Värmländska Embracer släpper in Saudiarabien som storägare

Frilansare
Skrivet av Slimebeast:

Oj vad alla kokar av helig vrede. Kina har investerat tusentals miljarder i västerländska inklusive svenska företag. Nästan alla era elektroniska prylar och slit-och-slängvaror är tillverkade i Kina.

Är Kina verkligen bättre än Saudiarabien på att avgörande sätt?

Det har skrivits mycket om Kinas ägande i spelbolag, bland annat här på sajten (mer än om Saudis), och det kokades rätt bra då också.
Vet inte, men känns som om handel mellan länder är en annan sak än att diktaturer äger stora andelar i bolag baserade i demokratiska länder? Men har inte tänkt klart här.

Medlem

Det kan buas och snackas om bojkott så mycket ni vill, när nästa hajpade spel kommer så tar "vill ha" över och så är detta ett minne blott.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det kan buas och snackas om bojkott så mycket ni vill, när nästa hajpade spel kommer så tar "vill ha" över och så är detta ett minne blott.

Givetvis. Majoriteten som gnäller här sålde garanterat sin lojalitet (och data) till Kina för lite gratisskräp och rabattkoder på EGS, de blir bara lite extra upprörda när någon annan gynnas av blodspengar.

Medlem

Tappade lite (läs väldigt) mycket respekt för deras VD.

Medlem

Oljestaterna kommer investera brett och aggressivt kommande år. Att man väljer att diversifiera när oljan ligger högt är klokt. Oljan kommer bli betydligt mer volatil framöver.

Räkna med att fler skurkar och banditer kommer placera sina tillgångar i västvärlden.

Medlem

Izlam och ccp nästlar in sig överallt,samma överstatliga skit fast olika utseende.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Kul med lite nytt blod i industrin.
Samt nya sorters loot-boxes

Medlem
Skrivet av lerb:

I den här tråden har vi:

1. Folk som gnäller
2. Folk som gnäller på de som gnäller
3. Folk som gnäller på de som gnäller på de som gnäller (a.k.a. jag)

Fan vad gnälligt.

En helt vanlig dag på FZ

Det är alla senaste tidens dåliga nyheter som rör upp i grytan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är någon egentligen överraskad? Embracer handlar väl uteslutande om pengar, och ifall jag har förstått det rätt så tillför de ingenting annat än kapital genom att köpa upp löjliga mängder studios för löjliga mängder investeringspengar. Jag gissar att målet är just detta, att sälja vidare en gigantisk portion av Svensk spelutveckling till högst bjudande.
En Spelmäklare helt enkelt.

Medlem

Från att vara något man kunde vara lite stolt över som svensk till att ta emot blodspengar...

Medlem
Skrivet av phi:

Lycka till.

Skrivet av Cladrius:

Ja om det skulle krypa fram nått otäckt som vi inte vet om än. Med tanke på världens klimat så är risken sjukt hög idag. Jag menar bara det att just saudi, om det skulle krypa fram nått sjukt metooande, eller vad som. Så skulle nog andra investerare bojkotta de som gjort affärer med dem dvs risk/reward ökar kraftigt åt båda håll såklart när man tar in stora ägare och speciellt från saudi då. Så jo det kan bli kostsamt om jag säger om det skulle dyka upp nått skit i framtiden aka Blizzard/activision style osv osv. Men jag hoppas Winge har koll, jag litar på honom.

Metoo? i Saudi? Hahah, den var bra. Hela MENA regionen är en enda stor metoo zon.

Skrivet av Ender:

Är någon egentligen överraskad? Embracer Företag handlar väl uteslutande om pengar

Sådär, rättade din text


signatur

I drank what?

Gnällkuk

Sjukt trist tycker jag :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

Saudiarabien är väldigt intresserade av spelindustrin just nu och med all rätt då vi tittar på en industri som blommar rejält när allt annat verkar gå på halvfart.

Jag skulle inte bli förvånad om samma Saudiarabiska företag köper upp E3 och att vi framöver får se mässan hållas i Abu Dhabi i framtiden. På något vis känns det nästan logiskt med tanke på vilken mängd pengar de kan skjuta in i industrin.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Saudiarabien är väldigt intresserade av spelindustrin just nu och med all rätt då vi tittar på en industri som blommar rejält när allt annat verkar gå på halvfart.

Jag skulle inte bli förvånad om samma Saudiarabiska företag köper upp E3 och att vi framöver får se mässan hållas i Abu Dhabi i framtiden. På något vis känns det nästan logiskt med tanke på vilken mängd pengar de kan skjuta in i industrin.

Tror mer på att de placerar den i Jeddah eller Riyadh

Medlem
Skrivet av Mirage:

Sådär, rättade din text

Många företag väljer dock en annan väg än att jaga ständig tillväxt och expansion. Men det är den modellen som skapar flest rubriker, mest mediabrus, snabbast börsnotering och störst pengastinna investerare.

Fast i just det här fallet har du rätt eftersom Wingefors varit ganska transparent med att han endast är ute efter pengarna, Att han hamnade i just spelbranschen var en ren slump, han hade lika gärna kunnat sälja bilar eller dammsugare om det hade var där pengarna funnits.

Medlem

Fattar inte varför, måste ju finnas andra investerare. Saudiarabien är de sista jag skulle vilja ha in ett i bolag man byggt upp. Skulle nog faktiskt föredra ägare med kopplingar till Kinesiska staten eller nån Oligark. Saudiarabien är ju ett anmält ett land med vidriga värderingar, värderingar som dom dessutom satsar mycket pengar på att sprida (Källa Wikipedia).
Funderar på att dumpa min aktier i Embracer.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Fattar inte varför, måste ju finnas andra investerare. Saudiarabien är de sista jag skulle vilja ha in ett i bolag man byggt upp. Skulle nog faktiskt föredra ägare med kopplingar till Kinesiska staten eller nån Oligark. Saudiarabien är ju ett anmält ett land med vidriga värderingar, värderingar som dom dessutom satsar mycket pengar på att sprida (Källa Wikipedia).
Funderar på att dumpa min aktier i Embracer.

Så var drar du gränsen? Vilka moraliska kriterier har du för att nåt ska bojkottas?

Jag kan inte se att Kinas värderingar är nämnvärt bättre än Saudis. Diktatur, polisstat med extremt hård kontroll av medborgare, godtyckligt rättsskipande, korruption, fiender till staten elimineras utan att lämna spår, vidrig syn på djur och natur.

Men även om Saudi skulle vara något värre är ju Kina ett värre hot mot resten av världen pga så otroligt mycket större ekonomisk makt och inflytande.

Att bojkotta Saudiarabien är så mycket lättare och man kan plocka enkla godhetspoäng. Men när det verkligen gäller, hur många är redo att bojkotta Kina?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Många företag väljer dock en annan väg än att jaga ständig tillväxt och expansion. Men det är den modellen som skapar flest rubriker, mest mediabrus, snabbast börsnotering och störst pengastinna investerare.

Fast i just det här fallet har du rätt eftersom Wingefors varit ganska transparent med att han endast är ute efter pengarna, Att han hamnade i just spelbranschen var en ren slump, han hade lika gärna kunnat sälja bilar eller dammsugare om det hade var där pengarna funnits.

Handlar inte om ständig tillväxt eller expansion. Det handlar helt enkelt om pengar. Det är hela poängen med ett företag.

Skrivet av Slimebeast:

Att bojkotta Saudiarabien är så mycket lättare och man kan plocka enkla godhetspoäng. Men när det verkligen gäller, hur många är redo att bojkotta Kina?

Man måste tyvärr kunna leva i dagens samhälle, så bojkotta Kina är enormt svårt, pga all tillverkning av allt möjligt som är förlagt där. Med det sagt, om det gått att bojkotta länder som Kina eller Saudi och ändå få tag i prisvärda produkter, så hade jag gjort det, utan att blinka.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av eld:

Alltså, även om du bor under en sten, läste du inte texten i artikeln?

Haha, jo jag förstår att mänskliga rättigheter typ inte existerar där. Jag vet bara inte hur jag ska uttrycka mig när jag menar att det kan dyka upp skit, säg att det dyker upp inte vet jag en video på när prinsen eller del av styrelsen gör nått förfärligt typ stenar nån eller är på semester i ett icke muslimsk/islamiskt land och härjar runt eller vad fan som helst. Jag menar bara att när ett sådant ”land” ”stat” ger sig in i bolag där vi och alla andra småsparare kan lägga våra besparingar så ökar väl ändå risken? Eller har jag fel? Skit samma vi släpper det här nu. Jag hoppas iaf att det går bra för alla i slutändan och självklart handlar allt om pengar.

Medlem

Jag vill nyansera lite grann, man ska komma ihåg att människor som lever i saudi inte nödvändigtvis håller med om hur deras land styrs (titta bara på vårat eget land, finns säkert saker ni inte håller med om). Människor är ju olika på så sätt, problemet här är väl PIF och så framförallt en speciell styrelsemedlem. Ska man döma ut ett helt företag för det? Jag ska egentligen inte behöva skriva detta men gör det för att vara tydlig, jag anser att det Saudi håller på med i sitt land är förskräkligt ( nästan i samma nivå som Kina, saudi saknar dock det stora inflytande som Kina har/kommer ha).

Har inte helt koll på hur de ledande i företaget, vilket jag egentligen borde ha då jag har rätt mycket med PIF att göra. Lednignen i dotterbolaget kan ju vara vettiga personer som har ett genuint intresse för spel (samt det klassiska att som företag tjäna pengar). Jag har idagsläget haft en för kort kontakt med dem för att kunna uttröna deras intent (om det är genuint eller ifall det är andra planer) . En sak som jag dock känner mig relativt säker på att detta är strategiska köp för att tvätta sitt märke (kommer dock vara svårt när en av deras styrelsemedlemmar är anlklagad för att beordra ett mord ). Av det lilla jag har erfarenhet av är att de inte gärna är aktiva ägare, utan överlåter det styrande till delägare (som är aktuellt i det fall jag följer på nära hand) eller via dotterbolag. I ett fall så äger de 80 % , två andra ägare/bolag äger 10% vardera, de som sköter day to day sakerna är en utav de 10% ägarna . Dessa känns väldigt genuina och bra, men måste leva med att konstant veta att PIF har majoritet i hur klubben bör styras.

Jag försvarar som sagt inte det som sker i landet eller det som styrelsemedlemmen är anklagad för men det lär ju finnas bra människor i bolaget med, man bör väl inte vara allt för snabb att döma ut ett helt företag. Visst i detta läge blir det förstås extra jobbigt när en av styrelsemedlemmarna även är kronprins i landet, det skapar ju ett direkt band till företaget och de ledande för nationen Saudi Arabien. Hade varit bättre ifall inte denna koppling fanns. Får dock hoppas att dennes inflytande i bolaget inte är allt för stort.

Medlem

Det bara att säga grattis, alla drömer om att att oljeprins kastar miljarder på en, "plötsligt händer det" men hur många får uppleva det? Det tackvare enormt hårt slit och ett jäkla driv att få ett bolag i postionen där du får miljarder för enbart 8%.

Vi är ett land i väst som bygger på kapetalsim så varför inte sluta med jantelagen och bara säg jäklar nu blir jag insprierad att nå dit.

Medlem

Saudi och Kina är skit.

Folk moraliserar.

Är dock övertygad om att samtliga hade horat sig för att få x antal miljoner rätt in på kontot.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Självklar bojkott av embracer hos många nu?
Jag köper mer än gärna spel men.. nej

eld
Medlem
Skrivet av Cladrius:

Haha, jo jag förstår att mänskliga rättigheter typ inte existerar där. Jag vet bara inte hur jag ska uttrycka mig när jag menar att det kan dyka upp skit, säg att det dyker upp inte vet jag en video på när prinsen eller del av styrelsen gör nått förfärligt typ stenar nån eller är på semester i ett icke muslimsk/islamiskt land och härjar runt eller vad fan som helst. Jag menar bara att när ett sådant ”land” ”stat” ger sig in i bolag där vi och alla andra småsparare kan lägga våra besparingar så ökar väl ändå risken? Eller har jag fel? Skit samma vi släpper det här nu. Jag hoppas iaf att det går bra för alla i slutändan och självklart handlar allt om pengar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_of_Jamal_Khashoggi

Medlem

Men, vafan… Jag som precis köpte aktier i dem. Har nu lagt in en sälgsorder på allt. Vill inte vara inblandad i den här skiten.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Handlar inte om ständig tillväxt eller expansion. Det handlar helt enkelt om pengar. Det är hela poängen med ett företag.

Vet inte om du själv är företagare, men det är en grovt förenklad bild av verkligheten. Jag driver företag och gör det inte alls för pengarna. Givetvis krävs pengarna för att upprätthålla välstånd, försäkra sig om att bolaget är livskraftigt, trygga pension etc etc. Det finns mängder av skäl till att företag behöver dra in pengar. Men de flesta företag startas inte på grund av pengar, det finns en idé, vision, dröm, whatever om att göra någonting som det helt enkelt inte finns utrymme att göra på annat sätt.

Alla är inte som Lars Wingefors. Vissa drivs inte primärt av pengarna, det är en sekundär men oftast välkommen bonus för de som lyckas bra.

Medlem

Chocken när det visar sig att denna gigantiska miljardindustri handlar om pengar och inte lidande konstnärer.

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Saudiarabien är en obehaglig stat. Det är en skrämmande utveckling när dem och Kina investerar i så många utländska bolag.

VERKLIGEN!
Man kan hoppas att "västvärlden" har lite självbevarelsedrift kvar, även om pengar är smaskigt!

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Oljestaterna kommer investera brett och aggressivt kommande år. Att man väljer att diversifiera när oljan ligger högt är klokt. Oljan kommer bli betydligt mer volatil framöver.

Räkna med att fler skurkar och banditer kommer placera sina tillgångar i västvärlden.

Vi får se hur mycket de vill investera i väst dock. Om Kina blir nya världsordningen så, blir allt mer volatilt. Oil-yuan är väl ett tecken på att de blickar åt öst snarare än väst.

Vi är så bortskämda med en amerikansk syn på världen med "frihet" och öppna samhällen. Jag misstänker att vi har en orolig tid framöver, då jag knappast tror att USA vill släppa på sin plats. Dock känns det som de tappat bollen, som heter just Kina, i sitt krig mot "terror".
Tas inte läget tillbaka då lär fler mindre länder, i framtiden, rätta sig efter vad Kina säger och dikterar.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Vet inte om du själv är företagare, men det är en grovt förenklad bild av verkligheten. Jag driver företag och gör det inte alls för pengarna. Givetvis krävs pengarna för att upprätthålla välstånd, försäkra sig om att bolaget är livskraftigt, trygga pension etc etc. Det finns mängder av skäl till att företag behöver dra in pengar. Men de flesta företag startas inte på grund av pengar, det finns en idé, vision, dröm, whatever om att göra någonting som det helt enkelt inte finns utrymme att göra på annat sätt.

Alla är inte som Lars Wingefors. Vissa drivs inte primärt av pengarna, det är en sekundär men oftast välkommen bonus för de som lyckas bra.

Missförstå mig rätt, jag håller med dig om visionen, idén etc, etc. Men den idén/visionen handlar då i det ENORMA majoriteten om en produkt som ska säljas, så det handlar om pengar


signatur

I drank what?

123
Skriv svar