances (this article summarizes what was expected https://www.ginx.tv/en/cyberpunk-2077/cyberpunk-2077-everythi...

- Finishing the game without finishing the main quest ( https://www.google.com/amp/s/www.thegamer.com/cyberpunk-side-... At time of writing I haven't seen any progression just following the subplot and it looks like the main story is the quest to follow if I want to see an epilogue. This appears to be an error in translation during the interview.

- The game will let you select your body type and your gender freely, allowing you to obtain whatever combination of voice/gender/genitalia you want. Sex/Gender complete fluidity was something allowed in the cyberpunk tabletop games and very very relevant in the lore of the cyberpunk society (https://www.gaytimes.co.uk/culture/cyberpunk-2077-will-includ...).

- A polished game and smooth experience (https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kd5qow/2018_i...)

- weapon customization (https://nightcitylife.de/index.php/features-artikel/341-xxl-p...) although we got mods so this is half kept.

- 4 different styles, clearly highlighted, that you can adeere to and will make NPC react to it (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=YlyDJVYqfpA). Please note that this was advertised as true 2 months before release.

Features that were initially promised but removed during development (CDPR was transparent about those):

- Properties purchase and customization options (Promised but then removed) (https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/9bu0d5/purcha...)

- Transportation system (Promised but then removed) (https://www.gamepressure.com/newsroom/cyberpunk-2077-wont-sho...)

- Scaling walls (Promised but then removed) (https://www.ign.com/articles/cyberpunk-2077-wall-running-mant...)

- Vehicle customization (Promised but then removed) (https://www.altchar.com/game-news/cyberpunk-2077-wont-have-ve...)

- V voice customization beyond choosing the gender (Promised but then removed) (CDPR Confirms That Cyberpunk 2077 Won't Have Voice Customization (thegamer.com))

Medlem

Jag köpte spelet på PS4 och blev väldigt besviken över hur buggigt det var och dåligt det flöt. Värsta sörjan var det.
Begärde pengarna tillbaka, fick det några månader senare och har inte rört spelet sedan dess. Tyvärr, får man säga, då jag hade sett fram emot det i flera år. Glömmer aldrig ångesten när man insåg hur trasigt det var och jag kände mig extremt lurad. Mådde psykiskt dåligt på releasedagen, inte över själva spelet men över hur förd bakom ljuset jag och mina polare som köpte det till sina PS4or och Xbox One blev.

Jag är medveten om att det bara är ett spel, men jag befann mig i en riktigt mörk period i livet den vintern och hade sett så mycket fram emot att äntligen få dyka in i den där världen.

Vill ändå ge cred till CDPR som gav en pengarna tillbaka.

Medlem
Skrivet av neocon:

De ljög så det stod härliga till! Du har bara inte koll.

Features we were told to expect but aren't in the game:

- AMAZING AI that directs enemies during combat/patrol but also citizens and npcs' daily life (https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kbk4ap/the_ai...)

- wanted system and corrupt police (https://gamerant.com/cyberpunk-2077-wanted-system-corrupt-pol...)

-Immersive police involvment changing with the area where you commited the crime (https://www.usgamer.net/articles/cyberpunk-2077-producer-deta...)

- (half kept) in general, more interesting combat and hacking (https://www.youtube.com/watch?v=FknHjl7eQ6o). Some examples are the ability to use your wire to hack people (https://youtu.be/vjF9GgrY9c0?t=2540), hacking reveales information about the network, more interesting viruses to upload, more loot from hacked devices. DISCLAIMER: the changes here may be due entirely to balace issues and/or making the game better and more intuitive. I keep this as a promise "half kept" as the hacking system gets really boring really soon and doesn't even many abilities you can upgrade. The skill tree is filled with passive and all you do is press tab, pick whatever, kill, repeat. For a better explanation please read this: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis...

- more interesting gameplay, for example: trauma team that plays a key role, freequent flying avs, ads that target the player point to the merchant that sells that product, merch could be pre-viewed before purchase (Source: https://www.youtube.com/watch?v=SVAryZ0GLwE and https://www.youtube.com/watch?v=vjF9GgrY9c0&feature=youtu.be&... NOTE: this section is by far the most oversimplied one. There are a number of minute key things I am not stating in this thread because I don't want to dilute it too much, i.e.: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis...

- Strong RPG elements (https://wccftech.com/cyberpunk-2077-is-a-much-deeper-roleplay...). This was actually subject of lengthy debates in this thread, as some of you are happy with the "RPGness" of CP2077. Personally I have not seen a lot of elements that make a game an RPG, such as relevant checks (speech, perception... right now all we have are options to break a door or go around it), solid companions, defined power dynamics between factions and a general sense of progression achieved through meaningful upgrade to your character. The game right now is more akin to a shooter/looter with stats. Which is not "strong RPG element". Mind you, if you like it this way it's perfect, and I personally don't mind it too much. But the lack of RPG components does stay in the list as a promised not fulfilled. And no, madqueen, having 7 different finales that you get to choose doesn't make a looter/shooter an RPG.

- NPC unique daily routine and AI (https://www.vg247.com/2020/06/08/cyberpunk-2077-npcs-1000-dai...)

- Quest decisions will have relevance in the world (https://onlysp.escapistmagazine.com/cyberpunk-2077-changes/)

- (half kept) Meaningful day and night cycle (right now it's mainly cosmetic and doesn't impact the gameplay a lot, e.g.: you aren't more stealthy at night) as described in Exploring Cyberpunk's Night City with CD Projekt Red - Cyberpunk 2077 - Gamereactor but it does something, like opening and closing some venues (according to some, I am 200h in and venues are always open for me) and modifying some population density. I have not seen evidence of places being more dangerous at night. If you have please record a clip and send it over.

- Incredible character customization during creation / in-game (https://gamecrate.com/cyberpunk-2077-boxing-power-weapons-militech-spider-robot-and-more/23426 and https://www.gamesradar.com/uk/cyberpunk-2077-character-creati...

- Use of drones for more than just some missions in the game (https://gamecrate.com/cyberpunk-2077-boxing-power-weapons-mil...)

- three different lifepaths and more that would actually have more impact than what we are getting now (Wall running and metro system are not the biggest thing to be cut out from the game. Its the plot : cyberpunkgame (reddit.com)) for a better description on why lifepaths are poorly implemented. this post (https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kdmrju/the_co...) is a good example.

- to add on the previous point, lifepaths leading to non-linear quest design. (https://www.playstationlifestyle.net/2019/09/12/cyberpunk-207...)

- Nanowire and gorilla arms have a lot of different uses that are still in the description of the item (https://twitter.com/CyberpunkGame/status/1153684171606450178?...).

- Runs very well on last gen consoles (source NOT needed)

- The game will launch when it's ready (source NOT needed)

- Variety of braindances instead of it being just few cutscenes (can't find reference, please link)(so far videos like this https://youtu.be/ToWfeUEAeeQ?t=1167 point that braindance is a cool mechanic but they never said we'd be able to purchase and use the braindances on our devices and all. I don't feel this is a broken promise, rather an aspect of the game that we would love to have had implemented).

- Challenging weather system that would pose a threat to your survival (https://www.windowscentral.com/cyberpunk-2077-features-acid-r...)

- At time of writing I haven't finished the game. However sources say there are very very few options for ONS and/or deep romances (this article summarizes what was expected https://www.ginx.tv/en/cyberpunk-2077/cyberpunk-2077-everythi...

- Finishing the game without finishing the main quest ( https://www.google.com/amp/s/www.thegamer.com/cyberpunk-side-... At time of writing I haven't seen any progression just following the subplot and it looks like the main story is the quest to follow if I want to see an epilogue. This appears to be an error in translation during the interview.

- The game will let you select your body type and your gender freely, allowing you to obtain whatever combination of voice/gender/genitalia you want. Sex/Gender complete fluidity was something allowed in the cyberpunk tabletop games and very very relevant in the lore of the cyberpunk society (https://www.gaytimes.co.uk/culture/cyberpunk-2077-will-includ...).

- A polished game and smooth experience (https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kd5qow/2018_i...)

- weapon customization (https://nightcitylife.de/index.php/features-artikel/341-xxl-p...) although we got mods so this is half kept.

- 4 different styles, clearly highlighted, that you can adeere to and will make NPC react to it (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=YlyDJVYqfpA). Please note that this was advertised as true 2 months before release.

Features that were initially promised but removed during development (CDPR was transparent about those):

- Properties purchase and customization options (Promised but then removed) (https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/9bu0d5/purcha...)

- Transportation system (Promised but then removed) (https://www.gamepressure.com/newsroom/cyberpunk-2077-wont-sho...)

- Scaling walls (Promised but then removed) (https://www.ign.com/articles/cyberpunk-2077-wall-running-mant...)

- Vehicle customization (Promised but then removed) (https://www.altchar.com/game-news/cyberpunk-2077-wont-have-ve...)

- V voice customization beyond choosing the gender (Promised but then removed) (CDPR Confirms That Cyberpunk 2077 Won't Have Voice Customization (thegamer.com))

Hehe jodå jag har kollat dessa och även de för TW3, bara att jag inte fattar grejen. Kanske är det att jag inte tar allt som sägs som sanningar men framförallt är det så oviktigt med features hit och dit. Vissa ovan är definitivt lite större och hade hjälpt göra ett bättre spel men annars är det inte dessa som avgör mig upplevelse. Det är summan av allt som avgör; atmosfär, hur spelet ser ut och känns samt gameplay. Allt detta är bra presenterat i deras gameplay. Sen om features hit och dit inte är med, det är knappast listan ovan som spelet föll på imo. Det är helheten som avgör ändå.

Sen tror jag inte på att alla besvikna kunder kunde allt ovan utantill o läst det. Utan det var hype, PR, trailers och gameplay som självklart var avgörande för bilden av spelet. Och sen varför dessa inte stämde överens med ens förväntningar är en annan diskussion.

Listor som dessa kan göras även för mästerverken, bara att vi inte bryr oss då spelen varit såpass bra. Lyssna inte på PR och ta det inte som sanningar. Sen finns det gränser, jag fattar det. No Man's Sky är exempel på när gameplay tydligt var för annorlunda. Men hur kan man inte gå på gameplay-videos för att få uppfattning om hur spelet är?

AI har alltid varit trubbigt. Oblivion hade massvis med tjat om detta och även demonstrationer som visade dagliga rutiner osv. som sedan inte var sanna. Spelet är bra ändå med sin kassa AI. Visst hade Cyberpunk en för dålig NPC AI men det var ändå inte detta som på något sätt avgjorde om spelet hade varit mästerverk eller inte.

Säg att du fått allt ovan. Hade spelet då varit ett mästerverk som du önskat dig?

Medlem

Kanonspel! Jag skriver alltid i de här (mycket tröttsamma) trådarna och berättar att det är ett riktigt bra spel.
Och i vanlig ordning så måste jag säga att det hade varit intressant om folk inte hade hoppat på hat-tåget utan istället bildat sig egen uppfattning om spelet genom att faktiskt spela det. Men det är ju såklart otänkbart att tänka själv på internet i dag.

Måste såklart även tillägga att jag spelat PC-versionen. Jag kan inte försvara konsol-versionerna.

Lite synd såklart att det inte är så enkelt som att bara arbeta på ett spel till dess att det blir perfekt. Men det är många som skjutit pengar till projektet för att det ska bli verklighet och då måste man ständigt ha dessa investerare i åtanke.
Att kalla det "girighet" när de släppte spelet tror jag är att förenkla det hela en hel del.

Medlem

Cyberpunk var buggigt och hade definitivt en rörig release, inte minst på förra generationens konsoler, men något dåligt spel tyckte jag absolut inte att det var.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Hehe jodå jag har kollat dessa och även de för TW3, bara att jag inte fattar grejen. Kanske är det att jag inte tar allt som sägs som sanningar men framförallt är det så oviktigt med features hit och dit. Vissa ovan är definitivt lite större och hade hjälpt göra ett bättre spel men annars är det inte dessa som avgör mig upplevelse. Det är summan av allt som avgör; atmosfär, hur spelet ser ut och känns samt gameplay. Allt detta är bra presenterat i deras gameplay. Sen om features hit och dit inte är med, det är knappast listan ovan som spelet föll på imo. Det är helheten som avgör ändå.

Sen tror jag inte på att alla besvikna kunder kunde allt ovan utantill o läst det. Utan det var hype, PR, trailers och gameplay som självklart var avgörande för bilden av spelet. Och sen varför dessa inte stämde överens med ens förväntningar är en annan diskussion.

Listor som dessa kan göras även för mästerverken, bara att vi inte bryr oss då spelen varit såpass bra. Lyssna inte på PR och ta det inte som sanningar. Sen finns det gränser, jag fattar det. No Man's Sky är exempel på när gameplay tydligt var för annorlunda. Men hur kan man inte gå på gameplay-videos för att få uppfattning om hur spelet är?

AI har alltid varit trubbigt. Oblivion hade massvis med tjat om detta och även demonstrationer som visade dagliga rutiner osv. som sedan inte var sanna. Spelet är bra ändå med sin kassa AI. Visst hade Cyberpunk en för dålig NPC AI men det var ändå inte detta som på något sätt avgjorde om spelet hade varit mästerverk eller inte.

Säg att du fått allt ovan. Hade spelet då varit ett mästerverk som du önskat dig?

CDpr ljög stort, om och om igen. De lovade en monumentalt mästerverk som skulle revolutionera hela spelvärlden, la du inte märkte till det var du helt enkelt inte uppmärksam. "Ta inte PR på allvar" är att förminska de enorma lögnerna de matade alla med under årens lopp.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Jag förbokade med. Jag har tittat in då o då. Men kommer göra som Jocke, testa igen när första dlcn är släppt

Det är dock inte riktigt den buggiga röra som det var när det släpptes. Men avvaktar ändå har 80h spelade btw


signatur

Allätare

ZF
Medlem
Skrivet av Boomer:

Ser fram emot att få testa cyberpunk vid något skede. Väntar på att priset ska falla under 20€. Har hört för mycket negativt och är inte jätteförtjust i first person när det kommer till rollspel. Så om CDPR är kastrerade eller ej låter jag vara osagt, men jag ser väldigt mycket fram emot Witcher 4 hur som helst.

Det har gått att få tag i för under det för längesedan.

Risken kanske är större att det ökar i pris om det blir en NMS-effekt.

Skrivet av fejksson:

Helt ärligt så är det pga konsolerna CDPR har misslyckats. Hade dom fokuserat på att vara en PC-utvecklare i första hand hade dom gjort underverk. Synd att girighet oftast är den största anledningen att produkter och tjänster blir till skit.

Blir ju hyfsat teoretiskt då det inte hade varit finansiellt hållbart att bara ha typ 20% av den förväntade marknaden för att täcka spelets budget.

Visst kunde de gjort det som ett top down RPG med till exempel enbart textdialoger istället. Som alla andra dator-exclusiva spel numera.

Medlem

Jag hatar verkligen Cyberjunk av hela min själ. Aldrig blivit så lurad på en spelupplevelse. Mängden recensenter och youtubers som hypade upp skiten som världens 8e underverk gjorde att man kände sig redigt lurad.

Spelförstörande buggar/kraschar, polisernas AI ?!?! hallå ?? Spelade det ändå maxat på min PC men var ändå besviken på grafiken.
Av principiella själ kommer jag aldrig spela det igen, inte ens om dom fixar spelet så det är i samma klass som RDR2

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Jag hatar verkligen Cyberjunk av hela min själ. Aldrig blivit så lurad på en spelupplevelse. Mängden recensenter och youtubers som hypade upp skiten som världens 8e underverk gjorde att man kände sig redigt lurad.

Spelförstörande buggar/kraschar, polisernas AI ?!?! hallå ?? Spelade det ändå maxat på min PC men var ändå besviken på grafiken.
Av principiella själ kommer jag aldrig spela det igen, inte ens om dom fixar spelet så det är i samma klass som RDR2

Hatar? men witcher 3 då?


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Hatar? men witcher 3 då?

Varför pratar du om Witcher 3? Jag älskar Witcher 3, spelat dessa sedan Witcher 1 släpptes.

Geeks Gaming
Skrivet av spaarrekord:

Kanonspel! Jag skriver alltid i de här (mycket tröttsamma) trådarna och berättar att det är ett riktigt bra spel.
Och i vanlig ordning så måste jag säga att det hade varit intressant om folk inte hade hoppat på hat-tåget utan istället bildat sig egen uppfattning om spelet genom att faktiskt spela det. Men det är ju såklart otänkbart att tänka själv på internet i dag.

Måste såklart även tillägga att jag spelat PC-versionen. Jag kan inte försvara konsol-versionerna.

Lite synd såklart att det inte är så enkelt som att bara arbeta på ett spel till dess att det blir perfekt. Men det är många som skjutit pengar till projektet för att det ska bli verklighet och då måste man ständigt ha dessa investerare i åtanke.
Att kalla det "girighet" när de släppte spelet tror jag är att förenkla det hela en hel del.

Jag älskade också spelet, hade skitkul och väldigt få buggar (på pc).
Dock förändrar inte detta att man gjorde fel, vilket man också erkänt.

Man fick lite panik pga alla förseningar och påtryckningar från investerare, tyvärr

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Jag hatar verkligen Cyberjunk av hela min själ. Aldrig blivit så lurad på en spelupplevelse. Mängden recensenter och youtubers som hypade upp skiten som världens 8e underverk gjorde att man kände sig redigt lurad.

Spelförstörande buggar/kraschar, polisernas AI ?!?! hallå ?? Spelade det ändå maxat på min PC men var ändå besviken på grafiken.
Av principiella själ kommer jag aldrig spela det igen, inte ens om dom fixar spelet så det är i samma klass som RDR2

Kan inte fatta hur mycket problem vissa har med spel. Vad gör ni för att lyckas? Häller ni gröt på moderkortet?

Jag har sällan problem med spel på PC, men då installerar jag inte en massa skräp på den, eller kör med undermåliga komponenter i den, dålig kylning som gör att CPU bryter ihop eller en PSU som inte levererar när det behövs mer effekt.

Polisernas AI kan bli bättre om du ställer upp difficulty till max. Även fienderna blir bättre, de kan skjuta bort en fjäril från ditt öra med en pistol på 50 meter.

Tittar vi på recensionerna så är de flesta positiva, här är statistik från Steam:

Nästan 4/5 är positiva, och merparten av recensionerna på senare är väldigt bra. Om spelet vore så buggigt och ostabilt som vissa säger så skulle recensionerna vara nere i backen. Men de är de inte, troligtvis för att CDPR har lagt tid att fixa spelet.

Jag köpte spelet senare, för jag hade inte någon stress att spela det (i dag är det som att bjuda in till problem), dessutom hade jag annat för mig. Köpte det innan sommaren och har inte ångrat mig.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Kan inte fatta hur mycket problem vissa har med spel. Vad gör ni för att lyckas? Häller ni gröt på moderkortet?

Jag har sällan problem med spel på PC, men då installerar jag inte en massa skräp på den, eller kör med undermåliga komponenter i den, dålig kylning som gör att CPU bryter ihop eller en PSU som inte levererar när det behövs mer effekt.

Polisernas AI kan bli bättre om du ställer upp difficulty till max. Även fienderna blir bättre, de kan skjuta bort en fjäril från ditt öra med en pistol på 50 meter.

Tittar vi på recensionerna så är de flesta positiva, här är statistik från Steam:

<Uppladdad bildlänk>

Nästan 4/5 är positiva, och merparten av recensionerna på senare är väldigt bra. Om spelet vore så buggigt och ostabilt som vissa säger så skulle recensionerna vara nere i backen. Men de är de inte, troligtvis för att CDPR har lagt tid att fixa spelet.

Jag köpte spelet senare, för jag hade inte någon stress att spela det (i dag är det som att bjuda in till problem), dessutom hade jag annat för mig. Köpte det innan sommaren och har inte ångrat mig.

Som sagt, du spelade inte spelet när det släpptes . Är den releasen jag pratar om, och då var spelet totalt undermåligt. Må hända att det är fixat nu men bryr mig inte i spelet längre. Bara när jag får PTSD då jag blir påmind som när jag läser tråden här

Och som sagt tidigare i tråden, utvecklarna själv har gått ut och bett om ursäkt för i skicket spelet iaf var vid release .. Så varför försköna det?

Medlem
Skrivet av spaarrekord:

Kanonspel! Jag skriver alltid i de här (mycket tröttsamma) trådarna och berättar att det är ett riktigt bra spel.
Och i vanlig ordning så måste jag säga att det hade varit intressant om folk inte hade hoppat på hat-tåget utan istället bildat sig egen uppfattning om spelet genom att faktiskt spela det. Men det är ju såklart otänkbart att tänka själv på internet i dag.

Måste såklart även tillägga att jag spelat PC-versionen. Jag kan inte försvara konsol-versionerna.

Lite synd såklart att det inte är så enkelt som att bara arbeta på ett spel till dess att det blir perfekt. Men det är många som skjutit pengar till projektet för att det ska bli verklighet och då måste man ständigt ha dessa investerare i åtanke.
Att kalla det "girighet" när de släppte spelet tror jag är att förenkla det hela en hel del.

Det är modernt att hata på internet, även för gamla internetanvändare. Jag har spelat spelet och upplevde inga buggar, nu slutade jag spela spelet för att jag generellt inte tycker om SP spel.


signatur

IDKFA

Medlem

Cyberpunk är nog det bästa RPG jag spelat! Å jag har spelat många. Älskar det. Körde dock med en mod pack som bl a åtgärdade buggar.
Sämsta med det tycker jag att det inte har så stort replay value.. Kommer nog behöva vänta några år innan jag spelar om det så att jag hunnit glömma en del.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Varför pratar du om Witcher 3? Jag älskar Witcher 3, spelat dessa sedan Witcher 1 släpptes.

Dåså. Ge dom en chans så ska detta också bli bra ska du se


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

För ett tag sedan kunde man läsa nyheten om det gigantiska aktiefallet på CD Project Reds aktie (75%). Företaget som före Cyberpunk var värderat till fyrtio tusen miljarder (förlåt, jag kunde inte låta bli att skriva det) - 40 miljarder polska złoty, värderas nu kring 10 miljader polska złoty. 1 złoty det är ungefär 2.25:- svenska kronor.

Hur mycket jag än tänker på det här, förstår jag inte hur de kunde kastrera sig själva på det här sättet. De försökte lura, och lurade faktiskt - en hel gamingvärld och stod där sedan med det polska skägget i brevlådan med massa bortförklaringar. Antingen trodde de att; "Ja, men det ordnar sig om vi lovar det ena och det andra, när det sedan har lugnat sig kan vi ändra på den där fokuslistan som vi slängde ut hipp som happ"; eller så var de så utarbetade att de till slut inte brydde sig vad som hände med sxxten.

Jag förbokade (så klart), och blev sedan berövad av sena nätter med cybermys. Visserligen sved det lite att kasta bort drygt 700:-. men det kändes betydligt värre att bli "bestulen" på det sättet som det hände.

Självklart har man sig själv att skylla, men det hade ändå varit intressant att veta hur det gick som det gick.

Sedan releasen har jag inte installerat om det på nytt, jag tänker att spelet borde vara OK inom 5 år.

LÄS MER: Aktieshocken

Väntade lite med 1.3 patchen men det funkar felfritt

Medlem
Skrivet av Red_warning:

CDpr ljög stort, om och om igen. De lovade en monumentalt mästerverk som skulle revolutionera hela spelvärlden, la du inte märkte till det var du helt enkelt inte uppmärksam. "Ta inte PR på allvar" är att förminska de enorma lögnerna de matade alla med under årens lopp.

Jag menar mer "försök inte att ta PR på allvar för din egen skull". Jag fattar att PR är till för att borderline luras och är inte på sidan som uppskattar något sådant. Det är självklart skit.

Jag håller dock inte med om att spelet är så olikt det dom sa. Visst hoppades jag att det skulle vara ett bättre spel men själva världen, storyn, gameplay osv är rätt mycket det jag fick förståelse av. Fattar bara inte vad resten kommer ifrån som du nämner. Kan du nämna trailer och gameplay video när det nämns som sedan är olikt spelet?

Edit: Detta är en gameplay video jag minns väl. Detta är ändå till stora delar något som finns i spelet och inte radikalt annorlunda på något vis:

https://youtu.be/vjF9GgrY9c0

Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag håller dock inte med om att spelet är så olikt det dom sa.

Den kanske största besvikelsen var att alla tre life paths var i stort sett identiska bortsett från första kvarten. Det märks tydligt att CDPR skippade corpo- och nomad-materialet och att alla tre life paths är streetkid. Det känns fånigt när man som corpo går runt i corpo-miljö i vissa quests och snackar tyket och med slang hela tiden som en street kid istället för att prata mer sofistikerat.

Medlem
Skrivet av neocon:

Den kanske största besvikelsen var att alla tre life paths var i stort sett identiska bortsett från första kvarten. Det märks tydligt att CDPR skippade corpo- och nomad-materialet och att alla tre life paths är streetkid. Det känns fånigt när man som corpo går runt i corpo-miljö i vissa quests och snackar tyket och med slang hela tiden som en street kid istället för att prata mer sofistikerat.

Håller med! Vill vara tydlig med att även jag är besviken på flera apsekter, framförallt hur lite RPG spelet är. Life-paths som du säger kände i stort rätt meninglöst och var säkert något de hade ambitioner för men sedan inte lyckades genomföra, så slutresultatet var ett val utan mening. De skulle faktiskt bara tagit bort det helt.

Försöker inte säga att spelet var perfekt på något sätt; konsol-versionerna var under all kritik, spelet var uppenbart ofärdigt vid release osv. mest bara funderar på hur många verkar påstå att spelet var så annorlunda från vad de visade 🤔

123
Skriv svar