Lanseringen av nya Playstation Plus får till slut Europadatum

Robot
Lanseringen av nya Playstation Plus får till slut Europadatum

I juni blir plus ännu plussigare.

#Playstation-plus


Medlem

Lite kluven, men det är väl svårt att säga något innan spelen utannonseras.
Retro och demos intresserad mig dock inte alls, jag har nog med backlogg.
Lite funderas över varför inte till exempel Demon Souls är inkluderat och kommer de fortsätta krångla med vilka versioner som man får?
Jag tänker då som med PS Plus där man ibland fick bara PS4 versioner även fast spelet fanns på PS5 och ibland fick man PS5 versionen, även fast att spelet fanns på PS4.

Kommer dem inkludera PSVR2 titlar så kommer jag nog förmodligen hoppa på tåget, de kanske borde ha en egen tier för det?

Medlem

Om de tunga konsolexklusiva titlarna inte inkluderas i bas-abonnemanget så kommer de nog aldrig nå samma siffror som Xbox. Vad är poängen med att emulera sin konkurrent om man tänker göra det sämre?

Medlem

Den här nyheten har ni redan skrivit om

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Om de tunga konsolexklusiva titlarna inte inkluderas i bas-abonnemanget så kommer de nog aldrig nå samma siffror som Xbox. Vad är poängen med att emulera sin konkurrent om man tänker göra det sämre?

Gamepass har ~25 miljoner prenumeranter, Playstation har ~48 miljoner prenumeranter.

Dex
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Gamepass har ~25 miljoner prenumeranter, Playstation har ~48 miljoner prenumeranter.

Ja det är lite intressant dom siffrorna faktiskt. Förstår att spelarna föredrar Gamepass framför Playstation Plus då man får spelen dag 1 på Gamepass, men ser man från företagens synvinkel så måste ju PS Plus vara en väldigt mycket större succé jämfört med Gamepass då Gamepass måste kosta dom en massa pengar också jämfört med PS Plus.

Tycker det är väldigt intressant att dessa siffror inte kommer fram oftare. Jag tycker också Gamepass är en jäkligt bra tjänst även om jag knappt har använt den då man inte hinner med och spela spelen man köper ens, men det är väldigt intressant att den ändå "bara" har hälften av användarna som PS Plus har. Visst den kostar ju lite mer, men man får ju så mycket mer också.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Gamepass har ~25 miljoner prenumeranter, Playstation har ~48 miljoner prenumeranter.

Eftersom PS+ även är tjänsten du behöver för att spela online på Playstation så borde man väl egentligen räkna in Xbox Live Gold-siffrorna där också, hur många det nu är nuförtiden. Men PS+ har definitivt fler prenumeranter än vad jag hade gissat.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja det är lite intressant dom siffrorna faktiskt. Förstår att spelarna föredrar Gamepass framför Playstation Plus då man får spelen dag 1 på Gamepass, men ser man från företagens synvinkel så måste ju PS Plus vara en väldigt mycket större succé jämfört med Gamepass då Gamepass måste kosta dom en massa pengar också jämfört med PS Plus.

Tycker det är väldigt intressant att dessa siffror inte kommer fram oftare. Jag tycker också Gamepass är en jäkligt bra tjänst även om jag knappt har använt den då man inte hinner med och spela spelen man köper ens, men det är väldigt intressant att den ändå "bara" har hälften av användarna som PS Plus har. Visst den kostar ju lite mer, men man får ju så mycket mer också.

Det är inte bara så att Gamepass är dyrare, de har även hälften så många spel som PS+. Tittar vi sedan på standarden av spelen så värderas Sonys speltitlar högre. Jag argumenterar att man får mycket mer för pengarna med PS+

Medlem

PSnow blev kortlivat(nej, sen 2014 tydligen). Minns att det krävdes en tråd för att ens försöka med all kraft att förklara vad Psnow ens var för något. Såklart vettigt att försöka baka in de siffrorna nu i PS+. Kanske blir någon synergieffekt där.

Dex
Medlem
Skrivet av Ribcage:

PSnow blev kortlivat. Minns att det krävdes en tråd för att ens försöka med all kraft att förklara vad Psnow ens var för något. Såklart vettigt att försöka baka in de siffrorna nu i PS+. Kanske blir någon synergieffekt där.

Kortlivat? Playstation Now lanserades 2014

Ok att man kanske inte tycker det var succé då det hade 3 miljoner användare för typ ett år sen, men kortlivat känns lite galet att kalla det

Dex
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är inte bara så att Gamepass är dyrare, de har även hälften så många spel som PS+. Tittar vi sedan på standarden av spelen så värderas Sonys speltitlar högre. Jag argumenterar att man får mycket mer för pengarna med PS+

Tror du blandar ihop PS+ med PS Now. Det är Now som har fler spel än Gamepass. Eller du tänker sen efter tjänsterna har slåtts ihop?

Värderas speltitlarna högre i PS+? Är inte alls med här. Om något skulle jag nog säga att dom värderas högre på Gamepass. Men värderas av vem? Det är ju väldigt personligt vilka spel man föredrar så är inte riktigt med här heller

Medlem
Skrivet av Dex:

Kortlivat? Playstation Now lanserades 2014

Ok att man kanske inte tycker det var succé då det hade 3 miljoner användare för typ ett år sen, men kortlivat känns lite galet att kalla det

Näe sant, så kort är det inte sett på den här typen av tjänster. Där får jag backa, du har såklart rätt.

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Om de tunga konsolexklusiva titlarna inte inkluderas i bas-abonnemanget så kommer de nog aldrig nå samma siffror som Xbox. Vad är poängen med att emulera sin konkurrent om man tänker göra det sämre?

Verkligen. Sedan kommer de också ta cirka 180kr i månaden för Ps Plus Premium och då får du ändå inga Day 1 titlar samt att man streamar en massa spel då de ej går att ladda ner.

Dex
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Verkligen. Sedan kommer de också ta cirka 180kr i månaden för Ps Plus Premium och då får du ändå inga Day 1 titlar samt att man streamar en massa spel då de ej går att ladda ner.

Tror dock att det kommer komma 3:e parts titlar dag 1 på PS+ i framtiden som det gör på Gamepass. Sony sa bara att deras egna titlar inte kommer komma dag 1. Tror nog dom kommer slänga ut lite pengar på 3:e parts utvecklar för att få dom dag 1 för att öka användarna precis som Xbox gör med Gamepass.

Dom flesta av spelen går dock att ladda hem. Är väl bara PS3 spelen som inte går att ladda hem?

Medlem
Skrivet av Dex:

Tror du blandar ihop PS+ med PS Now. Det är Now som har fler spel än Gamepass. Eller du tänker sen efter tjänsterna har slåtts ihop?

Värderas speltitlarna högre i PS+? Är inte alls med här. Om något skulle jag nog säga att dom värderas högre på Gamepass. Men värderas av vem? Det är ju väldigt personligt vilka spel man föredrar så är inte riktigt med här heller

Jag menar när de har slagit ihop tjänsten efter juni. PS+ Premium har då ~740 spel och Gamepass har ~430 spel.
Visst, varje individ kommer värdera spel olika. Men tittar vi på recensioner från den stora massan av spelkritiker så har Sony varit starkt representativa de senaste spelåren, tex genom BAFTA. Flera av dessa belönade spel dyker upp på PS+.

Dex
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag menar när de har slagit ihop tjänsten efter juni. PS+ Premium har då ~740 spel och Gamepass har ~430 spel.
Visst, varje individ kommer värdera spel olika. Men tittar vi på recensioner från den stora massan av spelkritiker så har Sony varit starkt representativa de senaste spelåren, tex genom BAFTA. Flera av dessa belönade spel dyker upp på PS+.

Ah ok då är jag med hur du menar!

Tycker dock Xbox har kommit ikapp nu också framför allt förra året med en hel del riktigt bra spel!

Båda två släpper bra spel nu för tiden så det är en väldigt bra tid att vara en gamer!

Medlem
Skrivet av Dex:

Ah ok då är jag med hur du menar!

Tycker dock Xbox har kommit ikapp nu också framför allt förra året med en hel del riktigt bra spel!

Båda två släpper bra spel nu för tiden så det är en väldigt bra tid att vara en gamer!

Så är det, det här är bästa tiden någonsin att vara en gamer!

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Verkligen. Sedan kommer de också ta cirka 180kr i månaden för Ps Plus Premium och då får du ändå inga Day 1 titlar samt att man streamar en massa spel då de ej går att ladda ner.

Sluta skriv 180 kr/månaden, för du får det låta som om man kör ett år så betalar du alltså totalt 2160 kr/året...De flesta kör ett års prenumationer, vilket är nere på ca 109 kr/mån eller lite över 1300 kr (någon nämnde i annan tråd, 1269 kr/året) Hur många tror du sedan köper dessa tjänster för fullpris, när du kan få 25-30% några gånger om året? Har du sedan Get gifted/Benify så blir det ännu billigare.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Gamepass har ~25 miljoner prenumeranter, Playstation har ~48 miljoner prenumeranter.

Vilken dum jämförelse. Du får ju ta xbox live som är över 100 miljoner (siffra från 27 januari 2021)

Dex
Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vilken dum jämförelse. Du får ju ta xbox live som är över 100 miljoner (siffra från 27 januari 2021)

Xbox Live är inte samma som PS+. Xbox Live är "bara" aktiva användare på deras tjänster. Inte "subscribers"

Tror det var Xbox Live Gold som var typ samma PS+ innan, men vet inte riktigt hur det ser ut nu sedan Gamepass lanserades.

Medlem
Skrivet av Dex:

Xbox Live är inte samma som PS+. Xbox Live är "bara" aktiva användare på deras tjänster. Inte "subscribers"

Tror det var Xbox Live Gold som var typ samma PS+ innan, men vet inte riktigt hur det ser ut nu sedan Gamepass lanserades.

PS Plus Essential
Online multiplayer access
Exclusive discounts
Cloud storage for saved games
Two monthly downloadable games

Xbox Live Gold
Online multiplayer access
Exclusive discounts
Two monthly downloadable games

Är knappt någon skillnad. PS+ är inte ens i närheten att vara som GamePass och det kommer det inte vara efter deras nya satsning heller.

Dex
Medlem
Skrivet av Vercadi:

PS Plus Essential
Online multiplayer access
Exclusive discounts
Cloud storage for saved games
Two monthly downloadable games

Xbox Live Gold
Online multiplayer access
Exclusive discounts
Two monthly downloadable games

Är knappt någon skillnad. PS+ är inte ens i närheten att vara som GamePass och det kommer det inte vara efter deras nya satsning heller.

What? Nu förstår jag inte alls här. Du säger att PS+ inte ens är i närheten av att vara som Gamepass (håller med att Gamepass är bättre), men sen jämför du Ps Plus Essentials med Xbox Live Gold?

Jag är inte alls med. Jag kommenterade bara din kommentar om 100 miljoner Xbox Live användare att det inte är samma sak som PS+ då Xbox Live inte är en tjänst som kostar utan är bara antal användare som använder Xbox. Så har jag för mig att det är i alla fall

Tycker inte det är konstigt att man jämför PS+ (nya tjänsten då) med Gamepass då tjänsterna är väldigt lika. Sen vilken man tycker är bäst är ju så klart rent subjektivt då det beror på vilka spel man gillar. Så klart är det man många som föredrar Gamepass eftersom dom släpper sina egna spel dag 1 där, men finns ju så klart många som inte är intresserade av dom spelen också. Det är ju rent subjektivt allting.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Gamepass har ~25 miljoner prenumeranter, Playstation har ~48 miljoner prenumeranter.

Ps+ och gamepass är helt olika saker.
Gamepass är som ps Now.

Ps Now har mycket mindre prenumeranter än gamepass.

Ska bli intressant och se hur många som kommer betala för de två extra nivåerna. Jag begriper inte varför man skulle vilja spela massor gamla spel , men folk på fz verkar tycka om det.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

PS Plus Essential
Online multiplayer access
Exclusive discounts
Cloud storage for saved games
Two monthly downloadable games

Xbox Live Gold
Online multiplayer access
Exclusive discounts
Two monthly downloadable games

Är knappt någon skillnad.

På pappret kanske det inte ser ut som någon direkt skillnad, men är relativt stor sådan om man tittar närmre på vad som historiskt sett ingått i "monthly downloadable games" mellan PS+ ( https://playstation.fandom.com/wiki/List_of_PlayStation_Plus_... ) och Gold ( https://xbox.fandom.com/wiki/List_of_Games_with_Gold#2021 ) . En klar fördel för PS+, som lär fortsätta i framtiden, särskilt då MS i det stora hela övergett Live Gold i förmån för GamePass, vilket även reflekteras i det tama utbudet deras Gold-tjänst numera tillhandahåller.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Om de tunga konsolexklusiva titlarna inte inkluderas i bas-abonnemanget så kommer de nog aldrig nå samma siffror som Xbox. Vad är poängen med att emulera sin konkurrent om man tänker göra det sämre?

Du tänker som day 1? Det är Av den enkla anledningen att dom tjänar mer på att inte göra det enligt deras beräkningar.
Sen har och ör väll playstation alltid varit mycket större än xbox.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar